Σύνταξη: tourismtoday.gr

Το 2023 υπόσχεται να είναι σημαντική για την παγκόσμια αεροπορική αγορά καθώς φαίνεται να συνεχίζει την πορεία της προς την ανάκαμψη των επιπέδων ικανότητας.

Η Cirium εξέτασε δέκα σημαντικές τάσεις χωρητικότητας για το 2023, οι οποίες απορρέουν  από τα δημοσιευμένα προγράμματα πτήσεων για το πρώτο τρίμηνο του τρέχοντος έτους.

Οι πληροφορίες βασίζονται σε δεδομένα χρονοδιαγράμματος που προέρχονται από το σύστημα σχεδιασμού αεροπορικών εταιρειών, στις 2 Ιανουαρίου 2023.

ΗΠΑ: Πτώση στις περιφερειακές πτήσεις

Για το εναρκτήριο τρίμηνο του 2023, οι αεροπορικές εταιρείες των ΗΠΑ έχουν προγραμματιστεί να πετούν 3% περισσότερες θέσεις εσωτερικού από ό,τι το 1ο τρίμηνο του 2019. Θα το κάνουν, ωστόσο, ενώ θα πραγματοποιούν 10% λιγότερες πτήσεις.

Αυτό αντανακλά σε μεγάλο βαθμό μια απότομη μείωση στις περιφερειακές πτήσεις, που τονίζεται από μια πτώση 17% για πτήσεις σε διαδρομές μικρότερες από 600 μίλια.

Ανατολική Ασία: Χρειάζεται ακόμα ανάκαμψη

Η Ανατολική Ασία έχει δει σημαντική απώλεια στις πτήσεις μεγάλων αποστάσεων.

Εξετάζοντας διαδρομές μεγαλύτερες από 3.000 μίλια, ο αριθμός των πτήσεων από αεροδρόμια της Ανατολικής Ασίας αυτό το τρίμηνο μειώνεται κατά 41% σε σύγκριση με το 1ο τρίμηνο του 2019.

Αυτός ο αριθμός επηρεάζεται εν μέρει από την Κίνα, η οποία ανοίγει ξαφνικά και πιθανόν να δει σημαντικές αλλαγές στο πρόγραμμα. Πράγματι, τα χρονοδιαγράμματα για το 1ο τρίμηνο του 2023 για την Κίνα δείχνουν ότι η εξερχόμενη και η εισερχόμενη χωρητικότητα υπερδιπλασιάστηκαν σε σύγκριση με το 1ο τρίμηνο του 2022, αν και και οι δύο εξακολουθούν να είναι περίπου 82% κάτω από τα προ-πανδημικά επίπεδα.

Οι πτήσεις μεγάλων αποστάσεων από την Ιαπωνία, επίσης, εξακολουθούν να μειώνονται απότομα σε σύγκριση με τα επίπεδα πριν από την πανδημία (μείωση 29%). Η πτώση για τη Νότια Κορέα είναι 14% και τη Σιγκαπούρη 9%.

Ηνωμένο Βασίλειο: Το Χίθροου πιο κοντά στην πλήρη ανάκαμψη

Το Χίθροου του Λονδίνου, το πιο πολυσύχναστο αεροδρόμιο της Ευρώπης πριν από την πανδημία, πλησιάζει στην πλήρη ανάκαμψη όσον αφορά την πτητική δραστηριότητα.

Ο αριθμός των θέσεων στο πρώτο τρίμηνο δείχνει προς το παρόν μείωση περίπου 5% από το 1ο τρίμηνο του 2019. Αυτό είναι περίπου σύμφωνο με το έλλειμμα στα αεροδρόμια Στάνστεντ και Λούτον του Λονδίνου.

Η χωρητικότητα των θέσεων του Γκάτγουικ στο πρώτο τρίμηνο, από την άλλη πλευρά, είναι μειωμένη κατά 17% σε σύγκριση με το πρώτο τρίμηνο του 2019.

