Σύνταξη: tourismtoday.gr

Μία αντικρουόμενη εικόνα παρουσιάζει η ταξιδιωτική ανασκόπηση του 2022 της ForwardKeys. Η αισιοδοξία για μια φαινομενικό επιστροφή στο «κανονικό» μετά την πανδημία αντισταθμίζεται από την απαισιοδοξία σχετικά με άλλες απειλές, όπως οι κλιμακούμενες γεωπολιτικές εντάσεις και οι προκλήσεις της βιομηχανίας.

Τους έξι κύριους λόγους ανησυχίας και ανακούφισης, αποκαλύπτει ο Luis Millan, επικεφαλής έρευνας στο ForwardKeys.

Ένα νέο στέλεχος του Covid-19

Η εμφάνιση μιας εξαιρετικά μεταδοτικής παραλλαγής Covid-19, της Omicron, προκάλεσε αρχικά ανησυχία και οι κυβερνήσεις επανέφεραν ορισμένους ταξιδιωτικούς περιορισμούς για να περιορίσουν την εξάπλωσή του.

Ωστόσο, με το νέο στέλεχος να αποδεικνύεται τελικά λιγότερο σοβαρό από τις προηγούμενες παραλλαγές, οι περιορισμοί σύντομα άρθηκαν και τα ταξίδια ανέκαμψαν γρήγορα.

Η απάντηση στην Omicron έδειξε ότι οι αγορές και οι αρχές έμαθαν να αντιμετωπίζουν την πανδημία και να προσαρμόζονται σε ένα «νέο κανονικό».

Αυτό αντανακλά τη γενική αποδοχή ότι η κοινωνία θα πρέπει να ζήσει με τον Covid-19 για κάποιο χρονικό διάστημα ακόμα και ότι, τουλάχιστον στις δυτικές αγορές, η πανδημία δεν αποτελεί πλέον σοβαρό εμπόδιο για τα ταξίδια.

Κλιμάκωση των γεωπολιτικών εντάσεων

Οι αναφορές για την κλιμάκωση του ρωσο-ουκρανικού πολέμου αντικατέστησαν γρήγορα την ειδησεογραφική κάλυψη για το ξέσπασμα του Omicron, με τη Ρωσία να εξαπολύει μια μεγάλης κλίμακας εισβολή στην Ουκρανία στις 24 Φεβρουαρίου.

Αν και η κατάσταση στην Ουκρανία είχε βραχυπρόθεσμο αντίκτυπο στα ταξίδια προς την Ευρώπη, είχε ωστόσο εκτεταμένες συνέπειες, η πλήρης έκταση των οποίων δεν έχει ακόμη προσδιοριστεί.

Βραχυπρόθεσμα, η αλλαγή δρομολόγησης της εναέριας κυκλοφορίας για την αποφυγή του ρωσικού εναέριου χώρου έχει αυξήσει το κόστος του ταξιδιού προς την Ασία τη στιγμή που αρκετοί ασιατικοί προορισμοί ανοίγουν ξανά για τους επισκέπτες.

Μεσοπρόθεσμα, ο πληθωρισμός, που επιδεινώθηκε από τη σύγκρουση, διαβρώνει την αγοραστική δύναμη των καταναλωτών, ενώ οι αυξανόμενες τιμές των καυσίμων αυξάνουν το κόστος λειτουργίας των αεροπορικών εταιρειών.

Η πιθανότητα περαιτέρω έξαρσης της βίας, εν τω μεταξύ, αντιπροσωπεύει μια διαρκή απειλή για την εμπιστοσύνη των Ευρωπαίων καταναλωτών.

Χάος σε αεροδρόμια

Δεν άργησαν οι αναφορές για τη σύγκρουση στην Ουκρανία να ανοίξουν τη θέση τους για μια νέα ιστορία. Στις σημαντικές καθυστερήσεις και εκτεταμένες ακυρώσεις στα αεροδρόμια των μεγάλων δυτικών αγορών.

Ένα hangover από την πανδημία, κατά την οποία πολλά αεροδρόμια και αεροπορικές εταιρείες απέλυσαν σημαντικό αριθμό προσωπικού, το χάος δημιουργήθηκε τον Μάιο ενόψει της καλοκαιρινής περιόδου, όταν η ζήτηση για ταξίδια άρχισε να ξεπερνά την προσφορά.

Για τους ανθρώπους που σχεδίαζαν διακοπές στο εξωτερικό, οι εικόνες που κυριάρχησαν στις τηλεοπτικές οθόνες κατά τη διάρκεια της κορύφωσης της αναστάτωσης προκάλεσαν την προβολή, και πολλοί αποθαρρύνθηκαν να κάνουν κράτηση πτήσεων εντελώς.

Πιο αργή ανάκαμψη για την Ασία-Ειρηνικό

Τα αεροδρόμια στην Ασία-Ειρηνικό δεν έχουν βιώσει το ίδιο χάος με αυτά της Ευρώπης, κυρίως επειδή η περιοχή έχει υιοθετήσει μια πιο προσεκτική προσέγγιση για να ανοίξει ξανά μετά την παγκόσμια κρίση υγείας και κατά συνέπεια η ταξιδιωτική της αγορά ανακάμπτει με βραδύτερο ρυθμό.

