candia stromΜε στρώμα Candia Strom απολαμβάνουν πλέον τον ύπνο τους οι Κινέζοι και οι κάτοικοι των Ηνωμένων Αραβικών. Η ελληνική στρωματοποιία, η οποία εξάγει στις μεγαλύτερες χώρες της Ευρώπης πρόσφατα διεύρυνε το πελατολόγιό της εισβάλοντας σε νέες Ηπείρους.

Της Μαρίας Ακριβού

Ο ιδιοκτήτης της Candia Strom, Μιχάλης Βελιβασάκης μιλά αποκλειστικά στο TourismToday.gr για την εταιρεία που εμπιστεύονται εκατοντάδες Έλληνες ξενοδόχοι και για τα άμεσα σχέδιά της.

“Τα τελευταία χρόνια οι ξενοδόχοι έχουν αρχίσει και βλέπουν πιο θετικά το κομμάτι του ύπνου στο δωμάτιο.”

H Candia Strom, της οποίας το 20%-25% του τζίρου προέρχεται από τη δραστηριοποίησή της στον ξενοδοχειακό κλάδο, προβαίνει καθ’ όλη τη διάρκεια της χρονιάς σε εκπτώσεις που φτάνουν έως και το 35%. Ο κ. Βελιβασάκης αναφέρει πως η κρίση έχει συμβάλλει σημαντικά στην υποχώρηση των τιμών των στρωμάτων τα οποία πλέον κυμαίνονται στα 500-600 ευρώ περίπου. Ο ίδιος σχολιάζει μεταξύ άλλων τον αναπτυξιακό νόμο, ο οποίος, όπως λέει, δημιούργησε περισσότερο μια αβεβαιότητα παρά βοήθησε τους ξενοδόχους. Κατά τη γνώμη του η αμφιβολία για τον αν θα πάρουν τελικά οι ξενοδόχοι τα χρήματά τους, τους απέτρεψε από το να προβούν σε ανακαινίσεις. Όποιες ανακαινίσεις και αν έγιναν αφορούσαν μέρος του ξενοδοχείου, λόγω έλλειψης ρευστότητας.

Ο ιδιοκτήτης της Candia Strom δεν σκέφτεται σε καμία περίπτωση τη δημιουργία concept hotels, όπως έκαναν κάποιοι ανταγωνιστές καθώς όπως υπογραμμίζει πρόκειται μια οικογενειακή επιχείρηση προσηλωμένη στη φιλοσοφία της να φτιάχνει ποιοτικά στρώματα. Η σειρά που έχει κερδίσει τις εντυπώσεις είναι η candia strom olive oil. Πρόκειται για τη σειρά χειροποίητων στρωμάτων τα οποία είναι φτιαγμένα στο χέρι με φυσικά υλικά και ύφασμα επεξεργασμένο με λάδι ελιάς, το οποίο είναι αντιβακτηριδιακό και συμβάλλει ταυτοχρόνως στην αντιγήρανση του δέρματος. Η διάρκεια ζωής του είναι 20-25 χρόνια όταν σε ένα κοινό στρώμα είναι 10-15.

Πώς διαμορφώνεται πλέον το τοπίο στον κλάδο της στρωματοποιίας μετά την αποχώρηση αρκετών επιχειρήσεων;

Δύσκολο για την ελληνική αγορά αλλά παρόλα αυτά υπάρχουν προοπτικές ανάπτυξης όχι μέσα από ακριβά προϊόντα αλλά από ποιοτικά προϊόντα σε μια κατηγορία πλέον όπου ο Έλληνας καταναλωτής μπορεί να υποστηρίξει. Έχουμε ξεφύγει από το μέσο όρο πώλησης ενός στρώματος που ήταν στα 1.000 ευρώ και έχουμε πέσει σε ένα μέσο όρο που είναι στα 500-600 ευρώ περίπου, το οποίο δεν το θεωρώ παράλογο και αν συνειδητοποιήσουμε ότι ουσιαστικά αυτή είναι και η πτώση των τζίρων των στρωματοποιείων στην Ελλάδα ουσιαστικά αυτό ήταν φυσικό επακόλουθο. Σαν ποσότητες όμως είμαστε πάνω κάτω τα ίδια.

Η Candia strom δραστηριοποιείται και στο κομμάτι του ξενοδοχειακού εξοπλισμού. Τι τύπο στρώματος επιλέγουν κυρίως οι Έλληνες ξενοδόχοι;

Μεγάλη κουβέντα από την άποψη του ότι ο κάθε ξενοδόχος κοιτάζει να υποστηρίξει πολλά κομμάτια της επιχείρησής του. Το οποίο σημαίνει ότι αν θέλει να υποστηρίξει και να πουλήσει τον ύπνο τότε επενδύει σε ένα καλύτερο στρώμα. Αν όμως θέλει να πουλήσει εμφάνιση, δηλαδή μια ωραία ρεσεψιόν, ένα ωραίο στήσιμο δωματίου και δεν τον ενδιαφέρει τόσο πολύ η ποιότητα του ύπνου τότε επενδύει σε μικρότερης κατηγορίας στρώματα. Πάντως τα τελευταία χρόνια οι ξενοδόχοι έχουν αρχίσει και βλέπουν πιο θετικά το κομμάτι του ύπνου στο δωμάτιο.

