Εγχειρίδιο με καλές πρακτικές για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας των τουριστικών γραφείων (ειδικά των μικρών επιχειρήσεων) υιοθέτησαν πέντε ευρωπαϊκοί σύνδεσμοι τουριστικών γραφείων, μεταξύ των οποίων και ο ελληνικός ΗΑΤΤΑ, που είχε την πρωτοβουλία.

Ο  «Κώδικας Πρακτικής για βιωσιμότητα προσανατολισμένη στο περιβάλλον», με την ονομασία EOS CODE,  παρουσιάστηκε τη Δευτέρα στην Αθήνα, σε ειδική εκδήλωση που οργάνωσε ο ΗΑΤΤΑ, με τη συμμετοχή εκπροσώπων των εταίρων του προγράμματος και ευρωπαϊκών φορέων του κλάδου.

Ο EOS CODE, όπως τονίστηκε, θα συμβάλει ώστε οι διοργανωτές και πωλητές οργανωμένων ταξιδιών να δώσουν μια νέα διάσταση στη δουλειά τους, να ανταποκριθούν στις προσδοκίες των πελατών τους και, ως αποτέλεσμα, να αυξήσουν το ανταγωνιστικό τους πλεονέκτημα.

Οσοι συνυπογράψουν τον Κώδικα θα πρέπει να αποδεχθούν επίσημα και να τηρούν ορισμένες αρχές, οι οποίες είναι θεμελιώδεις για την παροχή βιώσιμων και υψηλής ποιότητας τουριστικών προϊόντων και υπηρεσιών, όπως:
-Υπεύθυνη λειτουργία και διαχείριση της επιχείρησής τους.
-Παρακολούθηση των περιβαλλοντικών, κοινωνικών, πολιτιστικών και οικονομικών επιπτώσεων της επιχείρησης και προετοιμασία, εφαρμογή και αξιολόγηση ενός ετήσιου σχεδίου δράσης για βιώσιμο τουρισμό.
– Εκπαίδευση και κατάρτιση των υπαλλήλων τους όσον αφορά τις περιβαλλοντικές και πολιτισμικές αξίες στον τουρισμό, τις σχετικές επιλογές σε κάθε ταξίδι και την εφαρμογή από τους προμηθευτές προγραμμάτων που προστατεύουν και υποστηρίζουν το περιβάλλον.
– Ενημέρωση και ευαισθητοποίηση των πελατών τους σχετικά με τις υπεύθυνες και βιώσιμες συμπεριφορές.
– Ενθάρρυνση και συμμετοχή σε δραστηριότητες που υποστηρίζουν την τοπική οικονομία και ενισχύουν την τοπική απασχόληση.
– Χρήση των δράσεων τουριστικής εμπορικής προώθησης (marketing) για αύξηση της συναίσθησης της περιβαλλοντικής, κοινωνικής και πολιτισμικής ποικιλομορφίας και πλούτου.
– Φροντίδα για τη συνεχή βελτίωση του προϊόντος και των υπηρεσιών τους με την εφαρμογή επιχειρηματικών πρακτικών διαχείρισης ποιότητας.
– Ορισμός ενός προσώπου μέσα στην επιχείρηση που θα είναι υπεύθυνο για προγράμματα και δράσεις σχετικά με τη βιωσιμότητα στον τουρισμό.
– Διάδοση των καλών πρακτικών τους και στους άλλους προσυπογράφοντες τον Κώδικα

Το εγχειρίδιο περιλαμβάνει καλές πρακτικές που έχουν ήδη εφαρμοστεί και έχουν αποδείξει την αποτελεσματικότητά τους σε 6 διαφορετικούς τομείς της επιχείρησης: την εσωτερική διαχείριση, την ανάπτυξη και διαχείριση προϊόντος, τις συμβάσεις με τους προμηθευτές, τις σχέσεις με τους πελάτες, τις σχέσεις με τους προορισμούς και τη διαχείριση ποιότητας. Το εγχειρίδιο θα ενημερώνεται τακτικά με νέες καλές πρακτικές που θα έχουν εφαρμόσει οι προσυπογράφοντες τον EOS CODE και τις οποίες θα είναι πρόθυμοι να μοιραστούν με τις άλλες επιχειρήσεις που τον εφαρμόζουν.

