του Χάρη Ντιγριντάκη
Colpo Grosso στον τομέα των Εμπορευματικών Μεταφορών ετοιμάζουν COSCO και ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Σύμφωνα με πληροφορίες οι δυο εταιρείες συνάψαν συμφωνία κοινής καθόδου στον επί θύραις διαγωνισμό ΣΔΙΤ, για την δημιουργία του μεγάλου Εμπορευματικού Κέντρου (της δεύτερης παραχώρησης) στο Θριάσιο Πεδίο.
Το εν λόγω deal που κλείστηκε μεταξύ των νεόκοπων Ιταλών ιδιοκτητών της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και των Κινέζων της COSCO θα απογειώσει τις δραστηριότητες των 2 εταιρειών στο συγκεκριμένο τομέα.
Άλλωστε η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, με την ανάπτυξη του συγκροτήματος στην περιοχή του Θριάσιου και με την αξιοποίηση των δύο μεγάλων αποθηκών (Κ1 και Κ2), υλοποιεί τον στόχο της να δημιουργήσει ένα σύγχρονο κέντρο logistics για την ποιοτικότερη παροχή των υπηρεσιών αυτών στους πελάτες της.
Στόχος της εταιρείας, φέρεται να είναι, να καταστεί ο κύριος προμηθευτής σιδηροδρομικών υπηρεσιών στη Νοτιοανατολική Ευρώπη, εξυπηρετώντας αποτελεσματικά τις παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού από την Άπω Ανατολή προς τη Νοτιοανατολική και Κεντρική Ευρώπη μέσω της Ελλάδας, καθιστώντας δυνατή την ανάπτυξη ενός αποτελεσματικού δικτύου συνδυασμένων και πολυτροπικών εμπορευματικών μεταφορών.
Όπως αναφέρουν οι ίδιες πηγές, οι συζητήσεις για την από κοινού ανάπτυξη και εκμετάλλευση της δεύτερης παραχώρησης στο Θριάσιο Εμπορευματικό Κέντρο μεταξύ COSCO και των νέων βασικών μετόχων της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, των Ιταλών της Ferrovie dello Stato Italiane, βρίσκονται σε προχωρημένο στάδιο.
Η κινεζική εταιρεία φέρεται να έχει συμφωνήσει να συνεργαστεί στον κλάδο των logistics τόσο στην Ελλάδα, όσο και στα Βαλκάνια με τους Ιταλούς.
Την ίδια ώρας η COSCO επιδιώκει ανάπτυξη αποθηκευτικών εγκαταστάσεων και κέντρων διανομής για τους πελάτες της στον ΟΛΠ και προωθεί έτσι την κατάρτιση επιχειρηματικού σχεδίου για συνεργασία στο Θριάσιο Εμπορευματικό Κέντρο, όπου η ΤΡΑΙΝΟΣΕ διαθέτει δικαίωμα χρήσης των μεγάλων αποθηκευτικών χώρων ΚΙ και Κ2 (δύο κτίρια συνολικού εμβαδού 56.000 τ.μ. σε έκταση 139.000 τ.μ., τα οποία συμπεριλαμβάνονται στην κοινοποιημένη στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή περίμετρο αποκρατικοποίησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ), όπως και των εκεί σιδηροδρομικών υποδομών.
Η συνεργασία θα αφορά τη μεταφορά, προς την Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη, φορτίων προερχόμενων από την Ασία στον Πειραιά.
Πρόκειται για αποθήκες και υποδομές που δεν περιλαμβάνονται στην υπό παραχώρηση από τη ΓΑΙΑΟΣΕ έκταση των 588 στρεμμάτων στην κοινοπραξία ΕΤΒΑ – ΒΙΠΕ και Goldair, αλλά περιλαμβάνονται στην έκταση των 1.450 στρεμμάτων του ΟΣΕ, στην οποία διαθέτει δικαιώματα η ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Ο διαγωνισμός για την παραχώρηση της έκτασης αυτής έχει ενταχθεί στο επικαιροποιημένο Μνημόνιο που έχει συμφωνήσει η κυβέρνηση με τους δανειστές και η προκήρυξή του έχει προσδιοριστεί για το β’ εξάμηνο του 2018.
Η FSI στην EE
Στο πλαίσιο αυτό εντάσσεται και η συνάντηση της Ευρωπαίας Επιτρόπου για τις Μεταφορές Violeta Bulc με την πρόεδρο της FSI Gioia Ghezzi και τον διευθύνοντα σύμβουλο Renato Mazzoncini.
