Σύνταξη: tourismtoday.gr

Την αεροπορική κίνηση στην Ευρώπη, καθώς και τα αεροδρόμια και τις αεροπορικές εταιρείες με τις λιγότερες καθυστερήσεις το 2023 παρουσιάζουν τα νέα στοιχεία που δημοσίευσε ο Eurocontrol.

Από τις απεργίες του ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας μέχρι τα ακραία καιρικά φαινόμενα, πέρυσι εκατομμύρια επιβάτες αντιμετώπισαν καθυστερήσεις και ακυρώσεις πτήσεων σε όλη την Ευρώπη.

Η συνολική αεροπορική εικόνα σε Ευρώπη το 2023

  • 10,2 εκατομμύρια πτήσεις, +10% σε σχέση με το 2022 (92% του 2019).
  • 34.367 καθημερινές πτήσεις αιχμής στις 7 Ιουλίου 2023.
  • Ενδοευρωπαϊκή κυκλοφορία 8% υψηλότερη σε σχέση με το 2022.
  • Ευρώπη-υπόλοιπος κόσμος, άνοδος 18%.
  • Πτήσεις αερομεταφορέων χαμηλού κόστους +21%.
  • Πτήσεις κύριων αερομεταφορέων 10% αύξηση.
  • 9 εκατομμύρια τόνοι περισσότερες εκπομπές CO2 (+12%) από ό,τι το 2022 για τις ενδοευρωπαϊκές πτήσεις.
  • 9,1 δισεκατομμύρια ευρώ χρεώσεις κατά τη διαδρομή / 1,5 δις περισσότερα από ό,τι το 2022 (1,2 δις επιπλέον από το 2019).
  • 17,7 λεπτά/πτήση αναχώρησης καθυστέρηση από όλες τις αιτίες (Ιαν-Νοέμβριος), σχετικά σταθερή σε σχέση με το 2022 (+1,8%), αλλά υψηλότερη από το 2019 (+4,7 λεπτά/πτήση).
  • 71% ακρίβεια άφιξης για τις προγραμματισμένες πτήσεις του δικτύου, 0,3 ποσοστιαίες μονάδες λιγότερο από το 2022, 7,1 ποσοστιαίες μονάδες λιγότερο από το 2019.
  • Η μέση τιμή των καυσίμων τζετ ήταν 2,66 δολάρια/γαλόνι, -20% σε σχέση με το 2022.

Η κίνηση σε καθημερινές πτήσεις

Σχεδόν η κίνηση σε όλα τα κράτη αυξήθηκαν σε σχέση με το 2022. Ωστόσο, υπήρχε πολύ μεγάλη διακύμανση μεταξύ των χωρών και η Νοτιοανατολική Ευρώπη κατέγραψε την ταχύτερη ανάπτυξη.

  • 5.290 καθημερινές πτήσεις στο Ηνωμένο Βασίλειο (+13% από το 2022).
  • 4.616 καθημερινές πτήσεις στην Ισπανία (+9% από το 2022).
  • 4.532 ημερήσιες πτήσεις στη Γερμανία (+7% από το 2022).
  • 3.999 ημερήσιες πτήσεις στη Γαλλία (+7% από το 2022).
  • 3.500 ημερήσιες πτήσεις στην Ιταλία (-20% από το 2022).

Κορυφαίοι όμιλοι αερομεταφορών

  • Ryanair 2.813 καθημερινές πτήσεις (+11% σε σχέση με το 2022).
  • Lufthansa 2.583 καθημερινές πτήσεις (+14%).
  • IAG 2.167 ημερήσιες πτήσεις (+15%).
  • Air France-KLM 1.787 ημερήσιες πτήσεις (+8%).
  • easyJet 1.477 ημερήσιες πτήσεις (+11%).

Ποια είναι τα πιο πολυσύχναστα αεροδρόμια στην Ευρώπη

  • Το αεροδρόμιο της Κωνσταντινούπολης πραγματοποίησε τον μεγαλύτερο αριθμό πτήσεων πέρυσι, σημειώνοντας νέο ρεκόρ με 1.684 σε μία ημέρα στις 22 Ιουνίου.
  • Το Άμστερνταμ ήρθε δεύτερο και το Χίθροου του Λονδίνου στην τρίτη θέση, με και τα τρία να παρουσιάζουν αύξηση στην κίνηση σε σύγκριση με το 2022, ενώ η Αθήνα είναι στην όγδοη θέση

Ωστόσο, η συντριπτική πλειονότητα των αεροδρομίων εξακολουθεί να βλέπει ελαφρώς λιγότερες πτήσεις από ό,τι το 2019.

Ο Eurocontrol εκτιμά ότι 1,19 δισεκατομμύρια επιβάτες πέρασαν από τα 40 κορυφαία αεροδρόμια της Ευρώπης το 2023. Αυτό είναι σημαντικά μεγαλύτερο από το 2022, αλλά εξακολουθεί να είναι χαμηλότερο από ό,τι πριν από την πανδημία COVID-19.

