της Εύας Οικονομάκη

Ισχυρές επιδόσεις καταγράφουν και τον Νοέμβριο τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια που διαχειρίζεται η Fraport Greece, με την επιβατική κίνηση να βρίσκεται στο συν 15% σε σχέση με πέρυσι και τους διεθνείς ταξιδιώτες να δίνουν τον τόνο, δεδομένου ότι αντιστοιχούν στο 80% της συνολικής επιβατικής κίνησης των συγκεκριμένων αερολιμένων (Ακτιο, Χανιά, Κέρκυρα, Καβάλα, Κεφαλονιά, Θεσσαλονίκη, Ζάκυνθος, Κως, Μυτιλήνη, Μύκονος, Ρόδος, Σάμος, Σαντορίνη, Σκιάθος).

Εξίσου ενθαρρυντικά είναι και τα μηνύματα για το 2024, με τον Γιώργο Βήλο, γενικό διευθυντή ανάπτυξης της Fraport Greece, να επισημαίνει, στο πλαίσιο σχετικής ενημέρωσης για την πορεία των 14 ελληνικών περιφερειακών αεροδρομίων: «Τα μηνύματα που λαμβάνουμε μέχρι στιγμής για το 2024, χωρίς να μπορούμε να αξιολογήσουμε την επίδραση του πολέμου Ισραήλ είναι ότι σε επίπεδο capacity (θέσεις) θα είναι στο ίδιο επίπεδο με το 2023. Ισως σε κάποιους προορισμούς δούμε λίγες παραπάνω θέσεις και σε κάποιους άλλους λίγες παρακάτω. Το μήνυμα που παίρνουμε από τις αεροπορικές είναι ότι η βούλησή τους είναι να βάλουν τον ίδιο αριθμό αεροπορικών σε σχέση με φέτος που είναι μια καλή εξέλιξη γιατί δεν γίνεται κάθε χρονιά να καταγράφουμε ρεκόρ».

Τα νούμερα σε Μύκονο, Σαντορίνη και Θεσσαλονίκη

Σε ό,τι αφορά τις επιδόσεις των 14 αεροδρομίων μέχρι σήμερα, ο Γ. Βήλος τόνισε ότι, με βάση τις εκτιμήσεις, η επιβατική κίνηση θα διαμορφωθεί μέχρι το τέλος του έτους σε 33,8 εκατ. έναντι 31,2 εκατ. το 2022 και 30,2 εκατ. το 2019, το τελευταίο προ πανδημικό έτος. Μάλιστα, όπως επεσήμανε το 80% της επιβατικής κίνησης είναι διεθνής, κάτι που σημαίνει ότι «έχουμε 14 πύλες εισόδου στη χώρα που είναι άξιοι πρεσβευτές του ελληνικού τουρισμού».

Σύμφωνα με τα στοιχεία του 10μήνου, η συνολική επιβατική κίνηση στα 14 αεροδρόμια της χώρας ανήλθε σε 32,3 εκατ., αυξημένη κατά 8,4% σε σχέση με το 2022 και κατά 12% περίπου σε σύγκριση με το 2019. Τα 13 από τα 14 αεροδρόμια που διαχειρίζεται η εταιρεία κατέγραψαν θετικό πρόσημο, με μοναδική εξαίρεση τη Μύκονο. «Η Μύκονος είναι ένας προορισμός που είναι οριακά αρνητικός, στο -1,9%, σε σχέση με πέρυσι. Ωστόσο, δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι πέρυσι, το 2022, η Μύκονος ήταν στο συν 11% σε σχέση με το 2019. Αρα, φέτος είναι μια συνέχεια μιας πολύ καλής χρονιάς», τόνισε.

Ως προς τη Σαντορίνη επεσήμανε: «Στη Σαντορίνη βλέπουμε ότι έχει καταγραφεί οριακή αύξηση 0,5%, αλλά το 2022 η Σαντορίνη ήταν στο +20%. Αν πάμε, δε, σε επιμέρους μήνες, θα δούμε ότι τον Ιούλιο και τον Αύγουστο καταγράψαμε άνοδο πάνω από 30%-35%, μέχρι και 40%. Αρα και το 0,5% που βλέπουμε στη Σαντορίνη ως αύξηση είναι πολύ καλή απόδοση».

«Η Θεσσαλονίκη έχει καταγράψει σημαντική αύξηση σε σχέση με πέρυσι, διότι ήταν ο μόνος προορισμός που πέρυσι, το 2022, δεν κατάφερε να ανακάμψει 100% σε σχέση με το 2019. Η επιβατική κίνηση στο αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης το 2022 ήταν στο -15%, γιατί αφενός το α’ τρίμηνο του 2022 είχαμε ακόμη τους περιορισμούς για τον κορωνοϊό και αφετέρου καταγράψαμε τις επιπτώσεις του πολέμου στην Ουκρανία και στη Θεσσαλονίκη υπάρχει σημαντική κίνηση από Ρωσία, Ουκρανία και Λευκορωσία. Αυτά λοιπόν επηρέασαν αρνητικά την απόδοση της Θεσσαλονίκης το 2022, αλλά φέτος βλέπουμε ότι έχουμε πλήρη ανάκαμψη και κινούμαστε στο 19,5%-20% σε σχέση με πέρυσι».

Οι αγορές

Ως προς τις βασικές αγορές των 14 αεροδρομίων που διαχειρίζεται η Fraport Greece, αυτές είναι το Ηνωμένο Βασίλειο, η Γερμανία, η Σκανδιναβία, η Ιταλία, η Πολωνία, η Ολλανδία, η Γαλλία, η Αυστρία, το Ισραήλ και η Τσεχία. Σε ό,τι αφορά τη Σκανδιναβία, ο Γ. Βήλος τόνισε ότι η εν λόγω αγορά ανακάμπτει μετά την πτώση που καταγράφηκε κατά την περίοδο της πανδημίας, αναδεικνύοντας, παράλληλα, τη σημαντική αύξηση που έχει σημειωθεί σε σχέση με το 2019 τόσο από την Πολωνία (30%), όσο και από τη Γαλλία (42%). «Το Ηνωμένο Βασίλειο και η Γερμανία είναι βασικές μας αγορές, αλλά έχουμε κι άλλες αγορές με σημαντική προοπτική περαιτέρω ανάπτυξης. Οι ΗΠΑ είναι στην όγδοη θέση των βασικών αγορών σε σχέση με την εθνικότητα είναι μια πολύ σημαντική αγορά και τροφοδοτεί τους προορισμούς μέσω του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών “Ελευθέριος Βενιζέλος” και έχει αρκετό περιθώριο περαιτέρω ανάπτυξης», είπε χαρακτηριστικά.

Στα 14 αεροδρόμια επιχειρούν 110 αεροπορικές εταιρείες από 42 αγορές και εκτελούν 900 δρομολόγια ετησίως. Το 2022 ξεκίνησαν 64 νέα δρομολόγια, εκ των οποίων τα 10 αφορούσαν τη Ρόδο, τα 8 τα Χανιά, τα 7 τη Θεσσαλονίκη, 7 την Κέρκυρα και 6 το Ακτιο, έναν ανερχόμενο προορισμό.