Ενισχυμένες προβλέψεις κερδοφορίας για τις αεροπορικές εταιρείες το 2023, οι οποίες στη συνέχεια θα σταθεροποιηθούν σε μεγάλο βαθμό το 2024 ανακοίνωσε η Διεθνής Ένωση Αερομεταφορών (IATA).
Η καθαρή κερδοφορία σε παγκόσμιο επίπεδο αναμένεται να είναι πολύ χαμηλότερη από το κόστος κεφαλαίου και τα δύο έτη. Παραμένουν πολύ σημαντικές περιφερειακές διακυμάνσεις στις οικονομικές επιδόσεις.
Τα σημαντικότερα σημεία των προβλέψεων της IATA περιλαμβάνουν:
- Τα καθαρά κέρδη της αεροπορικής βιομηχανίας αναμένεται να φτάσουν τα 25,7 δισ. δολ. το 2024 (2,7% καθαρό περιθώριο κέρδους). Αυτό θα είναι μια ελαφρά βελτίωση σε σχέση με το 2023, το οποίο αναμένεται να παρουσιάσει καθαρό κέρδος 23,3 δισ. δολ. (2,6% καθαρό περιθώριο κέρδους).
- Τόσο το 2023 όσο και το 2024, η απόδοση του επενδυμένου κεφαλαίου θα καθυστερήσει το κόστος του κεφαλαίου κατά 4 π.μ., καθώς τα επιτόκια σε όλο τον κόσμο έχουν αυξηθεί ως απάντηση στην έντονη πληθωριστική ώθηση.
- Τα λειτουργικά κέρδη της αεροπορικής βιομηχανίας αναμένεται να φτάσουν τα 49,3 δισεκατομμύρια δολάρια το 2024 από 40,7 δισ. δολ. το 2023.
- Τα συνολικά έσοδα το 2024 αναμένεται να αυξηθούν κατά 7,6% σε ετήσια βάση, στα 964 δισ. δολ.
- Η αύξηση των δαπανών αναμένεται να είναι ελαφρώς χαμηλότερη στο 6,9% για συνολικά 914 δισ. δολ.
- Περίπου 4,7 δισ. άνθρωποι αναμένεται να ταξιδέψουν το 2024, ένα ιστορικό υψηλό που ξεπερνά το προ πανδημίας επίπεδο των 4,5 δισεκατομμυρίων, που καταγράφηκε το 2019.
“Λαμβάνοντας υπόψη τις μεγάλες απώλειες των τελευταίων ετών, τα καθαρά κέρδη των 25,7 δισ. δολ. που αναμένονται το 2024 είναι φόρος τιμής στην ανθεκτικότητα της αεροπορίας. Οι άνθρωποι αγαπούν τα ταξίδια και αυτό βοήθησε τις αεροπορικές εταιρείες να επιστρέψουν στα επίπεδα συνδεσιμότητας πριν από την πανδημία. Η ταχύτητα της ανάκαμψης ήταν εξαιρετική. Ωστόσο, φαίνεται επίσης ότι η πανδημία έχει κοστίσει στην αεροπορία περίπου τέσσερα χρόνια ανάπτυξης. Από το 2024, οι προοπτικές δείχνουν ότι μπορούμε να περιμένουμε πιο φυσιολογικά μοτίβα ανάπτυξης τόσο για επιβάτες όσο και για το cargo“, δήλωσε ο Willie Walsh, γενικός διευθυντής της IATA.
“Τα κέρδη της βιομηχανίας πρέπει να τεθούν σε σωστή προοπτική. Αν και η ανάκαμψη είναι εντυπωσιακή, ένα καθαρό περιθώριο κέρδους 2,7% είναι πολύ χαμηλότερο από αυτό που θα δεχόντουσαν οι επενδυτές σχεδόν σε οποιονδήποτε άλλο κλάδο. Φυσικά, πολλές αεροπορικές εταιρείες τα πάνε καλύτερα από αυτόν τον μέσο όρο και πολλές δυσκολεύονται. Αλλά υπάρχει κάτι που πρέπει να μάθουμε από το γεγονός ότι, κατά μέσο όρο, οι αεροπορικές εταιρείες θα κρατούν μόλις 5,45 δολ. για κάθε επιβάτη που μεταφέρεται. Αυτό είναι αρκετό για να αγοράσετε έναν απλό καφέ ‘grande latte’ σε ένα Starbucks του Λονδίνου. Αλλά είναι πολύ λίγο για να οικοδομήσουμε ένα μέλλον ανθεκτικό σε κραδασμούς για μια κρίσιμη παγκόσμια βιομηχανία, από την οποία εξαρτάται το 3,5% του ΑΕΠ και από την οποία 3,05 εκατ. άνθρωποι κερδίζουν άμεσα τα προς το ζην. Οι αεροπορικές εταιρείες θα ανταγωνίζονται πάντα λυσσαλέα για τους πελάτες τους, αλλά παραμένουν υπερβολικά επιβαρυμένες από επαχθείς ρυθμίσεις, κατακερματισμό, υψηλό κόστος υποδομής και μια αλυσίδα εφοδιασμού γεμάτη ολιγοπώλια”, κατέληξε ο Walsh.
