Λιγότερο από το 1% των ταξιδιωτικών οδηγών ανέφεραν εκ νέου κρατήσεις για ορισμένες από τις ακυρωμένες περιηγήσεις του Φεβρουαρίου για αργότερα μέσα στο έτος. Τον Μάρτιο- το παραδοσιακό ξεκίνημα της τουριστικής περιόδου για πολλές ευρωπαϊκές χώρες- η κατάσταση επιδεινώθηκε με όλες τις κρατημένες εκδρομές που ακυρώθηκαν.
Ο τουριστικός τομέας βρίσκεται στον τρίτο μήνα πλήρους τερματισμού λειτουργίας. Το κλείσιμο των συνόρων, οι ταξιδιωτικοί περιορισμοί, οι αναστολές σχεδόν όλων των επιβατικών πτήσεων, τα κλειστά ξενοδοχεία και τα εστιατόρια έχουν οδηγήσει σε μια άνευ προηγουμένου κρίση στον τομέα. Ένα από τα κομμάτια που πλήττονται περισσότερο από τον τουρισμό είναι αυτό των τουριστικών οδηγών.
Η Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία Συλλόγων Τουριστικών Οδηγών (FEG), αντέδρασε γρήγορα για να συλλέξει πληροφορίες σχετικά με τον αντίκτυπο που είχε η αναστολή των τουριστικών δραστηριοτήτων στο επάγγελμα του τουριστικού οδηγού. Η FEG είναι ένας οργανισμός ομπρέλα που εκπροσωπεί 27 ενώσεις χωρών.
Η FEG ερεύνησε τις ενώσεις μελών σχετικά με τις επιπτώσεις των τελευταίων τριών μηνών στο εισόδημα, τις ώρες εργασίας που χάθηκαν, την αποζημίωση που ελήφθη. Οι τουριστικοί οδηγοί είναι επαγγελματίες που εργάζονται για πολλά χρόνια στον τουρισμό, με το 23,67% των συμμετεχόντων στην έρευνα να αναφέρουν ότι έχουν δραστηριοποιηθεί για τουλάχιστον 10 χρόνια.
Αυτό δείχνει ένα μόνιμο εργατικό δυναμικό υψηλής ειδίκευσης, με χαμηλό κύκλο εργασιών, μια σχεδόν μοναδική κατάσταση στον τουριστικό κλάδο. Η συντριπτική πλειονότητα των οδηγών εξαρτάται από την καθοδήγηση για την παροχή του εισοδήματός τους, με το 83,58% των συμμετεχόντων στην έρευνα να μην έχουν άλλη οικονομική πηγή.
Σύμφωνα με την έρευνα της FEG, το 87,80% των τουριστικών οδηγών είναι αυτοαπασχολούμενοι και φορολογούνται ανάλογα.
Το αποτέλεσμα αυτών των ευέλικτων συνθηκών εργασίας είναι ότι ως επάγγελμα είναι ιδιαίτερα ευάλωτοι. Είναι πολύ πιο δύσκολο για τους τουριστικούς οδηγούς να έχουν πρόσβαση σε κρατική χρηματοδότηση και υποστήριξη.
Για τον Φεβρουάριο του 2020, οι οδηγοί που ερωτήθηκαν 2 ανέφεραν απώλειες περίπου 53.000 ωρών εργασίας, λόγω ακυρώσεων. Η μέση απώλεια εισοδήματος εκτιμάται σε 523 ευρώ ανά οδηγό. Ωστόσο, ο Φεβρουάριος είναι ένας από τους λιγότερο δραστήριους μήνες του έτους για τον τουρισμό.
Περίπου το 15% όλων των οδηγών που ερωτήθηκαν ανέφεραν ότι δεν είναι ενεργοί κατά τη διάρκεια του Φεβρουαρίου, καθώς η τουριστική περίοδος στις χώρες τους δεν ξεκινά παρά αργότερα μέσα στο έτος.
Ένα επιπλέον 10% ανέφερε ότι δεν είχε καθόλου ακυρώσεις. Αυτό οφείλεται στις διακυμάνσεις της εξάπλωσης του ιού και στις αποφάσεις της εθνικής κυβέρνησης για κλειδώματα.
Λιγότερο από το 1% των οδηγών ανέφεραν εκ νέου κρατήσεις για ορισμένες από τις ακυρωμένες περιηγήσεις του Φεβρουαρίου για αργότερα μέσα στο έτος.
Τον Μάρτιο, το παραδοσιακό ξεκίνημα της τουριστικής περιόδου για πολλές ευρωπαϊκές χώρες, η κατάσταση επιδεινώθηκε με όλες τις κρατημένες εκδρομές που ακυρώθηκαν.
