Οι επιπτώσεις του COVID-19 διαρκούν περισσότερο από ό,τι αρχικά αναμενόταν. Και έχουν επιφέρει ιδιαίτερα αρνητικό αντίκτυπο στα οικονομικά αποτελέσματα και τη λειτουργία των ξενοδοχειακών επιχειρήσεων.

Αυτό τονίζει μεταξύ άλλων η πανευρωπαϊκή έρευνα της Deloitte “Hotel Industry Sentiment Survey – March 2021”.

Η έρευνα πραγματοποιήθηκε από την εξειδικευμένη ομάδα της Deloitte στον κλάδο της Φιλοξενίας και Ψυχαγωγίας (Hospitality & Leisure).

Βασίστηκε σε έναν σημαντικό αριθμό επενδυτών, επιχειρηματιών και ανώτερων στελεχών επιχειρήσεων του κλάδου από διάφορες ευρωπαϊκές χώρες.
Το Ηνωμένο Βασίλειο, την Ολλανδία, την Γερμανία, την Ισπανία, την Ιρλανδία, την Γαλλία, την Ελβετία, Ιταλία, κ.α.

Πρόκειται για την 10η έρευνα της Deloitte τον Μάρτιο του 2020. Οι έρευνες έχουν ως κύριο στόχο τη διαχρονική παρακολούθηση των επιπτώσεων και του αντίκτυπου του COVID-19 στον ευρωπαϊκό ξενοδοχειακό κλάδο.
Καθώς και των προτεραιοτήτων και των εκτιμήσεων των επενδυτών και επιχειρήσεων του κλάδου, στο πλαίσιο της περιόδου έντονης αβεβαιότητας που διανύουμε.

Τα συμπεράσματα, ταυτίζονται και με την ανησυχία που εκφράζεται από τους φορείς του ελληνικού ξενοδοχειακού κλάδου. Οι ανησυχίες έχουν να κάνουν με τη σημαντική απώλεια ρευστότητας. Εξαιτίας τόσο του ανείσπρακτου τζίρου του 2020 όσο και της συρρίκνωσης των προκαταβολών για το 2021.

Σε αυτά προστίθεται και η συνεχιζόμενη αβεβαιότητα για την επιστροφή στην κανονικότητα. Καθώς και την ανάκαμψη του τουρισμού στα προ-κορωνοϊού επίπεδα.

Τι δείχνουν τα ευρήματα για την Ελλάδα

Τα ευρήματα της Deloitte δείχνουν τη συγκριτικά καλύτερη θέση στην οποία έχει τη δυνατότητα να βρεθεί η Ελλάδα ως τουριστικός προορισμός έναντι ανταγωνιστικών χωρών.

Βάσει των εκτιμήσεων οι επιπτώσεις της πανδημίας στον ξενοδοχειακό κλάδο της χώρας μας ενδέχεται να είναι ηπιότερες. Σε σύγκριση με χώρες όπως η Ισπανία, η Ιταλία και η Πορτογαλία.

Ο αντίκτυπος του COVID-19 στον ξενοδοχειακό κλάδο

Ο αντίκτυπος στον ξενοδοχειακό κλάδο εξαιτίας του COVID-19 αναμένεται να έχει μεγαλύτερη διάρκεια.

  • Με το 71% των ερωτηθέντων να εκτιμούν ότι θα διαρκέσει και πέραν του 2021. Έναντι 59% στην αντίστοιχη έρευνα τον Οκτώβριο 2020.
  • Το 24% να αναμένει ότι θα διαρκέσει τουλάχιστον μέχρι το 2023.

Οι ερωτηθέντες φάνηκαν λιγότερο αισιόδοξοι σχετικά με την ανάκαμψη του ευρωπαϊκού ξενοδοχειακού κλάδου.

  • Το 90% πιστεύει πλέον ότι η επιστροφή στα προ-COVID-19 επίπεδα δεν θα επέλθει πριν το 2023.
  • Το 38% αναμένει ανάκαμψη από το 2024 και έπειτα.

