Πόλος έλξης για τους τουρίστες μεγάλων αποστάσεων αποδεικνύεται ο πολιτισμός και η ιστορία της Ευρώπης, σύμφωνα με το πρόσφατο βαρόμετρο Long-Haul Travel Barometer (LHTB) 3/2023 της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ταξιδίων (ETC) και την Eurail BV.

Η έρευνα καταγράφει τις προθέσεις των ταξιδιωτών από 6 βασικές αγορές μεγάλων αποστάσεων προς την Ευρώπη κατά την περίοδο Σεπτεμβρίου= Δεκεμβρίου 2023.
Τα βασικά συμπεράσματα της μελέτης είναι τα εξής:

• Οι Κινέζοι παρουσίασαν τη μεγαλύτερη αύξηση στην πρόθεση να ταξιδέψουν στην Ευρώπη μεταξύ Σεπτεμβρίου και Δεκεμβρίου του τρέχοντος έτους

• Οι ταξιδιώτες μεγάλων αποστάσεων επιλέγουν νέες στρατηγικές για να μεγιστοποιήσουν την εμπειρία τους ελαχιστοποιώντας ταυτόχρονα το κόστος.

• Οι πτήσεις χαμηλού κόστους και οι σιδηροδρομικές κάρτες είναι οι πιο δημοφιλείς επιλογές για τις διευρωπαϊκές μεταφορές.

• Οι ταξιδιώτες μεγάλων αποστάσεων δείχνουν ενθουσιασμό να εξερευνήσουν ευρωπαϊκούς προορισμούς αυτό το φθινόπωρο, με την πρόθεση ταξιδιού να παραμένει σταθερή ή να σημειώνει αύξηση σε σύγκριση με πέρυσι.

Το ενδιαφέρον για ταξίδια στην Ευρώπη έχει αυξηθεί ιδιαίτερα στην Κίνα. Παρά τις ανησυχίες για το υψηλό κόστος ταξιδιού και τα διογκωμένα αεροπορικά εισιτήρια, το 74% των Κινέζων ταξιδιωτών σκοπεύει να επισκεφτεί έναν ευρωπαϊκό προορισμό μεταξύ Σεπτεμβρίου και Δεκεμβρίου 2023.

Αυτό αντιπροσωπεύει αξιοσημείωτη αύξηση 10% από την ίδια περίοδο πέρυσι και αύξηση 9% σε σύγκριση με το φθινόπωρο του 2019, η τελευταία ταξιδιωτική περίοδος πριν κλείσει η Κίνα τα σύνορά της για ταξίδια.

Ο ταξιδιωτικός ενθουσιασμός αυξήθηκε επίσης ελαφρώς στις ΗΠΑ (+3%) και στον Καναδά (+2%), παρά τον αυξανόμενο πληθωρισμό.

Στην Αυστραλία και τη Βραζιλία, η πρόθεση για ταξίδια στην Ευρώπη μειώθηκε ελαφρά σε σύγκριση με πέρυσι. Η Αυστραλία κατέγραψε μείωση 3%, πιθανώς λόγω του αυξημένου ενδιαφέροντος για εξερεύνηση άλλων προορισμών, καθιστώντας τα εσωτερικά ταξίδια πιο ελκυστικά για αυτούς.

Η Βραζιλία κατέγραψε επίσης μείωση 3%, αλλά το κλίμα παραμένει ισχυρό σε αυτή την αγορά, με περισσότερους από τους μισούς (52%) να εκφράζει την επιθυμία να ταξιδέψει στην Ευρώπη.

Οι Ιάπωνες τουρίστες εμφάνισαν σημαντική αύξηση στην πρόθεση ταξιδιού στην Ευρώπη, αύξηση 12% σε σύγκριση με την ίδια περίοδο το 2022. Ωστόσο, παρά τη θετική τάση, η Ιαπωνία παραμένει η πιο συγκρατημένη μεταξύ όλων των αγορών που συμμετείχαν στην έρευνα, με μόνο το 25% των ερωτηθέντων να σκοπεύει να επισκεφτεί την Ευρώπη τους επόμενους μήνες.

Οι υψηλές τιμές αλλάζουν τον τρόπο με τον οποίο σχεδιάζουν να ταξιδέψουν οι τουρίστες

Αν και η επιθυμία να ταξιδέψουν στην Ευρώπη παραμένει ισχυρή συνολικά, οι τουρίστες και στις έξι αγορές αναφέρουν τις υψηλές τιμές ως τον κύριο αποτρεπτικό παράγοντα.
Αυτό ισχύει ιδιαίτερα για τη Βραζιλία και την Αυστραλία, όπου το 45% και το 40% των τουριστών αντίστοιχα ισχυρίζονται ότι το υψηλό κόστος τους αποτρέπει από το να ταξιδέψουν στην Ευρώπη.

Ένας αυξανόμενος αριθμός ταξιδιωτών σε όλες τις αγορές δίνει προτεραιότητα στο κατά πόσο είναι οικονομικά προσιτές οι υπηρεσίες και οι εμπειρίες εντός του προορισμού (32%) σε σύγκριση με πέρυσι (28%).

Εν μέσω αυξανόμενων δαπανών που σχετίζονται με τα ταξίδια, οι τουρίστες υιοθετούν νέες στρατηγικές για να μεγιστοποιήσουν την εμπειρία τους, παραμένοντας εντός του προϋπολογισμού τους.

