Οι κυβερνήσεις σε όλο τον κόσμο συμφώνησαν σε έναν νέο συλλογικό στόχο μείωσης των εκπομπών CO2 από τον τομέα των αερομεταφορών κατά 5% έως το 2030.

Ο Διεθνής Οργανισμός Πολιτικής Αεροπορίας (ICAO), ο οποίος έχει σχεδόν 200 χώρες ως μέλη, έχει υιοθετήσει ένα νέο πλαίσιο για την προώθηση βιώσιμων καυσίμων αεροπορίας (SAF) παράλληλα με άλλα καύσιμα χαμηλών εκπομπών άνθρακα και «καθαρότερες» αεροπορικές τεχνολογίες.

Κατά τη διάρκεια διάσκεψης του ICAO στο Ντουμπάι την περασμένη εβδομάδα, ο οργανισμός συμφώνησε επίσης να χτίσει έναν κόμβο επενδύσεων και να μεταφέρει τεχνολογία για να επιτρέψει σε όλες τις χώρες να συμμετάσχουν σε μια παγκόσμια αγορά SAF.

Η συμφωνία περιγράφηκε από την κυβέρνηση του Ηνωμένου Βασιλείου ως «μια συμβιβαστική συμφωνία» με προηγούμενα προσχέδια που απαιτούσαν μείωση 5-8 τοις εκατό των εκπομπών CO2.

Ο Πρόεδρος του Συμβουλίου της ICAO, Salvatore Sciacchitano, δήλωσε: «Ο ρόλος του πλαισίου είναι να διευκολύνει την ανάπτυξη και την ανάπτυξη των SAF, LCAF (αεροπορικά καύσιμα χαμηλών εκπομπών άνθρακα) και άλλων καθαρότερων ενεργειών της αεροπορίας σε παγκόσμια βάση, και κυρίως παρέχοντας μεγαλύτερη σαφήνεια, συνέπεια και προβλεψιμότητα σε όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη, συμπεριλαμβανομένων εκείνων πέρα από τον τομέα των αερομεταφορών.

«Οι επενδυτές, οι κυβερνήσεις και άλλοι χρειάζονται μεγαλύτερη βεβαιότητα σχετικά με τις πολιτικές, τους κανονισμούς, την υποστήριξη υλοποίησης και τις επενδύσεις που απαιτούνται, ώστε όλες οι χώρες να έχουν ίσες ευκαιρίες να συνεισφέρουν και να επωφεληθούν από την επέκταση της παραγωγής και χρήσης αυτών των καυσίμων, και τις αναμενόμενες μειώσεις των εκπομπών που θα οδηγήσουν».

Η ΙΑΤΑ χαιρετίζει την κίνηση

Η κίνηση χαιρετίστηκε από την Διεθνή Ένωση Αεροπορικών Μεταφορών (ΙΑΤΑ), η οποία έχει ζητήσει περισσότερη υποστήριξη από τις κυβερνήσεις για την κλιμάκωση της παραγωγής SAF και άλλων καυσίμων χαμηλών εκπομπών άνθρακα.

Η Marie Owens Thomsen, ανώτερη αντιπρόεδρος βιωσιμότητας και επικεφαλής οικονομολόγος της IATA, δήλωσε: «Οι αεροπορικές εταιρείες είναι έτοιμες με ανοιχτές αγκάλες να πιάσουν την προκύπτουσα παραγωγή SAF. Ενώ οι αεροπορικές εταιρείες βρίσκονται στο απότομο άκρο της απαλλαγής από τις ανθρακούχες εκπομπές, δεν μπορούν να αντέξουν μόνες το βάρος. «Για να είμαστε απολύτως σαφείς, εκεί που οδηγούν τα κρατικά χρήματα, το ιδιωτικό χρήμα θα ακολουθήσει. Είναι απολύτως απαραίτητο οι κυβερνήσεις να παίξουν τον ρόλο τους και εμείς σίγουρα θα παίξουμε τον δικό μας».

Τι κάνει το SAF

Το SAF, το οποίο μπορεί να παραχθεί από μια σειρά πρώτων υλών, όπως χρησιμοποιημένο μαγειρικό λάδι και ζωικά λίπη, μπορεί να μειώσει τις εκπομπές CO2 από τις πτήσεις έως και 80% σε σύγκριση με τα παραδοσιακά καύσιμα αεριωθουμένων. Αλλά επί του παρόντος το SAF αντιπροσωπεύει μόνο το 0,2% των αεροπορικών καυσίμων που χρησιμοποιούνται παγκοσμίως.