Η «απομόνωση» του Κατάρ έχει επιπτώσεις για την δεύτερη σε μέγεθος αεροπορική του Κόλπου, Qatar Airways. Πώς θα αντιμετωπίσει την κρίση και τι θα γίνει με το σημαντικό αεροδρόμιο της Ντόχας;
Περίπου 10 εκ. επιβάτες προσγειώνονται και απογειώνονται κάθε χρόνο από την Ντόχα, το αεροδρόμιο του Κατάρ. Η αεροπορική εταιρία του εμιράτου, Qatar Airways, συγκεντρώνει στην Ντόχα επιβάτες από την Ευρώπη και της γειτονικές χώρες και από εκεί τους μεταφέρει σε προορισμούς στην Εγγύς Ανατολή, την Ασία, την Ωκεανία και την Αφρική.
Η απόφαση της Σαουδικής Αραβίας, Αιγύπτου, Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων και Μπαχρέιν τη Δευτέρα να διακόψουν τις διπλωματικές σχέσεις με το Κατάρ, με την κατηγορία ότι υποθάλπει τη διεθνή τρομοκρατία, φέρνει σε δεινή θέση και την Qatar Airways, η οποία από την μια μέρα στην άλλη «χάνει» πολλούς επιβάτες από γειτονικές χώρες και επιπλέον είναι υποχρεωμένη να παρακάμπτει τον εναέριο χώρο γειτονικών της χωρών, γεγονός που συνεπάγεται μεγαλύτερη διάρκεια πτήσεων και αύξηση στην κατανάλωση κηροζίνης.
Το μειονέκτημα της επιθετικής ανάπτυξης
Τα τελευταία χρόνια η Qatar Airways επεκτείνεται συνεχώς. Έχει στην κατοχή της το 20.1% της βρετανο-ισπανικής International Airlines Group, στην οποία ανήκοuν British Airways, Iberia, Air Lingus και Vueling. Επιπλέον συμμετέχει με 10% στην λατινοαμερικανική Latam Airlines. Επιβάτες αυτών των αεροπορικών εταιριών είναι πολύ πιθανό να βρεθούν το επόμενο διάστημα αντιμέτωποι με τις επιπτώσεις του μποϋκοτάζ. Σύμφωνα με την Qatar Airways πάντως όσοι πελάτες το επιθυμούν έχουν τη δυνατότητα είτε να τους επιστραφεί το αντίτιμο του εισιτηρίου, είτε να επιλέξουν διαφορετικό τελικό προορισμό.
Η χειρότερη δυνατή χρονική συγκυρία
Η διακοπή των διπλωματικών σχέσεων με το Κατάρ έρχεται τη χειρότερη δυνατή στιγμή για την Qatar Airways, η οποία βρίσκεται ούτως ή άλλως υπό πίεση. Όπως και οι ανταγωνίστριες αεροπορικές εταιρίες Emirates και Etihad, έχει επενδύσει τα τελευταία χρόνια πολλά χρήματα στην ανάπτυξή της. Τώρα βλέπουμε ότι η επέκταση έγινε υπερβολικά γρήγορα, εκτιμά ο ειδικός σε ζητήματα αεροπορικών συγκοινωνιών στην Commerzbank Στέφαν Σέπνερ, ο οποίος πιστεύει ότι παραγγέλθηκαν πολλά νέα αεροσκάφη και τώρα τίθεται το ερώτημα πως θα γεμίσουν. Γεγονός είναι ότι η υπομονή των μετόχων – η Qatar ανήκει κατά 50% στην βασιλική οικογένεια του εμιράτου- εξαντλείται σιγά σιγά, μιας και η εταιρία δεν αποφέρει υψηλά κέρδη. Ας μην ξεχνάμε ότι τα έσοδα του Κατάρ από τις πωλήσεις πετρελαίου έχουν περιοριστεί σημαντικά λόγω της διεθνούς μείωσης της τιμής του μαύρου χρυσού.
Από την πλευρά της πάντως η ΙΑΤΑ, η Διεθνής Ένωση Αεροπορικών Μεταφορών καταδίκασε, κατά τη διάρκεια της γενικής της συνέλευσης στο Κανκούν του Μεξικού, το μποϋκοτάζ εναντίον του Κατάρ. Όπως δήλωσε ο επικεφαλής της ΙΑΤΑ Αλεξάντερ ντε Ζινιάκ, η Ένωση είναι υπέρ των ανοιχτών συνόρων και υπογράμμισε ότι η αεροπορία στηρίζεται στην ελευθερία και εξαρτάται από τα ανοιχτά σύνορα.
Πηγή: dw.com