του Χάρη Ντιγριντάκη

Πληθαίνουν τα deals στην πολλά υποσχόμενη αγορά των υδροπλάνων. Πρόκειται για συμφωνίες που ουσιαστικά από το 2022 και μετά θα απογειώσουν την αγορά που θα δώσει σημαντική ώθηση στον τουρισμό πολυτελείας της χώρας μας αλλά παράλληλα θα εξυπηρετήσει πλήθος νησιωτικών προορισμών που δεν διαθέτουν αερολιμένες.

Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες του ΕΤ της Κυριακής «κλείδωσε» η δημιουργία Μητροπολιτικού Υδατοδρομίου στην Αττική στο ΣΕΦ με πρωτοβουλία της Περιφέρειας, ενώ παραπέμφθηκε στις ελληνικές καλένδες η λύση της Ελευσίνας.

Την ίδια ώρα κατά πληροφορίες τις προηγούμενες ημέρες επισφραγίστηκε υψηλής εμβέλειας οικονομική συμφωνία για την απόκτηση ισχυρής μετοχικής θέσης (μειοψηφικό ποσοστό) από Έλληνα ομογενή κεφαλαιούχο στην Hellenic Seaplanes, που ήδη έχει επενδύσει στην Ελλάδα στο Real Estate και σε ΑΠΕ.

Όπως αναφέρουν οι ίδιες πηγές ο εν λόγω Έλληνας παίχτης (θέλει να διατηρήσει την ανωνυμίας του) που δραστηριοποιείται στην ασιατική αγορά διαθέτει ποσοστό πλέον της καταστατικής μειοψηφίας με προοπτική μεγέθυνσης του. Στο πλαίσιο αυτό η Hellenic Seaplanes έχει καταθέσει στην ΥΠΑ φάκελο για την πτητική έγκριση των 2 πρώτων της αεροσκαφών τύπου TWIN OTTER της καναδικής κατασκευάστριας εταιρείας VIKING.

Η είσοδος του Έλληνα ομογενή στην Hellenic Seaplanes αποδεικνύει την έντονη κινητικότητα στην αγορά αφού ήδη την περασμένη εβδομάδα «Ψήφο εμπιστοσύνης» στις επενδυτικές προοπτικές της Ελλάδας, και συγκεκριμένα στον τομέα των υδροπλάνων έδωσε γερμανικό fund το οποίο αναμένεται από αυτό το καλοκαίρι να βρίσκεται στην χώρα μας, Το δρόμο για την είσοδο των Γερμανών στην Ελλάδα άνοιξε η αποχώρηση του Ελλάκτωρα από την Ελληνικά Υδατοδρόμια, σε μια περίοδο συνεχών εξελίξεων για τον κατασκευαστικό όμιλο, όπου προστέθηκε η πώληση του μεριδίου που είχε αποκτήσει στο μετοχικό κεφάλαιο της συγκεκριμένης εταιρίας –μέσω της ΑΚΤΩΡ Facility Management– τον Μάρτιο του 2016.

Αγοραστής, όπως προκύπτει από σχετική ανάρτηση στο ΓΕΜΗ, είναι η κυπριακή Action Air (πίσω από την οποία είναι φέρεται να είναι το Γερμανικό fund), ενώ το ποσοστό είναι πλειοψηφικό και αγγίζει το 55%.

Σύμφωνα με καλά πληροφορημένες πηγές, η συμφωνία πραγματοποιήθηκε μετά από μια ιδιαίτερα συμφέρουσα πρόταση προς την ΑΚΤΩΡ, καθώς έρχεται σε μια εποχή που το project της δημιουργίας ενός βιώσιμου δικτύου υδατοδρομίων στην Ελλάδα «επανεκκινείται».

Σύμφωνα με πληροφορίες, το Γερμανικό fund ενδιαφέρεται τόσο για την κατασκευή υδατοδρομίων, όσο και για το πτητικό έργο. Κάτι που ισχύει και για τον Ελληνομεξικανό ομογενή επιχειρηματία με έδρα τις ΗΠΑ Ρικάρντο Φαρίας Νικολόπουλο με την Eagle Sea Planes, ενώ πηγές της αγοράς προσθέτουν ως ενδιαφερόμενο την Ippias Airlines, που έχει κινήσει τις σχετικές διαδικασίες στην ΥΠΑ τους προηγούμενους μήνες.

