Η δεύτερη ημέρα (Τρίτη 13 Μαρτίου 2012) παρά την σημειολογία που κρύβει (Τρίτη και 13) ήταν για την διεθνή κρουαζιέρα η σπουδαιότερη του έτους από πλευράς ανακοινώσεων και συμφωνιών. Ξεκινώντας με το καθιερωμένο συνεδριακό γεγονός, το State o the Industry, όπου οι συμμετέχοντες Πρόεδροι και Διευθύνοντες Σύμβουλοι των κορυφαίων εταιρειών διαχείρισης κρουαζιερόπλοιων (κ.κ. Gerald Cahill, Carnival Cruise Line, Adam Goldstein, Royal Caribbean International, Daniel Hanrahan, Celebrity Cruises, Stein Kruse, Holland America, Kevin Sheehan, Norwegian Cruise Line, Pierfrancesco Vago, MSC Cruises) μέσω ενός ιδιότυπου debate τοποθετήθηκαν για όλα τα κρίσιμα θέματα που αφορούν την διεθνή κρουαζιέρα και εξέθεσαν τις απόψεις τους τεκμηριώνοντας τέλος για την πορεία του 2012. Το θέμα που κυριάρχησε ήταν το αύριο μετά το ναυτικό ατύχημα του Costa Concordia που δεν ήταν ατύχημα μιας εταιρείας αλλά όλης της σύγχρονης βιομηχανίας της κρουαζιέρας με την έννοια ότι αφορά όλους.
Το συμπέρασμα ήταν ότι στόχος της βιομηχανίας είναι κανένα ατύχημα για να παραμείνει η πλέον ασφαλής επιλογή για ολοκληρωμένες διακοπές όταν την τελευταία δεκαετία έχει καταγράψει μόνο 30 απώλειες ζωής επιβατών και πληρώματος σε σύνολο 25 εκ διακινούμενων. Φυσικά κάθε απώλεια μετράει και σε αυτό το σημείο ενισχύονται ακόμη περισσότερο οι ήδη αυστηρές διαδικασίες για τα θέματα της ασφάλειας της ζωής στην θάλασσα. Επίσης σε τέτοια συμβάντα σε άκρως ανταγωνιστικό επιχειρηματικό περιβάλλον όπως αυτό της κρουαζιέρας, εκείνο που μετράει είναι η άμιλλα και η συνέπεια προς τον επιβάτη, με την υπόσχεση για ακόμη καλύτερες, ποιοτικότερες και ασφαλέστερες υπηρεσίες.
Επίσης όλοι συμφώνησαν ότι παρά την όποια ανάσχεση των κρατήσεων, τα μεγέθη θα επανέλθουν στα αρχικώς προϋπολογισθέντα για το τέλος του έτους, δηλαδή ασήμαντη επίδραση για την κορυφαία πλέον και δυναμικά αναπτυσσόμενη επιλογή ολοκληρωμένων διακοπών, της διεθνούς κρουαζιέρας. Συνέπεια αυτού είναι η συνέχιση των νέων ναυπηγήσεων όχι μόνο για το 2012, αλλά και μέχρι για το 2016. Οι καθιερωμένες αγορές θα διατηρήσουν το μερίδιό τους στις επιλογές των εταιρειών διαχείρισης κρουαζιέρας αλλά οι νέες θα είναι εκείνες που θα δρομολογήσουν τις εξελίξεις για το μέλλον (αγορές – τροφοδότες όπως η Κίνα, η Αυστραλία, η Ιαπωνία, η Ινδία, η Βραζιλία, κλπ).
Για τους προορισμούς τα πράγματα θα είναι δύσκολα γιατί οι καθιερωμένοι προορισμοί θα δεχθούν αυξημένο ανταγωνισμό τόσο μεταξύ τους όσο και από τους νέους προορισμούς (που αποτελεί και την στρατηγική επιλογή των εταιρειών διαχείρισης κρουαζιερόπλοιων για να προσελκύσουν επιβάτες και για να βελτιώσουν τις εμπειρίες των υφιστάμενων επιβατών τους. Σημαντικό ρόλο στις επιλογές των προορισμών θα παίξουν τα γεωπολιτικά δρώμενα κάθε περιοχής του πλανήτη με ότι αυτό μπορεί να σημαίνει. Τέλος, η προστασία του φυσικού περιβάλλοντος είναι μετά την ασφάλεια κορυφαία επιλογή των εταιρειών και ήδη ετοιμάζουν τα πλάνα τους για τον περιορισμό των καυσαερίων για ακόμη μικρότερες επιβαρύνσεις. Και το τυχερό νέο της ημέρας η υπογραφή για το 12 μέλος του στόλου της MSC Cruises που εκτός από την παροχή κορυφαίων υπηρεσιών έχει εφαρμόσει κι ένα πρωτοποριακό πρόγραμμα προσεγγίσεων σε νέους ανερχόμενους προορισμούς (Νότια Αμερική, Δυτική Αφρική, κλπ).