Τα συνολικά έσοδα το 2024 αναμένεται να αυξηθούν ταχύτερα από τα έξοδα (7,6% έναντι 6,9%), ενισχύοντας την κερδοφορία.
Ενώ τα λειτουργικά κέρδη αναμένεται να αυξηθούν κατά 21,1% (40,7 δισ. δολ. το 2023 σε 49,3 δισ. δολ. το 2024), τα καθαρά περιθώρια κέρδους αυξήθηκαν με λιγότερο από το ήμισυ του ρυθμού (10%), κυρίως λόγω των αυξημένων επιτοκίων που αναμένονται το 2024.
Έσοδα: Τα έσοδα του κλάδου αναμένεται να φτάσουν στο ιστορικό υψηλό των 964 δισ. δολ. το 2024. Συνολικά, 40,1 εκατ. πτήσεις αναμένεται να είναι διαθέσιμες το 2024, ξεπερνώντας το επίπεδο του 2019 των 38,9 εκατομμυρίων και πάνω από τις 36,8 εκατ. πτήσεις που αναμένονταν το 2023.
Η αύξηση των εσόδων επιβατικών χιλιομέτρων (RPKs) αναμένεται να είναι 9,8% σε ετήσια βάση. Αν και αυτή είναι υπερδιπλάσια από την τάση ανάπτυξης προ πανδημίας, το 2024 αναμένεται να σηματοδοτήσει το τέλος των δραματικών αυξήσεων ετησίως, που ήταν χαρακτηριστικές της ανάκαμψης το 2021-2023.
Η υψηλή ζήτηση για ταξίδια, σε συνδυασμό με την περιορισμένη χωρητικότητα λόγω των συνεχιζόμενων προβλημάτων της εφοδιαστικής αλυσίδας συνεχίζει να δημιουργεί συνθήκες προσφοράς και ζήτησης που υποστηρίζουν την αύξηση των αποδόσεων. Οι επιβατικές αποδόσεις το 2024 αναμένεται να βελτιωθούν κατά 1,8% σε σύγκριση με το 2023.
Αντανακλώντας τις συνθήκες προσφοράς και ζήτησης, τα επίπεδα απόδοσης είναι υψηλά, με τον συντελεστή φορτίου να αναμένεται να είναι 82,6% το 2024, ελαφρώς καλύτερος από το 2023 (82%) και ο ίδιος με το 2019.
Τα στοιχεία δημοσκοπήσεων σε επιβάτες της IATA τον Νοέμβριο του 2023 υποστηρίζουν τις αισιόδοξες αυτές προοπτικές.
Το 1/3 των ταξιδιωτών που ερωτήθηκαν λένε ότι ταξιδεύουν περισσότερο από ό,τι πριν από την πανδημία. Περίπου το 49% δηλώνει ότι οι ταξιδιωτικές του συνήθειες είναι πλέον παρόμοιες με εκείνες πριν από την πανδημία. Μόνο το 18% είπε ότι ταξίδευε λιγότερο.
Μελλοντικά, το 44% λέει ότι θα ταξιδέψει περισσότερο τους επόμενους 12 μήνες σε σχέση με τους προηγούμενους 12 μήνες. Μόνο το 7% δηλώνει ότι θα ταξιδέψει λιγότερα και το 48% αναμένει να διατηρήσει παρόμοια επίπεδα ταξιδιού τους επόμενους 12 μήνες όπως και τους προηγούμενους 12 μήνες.
Τα κόστη αναμένεται να αυξηθούν στα 914 δισ. δολ. το 2024 (+6,9% το 2023 και +15,1% το 2019).
Η τιμή του καυσίμου αναμένεται να ανέλθει κατά μέσο όρο στα 113,8 δολ./βαρέλι (τζετ) το 2024, μεταφραζόμενη σε συνολικό λογαριασμό καυσίμου 281 δισ. δολ., αντιπροσωπεύοντας το 31% του συνολικού λειτουργικού κόστους. Οι αεροπορικές εταιρείες αναμένεται να καταναλώσουν 99 δισ. γαλόνια καυσίμων το 2024. Οι υψηλές τιμές του αργού πετρελαίου αναμένεται να συνεχίσουν να είναι περαιτέρω υπερβολικές για τις αεροπορικές εταιρείες καθώς η εξάπλωση του crack (ασφάλιστρο που καταβάλλεται για τη διύλιση του αργού πετρελαίου σε καύσιμα αεριωθουμένων) αναμένεται να είναι κατά μέσο όρο 30% το 2024.
Οι εκπομπές CO2 της αεροπορικής βιομηχανίας το 2024 αναμένεται να είναι 939 εκατ. τόνοι από κατανάλωση 99 δισ. γαλονιών καυσίμου.