Σημειώνεται ότι η Ελληνικά Υδατοδρόμια και η Hellenic Seaplanes «τρέχουν» το θέμα της κατασκευής και των αδειοδοτήσεων των υδατοδρομίων στη χώρα με επικεφαλείς τους Αναστάσιο Γκόβα και Νικόλα Χαραλάμπους, με στόχο την σταδιακή ανάπτυξη ενός συνολικού δικτύου αποτελούμενου από 150 υδατοδρόμια.

Κατά πληροφορίες οι Hellenic Seaπlanes -πανδημίας επιτρέποντος- σχεδιάζει πτήσεις σε 8 υδατοδρόμια σε πρώτη φάση. Αυτά της Κέρκυρας, των Παξών, της Πάτρας, της Τήνου, της Πάτμου της Σκύρου και του Βόλου, ενώ αν δεν ολοκληρωθεί η αδειοδότηση του υδατοδρομίου Ιωαννίνων (περιβαλλοντική μελέτη) τότε θα διενεργούνται πτήσεις στην Αμφιλοχία.

Σε επόμενη φάση θα μπουν και τα υδατοδρόμια Σκοπέλου και Αλοννήσου. Μέχρι στιγμής, έχουν αδειοδοτηθεί 3 υδατοδρόμια, σε Παξούς, Κέρκυρα και Πάτρα. Περίπου 10 είναι, ήδη, έτοιμα από πλευράς κατασκευής σε Βόλο, Πάτμο, Ρέθυμνο, Σκύρο κ.α., και εκτιμάται ότι σε δύο μήνες θα αποκτήσουν τις τελικές άδειες για την λειτουργία τους. Αυτοί που γνωρίζουν υποστηρίζουν ότι για να ξεκινήσουν οι πτήσεις η επιτάχυνση των ρυθμών της όλης διαδικασίας είναι το ένα ζητούμενο και το άλλο, να «αναχαιτισθεί» η πανδημία ούτως ώστε να συνδυαστούν οι πρώτες πτήσεις υδροπλάνων στην Ελλάδα με ένα μερικό, έστω, restart του τουρισμού.

Υπογραμμίζεται ότι, το πλάνο της Hellenic Seaplanes και των συνεπενδυτών της ανέρχεται στα 250 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων τα 180 εκατ. ευρώ προορίζονται για αγορά 20 υδροπλάνων και άλλα 70 εκατ. ευρώ θα επενδυθούν στα υδατοδρόμια, συμπεριλαμβανομένου του Μητροπολιτικού. Εκτιμάται, ωστόσο, ότι θα δημιουργηθούν τουλάχιστον άλλοι δύο στόλοι σκαφών και από τους παραπάνω ενδιαφερόμενους, αξίας από 50-100 εκατ. ευρώ. Ο δε κ. Νικολόπουλος έχει μιλήσει για business plan 100 εκατ. ευρώ.

Σε «πρώτο πλάνο», όπως αναφέρουν οι ενδιαφερόμενοι, θα μπουν συνέργειες με άλλους κλάδους. Ήδη, η Hellenic Seaplanes δημιουργεί τις κατάλληλες υποδομές στην γενικότερη λειτουργία της έτσι ώστε να είναι σε θέση να προσφέρει μια πλήρη γκάμα υπηρεσιών στις αερομεταφορές. Εκτός από τις προγραμματισμένες και ναυλωμένες (charter) πτήσεις των αεροσκαφών της (χωρητικότητας 9-12-19 επιβατών), θα γίνεται μεταφορά τουριστών, VIP και μη προσώπων, σε θέρετρα, ξενοδοχεία κ.α. επιβατών κρουαζιέρας ή αεροπορικών εταιρειών, φορτίων και αεροδιακομιδές ασθενών.

Ταυτόχρονα η εταιρεία σχεδιάζει και την σύναψη συνεργασιών με τουριστικές και ναυτιλιακές εταιρείες για την διαμόρφωση από κοινού ειδικών «πακέτων» για περιηγητικές πτήσεις ή ψυχαγωγικές δραστηριότητες για επιβάτες κρουαζιερόπλοιων. Τέλος μελετάται και η συμπληρωματική λειτουργία των υδροπλάνων ως προς τα δρομολόγια των αεροπλάνων για την μεταφορά επιβατών από ή προς τα υδατοδρόμια καθώς και από ή προς τα συμβατικά αεροδρόμια.