Σε πρώτο στάδιο, ο EOS CODE θα είναι διαθέσιμος σε όλους τους διοργανωτές και πωλητές οργανωμένων ταξιδιών, που είναι μέλη των 5 εθνικών Συνδέσμων τουριστικών γραφείων που είναι εταίροι στο έργο, και συγκεκριμένα των Συνδέσμων ΗΑΤΤΑ-Ελλάδα, ABTTA – Βουλγαρία, FIAVET – Ιταλία, PIT – Πολωνία και UHPA – Κροατία. Επισημαίνεται ότι η εκπόνηση του προγράμματος έγινε υπό το συντονισμό του Πανεπιστημίου της Πάντοβα και του Ινστιτούτου Τουριστικών Ερευνών και Προβλέψεων. Στο επόμενο στάδιο θα έχουν πρόσβαση στον Κώδικα όλοι οι διοργανωτές και πωλητές οργανωμένων ταξιδιών που ανήκουν σε εθνικούς Συνδέσμους οι οποίοι αντιπροσωπεύονται στον Ευρωπαϊκό Σύνδεσμο ECTAA, που είναι επίσης εταίρος στο έργο. Το πρόγραμμα EOS CODE θα συνεργαστεί στενά με το ήδη εδραιωμένο σε αρκετές ευρωπαϊκές χώρες πρόγραμμα για τη βιωσιμότητα στον τουρισμό TRAVELIFE.

Ο υπουργός Πολιτισμού και Τουρισμού κ.Παύλος Γερουλάνος, μιλώντας στην εκδήλωση, επισήμανε ότι η αυθεντικότητα στον τρόπο παροχής των υπηρεσιών είναι πολύ σημαντικό κεφάλαιο στον τουρισμό, ενώ η προσπάθεια για μη αλλοίωση της αυθεντικής ελληνικής φιλοξενίας και για ανάδειξη των ιδιαιτεροτήτων της χώρας μας μπορεί να συμβάλει στην αειφόρο τουριστική ανάπτυξή της.

Ο πρόεδρος του ΗΑΤΤΑ κ. Γιώργος Τελώνης τόνισε ότι η ανταγωνιστικότητα μέσω της ποιότητας και της βιωσιμότητας είναι οι τρεις αποφασιστικοί παράγοντες για την επιτυχία ενός τουριστικού γραφείου στην πολύ απαιτητική σημερινή τουριστική αγορά.

Η πρόεδρος της ECTAA (European Travel Agents and Tour Operators Organisation) κυρία I. Gueorguieva εξήρε το γεγονός ότι οι εταίροι του έργου ένωσαν τις δυνάμεις τους για να δημιουργήσουν ένα εύχρηστο εργαλείο και να ευαισθητοποιήσουν όλους τους παράγοντες του τουρισμού ως προς τη σημασία που έχει η βιωσιμότητα για τις τουριστικές επιχειρήσεις και τη στενή της σχέση με την ανταγωνιστικότητά τους, και έτσι να τις βοηθήσουν στην επίτευξη των σχετικών στόχων τους.

Η εκπρόσωπος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής κυρία I. Aluas σημείωσε, τέλος, ότι η Ευρωπαϊκή Ένωση ενθαρρύνει έργα διακρατικού προσανατολισμού, στα οποία συμμετέχουν περισσότερα κράτη μέλη και τα οποία ευνοούν τη διαφοροποίηση της τουριστικής προσφοράς και την καλύτερη προβολή της Ευρώπης στις τρίτες χώρες.

 

Γιάννης Παπαδόπουλος