Η British Airways πρόκειται να ανακοινώσει την έναρξη της νέας αεροπορικής εταιρείας μικρών αποστάσεων στο Gatwick εντός εβδομάδων μετά την επίτευξη βασικής συμφωνίας σχετικά με τις αμοιβές και τους όρους του πληρώματος καμπίνας με τα αφεντικά των συνδικάτων.

Το Mail on Sunday αποκαλύπτει ότι η BA ολοκλήρωσε τις διαπραγματεύσεις στα τέλη της περασμένης εβδομάδας με την ένωση Unite, η οποία εκπροσωπεί περισσότερους από 10.000 από το πλήρωμα καμπίνας της αεροπορικής εταιρείας καθώς και μηχανικούς και προσωπικό εδάφους.

Η σύναψη συμφωνίας με την Unite, η οποία υπήρξε ένας από τους πιο σκληρούς επικριτές της BA κατά τη διάρκεια της πανδημίας, ήταν το τελευταίο σημαντικό εμπόδιο για την έναρξη της νέας αεροπορικής εταιρείας. Σημαίνει ότι η BA μπορεί να αρχίσει να προσλαμβάνει προσωπικό πριν από τις πρώτες πτήσεις από τον επόμενο Απρίλιο.

Σε μια εσωτερική ενημέρωση για το προσωπικό το απόγευμα της Παρασκευής, ο διευθύνων σύμβουλος της BA, Sean Doyle, δήλωσε: «Τα σχέδιά μας για μια νέα θυγατρική με το σήμα BA που θα πετάει σε κοντινές αποστάσεις στο Gatwick προχωρούν καλά, έχοντας λάβει υποστήριξη αυτή την εβδομάδα από την Unite.

«Ενώ έχουμε ακόμη κάποιες διαπραγματεύσεις να διευθετήσουμε, φαίνεται πιθανό ότι θα είμαστε έτοιμοι να τηρήσουμε το καλοκαιρινό πρόγραμμα». Οι τελικές συνομιλίες είναι με το προσωπικό επίγειας εξυπηρέτησης και το Gatwick, τις οποίες ο Doyle αναμένει να ολοκληρώσει.

Η BA ανακοίνωσε για πρώτη φορά τα σχέδιά της για την αεροπορική εταιρεία Gatwick με το σήμα BA τον Αύγουστο, αλλά είπε ότι θα ήταν δυνατό μόνο εάν είχε μια «ανταγωνιστική βάση κόστους».

Το προσωπικό που απασχολείται στη νέα επιχείρηση – που ονομάζεται «BA-Lite» – θα κληθεί να υπογράψει πιο ευέλικτες συμβάσεις, που αναμένεται να περιλαμβάνουν μερική ή εποχική εργασία.

Θεωρείται ότι περίπου 160 πιλότοι και αρκετές εκατοντάδες πλήρωμα καμπίνας θα μπορούσαν να προσληφθούν για τη νέα αεροπορική εταιρεία, η οποία θα εκμεταλλεύεται έως και 17 αεροπλάνα για ευρωπαϊκά ταξίδια μικρών αποστάσεων.

Η BA κατέληξε σε συμφωνία με την ένωση πιλότων Balpa τον περασμένο μήνα μετά από εβδομάδες τεταμένων διαπραγματεύσεων. Η Balpa είχε προηγουμένως αποχωρήσει από τις συνομιλίες, θέτοντας το μέλλον της αεροπορικής εταιρείας σε κίνδυνο.

Είναι κατανοητό ότι οι διαπραγματεύσεις της Unite με την BA επικεντρώθηκαν στις αμοιβές και τα προγράμματα πτήσεων για να διασφαλίσουν ότι το πλήρωμα καμπίνας που απασχολείται στο Gatwick κερδίζει τα ίδια με το προσωπικό σε άλλα τμήματα της επιχείρησης της BA.

Το πλήρωμα καμπίνας κερδίζει βασικό μισθό συν μεταβλητή αμοιβή, με βάση τον αριθμό των ωρών πτήσης και την προμήθεια για τις πωλήσεις κατά την πτήση.

Ο αξιωματικός αεροπορίας της Unite, Oliver Richardson, είπε ότι η μεταβλητή αμοιβή μπορεί να αθροιστεί σε «δεκάδες χιλιάδες λίρες», προσθέτοντας: “Δεν θα θέλαμε μια θέση στο Gatwick όπου οι άνθρωποι καλούνται να επιστρέψουν σε μια επιχείρηση μικρών αποστάσεων σε ριζικά κατώτερες όροι και Προϋποθέσεις”.

Οι σχέσεις μεταξύ της Unite και της BA εξακολουθούν να είναι παγερές, αφού η αεροπορική εταιρεία έκοψε περίπου 10.000 θέσεις εργασίας πέρυσι.

Η Unite χαρακτήρισε τη στρατηγική «καιροσκοπική» και επέκρινε τα σχέδια της BA να επαναφέρει κάποιο πρώην πλήρωμα καμπίνας τώρα που τα ταξίδια επιταχύνονται, υποστηρίζοντας ότι επαναπροσλαμβάνονται με «σημαντικά μειωμένους όρους και προϋποθέσεις».

Αλλά τα αφεντικά των συνδικάτων αποδέχονται ότι η νέα αεροπορική εταιρεία μικρών αποστάσεων της BA θα δημιουργήσει θέσεις εργασίας στο Gatwick και σε τομείς που βασίζονται στο αεροδρόμιο, όπως ξενοδοχεία, τροφοδοσία και μεταφορές.

Η Gatwick είναι μια από τις αεροπορικές εταιρείες που επλήγησαν περισσότερο, αφού μια σειρά μεγάλων αεροπορικών εταιρειών που εδρεύουν στο αεροδρόμιο – συμπεριλαμβανομένων των BA, Virgin Atlantic και Norwegian – διέκοψαν ή μείωσαν τις πτήσεις κατά τη διάρκεια της πανδημίας.

Η μητρική εταιρεία της BA, IAG, δήλωσε την Παρασκευή ότι θα κάνει ζημιά 3 δισεκατομμυρίων ευρώ (2,57 δισεκατομμύρια £) φέτος, μετά από ζημίες 452 εκατομμύρια ευρώ (387 εκατομμύρια £) για τους τρεις μήνες έως τον Σεπτέμβριο. Ακολούθησε συγκέντρωση κεφαλαίων 1 δισεκατομμυρίου λιρών για την BA την περασμένη Δευτέρα.

Καθώς η αεροπορική βιομηχανία εξακολουθεί να αγωνίζεται παρά τη σταδιακή άρση των διεθνών ταξιδιωτικών περιορισμών από τον Μάιο, ο βουλευτής Henry Smith, του οποίου η εκλογική περιφέρεια Crawley περιλαμβάνει το Gatwick, χαιρέτισε χθες το βράδυ την κίνηση της BA.

Είπε: «Αυτό είναι μια περαιτέρω απόδειξη ότι ο τομέας των αερομεταφορών και η τοπική οικονομία αρχίζει να ανακάμπτει από τη ζημιά που προκλήθηκε από την πανδημία».