Η παγκόσμια ζήτηση αεροπορικών ταξιδιών εκτινάχθηκε σε επίπεδα ρεκόρ το 2024, σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της Διεθνούς Ένωσης Αεροπορικών Μεταφορών (IATA).
Η συνολική κίνηση ολόκληρου του έτους το 2024 (μετρούμενη σε χιλιόμετρα εσόδων επιβατών ή RPK) αυξήθηκε 10,4% σε σύγκριση με το 2023. Αυτό ήταν 3,8% πάνω από τα επίπεδα πριν από την πανδημία (2019). Η συνολική χωρητικότητα, μετρημένη σε διαθέσιμα χιλιόμετρα καθισμάτων (ASK), αυξήθηκε κατά 8,7% το 2024. Ο συνολικός συντελεστής φορτίου έφτασε το 83,5%, ρεκόρ για την κίνηση ολόκληρου του έτους.
Η διεθνής κίνηση ολόκληρου του έτους το 2024 αυξήθηκε 13,6% σε σύγκριση με το 2023 και η χωρητικότητα αυξήθηκε κατά 12,8%.
Η εσωτερική κίνηση για ολόκληρο το έτος για το 2024 αυξήθηκε 5,7% σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος, ενώ η χωρητικότητα αυξήθηκε κατά 2,5%.
Ο Δεκέμβριος του 2024 ήταν ένα ισχυρό τελείωμα του έτους με τη συνολική ζήτηση να αυξάνεται κατά 8,6% σε ετήσια βάση και η χωρητικότητα αυξήθηκε κατά 5,6%. Η διεθνής ζήτηση αυξήθηκε κατά 10,6% και η εγχώρια ζήτηση κατά 5,5%. Ο συντελεστής φόρτωσης Δεκεμβρίου έφτασε το 84%, ρεκόρ για τον μήνα.
«Το 2024 κατέστησε απολύτως σαφές ότι οι άνθρωποι θέλουν να ταξιδέψουν. Με αύξηση της ζήτησης 10,4%, τα ταξίδια έφτασαν σε νούμερα ρεκόρ στο εσωτερικό και διεθνώς. Οι αεροπορικές εταιρείες ανταποκρίθηκαν σε αυτή την ισχυρή ζήτηση με ρεκόρ αποτελεσματικότητας. Κατά μέσο όρο, το 83,5% όλων των προσφερόμενων θέσεων καλύφθηκε – ένα νέο υψηλό ρεκόρ, που εν μέρει αποδίδεται στους περιορισμούς της εφοδιαστικής αλυσίδας που περιόρισαν την ανάπτυξη της χωρητικότητας. Η ανάπτυξη των αερομεταφορών αντηχεί σε κοινωνίες και οικονομίες σε όλα τα επίπεδα μέσω θέσεων εργασίας, ανάπτυξης της αγοράς, εμπορίου, καινοτομίας, εξερεύνησης και πολλά άλλα», δήλωσε ο Willie Walsh , Γενικός Διευθυντής της IATA.
«Κοιτάζοντας το 2025, υπάρχει κάθε ένδειξη ότι η ζήτηση για ταξίδια θα συνεχίσει να αυξάνεται, αν και με συγκρατημένο ρυθμό 8,0% που είναι περισσότερο ευθυγραμμισμένος με τους ιστορικούς μέσους όρους. Στο επίκεντρο βρίσκονται ορισμένες προκλήσεις. Πρώτον, το τραγικό ατύχημα στην Ουάσιγκτον χθες το βράδυ μας υπενθυμίζει ότι η ασφάλεια χρειάζεται τις συνεχείς προσπάθειές μας. Οι σκέψεις μας είναι με όλους όσους επηρεάζονται. Δεν θα σταματήσουμε ποτέ τη δουλειά μας για να κάνουμε την αεροπορία ακόμα πιο ασφαλή.
Δεύτερον είναι η σταθερή δέσμευση των αεροπορικών εταιρειών να επιτύχουν καθαρές μηδενικές εκπομπές άνθρακα έως το 2050. Ενώ οι αεροπορικές εταιρείες επένδυσαν ποσά ρεκόρ σε αγορές Sustainable Aviation Fuel (SAF) το 2024, λιγότερο από το 0,5% των αναγκών σε καύσιμα καλύφθηκε από το SAF. Το SAF είναι σε έλλειψη και το κόστος πρέπει να μειωθεί. Οι κυβερνήσεις θα μπορούσαν να ενισχύσουν την εθνική τους ενεργειακή ασφάλεια και να ξεμπλοκάρουν αυτό το πρόβλημα δίνοντας προτεραιότητα στην παραγωγή ανανεώσιμων καυσίμων από την οποία προέρχεται το SAF. Εκτός από την εξασφάλιση του ενεργειακού εφοδιασμού και την αύξηση της προσφοράς SAF, η εκτροπή ενός κλάσματος των επιδοτήσεων που δίνονται για την εξόρυξη ορυκτών καυσίμων για την υποστήριξη της ικανότητας ανανεώσιμων πηγών ενέργειας θα ενίσχυε επίσης την ευημερία μέσω της οικονομικής επέκτασης και της δημιουργίας θέσεων εργασίας», δήλωσε ο Walsh.
