Σύνταξη: tourismtoday.gr
Η αύξηση των τελών από τα αεροδρόμια και τους παρόχους υπηρεσιών αεροναυτιλίας (ANSP) θα σταματήσει την ανάκαμψη των αεροπορικών ταξιδιών και θα βλάψει τη διεθνή συνδεσιμότητα, προειδοποιεί η Διεθνής Ένωση Αερομεταφορών (IATA).
Ο επικεφαλής της IATA, κάνει λόγο για «εξωφρενικές αυξήσεις εν’ μέσω της κρίσης» και κατηγορεί φορείς της αεροπορίας, για «στρατηγικές μονοπωλίου».
Στα 2,3 δις δολάρια οι αυξήσεις αεροδρομίου και ANSP
Οι επιβεβαιωμένες αυξήσεις χρεώσεων αεροδρομίου και ANSP έχουν ήδη φτάσει τα 2,3 δις δολάρια.
Περαιτέρω αυξήσεις θα μπορούσαν να είναι δεκαπλάσιες από αυτόν τον αριθμό, υποστηρίζει η IATA εάν υιοθετηθούν προτάσεις που έχουν ήδη κατατεθεί από αεροδρόμια και ANSP.
Εξωφρενικές οι αυξήσεις των χρεώσεων αεροδρομίων
«Οι αυξήσεις των χρεώσεων κατά 2,3 δις δολάρια κατά τη διάρκεια αυτής της κρίσης είναι εξωφρενικές, δήλωσε ο Willie Walsh Γενικός Διευθυντής της IATA.
Όλοι θέλουμε να αφήσουμε τον COVID-19 πίσω μας. Αλλά η τοποθέτηση του οικονομικού βάρους μιας κρίσης αποκαλυπτικών διαστάσεων στις πλάτες των πελατών σας, μόνο και μόνο επειδή μπορείτε, είναι μια εμπορική στρατηγική που μόνο ένα μονοπώλιο θα μπορούσε να ονειρευτεί.
Σε απόλυτο ελάχιστο, η μείωση του κόστους -όχι οι χρεώσεις- πρέπει να είναι στην κορυφή της ατζέντας για κάθε αεροδρόμιο και ANSP».
Χρεώσεις και αεροδρόμια
Ενδεικτική περίπτωση βρίσκεται μεταξύ των Ευρωπαίων παρόχων υπηρεσιών αεροναυτιλίας.
Οι ANSP των 29 κρατών Eurocontrol -τα περισσότερα εκ των οποίων είναι κρατικά- προσπαθούν να ανακτήσουν σχεδόν 9,3 δις δολάρια (8 δις ευρώ) από τις αεροπορικές εταιρείες για την κάλυψη εσόδων που δεν πραγματοποιήθηκαν το 2020/2021.
Έτσι επιδιώκουν να ανακτήσουν έσοδα και κέρδη που έχασαν όταν οι αεροπορικές εταιρείες δεν μπορούσαν να πετάξουν κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Κι αυτό θέλουν να το κάνουν επιπλέον της αύξησης 40% που σχεδιάζεται μόνο για το 2022.
- Το αεροδρόμιο Heathrow πιέζει να αυξήσει τις χρεώσεις πάνω από 90% το 2022.
- το αεροδρόμιο Schiphol του Άμστερνταμ ζητά αύξηση στις χρεώσεις πάνω από 40% τα επόμενα τρία χρόνια.
- Η Airports Company South Africa (ACSA) ζητά να αυξήσει τις χρεώσεις κατά 38% το 2022.
- Το NavCanada αυξάνει τις χρεώσεις κατά 30% σε διάστημα πέντε ετών.
- Το Αιθιοπικό ANSP αύξησε τις χρεώσεις 35% το 2021.
Willie Walsh: «Σήμερα χτυπάω τον συναγερμό»
«Σήμερα χτυπάω τον συναγερμό, λέει χαρακτηριστικά ο Willie Walsh. Αυτό πρέπει να σταματήσει εάν ο κλάδος θέλει να έχει μια δίκαιη ευκαιρία ανάκαμψης.
