aegean191Ένας… «οικονομικός αιώνας» χωρίζει τα αποτελέσματα του φετινού εννεαμήνου της Aegean, σε σχέση με τις οικονομικές επιδόσεις του αντίστοιχου διαστήματος του 2012. Η εισηγμένη στο Χ.Α. αεροπορική εταιρεία, κατά το τρίτο τρίμηνο, εμφάνισε το μεγαλύτερο, ιστορικά, περιθώριο κερδοφορίας προ φόρων, τόκων, υποτίμησης, απόσβεσης και ενοικιάσεων (ebitdar).

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τη χθεσινή έκθεση της Citigroup, το περιθώριο Ebitdar της Aegean διαμορφώθηκε στο 31,5% και είναι ένα από τα μεγαλύτερα στην ευρωπαϊκή αγορά αερομεταφορών, υπερβαίνοντας αυτό της περασμένης χρονιάς που διαμορφωνόταν στο 23,6%.

Όπως αναφέρουν οι αναλυτές, ο κύκλος εργασιών της Aegean ενισχύθηκε από την αύξηση του τουρισμού, τη δραστηριοποίηση στα διεθνή δρομολόγια και τη σταθεροποίηση της εσωτερικής ζήτησης, ύστερα από τέσσερα συνεχή χρόνια πτώσης.

Προβλέπουν ότι τα ebitda του 2013 θα διαμορφωθούν στα 66,2 εκατ. ευρώ και εκτιμούν ότι ο δείκτης τιμής προς λογιστική αξία (P/BV) θα διαμορφωθεί για το 2013 στο 2,9. Απονέμουν τιμή-στόχο για την ΑΡΑΙΓ από 3,40 ευρώ στα 6,50 ευρώ.

Η επίδραση από την εξαγορά της Olympic Air

Κατά τη Citi, η επίδραση από την ενοποίηση των δραστηριοτήτων της Aegean με την Olympic Air δεν θα φανεί νωρίτερα από το 2015, καθώς το 2014 αναμένεται η συνεισφορά από την Olympic να είναι μηδενική. Οι αναλυτές, αξιολογώντας το τίμημα εξαγοράς ύψους 72 εκατ. ευρώ -από τα οποία τα 20 εκατ. κατεβλήθησαν ήδη- σημειώνουν ότι τα οφέλη θα προκύψουν από τις συνέργιες μέσω των οποίων θα εξοικονομηθούν ετησίως 35 εκατ. ευρώ.

Όπως σημειώνουν, εάν ο νέος όμιλος πετύχει συνέργειες 35 εκατ. ευρώ, τότε o δείκτης κερδοφορίας (p/e) θα είναι 2,8 φορές το ύψος των ετήσιων συνεργειών (μετά τους φόρους 26%). Η Olympic Air θα αυξήσει σε ποσοστό 15% τον κύκλο εργασιών της Aegean, αλλά η συνεισφορά στα κέρδη προ φόρων δεν αναμένεται πριν από το 2015, οπότε θα πραγματοποιηθούν οι ετήσιες συνέργειες (35 εκατ.).

Ταυτόχρονα, η απόκτηση της Olympic θα αυξήσει τη χωρητικότητα κατά 12% στους εγχώριους προορισμούς, ενώ υπολογίζεται ότι τα έσοδα ανά επιβάτη θα αυξηθούν κατά 3%. H Citi εκτιμά ότι η Olympic θα προσθέσει 610 άτομα προσωπικό στους περίπου 1.480 εργαζόμενους της Aegean, ενώ θεωρεί ότι η Aegean θα προσλάβει, κατά βάση, το προσωπικό λειτουργίας (πιλότοι, πλήρωμα καμπίνας, μηχανικοί).

Σύμφωνα με τον οίκο, η ανάπτυξη της Aegean θα στηριχθεί στην εκτιμώμενη ανάκαμψη της ζήτησης για εσωτερικές πτήσεις που έχει υποχωρήσει κατά 28% από το 2009. Αλλά και από την ενίσχυση του μεριδίου στην αγορά διεθνών πτήσεων από και προς την Ελλάδα που διαμορφώνεται σήμερα στο 16%, όταν εθνικοί αερομεταφορές ξένων χωρών ελέγχουν ποσοστό της τάξης του 50%.

Πάντως, η Citi εκτιμά ότι ο βασικός παράγοντας κινδύνου για την Aegean προέρχεται από την αύξηση του ανταγωνισμού στα δρομολόγια εσωτερικού. Και αυτό διότι η υψηλή κερδοφορία της αεροπορικής και η αναμενόμενη ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας, ενδεχομένως, να οδηγούσε αερομεταφορείς, όπως η easyJet, η Ryanair ή η Vueling στη αύξηση της χωρητικότητας και στη δημιουργία βάσεων στην Ελλάδα.

Το μοναδιαίο κόστος της Aegean είναι υψηλότερο σε σχέση με αυτό των Vueling, Norwegian, easyJet και Ryanair, ωστόσο η μέση τιμή του εισιτηρίου που διαμορφώνεται στα 90 ευρώ είναι ανταγωνιστική συγκριτικά με αυτήν που προσφέρουν οι Ryanair (50 ευρώ), easyJet (€65), Norwegian (€68) και Vueling (€88) αναφέρουν οι αναλυτές της Citi.

Δημήτρης Δελεβέγκος

capital