Διεθνείς Επιβατικές Αγορές
Η διεθνής κίνηση ολόκληρου του έτους ξεπέρασε το προηγούμενο υψηλό του 2019 κατά 0,5% το 2024, με ανάπτυξη σε όλες τις περιοχές. Η χωρητικότητα ήταν 0,9% χαμηλότερη από το 2019. Ο συντελεστής φορτίου βελτιώθηκε κατά 0,5 ποσοστιαίες μονάδες, ολοκληρώνοντας το 83,2%, υψηλό ρεκόρ.
Για τον μήνα Δεκέμβριο, η διεθνής ζήτηση αυξήθηκε κατά 10,6%, η χωρητικότητα αυξήθηκε 7,7% και ο συντελεστής φορτίου βελτιώθηκε κατά 2,2 ποσοστιαίες μονάδες (σε σύγκριση με τον Δεκέμβριο του 2023) στο 83,9%.
Οι αεροπορικές εταιρείες Ασίας-Ειρηνικού σημείωσαν αύξηση 26,0% στη διεθνή κίνηση του 2024 ολόκληρου του έτους σε σύγκριση με το 2023, διατηρώντας το υψηλότερο ποσοστό από έτος σε έτος μεταξύ των περιοχών. Η χωρητικότητα αυξήθηκε 24,7% και ο συντελεστής φόρτισης ανέβηκε 0,8 ποσοστιαίες μονάδες στο 83,8%. Παρά αυτή την ισχυρή ανάπτυξη, οι ευκαιρίες για περαιτέρω ανάπτυξη παραμένουν υψηλές, καθώς τα διεθνή RPK παραμένουν 8,7% κάτω από τα επίπεδα του 2019. Η κίνηση του Δεκεμβρίου 2024 αυξήθηκε κατά 17,1% σε σύγκριση με τον Δεκέμβριο του 2023.
Η κίνηση των ευρωπαϊκών αερομεταφορέων για ολόκληρο το έτος αυξήθηκε κατά 9,7% σε σύγκριση με το 2023. Η χωρητικότητα αυξήθηκε κατά 9,2%, και ο συντελεστής φορτίου αυξήθηκε κατά 0,4 ποσοστιαίες μονάδες στο 84,1%. Για τον Δεκέμβριο, η ζήτηση αυξήθηκε κατά 8,6% σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα του 2023.
Οι αεροπορικές εταιρείες της Μέσης Ανατολής σημείωσαν αύξηση της επισκεψιμότητας κατά 9,4% το 2024 σε σύγκριση με το 2023. Η χωρητικότητα αυξήθηκε κατά 8,4% και ο συντελεστής φορτίου αυξήθηκε κατά 0,7 ποσοστιαίες μονάδες στο 80,8%. Η ζήτηση για τον Δεκέμβριο αυξήθηκε κατά 7,7% σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα του 2023.
Οι αερομεταφορείς της Βόρειας Αμερικής ανέφεραν ετήσια αύξηση της κίνησης κατά 6,8% το 2024 σε σύγκριση με το 2023. Η χωρητικότητα αυξήθηκε 7,4% και ο συντελεστής φορτίου μειώθηκε -0,5 ποσοστιαίες μονάδες στο 84,2%. Η κίνηση του Δεκεμβρίου 2024 αυξήθηκε 5,1% σε σύγκριση με την περσινή περίοδο.
Οι αεροπορικές εταιρείες της Λατινικής Αμερικής σημείωσαν αύξηση κίνησης 14,4% το 2024 σε σχέση με ολόκληρο το έτος 2023. Η ετήσια χωρητικότητα αυξήθηκε κατά 14,3% και ο συντελεστής φορτίου αυξήθηκε κατά 0,1 ποσοστιαίες μονάδες σε 84,8%, το υψηλότερο μεταξύ των περιοχών. Η ζήτηση Δεκεμβρίου αυξήθηκε κατά 11,3% σε σύγκριση με τον Δεκέμβριο του 2023.
Η ετήσια κίνηση των αφρικανικών αεροπορικών εταιρειών αυξήθηκε κατά 13,2% το 2024 σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος. Η χωρητικότητα για ολόκληρο το έτος 2024 αυξήθηκε κατά 9,5% και ο συντελεστής φόρτισης αυξήθηκε κατά 2,5 ποσοστιαίες μονάδες στο 74,5%, το χαμηλότερο μεταξύ των περιοχών, αλλά υψηλό ρεκόρ για την Αφρική. Η κίνηση του Δεκεμβρίου 2024 για τις αφρικανικές αεροπορικές εταιρείες αυξήθηκε κατά 12,4% σε σύγκριση με τον Δεκέμβριο του 2023.