Οι μέτοχοι υποδομής, κρατικοί ή ιδιωτικοί, επωφελήθηκαν από σταθερές αποδόσεις πριν από την κρίση.
Πρέπει τώρα να παίξουν τον ρόλο τους στην ανάκαμψη. Είναι απαράδεκτη συμπεριφορά να επωφελείστε από τους πελάτες σας σε καλές στιγμές και να τους τηρείτε σε άσχημες στιγμές.
Κάτι τέτοιο έχει ευρείες επιπτώσεις. Οι αεροπορικές μεταφορές είναι ζωτικής σημασίας για την υποστήριξη της οικονομικής ανάκαμψης μετά την πανδημία.
Δεν πρέπει να θέσουμε σε κίνδυνο την ανάκαμψη με την ανευθυνότητα και την απληστία ορισμένων από τους εταίρους μας που δεν έχουν καλύψει το κόστος ή δεν έχουν χρησιμοποιήσει τους μετόχους τους για υποστήριξη».
Ποιες χώρες έβαλαν φρένο στις αυξήσεις
Ορισμένες ρυθμιστικές αρχές έχουν ήδη κατανοήσει τον κίνδυνο που ενέχει η συμπεριφορά των παρόχων υποδομής.
Οι ρυθμιστικές αρχές στην Ινδία και την Ισπανία παρενέβησαν επιτυχώς στις αυξήσεις που προτείνουν τα αεροδρόμια.
Και αποτελούν παράδειγμα για να ακολουθήσουν άλλες ρυθμιστικές αρχές.
Και η Αυστραλιανή Επιτροπή Ανταγωνισμού & Καταναλωτή προειδοποίησε ότι η αύξηση των χρεώσεων για την ανάκτηση των χαμένων κερδών από την πανδημία θα δείξει ότι τα αεροδρόμια εκμεταλλεύονται συστηματικά τη δύναμή τους στην αγορά. Βλάπτοντας την ικανότητα του ευάλωτου αεροπορικού τομέα να ανακάμψει εις βάρος των καταναλωτών και της οικονομίας.
Το βάρος των αεροπορικών εταιρειών
Οι αεροπορικές εταιρείες προχώρησαν σε δραστική μείωση του κόστους από την αρχή της πανδημίας. Μειώνοντας το λειτουργικό κόστος 35% σε σύγκριση με τα επίπεδα πριν από την κρίση.
Αυτό υποστηρίχθηκε από αυξημένο εμπορικό δανεισμό και εισφορές μετόχων.
Οι αεροπορικές εταιρείες ζήτησαν επίσης κρατική βοήθεια, η πλειοψηφία των οποίων ήταν με τη μορφή δανείων που πρέπει να εξοφληθούν.
Από τα 243 δις δολάρια που διατέθηκαν στις αεροπορικές εταιρείες, τα 81 δις δολάρια υποστήριξαν μισθοδοσίες. Και περίπου 110 είναι η υποστήριξη που πρέπει να επιστραφεί.
Ως αποτέλεσμα, οι αεροπορικές εταιρείες έχουν συγκεντρώσει ένα τεράστιο βάρος χρέους άνω των 650 δις δολαρίων. Κι αυτό μπορεί να οδηγήσει σε αποτυχίες και απώλεια δεκάδων χιλιάδων θέσεων εργασίας.
Οι λύσεις που προτείνει σε αεροδρόμια και ANSP η IATA
Η IATA προέτρεψε τα αεροδρόμια και τα ANSP να εφαρμόσουν λύσεις για την αντιμετώπιση των οικονομικών επιπτώσεων της πανδημίας, όπως:
- Εφαρμογή βιώσιμων μέτρων ελέγχου του κόστους.
- Ακούγοντας τους μετόχους.
- Πρόσβαση στις κεφαλαιαγορές.
- Αναζητώντας κρατική βοήθεια.