Οι ακυρώσεις οδηγούν σε κατά προσέγγιση απώλεια 115.000 ωρών εργασίας. Το χαμένο εισόδημα εκτιμάται σε 1.835 ευρώ ανά οδηγό.
Λιγότερο από το 1% των οδηγών έχουν αναφέρει κρατήσεις για ορισμένες από τις ακυρωμένες περιηγήσεις του Μαρτίου για αργότερα μέσα στο έτος.
Οι απώλειες αντιστοιχούν μόνο σε προ-κρατήσεις περιηγήσεων και δεσμεύσεων. Δεν υπάρχει ακριβής τρόπος εκτίμησης του δυνητικού αριθμού κρατήσεων της τελευταίας στιγμής και μεμονωμένων.
Για τον Απρίλιο του 2020 οι αριθμοί αυξήθηκαν σε 139.000 ώρες εργασίας και έχασαν τα έσοδα σε περίπου 2.360 ευρώ ανά οδηγό.
Η άνοδος των χαμένων ωρών εργασίας και του εισοδήματος οφείλεται στις αργίες του Πάσχα που μειώθηκαν τον Απρίλιο του 2020, μια περίοδος κέρδους σημαντική για τη διατήρηση οδηγών μετά τη χειμερινή αδράνεια.
Δεν υπήρξε ουσιαστική αλλαγή στο ποσοστό των κρατήσεων για ακυρωμένες εκδρομές Απριλίου για αργότερα μέσα στο έτος.
Κατά τη στιγμή της έρευνας (η έρευνα διενεργήθηκε τον Απρίλιο του 2020), πολλές κυβερνήσεις ανακοινώθηκαν μέτρα για οικονομική υποστήριξη, ωστόσο, κανένας από τους ερωτηθέντες οδηγούς δεν είχε λάβει αποζημίωση.
Μετά την ολοκλήρωση της έρευνας, ορισμένες εθνικές κυβερνήσεις άρχισαν να διανέμουν αποζημίωση. Ωστόσο, το ποσό των 800 ευρώ που προσφέρεται συνήθως, δεν βρίσκεται κοντά στα αναμενόμενα επίπεδα μέσων κερδών για οδηγούς.
Επιπλέον, αυτή η οικονομική βοήθεια είναι περιορισμένη χρονικά και δεν θα καλύψει την απώλεια κερδών για τους επόμενους μήνες.
Αυτά τα στοιχεία παρουσιάζουν μια πολύ ζοφερή εικόνα του αντίκτυπου της επιδημίας COVID-19 στην οικονομική επιβίωση των τουριστικών οδηγών.
Η έλλειψη σημαντικού αριθμού κρατήσεων για ακυρωμένες περιηγήσεις, η απώλεια εισοδήματος στην αρχή της τουριστικής περιόδου, η συνεχιζόμενη αβεβαιότητα των εφαρμόσιμων οδηγιών για ταξίδια, είναι κρίσιμοι παράγοντες που πρέπει να αντιμετωπιστούν, καθώς οι επιπτώσεις τους θα συνεχιστούν.
Η FEG έχει μια σειρά προτάσεων για την επιβίωση του επαγγέλματος, όπως: τη συνέχιση της οικονομικής βοήθειας για τους τουριστικούς οδηγούς ακόμη και μετά την άρση των ταξιδιωτικών περιορισμών. Η ΕΕ υποστήριξε μικροδάνεια χαμηλού επιτοκίου για να επιτρέψει στους τουριστικούς οδηγούς να συνεχίσουν την εκπαίδευσή τους · προώθηση τουριστικών οδηγών ως βιώσιμου μοντέλου εξυπηρέτησης. Η FEG θα συνεχίσει να ερευνά τα μέλη της ένωσής της με στόχο τη λήψη ενημερωμένων πληροφοριών και θα τις χρησιμοποιήσει για να φέρει την προσοχή στον τομέα.
1. Τα μέλη της FEG είναι: Αλβανία, Αυστρία, Κύπρος, Τσεχία, Δανία, Εσθονία, Γαλλία, Φινλανδία, Γερμανία, Ελλάδα, Ουγγαρία, Ισλανδία, Ιρλανδία, Ιταλία, Κοσσυφοπέδιο, Μάλτα, Μαυροβούνιο, Κάτω Χώρες, Πολωνία, Πορτογαλία, Ρουμανία, Ρωσία , Σλοβενία, Ισπανία, Σουηδία, Ουκρανία και Ηνωμένο Βασίλειο