Mega deal για επέκταση της σεζόν κατά 15 ημέρες και την προσέλκυση 350.000-400.000 παραπάνω από τους δυο ισχυρότερους Tour Operators στον κόσμο TUI και ThomasCook φαίνεται ότι δρομολογεί το υπουργείο Τουρισμού. Σύμφωνα με πληροφορίες του ΕΤ της Κυριακής, στο περιθώριο της WTM του Λονδίνου μιας εκ των δυο μεγαλύτερων τουριστικών εκθέσεων του κόσμου που έκλεισε τις πύλες της την περασμένη Τετάρτη, το θετικό κλίμα για το 2017 επισφραγίστηκε με συμφωνίες που δύναται να επαυξήσουν τα έσοδα τα οποία έπεσαν λόγω προσφορών των ξενοδόχων αλλά και πτώσης των δαπανών των τουριστών παγκοσμίως. Όπως αναφέρουν οι ίδιες πηγές συνήφθησαν συμφωνίες επέκτασης και επαύξησης του capacity των αεροσκαφών των Tour Operators στους υφιστάμενους προορισμούς που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα, συμφωνίες για άνοδο της εποχικότητας έως και 15 ημέρες, για ενίσχυση των παραδοσιακών προορισμών (Ρόδος, Κρήτη και Κως), για δημιουργία νέων προορισμών για προγράμματα επέκτασης (π.χ. Ζάκυνθος, Πελοπόννησος κ.λ.π.), καθώς και η στήριξη από πλευράς πολιτείας των νέων destination των tour operators. Κατά τις ίδιες πληροφορίες οι σχετικές συμφωνίες θα έχουν οριστικοποιηθεί τον προσεχή μήνα, ενώ σε βραχύ χρονικό διάστημα θα έχει συμφωνηθεί και το ποσό που θα δοθεί ως συνδιαφήμιση προς αυτούς. Ακόμη συζητήθηκε η δημιουργία νέων θεματικών ταξιδιωτικών εμπειριών ούτως ώστε να ενισχυθούν οι υφιστάμενοι και οι νέοι προορισμοί.
Επίσης η υπουργός Τουρισμού κα Έλενα Κουντουρά συζήτησε με την TUI να αυξηθεί το πρόγραμμα κρουαζιέρας της για την Ελλάδα. Μέσω αυτής της οδού η χώρα φιλοδοξεί να απομειώσει τη ζημιά που θα υποστεί από την απόφαση των αμερικανικών εταιρειών κρουαζιέρας να συρρικνώσουν τα προγράμματα τους προς την Ανατολική Μεσόγειο.
Όπως έχει ήδη αναφέρει ο ΕΤ της Κυριακής από την περασμένη εβδομάδα, ενθαρρυντικά είναι τα μηνύματα για την Ελλάδα, αλλά και για άλλους ανταγωνιστές της στη Μεσόγειο. Η Τουρκία εμφανίζει πρόβλημα και το 2017, ενώ δείχνει να ανακάμπτει η Αίγυπτος. Μέχρι τις αρχές Νοεμβρίου η αύξηση στις προκρατήσεις για Ελλάδα είναι της τάξεως του 12-14%. Οι προοπτικές του Brexit καθώς και ηδιατήρηση κλίματος σταθερότητας στην Ελλάδα (οικονομία-προσφυγικό) θα είναι οι παράγοντες που θα καθορίσουν την επόμενη ημέρα της βρετανικής αγοράς για την Ελλάδα. Από την πλευρά της, η υπουργός Τουρισμού Ελ. Κουντουρά, θεωρεί ότι η χώρα μας αποτελεί έναν προορισμό ιδιαίτερης βαρύτητας για τους Βρετανούς και θα αντέξει τους όποιους «τριγμούς» από τις διακυμάνσεις της λίρας έναντι του ευρώ, λόγω Brexit.
Η μελέτη
Ειδικότερα, από τα αποτελέσματα της μελέτης WTM Industry Report 2016, με βάση τις απαντήσεις πάνω από 2.000 στελεχών της αγοράς (εκθετών κ.α.) προκύπτει ότι ποσοστό άνω του 50% σχεδιάζει επαφές με προμηθευτές σε Αίγυπτο, Ελλάδα και Τουρκία. «Οι προορισμοί αυτοί υπέστησαν σημαντικές επιπτώσεις από ένα συνδυασμό παραγόντων τα τελευταία χρόνια- πολιτική αβεβαιότητα και τρομοκρατία (σ.σ. για τις περιπτώσεις της Τουρκίας και της Αιγύπτου)- γεγονός το οποίο είχε ως αποτέλεσμα πολλά ταξιδιωτικά πρακτορεία να περιορίσουν την παρουσία τους στις συγκεκριμένες αγορές», επισημαίνεται στη μελέτη. «Τα πράγματα δείχνουν ότι αλλάζουν, με ένα 37% στο σύνολο του δείγματος να δηλώνει ότι επιδιώκει επαφές με Έλληνες επιχειρηματίες, ένα 29% με Τούρκους προμηθευτές, ενώ μικρότερο, στο 17% είναι το ποσοστό για την Αίγυπτο». Επιπλέον 8 στους 10 δηλώνουν ότι προχωρούν σε τελικές συμφωνίες.
