Τις Ευρωπαϊκές κυβερνήσεις καλεί η Διεθνής Ένωση Αεροπορικών Μεταφορών (IATA) να εκμεταλλευτούν την ευκαιρία να δημιουργήσουν μια αειφόρο αεροπορική βιομηχανία. Στόχος είναι η προστασία του περιβάλλοντος και η αύξηση των συνδέσεων για τους πολίτες της Ευρώπης.

Η έκκληση έγινε στο άνοιγμα της Wings of Change Europe – μια εκδήλωση φορέων της αεροπορίας στο Βερολίνο της Γερμανίας.
Εν μέσω συνεχιζόμενων εορτασμών της 30ής επετείου από την πτώση του Τείχους του Βερολίνου, ο ρόλος της αεροπορίας στην ένταξη της ηπείρου ήταν κορυφαίος.

“Οι αεροπορικές μεταφορές βρίσκονται στο επίκεντρο της ευρωπαϊκής ολοκλήρωσης, δήλωσε ο Αλεξάντερ Ντε Τζούνιακ, Γενικός Διευθυντής και Διευθύνων Σύμβουλος της IATA. Η Ευρώπη συνδέεται τώρα με 23.400 καθημερινές πτήσεις, που μεταφέρουν ένα δισεκατομμύριο ανθρώπους ετησίως.
Και το ίδιο πνεύμα αισιοδοξίας που σφυρηλάτησε τη νέα Ευρώπη πριν από 30 χρόνια πρέπει να στραφεί προς την κατεύθυνση της θετικής αντιμετώπισης της πρόκλησης της βιωσιμότητας.
Λύσεις υπάρχουν για την αειφόρο σύνδεση αυτής της ηπείρου και τη διατήρησή της για όλους τους πολίτες της”.

Εστίαση στην περιβαλλοντική δράση

Οι αεροπορικές εταιρείες έχουν μειώσει τις μέσες εκπομπές ανά μετακίνηση επιβατών κατά το ήμισυ σε σύγκριση με το 1990. Το σημαντικότερο είναι ότι η βιομηχανία δεσμεύεται να μειώσει περαιτέρω τις περιβαλλοντικές της επιπτώσεις.
Οι αερομεταφορείς συνεχίζουν να επενδύουν δεκάδες δισεκατομμύρια ευρώ σε αποδοτικότερα αεροσκάφη, αποδοτικότερες επιχειρήσεις και την ανάπτυξη βιώσιμων καυσίμων αεροπορίας.
Η αύξηση των εκπομπών CO2 από το 2020 θα αντισταθμιστεί με τη χρήση του συστήματος αντιστάθμισης και μείωσης των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα για τη διεθνή αεροπορία (CORSIA).
Η αεροπορία έχει δεσμευτεί να μειώσει τις συνολικές εκπομπές στο ήμισυ του επιπέδου του 2005 μέχρι το 2050, σύμφωνα με τους στόχους της συμφωνίας για το κλίμα του Παρισιού.

Η φορολογία δεν επιλύει το πρόβλημα του κλίματος

Η κλιματική πρόκληση μπορεί να ξεπεραστεί μόνο από τη βιομηχανία και τις κυβερνήσεις που συνεργάζονται.
Οι κυβερνήσεις έχουν την εξουσία να επιταχύνουν τις μειώσεις του άνθρακα, ενθαρρύνοντας τις επενδύσεις σε βιώσιμα καύσιμα, νέες τεχνολογίες και βελτιώσεις στον έλεγχο της εναέριας κυκλοφορίας.
Δυστυχώς, οι ευρωπαϊκές κυβερνήσεις επικεντρώνονται στη συγκέντρωση των φόρων και όχι στη μείωση των εκπομπών.
Οι τελευταίες προτάσεις στη Γερμανία θα διπλασιάσουν περίπου τη φορολογία των επιβατών, καθιστώντας πιο δύσκολο για τους ανθρώπους με χαμηλότερα εισοδήματα να πετάξουν.