Η αεροπορική βιομηχανία θα αυξήσει τη χρήση των Sustainable Aviation Fuels (SAF) και των πιστώσεων άνθρακα για να μειώσει το “αποτύπωμα” άνθρακα. Εκτιμάται ότι η παραγωγή SAF θα μπορούσε να αυξηθεί στο 0,53% της συνολικής κατανάλωσης καυσίμου των αεροπορικών εταιρειών το 2024, προσθέτοντας 2,4 δισ. δολ. στον λογαριασμό καυσίμων του επόμενου έτους. Επιπλέον, το σύστημα αντιστάθμισης και μείωσης άνθρακα για τη διεθνή αεροπορία (CORSIA) είναι ένας μηχανισμός αντιστάθμισης άνθρακα που βασίζεται στην παγκόσμια αγορά και έχει σχεδιαστεί για τη σταθεροποίηση των διεθνών εκπομπών της αεροπορίας. Το κόστος που σχετίζεται με την CORSIA υπολογίζεται σε 1 δισ. δολ. το 2024.
Τα έξοδα (εκτός των καυσίμων) έχουν ελεγχθεί σχετικά καλά από τις αεροπορικές εταιρείες, παρά τις πληθωριστικές πιέσεις. Με το πάγιο κόστος να κατανέμεται σε μεγαλύτερη κλίμακα δραστηριότητας, καθώς ο κλάδος ανέκαμψε από την πανδημία, το κόστος ανά μονάδα προϊόντος εκτός καυσίμου πέφτει στο επίπεδο προ της πανδημίας. Το 2024 αναμένεται κόστος μονάδας εκτός καυσίμου 39,2 σεντς/ATK το 2024, το οποίο είναι 1,6% πάνω από τα επίπεδα του 2023 και στα επίπεδα του 2019. Το συνολικό κόστος (χωρίς καύσιμα) αναμένεται να φθάσει τα 633 δισ. δολ. το 2024.
Εν τέλει, η κερδοφορία του κλάδου είναι εύθραυστη και θα μπορούσε να επηρεαστεί (θετικά ή αρνητικά) από πολλούς παράγοντες:
Οι παγκόσμιες οικονομικές εξελίξεις: Η χαλάρωση του πληθωρισμού, τα χαμηλά ποσοστά ανεργίας και η έντονη ζήτηση για ταξίδια είναι όλα θετικές εξελίξεις. Ωστόσο, θα μπορούσαν να προκύψουν οικονομικές πιέσεις. Στην Κίνα, για παράδειγμα, η αργή ανάπτυξη, η υψηλή ανεργία των νέων και η αταξία στις αγορές ακινήτων, εάν δεν διαχειριστούν σωστά, θα μπορούσαν να επηρεάσουν τους παγκόσμιους επιχειρηματικούς κύκλους. Ομοίως, εάν η ανοχή στα υψηλά επιτόκια αποδυναμωθεί και η ανεργία αυξηθεί σημαντικά, η ισχυρή καταναλωτική ζήτηση που υποστήριξε την ανάκαμψη θα μπορούσε να αποδυναμωθεί.
Πόλεμος: Οι επιχειρησιακές επιπτώσεις του πολέμου της Ουκρανίας και του πολέμου Ισραήλ
– Χαμάς έχουν περιοριστεί σε μεγάλο βαθμό σε επαναδρομολογήσεις, λόγω του κλεισίματος του εναέριου χώρου. Από την πλευρά του κόστους, οι συγκρούσεις έχουν ανεβάσει τις τιμές του πετρελαίου, κάτι που επηρεάζει τις αεροπορικές εταιρείες παγκοσμίως. Μια απροσδόκητη ειρήνη σε μία ή και στις δύο περιπτώσεις θα απέφερε οφέλη στον κλάδο, αλλά οποιαδήποτε κλιμάκωση θα μπορούσε να δημιουργήσει ένα ριζικά διαφορετικό παγκόσμιο οικονομικό σενάριο στο οποίο η αεροπορία δεν θα ήταν απρόσβλητη.
Εφοδιαστικές Αλυσίδες: Τα ζητήματα της εφοδιαστικής αλυσίδας συνεχίζουν να επηρεάζουν το παγκόσμιο εμπόριο και τις επιχειρήσεις. Οι αεροπορικές εταιρείες έχουν επηρεαστεί άμεσα από απρόβλεπτα ζητήματα συντήρησης σε ορισμένους τύπους αεροσκαφών / κινητήρων, καθώς και από καθυστερήσεις στην παράδοση εξαρτημάτων των αεροσκαφών, περιορίζοντας την επέκταση της χωρητικότητας και την ανανέωση του στόλου.
Ρυθμιστικός κίνδυνος: Στο ρυθμιστικό “μέτωπο”, οι αεροπορικές εταιρείες ενδέχεται να αντιμετωπίσουν αυξανόμενο κόστος συμμόρφωσης και πρόσθετο κόστος, που σχετίζεται με τα καθεστώτα δικαιωμάτων των επιβατών, τις περιφερειακές περιβαλλοντικές πρωτοβουλίες και τις απαιτήσεις προσβασιμότητας.