Αν και η συνεχιζόμενη απουσία της Κίνας από το ταξιδιωτικό τοπίο της Ασίας-Ειρηνικού αποτελεί σημαντικό εμπόδιο στη συνολική ανάκαμψη της περιοχής, άλλες αγορές έχουν κάνει τολμηρές κινήσεις προς την πλήρη επανενεργοποίηση με βάση λιγότερο αυστηρές πολιτικές. Παραδείγματα περιλαμβάνουν την Αυστραλία, η οποία άρχισε να υποδέχεται επισκέπτες στις 6 Ιουλίου.
Η Ινδονησία, άνοιξε στους εμβολιασμένους ταξιδιώτες στις 4 Φεβρουαρίου και η Ταϊλάνδη, ακύρωσε τις δοκιμές ως προϋπόθεση εισόδου την 1η Απριλίου.

Η Ινδία, η οποία άνοιξε σε όλους τους εμβολιασμένους ταξιδιώτες στις 27 Μαρτίου, έχει συμβάλει ιδιαίτερα σημαντικά στην περιφερειακή ανάκαμψη των ταξιδιών αξιοποιώντας τη δεσμευμένη ζήτηση τόσο από για ταξίδια σε φίλους και συγγενείς (VFR) όσο και από το τμήμα αναψυχής.

Μελλοντικές προκλήσεις για την αεροπορία

Στο φόντο με τα γεγονότα και τις τάσεις που έχουν διαμορφώσει την ταξιδιωτική βιομηχανία το 2022 είναι οι πιο μακροπρόθεσμες προκλήσεις που αντιμετωπίζει η αεροπορία.

Μεταξύ αυτών είναι ο προαναφερθείς πληθωρισμός, ο οποίος, εκτός από το ότι απειλεί να αναιρέσει τη δεσμευμένη ζήτηση, θέτει υπό αμφισβήτηση τη βιωσιμότητα του μοντέλου αεροπορικών ταξιδιών χαμηλού κόστους.

Κάποια στιγμή, η αγορά επαγγελματικών ταξιδιών φάνηκε επίσης να απειλείται. Ωστόσο, η ανάκαμψη αυτού του τμήματος έχει επιταχυνθεί καθ’ όλη τη διάρκεια του 2022, φτάνοντας τη διαφορά της αναψυχής κατά το τέταρτο τρίμηνο του έτους.

Με τα ταξίδια αναψυχής να ανακάμπτουν πρώτα και τώρα το επιχειρηματικό τμήμα να ακολουθεί παρόμοιο μοτίβο, φαίνεται ότι η ταξιδιωτική βιομηχανία στο σύνολό της -εκτός από την αγορά της Ασίας-Ειρηνικού- πλησιάζει στην κανονικότητα. Ωστόσο, δεδομένων των άλλων προκλήσεων που αντιμετωπίζει ο κλάδος, συνιστάται προσοχή.

Αναμφισβήτητα η μεγαλύτερη απειλή για τις αερομεταφορές είναι η κλιματική αλλαγή, με πολλούς καταναλωτές να επιλέγουν να παραιτηθούν από τα αεροπορικά ταξίδια για να ελαχιστοποιήσουν το αποτύπωμά τους άνθρακα.

Καθώς τα περιβαλλοντικά κινήματα επιταχύνουν και η συνείδηση ​​του κοινού δίνει ολοένα μεγαλύτερη σημασία στις πράσινες αξίες και πρακτικές, η αεροπορική βιομηχανία πρέπει να εργαστεί σκληρότερα για να προσελκύσει τον οικολογικό τουρίστα.

Λόγοι αισιοδοξίας

Αν και αυτή η ταξιδιωτική χρονιά έχει θέσει πολλές προκλήσεις στον κλάδο, υπάρχουν λόγοι να είμαστε αισιόδοξοι καθώς πλησιάζει το 2023.

Η ανάκαμψη ήταν ιδιαίτερα ισχυρή στις δυτικές αγορές και αρκετές χώρες στην περιοχή της Ασίας-Ειρηνικού φαίνεται να ακολουθούν παρόμοια μοτίβα.

Εκεί, όπως έχουμε ήδη δει στη Δύση, ένας συνδυασμός VFR και leisure βοηθά τα διεθνή ταξίδια να ανακτήσουν το μερίδιο της ζήτησης που έχασαν από τον εγχώριο τουρισμό κατά τη διάρκεια της πανδημίας.

Η σταδιακή ανάκαμψη της Ασίας-Ειρηνικού είναι θετικά νέα για τον κλάδο συνολικά, και εάν οι κυβερνήσεις, οι προορισμοί και οι αεροπορικές εταιρείες μπορούν να συνεργαστούν για να εμπνεύσουν την εμπιστοσύνη των καταναλωτών, είναι θέμα χρόνου έως ότου κάθε περιοχή υποδεχτεί παρόμοιο αριθμό διεθνών τουριστών όπως το 2019.