Το πρώτο τρίμηνο του 2024, ο Διεθνής Οργανισμός Πολιτικής Αεροπορίας (ICAO) προβλέπει ότι τα επίπεδα εναέριας κυκλοφορίας επιβατών θα είναι περίπου 2% υψηλότερα από το 2019, με τις αεροπορικές εταιρείες να αναμένεται να διατηρήσουν τη λειτουργική τους κερδοφορία το 2023.

«Η δέσμευση των κρατών μελών της ΔΟΠΑ να ευθυγραμμίσουν τις αντιδράσεις τους στην πανδημία με την καθοδήγηση που αναπτύχθηκε από το Συμβούλιο ήταν ζωτικής σημασίας για την ανάκαμψη των αεροπορικών τους υπηρεσιών», παρατήρησε ο Πρόεδρος του Συμβουλίου της ΔΟΠΑ , Salvatore Sciacchitano . «Η εφαρμογή της καθοδήγησης του ΔΟΠΑ μετά την πανδημία είναι πλέον εξίσου κρίσιμη για τη διασφάλιση της ανθεκτικότητας και της βιωσιμότητας αυτής της ανάκαμψης».

Η ζήτηση φέτος προβλέπεται να είναι περίπου 3% πάνω από τα επίπεδα του 2019 και θα μπορούσε να φτάσει το 4% εάν ενισχυθεί ο ρυθμός ανάκαμψης στα δρομολόγια που δεν έχουν φτάσει ακόμη τα προπανδημικά επίπεδα. Αυτό μεταφράζεται σε σύνθετο ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης (CAGR) περίπου 0,5% κατά την περίοδο 2019-2024.

«Οι φιλόδοξοι στόχοι που συμφωνήθηκαν από τις κυβερνήσεις για την απαλλαγή των αεροπορικών μεταφορών από τον άνθρακα έως το 2050 υποστηρίζουν την περιβαλλοντική βιωσιμότητα της ανάκαμψης και τη μελλοντική ανάπτυξη του παγκόσμιου δικτύου αεροπορικών μεταφορών», παρατήρησε ο Γενικός Γραμματέας της ΔΟΠΑ Χουάν Κάρλος Σαλαζάρ . «Αυτό καθοδηγείται περαιτέρω από πρωτοβουλίες του ICAO για την επιτάχυνση της ανάπτυξης και εφαρμογής των τεχνολογιών, των λειτουργικών βελτιώσεων και των καθαρότερων αεροπορικών ενεργειών που απαιτεί η απεξάρτηση από τον άνθρακα. Οι τελευταίες προβλέψεις της ICAO για την εναέρια κυκλοφορία είναι ελπιδοφόρες για την παγκόσμια ανάπτυξη και υπενθυμίζουν ότι η παγκόσμια κοινότητα πρέπει να επιταχύνει τις προσπάθειές της για βιωσιμότητα, ιδίως για να διασφαλίσει την παραγωγή και την ανάπτυξη βιώσιμων αεροπορικών καυσίμων σε επαρκείς ποσότητες.»

Οι σημερινές προβλέψεις συνοδεύονται από την επιφύλαξη ότι οι κίνδυνοι που επηρεάζουν τις διεθνείς αεροπορικές μεταφορές δεν κλιμακώνονται από τα σημερινά επίπεδα.

Η τελευταία ανάλυση του ICAO αποκαλύπτει επίσης νέες πληροφορίες για την αεροπορία για το προηγούμενο έτος 2023, αποκαλύπτοντας ότι η εναέρια κυκλοφορία στα περισσότερα δρομολόγια είχε ήδη φτάσει ή ξεπεράσει τα προ πανδημίας επίπεδα μέχρι το τέλος του έτους. Αυτό ευθυγραμμίζεται με την προηγούμενη πρόβλεψη του ICAO για σχεδόν πλήρη ανάκαμψη της επιβατικής εναέριας κυκλοφορίας, δηλαδή περίπου το 95% των προ-πανδημικών επιπέδων του 2019 παγκοσμίως μέχρι το τέλος του 2023.

Οι κύριες περιφερειακές διαδρομές που ξεπέρασαν τα επίπεδα του 2019 έως το τέλος του 2023 είναι:

• Ενδο-Ευρωπαϊκά ταξίδια,
• Ευρώπη προς/από Βόρεια Αμερική, Μέση Ανατολή, Νοτιοδυτική Ασία και Αφρική,
• Βόρεια Αμερική προς/από Λατινική Αμερική και την Καραϊβική, Νοτιοδυτική Ασία, Νοτιοανατολική Ασία και Ειρηνικό
• Μέση Ανατολή προς/από Νοτιοδυτική Ασία και Αφρική.

Ωστόσο, τα περισσότερα διεθνή ασιατικά δρομολόγια, με εξαίρεση αυτά που εξυπηρετούν τη Νοτιοδυτική Ασία, συνεχίζουν να έχουν σημαντικά χαμηλότερα επίπεδα κίνησης το 2023 σε σύγκριση με τα επίπεδα πριν από την πανδημία.

Παρά τις υψηλές τιμές των καυσίμων και τις οικονομικές αβεβαιότητες, τα συνολικά λειτουργικά κέρδη των αεροπορικών εταιρειών το 2023 εκτιμώνται σε 39 δισεκατομμύρια δολάρια ΗΠΑ, σύμφωνα με τα επίπεδα του 2019. Αυτό το κέρδος οφείλεται κυρίως στις αυξημένες αποδόσεις επιβατών και στην αύξηση της παραγωγικότητας που επιτυγχάνει ο κλάδος. Ομοίως, με τα προηγούμενα χρόνια, οι αεροπορικές εταιρείες της Βόρειας Αμερικής και της Ευρώπης κατέλαβαν το μεγαλύτερο μέρος των κερδών του κλάδου.