Απογοητευτική είναι η εκτίμηση της Διεθνούς Ένωσης Αερομεταφορών (IATA) για την πορεία της επιβατικής κίνησης στα ελληνικά αεροδρόμια το 2020, με την αναθεωρημένη πρόβλεψη της Ένωσης να καταδεικνύει πτώση της επιβατικής κίνησης κατά 52%, ποσοστό που οδηγεί σε απώλεια 26 εκατομμυρίων ταξιδιωτών.

Σύμφωνα με τις προβλέψεις της IATA, η απώλεια των εσόδων για την ελληνική οικονομία από την κατακόρυφη μείωση της κίνησης ανέρχεται σε 10,1 δισ. δολάρια, ενώ η ζημιά για τις αεροπορικές εταιρείες εκτιμάται στα 3,8 δισ. δολάρια.

Στο εφιαλτικό αυτό για την Ελλάδα σενάριο, η ΙΑΤΑ προβλέπει ότι θα κινδυνέψουν περισσότερες από 233.200 θέσεις εργασίας οι οποίες συνδέονται με τον κλάδο των αερομεταφορών.

Ζημιές δισεκατομμυρίων ευρώ για τoν ευρωπαϊκό τουρισμό

Σημαντικές εκτιμάται ότι θα είναι και οι απώλειες που θα καταγράψουν και άλλες μεγάλες δυνάμεις του ευρωπαϊκού τουρισμού. Συνολικά, η ανάλυση της IATA δείχνει ότι η πιθανή απώλεια εσόδων από τους ευρωπαϊκούς αερομεταφορείς το 2020 έχει αυξηθεί στα 89 δισ. δολάρια και η ζήτηση επιβατών προβλέπεται να είναι μειωμένη κατά 55% σε σχέση με τα επίπεδα του 2019. Σύμφωνα με την αναθεωρημένη πρόβλεψη της Ένωσης:

  • Ηνωμένο Βασίλειο: 140 εκατομμύρια λιγότεροι επιβάτες με απώλεια εσόδων 26,1 δισεκατομμυρίων δολαρίων. Κινδυνεύουν σχεδόν 661.200 θέσεις εργασίας με τη ζημιά για την οικονομία του Ηνωμένου Βασιλείου να υπολογίζεται στα 50,3 δισεκατομμύρια δολάρια.
  • Ισπανία: 114 εκατομμύρια λιγότεροι επιβάτες με απώλεια εσόδων 15,5 δισεκατομμυρίων δολαρίων. Κινδυνεύουν 901.300 θέσεις εργασίας με τη ζημιά για την οικονομία της Ισπανίας να υπολογίζεται σε 59,4 δισεκατομμύρια δολάρια .
  • Γερμανία: 103 εκατομμύρια λιγότεροι επιβάτες με αποτέλεσμα απώλεια εσόδων 17,9 δισεκατομμυρίων δολαρίων, Κινδυνεύουν 483.600 θέσεις εργασίας με τη ζημιά για την οικονομία της Γερμανίας να υπολογίζεται σε 34 δισεκατομμύρια δολάρια.
  • Ιταλία: 83 εκατομμύρια λιγότεροι επιβάτες είχαν ως αποτέλεσμα απώλεια εσόδων 11,5 δισεκατομμυρίων δολαρίων, Κινδυνεύουν 310.400 θέσεις εργασίας με τη ζημιά για την οικονομία της Ιταλίας να υπολογίζεται σε 21,1 δισεκατομμύρια δολάρια.
  • Γαλλία: 80 εκατομμύρια λιγότεροι επιβάτες με αποτέλεσμα απώλεια εσόδων 14,3 δισεκατομμυρίων δολαρίων. Κινδυνεύουν 392.500 θέσεις εργασίας με τη ζημιά για την οικονομία της Γαλλίας να υπολογίζεται σε 35,2 δισεκατομμύρια δολάρια.

Συνολικά, η Ένωση εκτιμά ότι η παρούσα κατάρρευση κατά 90% στην εναέρια κυκλοφορία θέτει σε κίνδυνο περίπου 6,7 εκατομμύρια θέσεις εργασίας και θα μπορούσε να οδηγήσει σε αρνητικό αντίκτυπο του ΑΕΠ ύψους 452 δισ. δολαρίων σε ολόκληρη την Ευρώπη. Αυτό ισοδυναμεί με επιπλέον 1,1 εκατ. θέσεις εργασίας και 74 δισεκατομμύρια δολάρια σε ΑΕΠ σε σχέση με τις εκτιμήσεις του Μαρτίου για 5,6 εκατομμύρια θέσεις εργασίας και 378 δισεκατομμύρια δολάρια.

Ζητά στήριξη

Την ίδια στιγμή, η IATA ζήτησε επείγουσα κυβερνητική δράση για τη διατήρηση των αεροπορικών υπηρεσιών και τη στήριξη των αεροπορικών εταιρειών που έχουν πληγεί σε μεγάλο βαθμό εξαιτίας του κορωνοϊού.

Στην ανάλυσή της, αναφέρει ότι είναι σημαντικό οι κυβερνήσεις να κινηθούν γρήγορα για να ελαχιστοποιήσουν αυτήν την οικονομική ζημία. Μεταξύ των πρώτων προτεραιοτήτων πρέπει να είναι η άμεση οικονομική υποστήριξη, τα δάνεια και οι φορολογικές ελαφρύνσεις στις αεροπορικές εταιρείες, ενώ ζωτικής σημασίας είναι και μια προσωρινή τροποποίηση που θα επιτρέπει μεγαλύτερη ευελιξία στους όρους αποπληρωμής για ακυρωμένες πτήσεις.

«Κάθε δουλειά που δημιουργείται στον κλάδο των αερομεταφορών υποστηρίζει άλλες 24 θέσεις εργασίας στην ευρύτερη οικονομία. Δυστυχώς, αυτό σημαίνει ότι όταν εξαφανίζονται οι αεροπορικές θέσεις εργασίας, ο αντίκτυπος αυξάνεται σε ολόκληρη την οικονομία. Η τελευταία μας εκτίμηση επιπτώσεων δείχνει ότι ο αριθμός των θέσεων εργασίας σε κίνδυνο έχει αυξηθεί σε 6,7 εκατομμύρια σε ολόκληρη την Ευρώπη. Με δεδομένο ότι οι αεροπορικές εταιρείες αντιμετωπίζουν μια άνευ προηγουμένου κρίση ρευστότητας, χρειαζόμαστε απεγνωσμένα οικονομική και κανονιστική υποστήριξη της ευρωπαϊκής κυβέρνησης», δήλωσε ο Ράφαελ Σβάρτσμαν, αντιπρόεδρος της IATA για την Ευρώπη.