Η Ελληνική συμμετοχή
Μετά την παρέλαση υπουργών και παραγόντων το 2011 ήρθε η ώρα της συνολικής απουσίας υψηλόβαθμων παραγόντων για το 2012 και η εθνική αποστολή στο κορυφαίο αυτό γεγονός είχε επικεφαλής τον αρμόδιο Γενικό Γραμματέα Λιμένων και Λιμενικής Πολιτικής του Υπουργείου Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, σε ένα απελπιστικά λιτό και εκτός αντικειμένου περίπτερο (πάντα σε σχέση με το θέμα της έκθεσης και σε σύγκριση με τα γειτονικά και ανταγωνιστικά όχι από άποψη κόστους αλλά γούστου). Επιπλέον, η συμμετοχή των συνεκθετών δημιούργησε και ερωτηματικά στους ξένους επισκέπτες της έκθεσης όταν ειδικά στις ΗΠΑ η Ελλάδα είναι συνδεδεμένη με το ‘Aegean or Greek Islands’ και Μύκονο, Ρόδο και Σαντορίνη έψαχναν και τους απαντούσαν ότι μόνο Ηράκλειο, Αλεξανδρούπολη, Χανιά και Βόλο έχει το ‘μαγαζί’….
Στην πανδαισία του εκτυφλωτικού λευκού σε χρώμα περιπτέρου ο ρόλος του ΕΟΤ ήταν σαφώς περιορισμένος από τον συνεκθέτη που θα μπορούσε είτε να πάρει εξ’ολοκλήρου ένα περίπτερο, είτε να υπάρχει σε ειδικό χώρο απομονωμένο το booth του ΕΟΤ για να δίνει πληροφορίες και για τα υπόλοιπα νησιά μας που θέλουν και μπορούν να υποδεχθούν την κρουαζιέρα. Επειδή μιλάμε για γούστο και άποψη και εχθρός του καλού είναι το καλύτερο, χρήσιμο θα είναι όταν επιλέγονται (σωστά) με το οικονομικό κριτήριο οι κατασκευαστές των περιπτέρων να ελέγχονται για την γνώση κι την εμπειρία τους στην συγκεκριμένη αγορά όπως και για την δημιουργικότητα τους.
Όλα στον κόσμο της προβολής και της επικοινωνίας δεν είναι θέμα κόστους αλλά γούστου, άποψης και δημιουργικότητας που δεν είναι ανάγκη να την εφεύρουμε αλλά απλά να κοιτάξουμε δίπλα μας και να δούμε είτε το μόνιμο (σχεδιαστικά άρα και οικονομικό γιατί αποσβένεται σε πολλές συμμετοχές) περίπτερο της Ισπανίας, της Ιταλίας αλλά και του Ισραήλ που σε 20 τμ. Παρουσίασε έναν προορισμό, μία ιστορία, λιμενική υποδομή, υπηρεσίες κρουαζιέρας και όλα αυτά με 2 άτομα προσωπικό… Πως; Απλά υπήρξε προεργασία ένα χρόνο πριν, και το βασικότερο λόγω του ότι η έκθεση είναι αυστηρά επαγγελματική υπήρξαν προκαθορισμένα ραντεβού. Ότι δηλαδή δεν έγινε στην περίπτωση την δική μας. Οι συμμετέχοντες αν και έμπειρα λιμάνια ήρθαν στο σύνολό τους (με ελάχιστες εξαιρέσεις) σαν να συμμετέχουν σε τουριστική έκθεση κοινού με φτωχά έντυπα και ελλείψεις και περίμεναν μη τυχόν το περαστικό στέλεχος των εταιρειών κρουαζιέρας σταματήσει στην καθιερωμένη βόλτα που κάνει και του μιλήσει χωρίς πολλές φορές να γίνει κατανοητό από τον συνεκθέτη τι δουλειά ακριβώς κάνει στην εταιρεία που εκπροσωπεί (μπορεί φυσικά να μην του είναι γνωστή και η εταιρεία…).
