Σύνταξη: tourismtoday.gr
Μετά την χρεοκοπία του τρίτου μεγαλύτερου ταξιδιωτικού παρόχου της Ευρώπης FTI ένα τεράστιο κύμα ακυρώσεων έχει ξεκινήσει από το Μόναχο και σε ελληνικά ξενοδοχεία.
Προς το παρόν η εταιρεία με επιστολή της ενημέρωσε τους ξενοδόχους και άλλους συνεργάτες της ότι “οι κρατήσεις από τις 5 Ιουνίου 2024 και μετά θα ακυρωθούν.
Καταβάλουμε κάθε δυνατή προσπάθεια για να ελαχιστοποιήσουμε τον αντίκτυπο αυτής της κατάστασης στους συνεργάτες και τους πελάτες μας.”
Γενικά, επηρεάζονται όλες οι κρατήσεις με τον ταξιδιωτικό πάροχο FTI Touristik, που περιλαμβάνει τις επωνυμίες FTI στη Γερμανία, την Αυστρία και την Ολλανδία, την 5vorFlug στη Γερμανία, την BigXtra Touristik, καθώς και τις εταιρείες ενοικίασης οχημάτων DriveFTI, Cars and Camper.
Θολό χαρακτήρισε το τοπίο ο Γιάννης Χατζής, πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων (ΠΟΞ), σχολιάζοντας νωρίτερα στο tourismtoday, το “κανόνι” που βάρεσε ο FTI.
Σύμφωνα με τον κ. Χατζή, για το 2024 όλα τα εγγυημένα συμβόλαια έχουν προπληρωθεί από τον FTI στην Ελλάδα. Υπάρχουν όμως οφειλές από το 2023 κυρίως για μικρότερης κατηγορίας ξενοδοχεία.
Το πρόβλημα υφίσταται για τις συμφωνίες Allotment και commitment όπου τώρα οι ξενοδόχοι θα κληθούν να διαφοροποιήσουν τις συνεργασίες τους.
Μέχρι όμως αυτό να συμβεί θα υπάρχουν άδεια δωμάτια και άδειες αεροπορικές θέσεις που σταδιακά θα καλυφθούν.
Αυτή τη στιγμή ο FTI έχει 7.500 τουρίστες σε 250 περίπου ξενοδοχεία της χώρας οι οποίοι και θα επαναπατρισθούν”.
Σε εγρήγορση το υπουργείο Τουρισμού
Ο κύριος όγκος των πελατών του FTI κατευθυνόταν στο 70% σε Κρήτη και Ρόδο, 20% σε Κέρκυρα και Κω και το υπόλοιπο 10% περίπου κάλυπτε την υπόλοιπη χώρα.
Τόσο ο ΕΟΤ και τα αρμόδια τμήματα του Υπουργείου αντέδρασαν με αμεσότητα και σε αυτή τη φάση συλλέγουν στοιχεία για να προβούν σε συγκεκριμένες, τεκμηριωμένες ανακοινώσεις.
Ήδη έχουν γίνει σχετικές επαφές από το γραφείο ΕΟΤ Γερμανίας, ενώ στελέχη του ΕΟΤ είναι σε επικοινωνία με την ΠΟΞ και τον αντιπρόσωπο της FTI στην Ελλάδα.
Σε περίπτωση δε που διαπιστωθούν μεμονωμένα προβλήματα και περιστατικά δυσλειτουργίας, οι υπηρεσίες του Υπουργείου και του Οργανισμού Τουρισμού βρίσκονται σε ετοιμότητα και συντονισμό ώστε να συμβάλλουν άμεσα στην ουσιαστική αντιμετώπισή τους.
Σημειώνεται ότι η εταιρεία FTI είναι ασφαλισμένη κατά της αφερεγγυότητας μέσω του Γερμανικού Ταμείου Ταξιδιωτικής Ασφάλισης (DRFS).
Σύμφωνα και με την ενημέρωση από τον Σύνδεσμο Γερμανικών Τουριστικών Πρακτόρων (DRV) αλλά και την επίσημη ανακοίνωση του FT, αυτό συνεπάγεται ότι οι πληρωμές που πραγματοποιήθηκαν -ολόκληρη η τιμή του ταξιδιού εάν έχει ήδη πληρωθεί, καθώς και οι προκαταβολές- προστατεύονται σε περίπτωση αφερεγγυότητας. Αυτό ισχύει για πελάτες που έχουν κάνει κράτηση πακέτου διακοπών.
Το DRSF είναι πλέον υπεύθυνο για την επεξεργασία σε περίπτωση αφερεγγυότητας, σε στενή συνεργασία με τον επηρεαζόμενο διοργανωτή. Αυτό σημαίνει πως είναι υπεύθυνο, αφενός, για την επιστροφή της τιμής ταξιδιού που καταβλήθηκε στους επηρεαζόμενους πελάτες και, αφετέρου, για κάθε απαραίτητο επαναπατρισμό των επισκεπτών.