Μακρύτερος θα είναι ο δρόμος της ανάκαμψης για την αγορά της Τυνησίας, η οποία επίσης έχει υποφέρει λόγω τρομοκρατίας, αφού μόλις ένα 8% των ερωτηθέντων δηλώνουν ότι επανεκινούν τις επαφές στη συγκεκριμένη αγορά, αποσκοπώντας σε τελικές συμφωνίες για ένα 70% εξ” αυτών.
Πάντως η τρομοκρατία, αναδεικνύεται στο νούμερο 1 παράγοντα ανησυχίας ειδικά για τους Βρετανούς ταξιδιώτες, ενώ τα στελέχη της τουριστικής αγοράς δήλωσαν στην έρευνα WTM Industry Report 2016 σε ποσοστό 76% ότι τα χτυπήματα σε Γαλλία, Κωνσταντινούπολη και Τυνησία επηρέασαν τις δραστηριότητές τους το 2015. Από αυτούς, 1 στους 3 δήλωσε ότι οι επιπτώσεις ήταν σημαντικές.
Μετά την τρομοκρατία ο δεύτερος σημαντικότερος παράγοντας για τα στελέχη της τουριστικής αγοράς ήταν ειδικότερα ζητήματα, όπως π.χ. οι απεργίες στα αεροδρόμια και τον κλάδο των μεταφορών, με ένα ποσοστό 46% να δηλώνει ότι επηρεάστηκε σημαντικά κατά το περασμένο έτος.
Ακολουθεί η προσφυγική κρίση για ένα 44% των επιχειρήσεων, ενώ στο κομμάτι των καταναλωτών ένα ποσοστό 28% δήλωσε ότι το προσφυγικό επηρέασε την τελική απόφαση για την επιλογή του προορισμού.
Οσον αφορά ειδικότερα τις επιδόσεις της Ελλάδας, τόσο η ίδια η υπουργός Τουρισμού όσο και ο Δημήτρης Τρυφωνόπουλος, από τον ΕΟΤ, δήλωσαν στο πλαίσιο της έκθεσης ότι η επόμενη χρονιά θα έχει υψηλότερες επιδόσεις για τον ελληνικό τουρισμό και ειδικά από τη βρετανική αγορά, που παραμένει από τις σημαντικότερες για τη χώρα μας. «Προφανώς η Ελλάδα λαμβάνει υπόψη ότι η λίρα έχει πιεστεί έναντι του ευρώ, ωστόσο δε θεωρούμε ότι υπάρχει ζήτημα». Εκτός από την σταθερή αύξηση των Βρετανών τουριστών στη χώρα μας, υπάρχει και αύξηση των αεροπορικών θέσεων από τη Μεγάλη Βρετανία, από εταιρείες όπως οι Ryanair,Jet2.com, Τhomas Cook Airlines, British Airways και τη Nomwegian, οι οποίες έχουν ενισχύσει με τα δρομολόγιά τους προορισμούς όπως η Θάσος, τα Χανιά και η Καλαμάτα.
Ο πρόεδρος πάντως της ΑΒΤΑ (Ενωση Βρετανών Τουριστικών Πρακτόρων) κ. Νοέλ Ιωσηφίδης έκανε την εκτίμηση ότι τα οικονομικά πακέτα που θα πουληθούν για την επόμενη χρονιά για τη χώρα μας μπορεί να είναι ακριβότερα κατά 8% λόγω της ισοτιμίας λίρας/ ευρώ αφενός, αφετέρου λόγω της μεγάλης έκθεσης αρκετών βρετανικών τουριστικών γραφείων, τα οποία δεν είχαν προετοιμαστεί εγκαίρως απέναντι στο Brexit.
To ίδιο θέμα φαίνεται ότι απασχολεί και το Σύνδεσμο Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων, ο οποίος βλέπει μονοψήφιο θετικό πρόσημο στις προκρατήσεις- κοντά στο 6%- ωστόσο «σειρά παραγόντων, όπως η εξέλιξη της ισοτιμίας της στερλίνας, η ισοτιμία δολαρίου σε σχέση με το ευρώ και οι απρόβλεπτες εξελίξεις στη Βρετανική και παγκόσμια οικονομία, κάνουν ιδιαίτερα επισφαλή την τελική εκτίμηση της καταναλωτικής συμπεριφοράς των Βρετανών τουριστών για το 2017».
Ο ΣΕΤΕ θεωρεί εκ των ων ουκ άνευ να βρεθεί χρυσή τομή για την άμεση επαναφορά της ανταγωνιστικότητας του ελληνικού τουριστικού προϊόντος, μέσω της μείωσης της υπερφορολόγησης, της ρύθμισης της αγοράς των βραχυχρόνιων μισθώσεων, της τόνωσης του επενδυτικού ενδιαφέροντος, της εξεύρεσης λύσης σχετικά με τη διαχείριση των μη εξυπηρετούμενων δανείων και της επαναφοράς της ρευστότητας με λογικό κόστος χρήματος. «Κεφαλαιώδους, βέβαια, σημασίας είναι η ανάγκη να διατηρηθεί και να ενισχυθεί περαιτέρω η εικόνα ασφάλειας της χώρας. Απαιτούνται εντατικές δράσεις και επείγουσες παρεμβάσεις για την ορθότερη διαχείριση του προσφυγικού ζητήματος», αναφέρεται χαρακτηριστικά.