Η πιο δημοφιλής τακτική είναι η μείωση των δαπανών σε αγορέ (35%). Η συγκεκριμένη τακτική είναι ιδιαίτερα δημοφιλής μεταξύ των τουριστών από τον Καναδά, την Αυστραλία και την Ιαπωνία.

Άλλες μέθοδοι περιλαμβάνουν τη χρήση προγραμμάτων επιβράβευσης και προσιτών πακέτων all inclusive, τα οποία προτιμά το 30% των ταξιδιωτών σε όλες τις αγορές και ευνοούνται ιδιαίτερα στη Βραζιλία και την Κίνα.

Οι ταξιδιώτες μεγάλων αποστάσεων ελκύονται ιδιαίτερα από τον Πολιτισμό και την Ιστορία της Ευρώπης

Ο πολιτισμός και η ιστορία αναφέρονται ως τα μεγαλύτερα πλεονεκτήματα της Ευρώπης για ταξιδιώτες σε 5 από τις 6 αγορές που ερευνήθηκαν. Εξαίρεση αποτελεί η Κίνα, όπου το έντονο ενδιαφέρον των ταξιδιωτών για τον πολιτισμό και την ιστορία έρχεται δεύτερο μετά τις γαστρονομικές εμπειρίες.

Το συνολικό ενδιαφέρον για αργά ταξίδια αυξάνεται αυτό το φθινόπωρο (+7% σε σύγκριση με το 2022), ειδικά μεταξύ των τουριστών από την Ιαπωνία, την Αυστραλία, τον Καναδά και τις ΗΠΑ.

Τα παγκοσμίου φήμης αξιοθέατα είναι επίσης δημοφιλή στους ταξιδιώτες μεγάλων αποστάσεων αυτό το φθινόπωρο. Ένας αυξανόμενος αριθμός ταξιδιωτών (+6%) ανέφερε ότι ενδιαφέρεται περισσότερο να επισκεφθεί προορισμούς που φιλοξενούν τα εμβληματικά αξιοθέατα της Ευρώπης, σε σύγκριση με την ίδια περίοδο το 2022.

Οι ευνοϊκές καιρικές συνθήκες είναι ένας άλλος καθοριστικός παράγοντας για το πού επιλέγουν οι ταξιδιώτες να ταξιδέψουν. Οι κλιματικές εκτιμήσεις είναι ιδιαίτερα σημαντικές για τους Κινέζους τουρίστες (39%), ακολουθούμενοι από τους Αυστραλούς και τους Βραζιλιάνους (και οι δύο με 34%).

Οι ταξιδιώτες προτιμούν τις σιδηροδρομικές πτήσεις και τις πτήσεις χαμηλού κόστους

Οι Αυστραλοί ταξιδιώτες έχουν δείξει μια ενδιαφέρουσα αλλαγή στα προτιμώμενα μέσα μεταφοράς μεταξύ προορισμών. Ενώ τα αεροπορικά ταξίδια παραμένουν η κυρίαρχη επιλογή, σημειώθηκε αξιοσημείωτη αύξηση (+8%) στο ενδιαφέρον για εισιτήρια τρένων και μια ελαφρά αύξηση στα ταξίδια με λεωφορεία (+2%).

Για τους Καναδούς τουρίστες, τα σιδηροδρομικά ταξίδια συνεχίζουν να κατέχουν την πρώτη θέση, με το 34% των τουριστών να τείνει να αγοράσει σιδηροδρομικό πάσο και το 32% να ενδιαφέρεται για τουλάχιστον ένα μόνο εισιτήριο τρένου.

Οι ταξιδιώτες από ΗΠΑ προσελκύονται επίσης από τις οικονομικά προσιτές σιδηροδρομικές αγορές και την αποτελεσματικότητα των χρόνων ταξιδιού, παρά το γεγονός ότι παραδοσιακά ευνοούσαν τα αεροπορικά ταξίδια.

Ιδιαιτέρως δημοφιλείς είναι, επίσης, οι πτήσεις χαμηλού κόστους. Ενώ ο σιδηρόδρομος ήταν παραδοσιακά η προτιμώμενη επιλογή των Βραζιλιάνων ταξιδιωτών, τα αεροπορικά ταξίδια κερδίζουν δημοτικότητα, με το ενδιαφέρον για πτήσεις χαμηλού κόστους να αυξάνεται κατά 13% στην αγορά της Βραζιλίας. Η ίδια τάση παρατηρείται και στην καναδική αγορά, στην οποία η δημοτικότητα των φθηνών πτήσεων αυξήθηκε κατά 9%.

Σχολιάζοντας ο κ. Miguel Sanz, Πρόεδρος του ETC, δήλωσε: «Μετά από μια μακρά περίοδο αναταραχής λόγω της πανδημίας Covid, η Ευρώπη αποκαθιστά τη σύνδεσή της με τους Ασιάτες τουρίστες.

Η έκκλησή μας παραμένει ισχυρή για τους ταξιδιώτες μεγάλων αποστάσεων σε όλο τον κόσμο, με τον διαχρονικό πολιτισμό και την ιστορία της Ευρώπης να λειτουργούν ως το μεγαλύτερο ενδιαφέρον.

Είναι ιδιαίτερα ενθαρρυντικό να βλέπουμε την αυξανόμενη δημοτικότητα των σιδηροδρόμων και το αυξημένο ενδιαφέρον για αργά ταξίδια μεταξύ των τουριστών. Τώρα περισσότερο από ποτέ, είναι σημαντικό να δώσουμε ιδιαίτερη προσοχή στην υπεύθυνη ανάπτυξη της τουριστικής βιομηχανίας».