Η συνάντηση επίσημα, είχε να κάνει με την εφαρμογή του 4ου Σιδηροδρομικού Πακέτου, τον εκσυγχρονισμό και την ψηφιοποίηση των σιδηροδρομικών μεταφορών.
Υπενθυμίζεται ότι, ο όμιλος της FSI, στον οποίο ανήκει η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, θεωρείται μαζί με τον γερμανικό της DB και τον γαλλικό της SNCF ως αυτούς που καθορίζουν τις εξελίξεις στην ευρωπαϊκή σιδηροδρομική αγορά.
Εξάλλου, καθόλου τυχαία δεν θεωρείται η αναφορά του Ιταλού Πρέσβη από την Θεσσαλονίκη, ότι οι Ιταλοί ιδιοκτήτες της ΤΡΑΙΝΟΣΕ επιδιώκουν σε σύντομο χρονικό διάστημα να συνδέσουν σιδηροδρομικά την Ελλάδα με την Β. Ευρώπη.
Πέρυσι, τα έσοδα από εμπορευματικές μεταφορές αυξήθηκαν κατά 11,5%-12%, ενώ η επιβατική κίνηση διαμορφώθηκε στα επίπεδα του 2016.
Εν τω μεταξύ στις διαδικασίες του Ελεγκτικού Συνεδρίου βρίσκεται η σύμβαση παραχώρησης 588 στρεμμάτων του Θριάσιου Εμπορευματικού Κέντρου από τη ΓΑΙΑΟΣΕ.
Αν και υπάρχει συγκρατημένη αισιοδοξία μεταξύ των εμπλεκομένων μερών πως το ζήτημα θα λυθεί σύντομα, ώστε η σύμβαση να υπογραφτεί και να εγκριθεί από τη Βουλή, γεγονός παραμένει πως οι ρυθμοί προόδου της παραχώρησης έχουν υπερβεί κατά πολύ τα χρονοδιαγράμματα.
Έπειτα από τις αρχικές παρατηρήσεις του Ελεγκτικού Συνεδρίου η ΓΑΙΑΟΣΕ και η πλειοδότρια κοινοπραξία ΕΤΒΑ-Goldair επανήλθε μέσω των προβλεπόμενων διαδικασιών, ζητώντας τροποποίησή τους. Η συζήτηση αυτή έγινε στα μέσα Ιανουάριου και εκτιμάται πως θα απαιτηθεί τουλάχιστον ένας μήνας για να διαπιστωθεί κατά πόσον θα συναινέσει το Ελεγκτικό Συνέδριο.
Η παρατήρηση η οποία φέρεται να δημιουργεί το μεγαλύτερο πρόβλημα είναι αυτή περί των αποζημιωτικών δικαιωμάτων του επενδυτή σε περίπτωση βλαπτικής μεταβολής του νομικού πλαισίου ή αθέτησης των συμβατικών δικαιωμάτων του Δημοσίου.
Παραχωρησιούχος έχει ανακηρυχθεί, έπειτα από διαγωνιστική διαδικασία που διενέργησε για 588 από τα συνολικά περίπου 2.000 στρέμματα έκτασης ιδιοκτησίας της ΓΑΙΑΟΣΕ, η κοινοπραξία της θυγατρικής της Τραπέζης Πειραιώς, ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ, που συμμετέχει με ποσοστό 80% και της ελληνικής εταιρείας logtetks, Goldair, που συμμετέχει με 20%.
Η παραχώρηση έχει διάρκεια 60 ετών και προβλέπει την υλοποίηση δεσμευτικών επενδύσεων σε δύο φάσεις. Η πρώτη και άμεση προβλέπει κατασκευή 120.000 τ.μ. αποθηκευτικών χώρων, τον εξοπλισμό του εμπορευματικού κέντρου και τη σιδηροδρομική διασύνδεσή του και η δεύτερη επιπλέον 115.000 τ.μ. σε ορίζοντα 5ετίας.
Ο συνολικός προϋπολογισμός της επένδυσης ανέρχεται στα 158,4 εκατ. ευρώ και κατανέμεται στην πρώτη και δεύτερη φάση σε 90,5 εκατ. και 67,9 εκατ. ευρώ, αντίστοιχα.
Από τα 90,5 εκατ. της αρχικής επένδυσης τα 10 εκατ. είναι το εφάπαξ τίμημα που θα εισπράξει η ΓΑΙΑΟΣΕ, η οποία θα εκμισθώσει τον χώρο και θα εισπράττει το ετήσιο αντάλλαγμα.