Σύνταξη: tourismtoday.gr

Τα παγκόσμια κέρδη των αεροπορικών εταιρειών θα είναι «ψιλά» το 2023 μετά τη μείωση των απωλειών φέτος λόγω της κρίσης του Covid, σύμφωνα με μελέτη από την Διεθνή Ένωση Αεροπορικών Μεταφορών (IATA) και την McKinsey & Company.

Το επόμενο έτος θα δούμε το πρώτο συλλογικό κέρδος –που υπολογίζεται σε λιγότερο από 5 δις δολάρια– από την προ πανδημία του 2019, όταν επιτεύχθηκε ποσό 26,4 δις δολαρίων.

  • Ο κλάδος μείωσε τις απώλειες στα 42 δις δολάρια πέρυσι, αφού υπέστη πλήγμα 138 δις δολαρίων το 2020.
  • Το φετινό έλλειμμα αναμένεται να μειωθεί στα 6,9 δις δολάρια.

Οι κίνδυνοι το 2023

Η μελέτη προειδοποίησε ότι το οικονομικό και γεωπολιτικό περιβάλλον παρουσιάζει αρκετούς πιθανούς κινδύνους για τις προοπτικές του 2023, όπως:

  • Καταστροφή κεφαλαίου: Παρά το γεγονός ότι παρείχαν σταθερά λειτουργικά κέρδη πριν από την πανδημία (2012-2019), οι αεροπορικές εταιρείες συλλογικά δεν είχαν οικονομικές αποδόσεις πάνω από το σταθμισμένο μέσο κόστος κεφαλαίου του κλάδου (WACC).
    Κατά μέσο όρο, η συλλογική απόδοση του επενδυμένου κεφαλαίου (ROIC) που παράγεται από τις αεροπορικές εταιρείες ήταν 2,4% χαμηλότερη από το WACC, καταστρέφοντας συλλογικά κατά μέσο όρο 17,9 δισεκατομμύρια δολάρια κεφαλαίου κάθε χρόνο.
  • Δημιουργία αξίας: Πριν από την πανδημία, όλοι οι τομείς της αλυσίδας αξίας, εκτός από τις αεροπορικές εταιρείες, παρέδωσαν ROIC πέραν του WACC, με τα αεροδρόμια να προηγούνται στην απόλυτη αξία απόδοσης, ανταμείβοντας τους επενδυτές με μέσο όρο 4,6 δις δολαρίων ετησίως πάνω από το WACC (3% των εσόδων).
    Όταν θεωρούνται ως ποσοστό των εσόδων, οι εταιρείες Global Distribution Systems (GDSs)/Travel Tech βρίσκονται στην κορυφή της λίστας με μέσες αποδόσεις 8,5% των εσόδων πάνω από το WACC (700 εκατομμύρια δολάρια ετησίως), ακολουθούμενες από εταιρείες εδάφους (5,1% των εσόδων ή 1,5 δις δολάρια ετησίως), και οι πάροχοι υπηρεσιών αεροναυτιλίας (ANSP) στο 4,4% των εσόδων (1 δις δολάρια ετησίως).
  • Αλλαγές πανδημίας: Αν και η πανδημία (2020-2021) σημείωσε απώλειες σε όλη την αλυσίδα αξίας, σε απόλυτες τιμές οι απώλειες των αεροπορικών εταιρειών οδήγησαν το πακέτο, με το ROIC να πέφτει κάτω από το WACC κατά μέσο όρο 104,1 δις δολάρια ετησίως (-20,6% των εσόδων).
    Τα αεροδρόμια είδαν το ROIC να πέφτει 34,3 δις δολάρια κάτω από το WACC και να δημιουργεί τις μεγαλύτερες οικονομικές απώλειες ως ποσοστό εσόδων (-39,5% των εσόδων).

«Η μελέτη επιβεβαιώνει ότι οι αεροπορικές εταιρείες βελτίωσαν την κερδοφορία τους τα χρόνια που ακολούθησαν την παγκόσμια οικονομική κρίση, δήλωσε ο Willie Walsh, Γενικός Διευθυντής της IATA.

Αλλά δείχνει επίσης ξεκάθαρα ότι οι αεροπορικές εταιρείες, κατά μέσο όρο, δεν ήταν σε θέση να επωφεληθούν οικονομικά στον ίδιο βαθμό με τους προμηθευτές και τους εταίρους υποδομής τους.

Οι ανταμοιβές σε όλη την αλυσίδα αξίας είναι επίσης δυσανάλογες με τον κίνδυνο. Οι αεροπορικές εταιρείες είναι οι πιο ευαίσθητες σε κραδασμούς, αλλά έχουν περιορισμένα κέρδη με τα οποία μπορούν να δημιουργήσουν ένα οικονομικό απόθεμα».