“Αγώνας δρόμου” να μην χαθούν όλες οι κρατήσεις
Παράλληλα με ένα “αγώνα δρόμου” στα παρασκήνια επιχειρείται να διασφαλιστεί ότι κάποιες από τις κρατήσεις θα αναληφθούν από άλλον διοργανωτή.
Μέχρι πρόσφατα η FTI δραστηριοποιούνταν στην αγορά με εξαιρετικά προσιτές τιμές. Αυτό θα μπορούσε να αποτελέσει οικονομικό κίνδυνο για άλλους διοργανωτές.
Ειδικά από τη στιγμή που θα έπρεπε πρώτα να ελεγχθεί αν τα ξενοδοχεία έχουν ήδη λάβει τα χρήματα τους ή αν τα χρήματα των πελατών έχουν εξαφανιστεί στην οικονομική τρύπα της FTI.
Στη συνέχεια, ο πάροχος που θα αναλάβει την κράτηση θα πρέπει να πληρώσει για το ξενοδοχείο με δικά του έξοδα.
Οι πλήρεις ναυλώσεις FTI προκαλούν προβλήματα
Όχι μόνο οι πελάτες της FTI επηρεάζονται από την πτώχευση, αλλά και πολλοί πελάτες άλλων τουριστικών πρακτόρων.
Αυτό ισχύει εάν έχουν κάνει κράτηση πλήρεις πτήσεις τσάρτερ από το FTI, για παράδειγμα προς Αίγυπτο και Τουρκία.
Οι πελάτες που επηρεάζονται θα ενημερωθούν και θα λάβουν εναλλακτικές προσφορές πτήσεων, ενημέρωσε μεταξύ άλλων ο Dertour Group τα συνεργαζόμενα γραφεία του.
Δεν είναι γνωστό εάν οι πτήσεις τσάρτερ FTI αναλαμβάνονται από άλλους φορείς. Σε κάθε περίπτωση, οι αεροπορικές εταιρείες ενδιαφέρονται να βρουν κατάλληλους συνεργάτες αντικατάστασης το συντομότερο δυνατό.
Adigi για εναλλακτικές προσφορές
Ο πάροχος υπηρεσιών πληροφορικής Adigi έχει τώρα ενεργοποιήσει μια ειδική ενότητα για εναλλακτικές προσφορές για ταξιδιωτικά γραφεία με επηρεασμένους πελάτες FTI.
Είναι “σε θέση να στέλνει αυτόματα προσφορές διακοπών στους τελικούς πελάτες που ταιριάζουν με το ταξίδι του FTI που είχαν αρχικά κλείσει”, αναφέρει ο διευθύνων σύμβουλος Nicolas Götz.
Συγκεκριμένα, ο “πράκτορας” από τεχνητή νοημοσύνη της Adigi προσφέρει το ξενοδοχείο που είχε αρχικά κλείσει από άλλους παρόχους (εάν υπάρχει), καθώς και τρεις εναλλακτικές προσφορές με τιμές με τις ίδιες ημερομηνίες ταξιδιού.
Εάν ο πελάτης είναι ευέλικτος σχετικά με τη χρονική περίοδο ή το αεροδρόμιο αναχώρησης, αυτό θα ληφθεί υπόψη.
Πληροφορίες σχετικά με την εναλλακτική ενότητα είναι διαθέσιμες στη διεύθυνση https://www.adigi.ai/veranstalter-insolvenz/
Η τεχνολογία της Adigi χρησιμοποιείται επί του παρόντος από περίπου 500 ταξιδιωτικά γραφεία, συμπεριλαμβανομένων των Butterfly, Best-Reisen, Onlineweg.de, Dertour and Derpart, Holiday Land και συνεργαζόμενα ταξιδιωτικά γραφεία SLR (Alpha).
Ταμείο Ταξιδιωτικής Ασφάλισης: Γρήγορη πληρωμή
Εν τω μεταξύ, το DRSF, το οποίο προστατεύει τα κεφάλαια των πελατών των διοργανωτών, έχει υποσχεθεί γρήγορη πληρωμή.
Γίνονται προσπάθειες να αποζημιωθούν οι πελάτες εντός “τεσσάρων έως έξι εβδομάδων”.
Προς το παρόν δεν είναι σαφές πόσοι τουρίστες επηρεάζονται. Αυτή τη στιγμή υπάρχουν περίπου 65.000 πελάτες που ταξιδεύουν με την FTI. Όλοι οι οργανωμένοι ταξιδιώτες, καλύπτονται από το DRSF.