Στα εμβληματικά σιδηροδρομικά έργα που μπήκαν σε τροχιά υλοποίησης και αλλάζουν τη δυναμική του επενδυτικού περιβάλλοντος στη χώρα, τις τελευταίες εξελίξεις που αφορούν τη δραστηριοποίηση νέων εταιρειών στην ελληνική αγορά των σιδηροδρομικών εμπορευματικών μεταφορών, αλλά και την πορεία της διαδικασίας των εγκρίσεων που αφορούν την τελική αδειοδότηση του τρένου ETR 470, αναφέρθηκε μεταξύ
άλλων η Πρόεδρος της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων κ. Ιωάννα Τσιαπαρίκου, σε συνέντευξή της στο ραδιοφωνικό σταθμό «Alpha 98.9» και το Δημοσιογράφο κ. Χάρη Ντιγριντάκη.
Η κ. Τσιαπαρίκου μίλησε επίσης για το προσφάτως εγκριθέν από τη Ρυθμιστική Αρχή κοστολογικό μοντέλο της Εταιρεία ΤΡΑΙΝΟΣΕ Α.Ε. Για το συγκεκριμένο ζήτημα, τόνισε, ότι εγκρίθηκε μετά από ενδελεχή έρευνα και ελέγχους, με τελική στόχευση την επιβολή ισότιμων όρων και διαφάνειας στη συντήρηση του τροχαίου υλικού
με ενιαίες τιμές για όλες τις σιδηροδρομικές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στις εμπορευματικές σιδηροδρομικές μεταφορές.
Για το επενδυτικό ενδιαφέρον
Σε ερώτηση του δημοσιογράφου για το επενδυτικό ενδιαφέρον και τη δραστηριοποίηση νέων εταιρειών στην ελληνική σιδηροδρομική αγορά, η κ. Τσιαπαρίκου έκανε λόγο για αυξημένο επενδυτικό ενδιαφέρον και αναφέρθηκε λεπτομερώς τόσο στις εταιρείες οι οποίες ήδη εκτελούν σιδηροδρομικό εμπορευματικό έργο, όσο και σ΄αυτές που ετοιμάζονται να μπουν στην ελληνική αγορά. Τόνισε ότι κυρίαρχος στόχο της ΡΑΣ, «είναι η
δημιουργία μιας αποτελεσματικής και ανοικτής σιδηροδρομικής αγοράς, μέσω της άρσης των διοικητικών και τεχνικών εμποδίων με όρους υγιούς ανταγωνισμού».
Για τα νέα σιδηροδρομικά έργα
Υπογράμμισε ακόμη, ότι καταλύτης για την περαιτέρω αύξηση του επενδυτικού ενδιαφέροντος, θα είναι ολοκλήρωση των έργων εκσυγχρονισμού και επέκτασης του σιδηροδρομικού δικτύου της χώρας. Ως προς αυτό, εξέφρασε την ικανοποίηση της Ρυθμιστικής Αρχής για τα σιδηροδρομικά έργα ύψους 4 δις που μπήκαν
σε τροχιά υλοποίησης από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.
Τόνισε ότι υποδομή αποτελεί το θεμέλιο λίθο της ανάπτυξης του Σιδηροδρόμου και πως μέσα από τα επικείμενα έργα που ανοίγει ο δρόμος για την αύξηση του επενδυτικού ενδιαφέροντος:
«Σύγχρονος, αξιόπιστος και με χωρητικότητα σιδηρόδρομος,σημαίνει αύξηση εμπορευματικών ροών με τεράστια προωθητική δύναμη στην οικονομία και στην απασχόληση», ανέφερε.
Για το τρένο ETR 470
Ερωτηθείσα για τη διαδικασία που αφορά στην πιστοποίηση του τρένου ETR 470 από τη Ρυθμιστική ΑρχήΣιδηροδρόμων, η κ. Τσιαπαρίκου τόνισε ότι η πιστοποίηση του ΕΤΡ470 αποτελεί μία σημαντική αρχή για τη χρήση σύγχρονων επιβατικών τρένων:
«Και ελπίζουμε, ότι θα συνεχιστεί με τις επενδύσεις των εταιρειών σε σύγχρονο τροχαίο υλικό», ανέφερε χαρακτηριστικά. Οσον αφορά στη διαδικασία των εγκρίσεων, εξήγησε, ότι
υπήρξε μία έλλειψη από πλευράς ΤΡΑΙΝΟΣΕ, όσον αφορά ένα συγκεκριμένο εθνικό κανόνα που αφορά την εγκατάσταση συστήματος αμμοδιασποράς στο προς έγκριση όχημα. Πρόσθεσε, ότι ΤΡΑΙΝΟΣΕ προχωρά στην τοποθέτηση του συγκριμένου συστήματος που απαιτεί η εθνική νομοθεσία «και θεωρούμε ότι τον Μάρτη, σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα της Εταιρείας, ίσως και γρηγορότερα, αν είναι έτοιμη, θα πιστοποιηθεί από
εμάς και θα τεθεί σε λειτουργία η νέα αμαξοστοιχία, προσφέροντας αναβαθμισμένες υπηρεσίες».
Για το έργο της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων
Ερωτηθείσα για τις αρμοδιότητες της Αρχής, ανέφερε χαρακτηριστικά, ότι είναι η ΡΑΣ είναι πέντε Αρχές σε μία:
«Τομεακή Αρχή Ανταγωνισμού για τις σιδηροδρομικές μεταφορές, Ρυθμιστική Αρχή που φροντίζει για την ισότιμη πρόσβαση στην αγορά όλων των ΣΕ, Αρχή αδειοδότησης Σιδηροδρομικών Επιχειρήσεων, Εθνική Αρχή Ασφάλειας και Αρχή εφαρμογής του ΕΚ 1371/07 για τα δικαιώματα και υποχρεώσεις των επιβατών».
Υπό αυτό το πρίσμα, εξήγησε, ότι τα νέα δεδομένα δυναμικής ανόδου της εγχώριας σιδηροδρομικής αγοράς εξαιτίας της εισόδου και άλλων σιδηροδρομικών επιχειρήσεων στην ελληνική υποδομή, δημιουργεί μία νέα αφετηρία προκλήσεων και ισχυροποίησης του ρόλου της Ρυθμιστικής Αρχή Σιδηροδρόμων, η οποία καλείται να διαδραματίσει ακόμη πιο διευρυμένο ρόλο στον ευαίσθητο τομέα της ρύθμισης και της ασφάλειας.
Φιλικό προς το περιβάλλον μέσο.
Τέλος η κ. Τσιαπαρίκου αναφέρθηκε στον κομβικό ρόλο του Σιδηροδρόμου όσον αφορά τον ευρωπαϊκο στόχο για τη επίτευξη της κλιματικής ουδετερότητας έως το 2050. Πρόκειται όπως είπε, για το κατεξοχήν φιλικό προς το περιβάλλον μέσο, καθώς ευθύνεται μόλις για το 0,5% των εκπομπών CO2 που σχετίζονται με τις μεταφορές.
Οπότε η αύξηση του μεριδίου των επιβατών και των εμπορευμάτων που διακινούνται
σιδηροδρομικώς θα συνδράμει αποτελεσματικά, στο να πετύχει η Ευρώπη τους στόχους της για την κλιματική αλλαγή, όπως αυτοί απορρέουν από την Πράσινη Συμφωνία.