Αλλαγές στο προφίλ οικονομικών αποδόσεων των αεροπορικών εταιρειών

  • Ενώ οι πάροχοι δικτύου είχαν χαμηλότερες επιδόσεις στον τομέα χαμηλού κόστους (LCC) πριν από την πανδημία, οι μέσες οικονομικές αποδόσεις από τους παρόχους δικτύου ξεπέρασαν αυτές των LCC κατά τη διάρκεια της πανδημίας.
    Το χάσμα μεταξύ των δύο, ωστόσο, μειώθηκε καθώς προχωρούσε η ανάκαμψη.
  • Οι αεροπορικές εταιρείες που εκτελούν αποκλειστικά πτήσεις φορτίου έχουν κερδοφόρα οικονομική απόδοση με απόδοση επένδυσης σχεδόν 10%. Έτσι, η κερδοφορία των αερομεταφορέων όλων των εμπορευμάτων ήταν αντίστροφη από τις αεροπορικές εταιρείες που μεταφέρουν επιβάτες και φορτίο.
    Συγκριτικά, η απόδοση όλων των μεταφορέων φορτίου εξακολουθεί να είναι πολύ χαμηλότερη από το μέσο ROIC για τις μεταφορικές εταιρείες που ξεκίνησαν την κρίση με σχεδόν το 15% των εσόδων και αυξήθηκαν στο 40% των εσόδων έως το 2021.
  • Σε περιφερειακό επίπεδο, ήταν σαφές ότι συνολικά οι αερομεταφορείς της Βόρειας Αμερικής εισήλθαν στην κρίση με τους πιο υγιείς ισολογισμούς και τις ισχυρότερες οικονομικές επιδόσεις.
    Η εικόνα της ανάκαμψης ήταν λιγότερο ξεκάθαρη το 2021, αλλά έχοντας πέσει πιο βαθιά στην κρίση, η τροχιά της ανάκαμψης της περιοχής είναι επίσης η πιο απότομη.

Οι λόγοι που οι αεροπορικές εταιρείες παράγουν ανεπαρκείς οικονομικές αποδόσεις

  • Ανταγωνιστική κατακερματισμένη βιομηχανία: Η αεροπορική βιομηχανία είναι έντονα ανταγωνιστική, κατακερματισμένη και υπόκειται σε υψηλά εμπόδια εξόδου με χαμηλά εμπόδια εισόδου.
  • Δομή προμηθευτών, αγοραστών και καναλιών: Η υψηλή συγκέντρωση ισχυρών προμηθευτών, η εμφάνιση ολοένα και πιο αποτελεσματικών εναλλακτικών λύσεων έναντι των αεροπορικών ταξιδιών, εμπορευματικές προσφορές προϊόντων με χαμηλό κόστος μεταγωγής και μια κατακερματισμένη κοινότητα αγοραστών είναι χαρακτηριστικά του λειτουργικού περιβάλλοντος.

Τομείς κοινού ενδιαφέροντος όπου η μεγαλύτερη συνεργασία θα απέφερε οφέλη

  • Κέρδη απόδοσης βάσει δεδομένων: Η αεροπορία παράγει τεράστιο όγκο δεδομένων. Σε επιχειρησιακό επίπεδο, η κοινή χρήση δεδομένων για τη δημιουργία μιας πιο ολοκληρωμένης εικόνας του τρόπου με τον οποίο οι καθημερινές αποφάσεις επηρεάζουν τους πελάτες, τα τερματικά των αεροδρομίων, τα δρομολόγια των αεροπορικών εταιρειών/μετακινήσεις πληρωμάτων και τη χρήση του διαδρόμου συμβάλλει ήδη στην αύξηση της αποτελεσματικότητας για όλους τους παράγοντες του κλάδου σε ορισμένα αεροδρόμια.
    Αυτή η ίδια αρχή μπορεί να εφαρμοστεί σε ολόκληρο τον κλάδο για τη λήψη καλύτερων μακροπρόθεσμων αποφάσεων σε τομείς όπως η ανάπτυξη υποδομών, οι βελτιώσεις διαδικασιών και η ανάπτυξη δεξιοτήτων.
  • Απαλλαγή από τον άνθρακα: Η επίτευξη καθαρών μηδενικών εκπομπών άνθρακα έως το 2050 δεν μπορεί να γίνει μόνο από τις αεροπορικές εταιρείες.
    Οι προμηθευτές καυσίμων πρέπει να διαθέτουν βιώσιμα αεροπορικά καύσιμα σε επαρκείς ποσότητες σε προσιτές τιμές. Οι ANSP πρέπει να παρέχουν βέλτιστες δρομολογήσεις που ελαχιστοποιούν τις εκπομπές. Οι κατασκευαστές κινητήρων και αεροσκαφών πρέπει να φέρουν στην αγορά αεροσκάφη που είναι πιο αποδοτικά σε καύσιμα και εκμεταλλεύονται τα μέσα πρόωσης χαμηλών ή μηδενικών εκπομπών άνθρακα, όπως το υδρογόνο ή η ηλεκτρική ενέργεια.
    Όσοι προσφέρουν υπηρεσίες στο περιβάλλον του αεροδρομίου θα πρέπει να μετατραπούν σε ηλεκτρικά οχήματα.