“Η φορολογία είναι μια αναποτελεσματική μέθοδος κάλυψης του περιβαλλοντικού κόστους, τονίζει ο Αλεξάντερ Ντε Τζούνιακ.
Ο στόχος δεν πρέπει να είναι να μην πετάξει κανείς στο αεροπλάνο. Ούτε πρέπει να είναι η παραποίηση της βιομηχανίας και του τουρισμού, η οποία δημιουργεί θέσεις εργασίας και οδηγεί στην ανάπτυξη. Η πτήση δεν είναι ο εχθρός. Εχθρός είναι ο άνθρακας.
Οι κυβερνητικές πολιτικές θα πρέπει να στοχεύουν να βοηθήσουν τους ανθρώπους να πετούν με βιώσιμο τρόπο”.

Μια βιώσιμη βιομηχανία για όλους και οι προκλήσεις

Ο επικεφαλής της IATA υπογράμμισε ότι η βιομηχανία αερομεταφορών αντιμετωπίζει σημαντικές προκλήσεις στην Ευρώπη. Λόγω της κρίσης υποδομών, του υψηλού κόστους και των άχρηστων κανονισμών. Ποιες είναι αυτές;

  • Προκλήσεις της κρίσης παραγωγικής ικανότητας, με αδυναμία επέκτασης των αεροδρομίων.
  • Αύξηση του κόστους, ιδίως των χρεώσεων από τα μονοπωλιακά αεροδρόμια.
  • Ανεπαρκής διαχείριση του εναέριου χώρου, με αποτέλεσμα την αύξηση των καθυστερήσεων και των εκπομπών.
  • Κανονισμοί όπως η ΕΕ261 για τα δικαιώματα των επιβατών, προτάσεις για την εξάλειψη των εποχικών μεταβολών του χρόνου και της πίεσης για απόκλιση από τις κατευθυντήριες γραμμές για τα παγκόσμια slots, μετακινούν τον κλάδο σε λανθασμένη κατεύθυνση ανταγωνιστικότητας.

“Παρά την Ευρωπαϊκή Στρατηγική Αεροπορίας – έχουμε ακόμα να κάνουμε πολλή δουλειά για να διασφαλίσουμε ότι οι κυβερνήσεις θα συνεργαστούν με τη βιομηχανία, λέει ο Αλεξάντερ Ντε Τζούνιακ. Με στόχο, μια αποτελεσματική και αειφόρα συνδεδεμένη Ευρώπη”.

Πιο ισότιμο εργατικό δυναμικό για μακροπρόθεσμη βιωσιμότητα της βιομηχανίας

Στο Wings of Change διαπιστώθηκε ότι περισσότερες από 30 αεροπορικές εταιρείες δεσμεύονται στο 25by2025 – μια παγκόσμια πρωτοβουλία της IATA για την αλλαγή της ισορροπίας των φύλων στο πλαίσιο της αεροπορικής βιομηχανίας.
Οι αεροπορικές εταιρείες που δεσμεύονται sto 25by2025, αναλαμβάνουν την υποχρέωση να αυξήσουν την εκπροσώπηση των γυναικών σε αυτές τις περιοχές σε τουλάχιστον 25% από τα τρέχοντα επίπεδα έως το 2025.

“Χαιρετίζουμε τις αεροπορικές εταιρείες που έχουν δεσμευτεί για την καμπάνια 25by2025, τόνισε ο Γενικός Διευθυντής και Διευθύνων Σύμβουλος της IATA.
Έτσι δημιουργούν μία τεράστια δυναμική σε αυτό το πολύ σημαντικό ζήτημα. Χρειαζόμαστε ένα εξειδικευμένο, ποικίλο και ισόρροπο εργατικό δυναμικό για την κάλυψη των αυξανόμενων αναγκών των πελατών μας. Ο τελικός μας στόχος είναι η ισότιμη συμμετοχή των φύλων σε όλα τα επίπεδα και η υπόσχεση 25by2025 είναι η αρχή του ταξιδιού μας σε αυτό το μονοπάτι”.