christina mpoutariΤην ώρα που οι Ευρωπαίοι εταίροι αρνούνται να ρίξουν νερό στο κρασί τους και να γίνουν πιο ελαστικοί απέναντι στα όσα ζητάει η ελληνική κυβέρνηση, οι Έλληνες εξακολουθούν να στηρίζουν το ελληνικό κρασί και τις ευεργετικές ιδιότητες που έχει για την υγεία.

Της Μαρίας Ακριβού

Υπό την απειλή της επιβολής ειδικού φόρου κατανάλωσης αλλά και της σημαντικής πτώσης της παραγωγής οίνου, οι εταιρείες του κλάδου προσπαθούν να βρουν τρόπους να περιορίσουν τις απώλειες στοχεύοντας κυρίως στις ξένες αγορές. Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα η Hellastat παρατηρήθηκε επιδείνωση ζημιών κατά 2,5 φορές στα 15,52 εκατ. ευρώ και μείωση του κύκλου εργασιών κατά 1% για το 2011 στον εγχώριο κλάδο παραγωγής κρασιού, με την παραγωγή οίνου να υποχωρεί κατά 11,3% σε σχέση με το 2010. Εκπρόσωποι του κλάδου εκτιμούν ότι η αγορά υπέστη υποχώρηση σε όρους όγκου κατά 15%-18%, με τις πωλήσεις στον τομέα της εστίασης να έχουν μειωθεί κατά 25% λόγω των σημαντικών περικοπών για κατανάλωση φαγητού/ποτού εκτός οικίας.

Μια από τις πιο ανθεκτικές εταιρείες στην κρίση με σημαντικές διακρίσεις σε διεθνές επίπεδο είναι η γνωστή οινοποιία Μπουτάρη, η οποία συντροφεύει 134 χρόνια τους Έλληνες καταναλωτές στις πιο σημαντικές στιγμές της ζωής τους. Η κα Χριστίνα Μπουτάρη, Διευθύντρια Εξαγωγών της εταιρίας Μπουτάρη, παραχώρησε συνέντευξη στο tourismtoday.gr και μίλησε για τις ανακατατάξεις στον κλάδου του οίνου εξαιτίας της οικονομικής κρίσης, αλλά και για τις κινήσεις στις οποίες πρέπει να προβούν κυβέρνηση και τουριστικοί φορείς για την καλύτερη προβολή του ελληνικού κρασιού και του οινοτουρισμού εν γένει.

“ Το σημαντικό είναι να κατανοήσουν όλοι οι φορείς και επαγγελματίες που ασχολούνται με τον τουρισμό ότι πρέπει να στηρίξουμε ενέργειες που προβάλουν την ποιότητα του επώνυμου ελληνικού κρασιού.”

Το κρασί Μπουτάρη συνώνυμο με την ποιότητα έχει κερδίσει επάξια τους ξένους καταναλωτές και έχει εισβάλει σε περισσότερες από 25 χώρες παγκοσμίως. Οι διακρίσεις που απέσπασε κατά τη διάρκεια του 2012 ήταν αρκετές ώστε να υπογραμμίσουν για ακόμα μια φορά την πρωτοκαθεδρία της εταιρείας στον κλάδο του κρασιού κερδίζοντας στον διεθνή Διαγωνισμού Κρασιού που διεξήχθη στην Ελλάδα, μεταξύ άλλων, δύο χρυσά μετάλλια για το Σημείο Στίξης Ροζέ και για το Vinsanto Boutari, ενώ σε διεθνές επίπεδο διακρίθηκε για 16η χρονιά ως «Οινοποιείο της Χρονιάς» από το Αμερικάνικο περιοδικό “Wine & Spirits”.

H εταιρία Boutari διακρίθηκε μέσα στο 2012 για 16η χρονιά ως «Οινοποιείο της Χρονιάς» από το Αμερικάνικο περιοδικό “Wine & Spirits”, το οποίο την κατέταξε μεταξύ των πέντε καλύτερων οινοποιείων του κόσμου. Πώς νιώθει η διοίκηση της εταιρείας;

Είμαστε πολύ περήφανοι για αυτή την διάκριση γιατί ουσιαστικά αυτό που βραβεύεται δεν είναι μόνο η εξαιρετική ποιότητα των κρασιών, αλλά και η συνεπής πορεία και προσήλωση μιας οινοποιητικής εταιρίας στην ποιότητα. Αυτός λοιπόν είναι και ο λόγος της βράβευσής μας όλα αυτά τα χρόνια. Το να κατατάσσεσαι ανάμεσα στους Penfolds της Αυστραλίας, Louis Jadot της Γαλλίας, Concha Y toro και Antinori είναι σίγουρα κάτι που μας γεμίζει περηφάνια, αφού παράλληλα τιμά και το ελληνικό κρασί που έχει μεγάλη ανάγκη στήριξης και προβολής.