Ευρώπη: Τα αεροδρόμια εξακολουθούν να είναι λιγότερο απασχολημένα σε σύγκριση με το 2019

Όλα τα μεγάλα αεροδρόμια κόμβων της Δυτικής Ευρώπης εξακολουθούν να είναι λιγότερο απασχολημένα τώρα από ό,τι πριν από τέσσερα χρόνια. Οι έδρες του Παρί Ντε Γκωλ μειώνονται κατά 13%. Η πτώση του Άμστερνταμ είναι 17%. Η πτώση της Φρανκφούρτης είναι 23%. Η μεγαλύτερη αγορά αεροδρομίων της Δυτικής Ευρώπης που είναι πιο πολυσύχναστη τώρα από το 2019 είναι η Λισαβόνα.

Οι προγραμματισμένες θέσεις για το πρώτο τρίμηνο αυξήθηκαν κατά 12%. Άλλα αξιοσημείωτα αεροδρόμια με αύξηση περιλαμβάνουν το Δουβλίνο, το Παρίσι Ορλί, την Αθήνα και τη Μάλαγα.

Ωστόσο, αυτές είναι εξαιρέσεις και τα περισσότερα από τα κορυφαία αεροδρόμια της Ευρώπης δεν έχουν ακόμη ανακτήσει τα επίπεδα χωρητικότητας πριν από τον Covid.

Φρανκφούρτη, Γερμανία: Παράγοντες πίσω από την πτώση των ταξιδιών

Γιατί στη Φρανκφούρτη σημειώθηκε απότομη μείωση της χωρητικότητας κατά 23%; Ένας λόγος είναι ότι πολλές κορυφαίες εταιρείες χαμηλού κόστους, συμπεριλαμβανομένων των Ryanair, easyJet και Wizz Air, έχουν εγκαταλείψει το κύριο αεροδρόμιο της πόλης.

Η Air China και η Aeroflot έχουν επίσης εγκαταλείψει τα προγραμματισμένα δρομολόγια προς τη Φρανκφούρτη. Η χρεοκοπημένη SAS μείωσε απότομα τις δραστηριότητές της στη Φρανκφούρτη.

Αλλά το πιο σημαντικό, ο Όμιλος Lufthansa θα είναι 27% μικρότερος αυτό το τρίμηνο, όσον αφορά τις προγραμματισμένες θέσεις, από ό,τι ήταν πριν από την πανδημία.

Η Γερμανία τυγχάνει επίσης να είναι μια βαριά επιχειρηματική αγορά, σε μια εποχή που οι αγορές αναψυχής πάνε καλύτερα. Η Lufthansa και οι θυγατρικές της έχουν επίσης σημαντική έκθεση στις ασιατικές αγορές που άργησαν να αναζωογονηθούν. Υπήρχε σημαντική έκθεση στη Ρωσία και πριν από τη σύγκρουση στην Ουκρανία.

Τουρκία: Μια ιστορία επιτυχημένης ανάπτυξης

Ας συγκρίνουμε την κατάσταση στη δυτική Ευρώπη με αυτό που συμβαίνει στην Κωνσταντινούπολη. Η μεγαλύτερη αεροπορική αγορά της Τουρκίας γνωρίζει άνθηση αεροπορικών εταιρειών, με το κύριο αεροδρόμιο της πόλης να έχει αυξηθεί κατά 11% σε χωρητικότητα θέσεων αυτό το τρίμηνο σε σύγκριση με το πρώτο τρίμηνο του 2019.

Οι θέσεις στο δευτερεύον αεροδρόμιο της Κωνσταντινούπολης αυξήθηκαν κατά 2%. Πιο εντυπωσιακή είναι η αύξηση που μετριέται με τα χιλιόμετρα θέσεων, η οποία λαμβάνει επίσης υπόψη την απόσταση μιας πτήσης. Και τα δύο αεροδρόμια της Κωνσταντινούπολης παρουσιάζουν ανάπτυξη ASK που ξεπερνά το 20%, αντικατοπτρίζοντας την αύξηση των πτήσεων μεγάλων αποστάσεων από το 2019.

Η αγορά επωφελείται από την ανάπτυξη των Turkish Airlines και Pegasus Airlines, καθώς και από τον μεγάλο τουριστικό τομέα της Τουρκίας και τα πλεονεκτήματα που συνδέονται με την αύξηση των οικονομικών δεσμών με Ρωσία.