Οι βραχυπρόθεσμες προτεραιότητες

  • Σε επίπεδο βραχυπρόθεσμων προτεραιοτήτων, η διαχείριση της ρευστότητας (cash flow / cash management) παραμένει στην κορυφή.
  • Και ακολουθούν οι συναλλαγές / επέκταση των δραστηριοτήτων.
  • Πτωτική τάση σε σχέση με προηγούμενες έρευνες εμφανίζουν τα θέματα χρηματοδότησης / διαχείρισης δανειστών. Καθώς και η δυνατότητα εξ αποστάσεως εργασίας.

Περίπου οι μισοί τροποποιούν τους όρους δανεισμού ή/και αναβάλλουν τις πληρωμές τους.
Το 38% εξετάζει το ενδεχόμενο αναδιοργάνωσης και αναδιάρθρωσης του επιχειρηματικού μοντέλου ή/και των επιχειρησιακών λειτουργιών τους.

Η πλειονότητα αναμένει από τις εκάστοτε κυβερνήσεις να δώσουν προτεραιότητα σε μέτρα φορολογικών απαλλαγών /ελαφρύνσεων. Και κρίνει σημαντικό το θέμα της λήψης μέτρων που θα επιτρέψουν την επανέναρξη των ταξιδιών.

Θέματα όπως η κάλυψη του μισθοδοτικού κόστους και η υποστήριξη με τη μορφή κρατικών επιχορηγήσεων, αναστολών πληρωμών, κτλ. παραμένουν ψηλά σε προτεραιότητα αλλά με φθίνουσα σημασία.

Οι αναγκαστικές πωλήσεις ξενοδοχειακών μονάδων και επιχειρήσεων

Η οικονομική δυσχέρεια και τα προβλήματα στον ξενοδοχειακό κλάδο πρόκειται να οδηγήσουν σε αναγκαστικές πωλήσεις ξενοδοχειακών μονάδων και επιχειρήσεων, σε όλες τις ευρωπαϊκές χώρες.

Οι συμμετέχοντες εκτιμούν ότι το φαινόμενο των αναγκαστικών πωλήσεων θα είναι πιο έντονο στην Ισπανία, στο Ηνωμένο Βασίλειο, στην Πορτογαλία και στην Ιταλία.

Η Ελλάδα ακολουθεί σε ένα δεύτερο επίπεδο, μαζί με χώρες όπως η Γερμανία, η Γαλλία και η Ιρλανδία.

Οι προκλήσεις στην Ελλάδα

«Η χώρα μας και ο εγχώριος ξενοδοχειακός κλάδος καλούνται να αντιμετωπίσουν τόσο την τωρινή συγκυρία, όσο και μία σειρά προκλήσεων που θα προκύψουν με την επιστροφή σε μια νέα κανονικότητα.

Αυτό τόνισε εστιάζοντας στην Ελλάδα ο κ. Βασίλης Καφάτος, Partner, Clients & Industries Leader της Deloitte και επικεφαλής του κλάδου του τουρισμού

Οι προκλήσεις αυτές θα φέρουν σημαντικές αλλαγές στον κλάδο. Όπως αναγκαστικές πωλήσεις, εμφάνιση νέων παικτών στην αγορά. Καθώς και δημιουργία μεγαλύτερων ομίλων που θα έχουν στην ιδιοκτησία τους και θα διαχειρίζονται περισσότερες ξενοδοχειακές μονάδες.

Ωστόσο, εκτιμώ ότι με το τέλος της πανδημίας θα δημιουργηθούν και σημαντικές ευκαιρίες οικονομικής ανάταξης για τον κλάδο στη χώρα.

Προοπτική που ενισχύεται και από το γεγονός ότι η Ελλάδα βρίσκεται στις πρώτες θέσεις στις επιλογές των Ευρωπαίων πολιτών και των μεγάλων tour operators. Κάτι που μπορεί να έχει πλέον δημιουργήσει μια διαφορετική προσδοκία αλλά και τις πραγματικές βάσεις για να αναδυθεί η χώρα μας ενισχυμένη ως προορισμός μετά την κρίση. Οδηγώντας τον ελληνικό τουρισμό σε μια νέα εποχή».