Ποια κρασιά της Boutari βρίσκονται πρώτα στις προτιμήσεις των Ελλήνων καταναλωτών; Συγκλίνουν τα «γούστα» με τους ξένους;

Tο αγαπημένο κρασί της εταιρίας πρώτο στην προτίμηση των καταναλωτών είναι το Μοσχοφίλερο Μπουτάρη. Σε αντίθεση με πολλές χώρες του εξωτερικού οι Έλληνες προτιμούν περισσότερο λευκό κρασί σε σχέση με κόκκινο.

Σε ποιες περιοχές της Ελλάδος γίνεται η παραγωγή κρασιού και σε τι ποσοστό ανέρχονται οι εξαγωγές;

Η εταιρία Μπουτάρη διαθέτει 6 οινοποιεία στην Ελλάδα στις σημαντικότερες οινοπαραγωγικές περιοχές της χώρας: Νάουσσα, Γουμένισσα, Κρήτη, Σαντορίνη, Μαντινεία και στην Αττική. Οι εξαγωγές μας αποτελούν περίπου το 40%.

Το γεγονός ότι περιορίστηκε σημαντικά η κατανάλωση «εκτός σπιτιού», με δεδομένο το πλήγμα στον κλάδο της εστίασης και τον περιορισμό της διασκέδασης, έχει επηρεάσει καθόλου την εταιρεία σας;

Σαφώς έχει επηρεάσει και την δική μας εταιρία καθότι ο καταναλωτής βγαίνει λιγότερο αλλά και ξοδεύει λιγότερο και πολύ συχνά καταφεύγει και στο χύμα κρασί. Οπότε το εμφιαλωμένο κρασί έχει πληγεί σημαντικά στην επιτόπια κατανάλωση. Το θετικό είναι ότι υπάρχει μια στροφή προς την κατανάλωση στο σπίτι και συνεπώς στις αγορές από τα Supermarket όπου ο καταναλωτής ψάχνει προϊόντα και μάρκες που εμπιστεύεται και με τα οποία αισθάνεται ασφάλεια τόσο σε σχέση με την ποιότητα, όσο και με την τιμή. Και η μάρκα Μπουτάρη αποτελεί ένα από αυτά.

Η κρίση έχει οδηγήσει πολλούς επιχειρηματίες στην επένδυση σε γη. Πιστεύετε ότι θα δούμε ανακατατάξεις στον κλάδο και μεγαλύτερο ανταγωνισμό;

Δεν πιστεύω ότι θα δούμε άμεσα μεγάλες ανακατατάξεις στον αμπελοοινικό κλάδο τα προσεχή χρόνια. Αυτό που φαίνεται ήδη και νομίζω θα συνεχιστεί είναι η εξωστρέφεια.

Πολλές εταιρείες του κλάδου αντιμετωπίζουν σημαντικά προβλήματα ρευστότητας. Η σχέση της εταιρείας Μπουτάρη με τις τράπεζες έχει αλλάξει εν μέσω κρίσης;

Θα αντιστρέψω την ερώτησή σας και θα έλεγα ότι επειδή οι τράπεζες έχουν και αυτές σημαντικό πρόβλημα ρευστότητας λόγω της κρίσης αυτό επηρεάζει και την ρευστότητα των εταιριών χωρίς αυτό να σημαίνει ότι έχει αλλάξει η σχέση της εκάστοτε εταιρίας με τις τράπεζες.

Θα δούμε νέες ποικιλίες κρασιών μέσα στο 2013;

Δεν θα έλεγα ότι οι ποικιλίες κρασιών είναι κάτι που αλλάζει από χρόνο σε χρόνο. Σίγουρα υπάρχουν μόδες που έρχονται και φεύγουν αλλά υπάρχουν κάποιες που σταθερά στον χρόνο είναι πρώτες στις προτιμήσεις των καταναλωτών όπως το Μοσχοφίλερο. Αυτό που έχουμε παρατηρήσει είναι ότι ο καταναλωτής αρχίζει να ενδιαφέρεται να μάθει περισσότερα για τις ποικιλίες.