Θεωρείτε ότι δίνουν τελικά έμφαση στο design και την ποιότητα ή είναι θέματα που τα πιάνουν επιδερμικά;

Ναι δίνουν. Έχουμε ανέβει πάρα πολύ ποιοτικά όσον αφορά το ξενοδοχειακό μας κομμάτι. Γενικά σε ό,τι αφορά το τουριστικό κομμάτι στην Ελλάδα νομίζω ότι έχει ξεφύγει τελείως από την έννοια που υπήρχε πριν από 10 χρόνια όπου απλά κοιτάζαμε να έρθει ένας τουρίστας και τίποτα περισσότερο. Τώρα κοιτάζουμε πώς θα εξυπηρετήσουμε τον τουρίστα από το φαγητό μέχρι και τον ύπνο του και τη γενικότερη διαμονή του στην Ελλάδα. Πιστεύω ότι έχει αναβαθμιστεί πάρα πολύ η έννοια ελληνικό ξενοδοχείο και οι υπηρεσίες που προσφέρει.

Τι ποσοστό του τζίρου σας προέρχεται από το ξενοδοχειακό κομμάτι;

Είναι γύρω στο 20% με 25%.

Υπάρχουν σχέδια για να αυξήσετε αυτό το ποσοστό; Θα σας ενδιέφερε να διεισδύσετε περισσότερο σ’ αυτόν τον κλάδο;

Σαφώς. Πάντα θέλουμε να διεισδύσουμε και να αυξήσουμε τα κομμάτια της επιχείρησης που αφορούν το τουριστικό κομμάτι, αλλά εξαρτάται από το πώς το χειριζόμαστε. Εμείς σαν εταιρεία λόγω των ημερών και της κρίσης προσπαθούμε να μην κρεμαστούμε όσον αφορά το θέμα της πληρωμής. Δεν σας κρύβω ότι έχουμε “κόψει” δουλειές επειδή η πληρωμή ήταν αμφίβολη.

Δηλαδή έχετε παρατηρήσει αλλαγή της στάσης των ξενοδόχων ως προς την εξόφληση των οικονομικών τους υποχρεώσεων;

Όχι. Αλλά αυτό που έχω παρατηρήσει είναι ότι οι ξενοδόχοι πλέον προσπαθούν να κάνουν ανακαινίσεις έστω και τμηματικά. Ενώ παλαιότερα πήγαιναν και έλεγαν έχω εκατό δωμάτια και θέλω εκατό στρώματα, τώρα λένε θέλω να κάνω δέκα στρώματα τώρα, που προφανώς υπάρχει το ρευστό, δέκα στρώματα το Πάσχα και δέκα στρώματα το καλοκαίρι. Το κάνουν τμηματικά και είναι σίγουρα καλύτερο και για αυτούς αλλά και για εμάς. Εμείς αυτό που κάνουμε είναι ότι θα δώσουμε π.χ. μια τιμή για 100 τεμάχια και ας τα πάρει τμηματικά. Γίνονται διευκολύνσεις και προσφορές προς τους ξενοδόχους.

Είδατε να γίνονται ανακαινίσεις μέσω της χρήσης του ΕΣΠΑ;

Με το ΕΣΠΑ παρατηρήθηκε ένα φαινόμενο περίεργο. Ορισμένοι πήραν τα χρήματα από τον αναπτυξιακό νόμο κάποιοι άλλοι όμως όχι. Ήταν γενικότερα όλο το θέμα στον αέρα οπότε αυτό είχε σαν αποτέλεσμα αρκετοί να μην προχωρήσουν στην ανακαίνιση ενός ξενοδοχείου γιατί δεν ξέρανε εάν θα πληρωθούν και πότε θα πάρουν τα χρήματα από το ΕΣΠΑ, το οποίο ήταν ανασταλτικός παράγοντας.

Θα ήταν στα σχέδιά σας η δημιουργία concept hotels όπως έκαναν οι ανταγωνιστές σας;

Πιστεύουμε ότι η κάθε εταιρεία είναι καλή στον τομέα που δραστηριοποιείται. Δεν είμαστε επιχειρηματίες του στυλ ότι θα ανοίξω ένα fast food, ένα ξενοδοχείο, ένα εστιατόριο και θα αρχίσω να εισπράττω χρήματα. Είμαστε μια οικογενειακή επιχείρηση και αυτό που κάνουμε ξέρουμε να το κάνουμε αρκετά καλά. Άρα λοιπόν δεν είναι στα πλάνα μας να ανοίξουμε κάποιο ξενοδοχείο, ίσως κάποιον ξενώνα για να φιλοξενούμε κάποιους δικούς μας ανθρώπους αλλά όχι με την προοπτική του να το κάνουμε candia hotel για παράδειγμα.

Οι ξενοδόχοι με τους οποίους συνεργάζεστε είναι κυρίως Έλληνες ή ξένοι;

Έλληνες, αλλά συνεργαζόμαστε και με ξένους. Επειδή η Ελλάδα είναι τουριστικός προορισμός κακά τα ψέματα έχουμε απίστευτα ξενοδοχεία και από πλευράς εμφάνισης, αλλά και από πλευράς ποσότητας. Οπότε, επειδή είμαστε και στην Ελλάδα, οι περισσότεροι πελάτες μας ξενοδόχοι είναι εδώ. Συνεργαζόμαστε όμως και με πελάτες ξενοδόχους στην Ιταλία, στη Γαλλία και στην Ισπανία.