Καθώς οι αεροπορικές εταιρείες συνεχίζουν να μειώνουν τις απώλειες που προκαλούνται από τις επιπτώσεις της πανδημίας COVID-19, η Διεθνής Ένωση Αερομεταφορών (IATA) αναμένει επιστροφή στην κερδοφορία για τον παγκόσμιο αεροπορικό κλάδο το 2023.

Η IATA εκτιμά ότι οι αεροπορικές εταιρείες αναμένεται να έχουν πενιχρά καθαρά κέρδη 4,7 δισεκατομμυρίων δολαρίων το 2023 ή καθαρό περιθώριο κέρδους 0,6%. Από τα καθαρά κέρδη του κλάδου 26,4 δισεκατομμυρίων δολαρίων (με καθαρό περιθώριο κέρδους 3,1%).

“Παρά την οικονομική αβεβαιότητα, υπάρχουν αρκετοί λόγοι για να είμαστε αισιόδοξοι για το 2023. Ο χαμηλότερος πληθωρισμός της τιμής του πετρελαίου και η συνεχιζόμενη περιορισμένη ζήτηση θα μπορούσαν να συμβάλουν στη διατήρηση των δαπανών υπό έλεγχο καθώς η ισχυρή αναπτυξιακή τάση συνεχίζεται. Ταυτόχρονα, με τόσο στενά περιθώρια, ακόμη και μια μικρή προσαρμογή σε οποιονδήποτε από αυτούς τους παράγοντες μπορεί να οδηγήσει την ισορροπία σε λάθος κατεύθυνση. «Το κλειδί θα είναι η επαγρύπνηση και η προσαρμοστικότητα», είπε ο Willie Walsh.

Οι καθαρές απώλειες των αεροπορικών εταιρειών εκτιμάται ότι θα φτάσουν τα 6,9 δισεκατομμύρια δολάρια το 2022, από 9,7 δισεκατομμύρια δολάρια στις προβλέψεις της IATA τον Ιούνιο. Πρόκειται για μια τεράστια βελτίωση πάνω από τις απώλειες 42,0 δισεκατομμυρίων δολαρίων και 137,7 δισεκατομμυρίων δολαρίων που πραγματοποιήθηκαν το 2021 και το 2020, αντίστοιχα.

Η ανθεκτικότητα των αεροπορικών εταιρειών ήταν ένα καθοριστικό χαρακτηριστικό της κρίσης του COVID-19. Εν όψει του 2023, η οικονομική ανάκαμψη θα ξεκινήσει με το πρώτο βιομηχανικό κέρδος από το 2019. Αυτό είναι ένα σημαντικό επίτευγμα, δεδομένου του μεγέθους της χρηματοοικονομικής και οικονομικής ζημίας που προκαλείται από τους περιορισμούς της πανδημίας που επιβλήθηκαν από την κυβέρνηση.

Ωστόσο, ένα κέρδος 4,7 δισεκατομμυρίων δολαρίων από τα έσοδα της βιομηχανίας 779 δισεκατομμυρίων δολαρίων δείχνει ότι πρέπει να γίνει πολύ περισσότερη δουλειά για να τεθεί ο παγκόσμιος τομέας σε σταθερή οικονομική βάση. Πολλές αεροπορικές εταιρείες είναι αρκετά κερδοφόρες για να προσελκύσουν τα μετρητά που απαιτούνται για την προώθηση της επιχείρησης καθώς αποδιοργανώνεται.

Πολλοί άλλοι, όμως, παλεύουν για διάφορους λόγους. Αυτά περιλαμβάνουν αυστηρή ρύθμιση, υψηλές τιμές, ασυνεπείς κυβερνητικές πολιτικές, κακή υποδομή και μια αλυσίδα αξίας στην οποία τα οφέλη από τη σύνδεση του κόσμου δεν διαχέονται εξίσου», πρόσθεσε ο Willie Walsh, Γενικός Διευθυντής της IATA.

Οι βελτιωμένες προσδοκίες για το 2022 οφείλονται κυρίως στις υψηλότερες αποδόσεις και τον αυστηρό έλεγχο του κόστους ενόψει της αύξησης των τιμών των καυσίμων.

Οι επιβατικές αποδόσεις προβλέπεται να αυξηθούν κατά 8,4% (από 5,6% τον Ιούνιο). Τα έσοδα από τους επιβάτες προβλέπεται να αυξηθούν σε 438 δισεκατομμύρια δολάρια το 2021, από 239 δισεκατομμύρια δολάρια το 2021.

Τα συνολικά έσοδα προβλέπεται να αυξηθούν κατά 43,6% το 2021, φτάνοντας τα 727 δισεκατομμύρια δολάρια.

Το έργο της διαχείρισης των αεροπορικών εταιρειών θα συνεχίσει να είναι πολύπλοκο καθώς απαιτείται στενή παρακολούθηση των οικονομικών κινδύνων. Τα καλά νέα είναι ότι οι αεροπορικές εταιρείες έχουν σχεδιάσει τα επιχειρηματικά τους μοντέλα για να ανταποκρίνονται στις οικονομικές επιταχύνσεις και επιβραδύνσεις που επηρεάζουν τη ζήτηση.

Η κερδοφορία των αεροπορικών εταιρειών είναι ελάχιστη. Κάθε επιβάτης που μεταφέρεται υπολογίζεται ότι συνεισφέρει μόνο 1,11 $ στα καθαρά κέρδη του κλάδου. Στα περισσότερα μέρη του κόσμου, αυτό είναι σημαντικά μικρότερο από το κόστος ενός φλιτζάνι καφέ. Οποιεσδήποτε αυξήσεις φόρων ή κόστους υποδομής πρέπει να παρακολουθούνται στενά από τις αεροπορικές εταιρείες. Και πρέπει να είμαστε ιδιαίτερα προσεκτικοί με όσα γίνονται στο όνομα της βιωσιμότητας.