Ινδία: Πίσω στα επίπεδα χωρητικότητας του 2019

Η αγορά αεροπορικών εταιρειών της Ινδίας έχει επιστρέψει περίπου εκεί που ήταν πριν από τέσσερα χρόνια. Οι θέσεις για το πρώτο τρίμηνο αυξήθηκαν κατά 1%, ενώ ο αριθμός των πτήσεων μειώθηκε κατά 1%.

Η εγχώρια αγορά από μόνη της είναι λίγο καλύτερη, με τον αριθμό των θέσεων να αυξάνεται κατά 5%. Η IndiGo Airways, η οποία κυριαρχεί στην εγχώρια αγορά της Ινδίας (αντιπροσωπεύει περισσότερες από τις μισές θέσεις) θα αυξήσει τη χωρητικότητα κατά 31% πάνω από τα επίπεδά της του 2019 αυτό το τρίμηνο.

Αντίπαλοι όπως η Air India και η SpiceJet, αντίθετα, έχουν μειωθεί σημαντικά σε χωρητικότητα. Επίσης, επηρεάζει τα δεδομένα η εξαφάνιση της Jet Airways, ενός σημαντικού παίκτη το 2019.

Νότιο ημισφαίριο: Μικτή εικόνα προς το παρόν

Σε όλο το νότιο ημισφαίριο, η Λατινική Αμερική παρουσιάζει ισχυρή ανάκαμψη με θέσεις στο πρώτο τρίμηνο να αυξάνονται κατά 7% από το 2019, αν και αυτό είναι κατά 4% λιγότερες πτήσεις.
Οι θέσεις από και προς την Αφρική αυξήθηκαν κατά 2%, σε 3% περισσότερες πτήσεις.

Η κατάσταση είναι λιγότερο αισιόδοξη στην Αυστραλία και τη Νέα Ζηλανδία, οι οποίες μαζί μειώνονται κατά 16% σε θέσεις και 8% στις πτήσεις.
Αυτές οι αγορές είχαν υψηλά επίπεδα εξυπηρέτησης σε ασιατικές αγορές που ανακάμπτουν πιο αργά, όπως το Χονγκ Κονγκ.

Μέση Ανατολή: Οιι εταιρείες χαμηλού κόστους αυξάνονται

Η δυναμική αγορά αεροπορικών εταιρειών της Μέσης Ανατολής δεν έχει ανακάμψει αρκετά από την κρίση του Covid.

Οι έδρες στην περιοχή εξακολουθούν να είναι μειωμένες κατά περίπου 4%. Αυτό οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στη διψήφια συρρίκνωση των κορυφαίων αερομεταφορέων του Κόλπου με επικεφαλής την Emirates, την Qatar Airways και την Etihad.

Όλα επηρεάζονται από την έκθεση σε ασιατικούς κόμβους όπως το Χονγκ Κονγκ και η Σαγκάη.

Από την άλλη πλευρά, οι τοπικοί και ξένοι αερομεταφορείς χαμηλού κόστους αναπτύσσονται επιθετικά σε όλη τη Μέση Ανατολή, με επικεφαλής τη FlyDubai, τη θυγατρική της Saudia, τη Flyadeal, την ευρωπαϊκή Wizz Air και την ινδική IndiGo.

Διαφορετική επιτυχία για τα πιο πολυσύχναστα αεροδρόμια του κόσμου

Από τα 100 πιο πολυσύχναστα αεροδρόμια του κόσμου ανά θέσεις αυτό το τρίμηνο, το Austin είναι ο ηγέτης ανάπτυξης σε σχέση με το 1ο τρίμηνο του 2019. Ο αριθμός των θέσεων του αυξήθηκε κατά 49%.
Στη συνέχεια στη λίστα των κορυφαίων είναι το Κανκούν, το Κάιρο, η Μπογκοτά, το Ντένβερ και το Λας Βέγκας.

Στην άλλη άκρη της κλίμακας, το Χονγκ Κονγκ παραμένει στον πάτο, με τις προγραμματισμένες θέσεις να εξακολουθούν να είναι μειωμένες κατά 63% σε σχέση με την εποχή πριν από την Covid.

Εκτός Ασίας, το Μόναχο έχει τη μεγαλύτερη πτώση (μείωση 30%) μεταξύ των 100 κορυφαίων αεροδρομίων του κόσμου.