Οι καθυστερήσεις στον έλεγχο της εναέριας κυκλοφορίας στην Ευρώπη δεν μπορούν να επιλυθούν χωρίς «μεταμόρφωση» του συστήματος διαχείρισης.

Αυτό αναφέρει ο ευρωπαϊκός οργανισμός διαχείρισης εναέριας κυκλοφορίας Eurocontrol σε μια έκθεση που δημοσιεύθηκε την περασμένη εβδομάδα σχετικά με την εναέρια χωρητικότητα, το κόστος του ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας και τις καθυστερήσεις πτήσεων τα τελευταία 20 χρόνια.

Η Έκθεση Ανασκόπησης Επιδόσεων του Eurocontrol επιβεβαιώνει ότι οι καθυστερήσεις στη διαχείριση της εναέριας κυκλοφορίας «εκτινάχθηκαν» πέρυσι και σημειώνει ότι παρόλο που το 57% αποδόθηκε στην κακοκαιρία, η έλλειψη ελεγκτών ήταν «γενικά ένας παράγοντας».

Υπογραμμίζει ότι τα  σχέδια χωρητικότητας εναέριας κυκλοφορίας «δεν ανταποκρίνονται στο στόχο επιδόσεων για το 2024» και προειδοποιεί για συνεχιζόμενη διακοπή, υποστηρίζοντας: «Τα σχέδια ανεπαρκούς χωρητικότητας και το μειωμένο ή αναβληθέν επίπεδο [αέρα ελεγκτής κυκλοφορίας] είναι πιθανό να έχει σημαντικό αντίκτυπο . . . όσον αφορά τις καθυστερήσεις».

Η έκθεση καταλήγει στο συμπέρασμα ότι «είναι ζωτικής σημασίας να βρεθεί μια ισορροπία μεταξύ της αποδοτικότητας του κόστους και της ποιότητας της υπηρεσίας» και υποστηρίζει ότι μια βελτίωση «θα απαιτήσει μετασχηματιστική και όχι εξελικτική αλλαγή».

Ο Eurocontrol σημειώνει ότι η πίεση για εξοικονόμηση κόστους στη διαχείριση της εναέριας κυκλοφορίας είναι «ακόμη υψηλή», με αποτέλεσμα μια «πρόκληση να εξασφαλιστεί επαρκής αριθμός» ειδικευμένων ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας και προτρέπει να επανεξεταστεί ο τρόπος λειτουργίας του συστήματος εν μέσω «σημαντικού κατακερματισμού».

Όταν η κυκλοφορία ξανάρχισε μετά την πανδημία, ο Eurocontrol σημειώνει ότι γρήγορα έγινε σαφές ότι «πολλά από τα προβλήματα χωρητικότητας δεν είχαν επιλυθεί» και «το δίκτυο ATM δεν ήταν έτοιμο να υποστηρίξει τα επίπεδα ζήτησης».

Σημειώνει ότι η ακρίβεια το περασμένο καλοκαίρι ήταν «ελαφρώς καλύτερη» από το καλοκαίρι του 2022, αλλά «περισσότερο υποβαθμισμένη» συνολικά στο χειρότερο των τελευταίων 20 ετών, με λιγότερο από το 71% των πτήσεων να φτάνουν εντός 15 λεπτών από την προγραμματισμένη ώρα τους.

Η έκθεση δείχνει ότι ο έλεγχος εναέριας κυκλοφορίας «δεν ήταν η κύρια αιτία για τις καθυστερήσεις», αλλά «συνέβαλε στην κακή συνολική απόδοση» και προειδοποιεί: «Το ευρωπαϊκό ΑΤΜ θα συνεχίσει να αμφισβητείται να ταιριάξει τη χωρητικότητα με τη ζήτηση».

Πόλεμος στην Ουκρανία

Η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία τον Φεβρουάριο του 2022 και ο πόλεμος που ακολούθησε πρόσθεσαν τους περιορισμούς χωρητικότητας στον εναέριο χώρο της Ευρώπης.

Η έκθεση του Eurocontrol σημειώνει ότι το κλείσιμο του ουκρανικού εναέριου χώρου «ενισχύθηκε από τις αμοιβαίες απαγορεύσεις εναέριου χώρου» στη Ρωσία και είχε ως αποτέλεσμα «τη διακοπή πολλών σημαντικών αερογραμμών ανατολής-δύσης μεταξύ Ευρώπης και Ασίας», με τις πτήσεις να αναγκάζονται να εκτρέπονται.

Ο πόλεμος είχε επίσης «άμεσο επιχειρησιακό και οικονομικό αντίκτυπο στα γειτονικά κράτη» και οδήγησε σε «αύξηση των στρατιωτικών επιχειρήσεων και των απαιτήσεων εκπαίδευσης» στον εναέριο χώρο της Ευρώπης.

Ωστόσο, η έκθεση υποστηρίζει: «Ένας σημαντικός αριθμός κρατών μελών χρησιμοποιούν την πιο περιοριστική προσέγγιση στη διαχείριση του εναέριου χώρου.

«Αυτό έρχεται σε σύγκρουση με την ευέλικτη χρήση του εναέριου χώρου. . . σύμφωνα με την οποία η κράτηση εναέριου χώρου για [στρατιωτική χρήση] θα είναι προσωρινής φύσεως, θα εφαρμόζεται μόνο για περιορισμένες περιόδους και θα αποδεσμεύεται αμέσως μόλις παύσει η δραστηριότητα».

Προτείνει: «Τα Σαββατοκύριακα, όταν ο στρατός γενικά δεν έχει απαιτήσεις εκπαίδευσης, ολόκληρος ο εναέριος χώρος πάνω από την Ευρώπη θα μπορούσε να διατεθεί για πολιτική χρήση, οδηγώντας σε μείωση του χρόνου πτήσης, των καυσίμων και των εκπομπών CO2».