Όπως ήταν αναμενόμενο, χάθηκαν και οι εντυπώσεις αλλά και η ουσία από την Ελληνική συμμετοχή και για άλλη μια φορά ο Ελληνικός προορισμός κρουαζιέρας να μην μπορέσει να αναστρέψει το κλίμα για μια κακή περίοδο όχι για το 2012, αλλά ακόμη και για το 2014. Οι δηλώσεις της αρμόδιας Υπουργού για πλήρη απελευθέρωση σε 10 ημέρες δεν έφτασαν στο Μαιάμι και αν έφτασαν παρουσιάσθηκαν σαν ψύθυροι (παρά τις ζωντανές συσκέψεις μέσω Skype και τις εντολές που έδινε…) και αντιμετωπίσθηκαν με ειρωνεία και αδιαφορία όταν κλίθηκε ο Πρόεδρος του Medcruise και Γ.Δ. του ΟΛΠ να απαντήσει σε σχετική ερώτηση στο πάνελ επιμέρους εκδήλωσης που συμμετείχε….
Βασικό συμπέρασμα είναι ότι εν μέσω της πρωτοφανούς κρίσης ακόμη και οι δυναμικοί αναπτυξιακοί τομείς που αποτελούν τον βασικό πυλώνα ανάπτυξης, όπως η διεθνής κρουαζιέρα, δεν μπορούν να αξιοποιηθούν με τέτοια αδιαφορία από τους αρμοδίους αλλά και την έλλειψη γνώσεων, εμπειρίας και σοβαρότητας από τους εμπλεκόμενους. Είναι γνωστό ότι ακόμη και η ημιμάθεια είναι πολύ χειρότερη της πλήρους άγνοιας. Ίσως θα ήταν καλύτερα να μην υπήρχε εκθεσιακή συμμετοχή από τον ΕΟΤ και να υπήρχε απλά μια χορηγία σε μια σχετική (με την χώρα μας – π.χ. νέοι προορισμοί κρουαζιέρας) παράλληλη εκδήλωση και να γινόταν προβολή μέσω ειδικής παρουσίασης των δυνατοτήτων στην κρουαζιέρα που θα ετοίμαζε κάποιος εξειδικευμένος οργανισμός.
Για άλλη μια φορά χαθήκαν οι εντυπώσεις αλλά και το αποτέλεσμα και ο τουρισμός της κρουαζιέρας στην χώρα μας θα συνεχίσει να προχωράει χωρίς την πυξίδα που θα κάνει την διαφορά για το μέλλον.
Σήμερα είναι η τρίτη ημέρα της έκθεσης και θα ξεκινήσει με παράλληλες συνεδριακές εκδηλώσεις που θα αφορούν τα σπουδαία θέματα της ποιοτικής κρουαζιέρας, των κριτηρίων επιλογής προορισμών, της τεχνολογίας των ναυπηγήσεων και των εκσυγχρονισμών στα πλοία, της ιατρικής φροντίδας στα πλοία, των τηλεπικοινωνιών, κλπ. Φυσικά θα λειτουργεί η έκθεση για όλους τους εκθέτες μα καλύτερα και αποτελεσματικότερα για τους οργανωμένους που θα υποδεχθούν τους επαγγελματίες επισκέπτες για εποικοδομητικές επαφές ουσίας για το σήμερα και το μέλλον.
Τονίζεται προς άρση κάθε παρεξήγησης ότι οι αναφορές γίνονται με το βλέμμα και την κρίση του ειδικού που θέλει η χώρα του επιτέλους να ξεφύγει από την μιζέρια και την αδιαφορία που την ταλαιπωρεί δεκαετίες τώρα και δεν εκμεταλλεύεται μια πρώτης τάξης ευκαιρία για να κάνει το δυναμικό της αναπτυξιακό ξεκίνημα με πυλώνα την διεθνή κρουαζιέρα που τόσα μπορεί να της προσφέρει στις δύσκολες στιγμές που διέρχεται…
Ανταπόκριση από την διεθνή έκθεση & συνέδριο διεθνούς κρουαζιέρας Cruise Shipping Miami
Χρήστος Νικολαΐδης, MBA, PhD
Tourism, Aviation & Cruise Consultant