Αυτή η αύξηση στον αριθμό των επιβατών είναι πολύ μεγαλύτερη από αυτή των πτήσεων, επειδή τα νέα μοντέλα αεροσκαφών σημαίνουν ότι οι αεροπορικές εταιρείες έχουν πλέον περισσότερες διαθέσιμες θέσεις από πριν.

Τα 10 κορυφαία κράτη με περισσότερες πτήσεις

Τα 10 κορυφαία κράτη κατέγραψαν συνολικά 9,5% περισσότερες πτήσεις (αφίξεις και αναχωρήσεις) σε σύγκριση µε το προηγούµενο έτος.

Δημοφιλείς προορισμοί

Οι περισσότεροι άνθρωποι πέταξαν εντός Ευρώπης με μέσο όρο 21.660 πτήσεις την ημέρα.
Τα διηπειρωτικά ταξίδια αντιστοιχούσαν κατά μέσο όρο σε 5.414 πτήσεις κάθε μέρα.

Η Μέση Ανατολή ήταν ο επόμενος πιο δημοφιλής προορισμός μετά την Ευρώπη, ακολουθούμενη από τη Βόρεια Αμερική, τη Βόρεια Αφρική και την Ασία.

Οι πτήσεις προς την περιοχή Ασίας-Ειρηνικού (APAC) σημείωσαν τη μεγαλύτερη αύξηση πέρυσι, με τα ταξίδια να αυξάνεται 33% σε σύγκριση με το 2022.

Τα αεροδρόμια με τις περισσότερες καθυστερήσεις σε όλη την Ευρώπη το 2023

Οι απεργίες του ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας (ATC) στη Γαλλία και τα ακραία καιρικά φαινόμενα το καλοκαίρι είχαν μεγάλο αντίκτυπο στις πτήσεις της Ευρώπης το πρώτο εξάμηνο του περασμένου έτους.

Επίσης, το συνεχές κλείσιμο του εναέριου χώρου της Ουκρανίας σήμαινε αυξημένη κυκλοφορία πάνω από γειτονικές χώρες, οδηγώντας σε σχεδόν καθημερινούς περιορισμούς στην Ουγγαρία.

Οι καθυστερήσεις λόγω προβλημάτων του ATC ήταν τέσσερις φορές υψηλότερες το 2023 από ό,τι το 2022, με σχεδόν όλες να επηρεάζουν τον γαλλικό εναέριο χώρο.

Η μέση καθυστέρηση για όλες τις αιτίες ήταν 17,7 λεπτά, περίπου η ίδια με το 2022, αλλά πολύ υψηλότερη από ό,τι το 2019.
Το 71% των πτήσεων έφτασε στην ώρα του και περίπου το 65% αναχώρησε εγκαίρως.

  • Τα αεροδρόμια, όπως η Λισαβόνα και το Γκάτγουικ σε Λονδίνο, είχαν συχνούς περιορισμούς στη χωρητικότητα.
  • Οι κύριες διακοπές σε άλλους κόμβους όπως το Άμστερνταμ, το Χίθροου και το Μόναχο προήλθαν από τις καιρικές συνθήκες.
  • Η Γαλλία και η Γερμανία αντιπροσώπευαν σχεδόν τα δύο τρίτα όλων των καθυστερήσεων πτήσεων. Αν και οι απεργίες, τα καιρικά φαινόμενα και οι αλλαγές στα συστήματα επιδείνωσαν τα προβλήματα, η χωρητικότητα και το προσωπικό ήταν τα κύρια ζητήματα που προκάλεσαν καθυστερήσεις.

Όσον αφορά στην έγκαιρη αναχώρηση, τα τρία καλύτερα αεροδρόμια για ακρίβεια ήταν το Όσλο, η Βιέννη και η Αθήνα. Και τα 20 αεροδρόμια στα στοιχεία του Eurocontrol είχαν χειρότερα στοιχεία για την έγκαιρη αναχώρηση από ό,τι το 2019.

Ποιες αεροπορικές εταιρείες είχαν τις λιγότερες καθυστερήσεις

Τέσσερις αεροπορικές εταιρείες οι Iberia, Wideroe, Vueling και Norwegian είχαν ποσοστά ακρίβειας αφίξεων άνω του 80%. Αυτό σημαίνει ότι είχαν τις περισσότερες πτήσεις που έφτασαν στην ώρα τους.
Αλλά μόνο η Vueling και η Norwegian παρουσίασαν βελτιώσεις στην ακρίβεια σε σύγκριση με το 2019, ενώ τα στοιχεία για όλους τους άλλους φορείς εκμετάλλευσης μειώθηκαν.

Οι χειρότερες αεροπορικές εταιρείες για την ακρίβεια των αφίξεων ήταν η TAP (61%), η Pegasus (62%) και η Turkish Airlines (64%).

Δείτε αναλυτικά τα στοιχεία του Eurocontrol εδώ