Σε τι επίπεδο βρίσκεται η οινογνωσία στην Ελλάδα;

Η οινογνωσία στην Ελλάδα βρίσκεται σε αρκετά ικανοποιητικό επίπεδο και ειδικά τα τελευταία 5 χρόνια έχουμε παρατηρήσει ότι ο Έλληνας καταναλωτής έχει πολύ μεγαλύτερη γνώση και ενδιαφέρον για γνώση σε σχέση με παλαιότερα, όπως επίσης και μεγαλύτερες απαιτήσεις. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε που έχουν αρχίσει να ανοίγουν εξειδικευμένα «Wine Bar” όπου ο καταναλωτής έχει την δυνατότητα να δοκιμάσει κρασιά που δεν θα βρει απαραίτητα στο μέσο εστιατόριο ή στο Super Market.

Πολλές χώρες του εξωτερικού στηρίζονται στον οινοτουρισμό, ο οποίος αποφέρει σημαντικά έσοδα τόσο στις εταιρείες του κλάδου όσο και στο ίδιο το κράτος. Για πιο λόγο στην Ελλάδα δεν έχουμε υιοθετήσει αυτή την πρακτική, τη στιγμή που το ελληνικό κρασί φημίζεται για την ποιότητά του; Τι θα θέλατε να αλλάξει;

Κάτι το οποίο πολύ κόσμος δεν γνωρίζει είναι ότι η εταιρία Μπουτάρη ήταν η πρώτη που δημιούργησε ένα επισκέψιμο οινοποιείο, το 1989 στην Σαντορίνη. Όταν λέμε επισκέψιμο οινοποιείο εννοούμε ένα οινοποιείο το οποίο είναι ανοιχτό στους επισκέπτες προκειμένου να δοκιμάσουν κρασιά, να ξεναγηθούν στους χώρους του οινοποιείου, να μάθουν για την διαδικασία παραγωγής, για τον τοπικό αμπελώνα αλλά και για την γαστρονομία και πολιτιστική ιστορία της περιοχής. Από τότε και μέχρι σήμερα έχει γίνει πολύ μεγάλη πρόοδος στο κομμάτι του οινοτουρισμού και υπάρχουν πλέον πάρα πολλά οινοποιεία που είναι ανοιχτά στο κοινό σε όλη την Ελλάδα και τα επισκέπτονται τόσο οι Έλληνες όσο και ξένοι καταναλωτές. Αρά δεν θα έλεγα πως δεν έχουμε υιοθετήσει αυτή την πρακτική. Αυτό που συμβαίνει και δεν είναι τόσο διαδεδομένος ο οινοτουρισμός στην Ελλάδα και αναφέρομαι κυρίως στους ξένους επισκέπτες, είναι ότι η Ελλάδα παρόλο που βγάζει εξαιρετικής ποιότητας κρασιά, στο μυαλό του ξένου επισκέπτη δεν είναι καταχωρημένη σαν μια χώρα όπου θα πάει να δοκιμάσει κρασιά, αλλά σαν μια χώρα που θα επισκεφτεί για να πάει στα νησιά και να απολαύσει τον ήλιο. Για τον παραπάνω λόγο τα οινοποιεία που βρίσκονται σε τουριστικές περιοχές όπως η Σαντορίνη και η Κρήτη έχουν πολύ περισσότερους επισκέπτες από ότι π.χ. τα οινοποιεία της Β. Ελλάδας. Δεν θα έλεγα ότι θα ήθελα να αλλάξει κάτι. Αυτό που ο κλάδος, αλλά και εμείς σαν εταιρία έχουμε σαν στόχο είναι να προβάλουμε την ποιότητα των ελληνικών κρασιών στο εξωτερικό και ο οινοτουρισμός θα ακολουθήσει

Η συνεργασία σας με τους Έλληνες ξενοδόχους κρίνεται ικανοποιητική;

Η συνεργασία της εταιρίας με τους Έλληνες ξενοδόχους θα έλεγα ότι είναι αρκετά ικανοποιητική χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν υπάρχουν περιθώρια βελτίωσης. Το σημαντικό είναι να κατανοήσουν όλοι οι φορείς και επαγγελματίες που ασχολούνται με τον τουρισμό ότι πρέπει να στηρίξουμε ενέργειες που προβάλουν την ποιότητα του επώνυμου ελληνικού κρασιού αν θέλουμε να αποκτήσουμε μια θέση στο μυαλό του ξένου επισκέπτη ως προορισμό και για οινοτουρισμό.