Το Συμβούλιο της ICAO ενέκρινε νέες ενημερώσεις στις Οδηγίες Απογείωσης της Ειδικής Ομάδας για την Αποκατάσταση της Αεροπορίας (CART) για τις διεθνείς αεροπορικές μεταφορές.

Οι νέες κατευθυντήριες γραμμές παρέχουν συστάσεις για τις χώρες να εξετάσουν το ενδεχόμενο να υιοθετήσουν σύμφωνα με την τρέχουσα τοπική ιατρική τους κατάσταση, συγκεκριμένες προτεραιότητες,όπως μάσκες και καλύμματα προσώπου, διαγνωστικό έλεγχο και δηλώσεις υγείας.

Αναγνωρίζουν επίσης την κυριαρχία και την εξουσία κάθε χώρας έναντι των εθνικών προτεραιοτήτων ανάκτησης πανδημίας, συμπεριλαμβανομένης της αξιολόγησης και της χρήσης των δοκιμών επιβατών για την ανακούφιση των μέτρων καραντίνας και την επανασύνδεση προορισμών παγκοσμίως.

«Οι χώρες καλούνται να ακολουθήσουν αυτήν την ενημερωμένη καθοδήγηση για να ευθυγραμμίσουν τα μέτρα τους, διατηρώντας παράλληλα το προνόμιο κάθε κράτους να εφαρμόσει πρόσθετα ή / και εναλλακτικά μέτρα μετριασμού σύμφωνα με τις συγκεκριμένες ανάγκες και περιστάσεις τους», τόνισε ο Πρόεδρος του Συμβουλίου του ΔΟΠΑ Salvatore Sciacchitano .

«Η ταχύτητα της εξελισσόμενης παγκόσμιας κατάστασης απαιτεί έγκαιρη και στοχοθετημένη καθοδήγηση για να υποστηρίξει αποτελεσματικά τα κράτη στις προσπάθειές τους να συγκρατήσουν την πανδημία ενώ επιδιώκουν την επανεκκίνηση και την ανάκαμψη της αεροπορίας» , τόνισε. “Αυτό καθιστά σαφή την κρίσιμη σημασία του παγκόσμιου και περιφερειακού συντονισμού για τον καθορισμό αμοιβαία αποδεκτών μέτρων.”

Ο πρόεδρος της ειδικής ομάδας για την ανάκαμψη, Estanislao Esono Anguesomo , σημείωσε ότι οι τελευταίες ενημερώσεις της ειδικής ομάδας επικεντρώνονται « κυρίως στις εξελισσόμενες τεχνολογικές και ιατρικές εξελίξεις στον αγώνα κατά του COVID-19.

Περιλαμβάνουν τη συνεχή ανατροφοδότηση που λαμβάνει η ICAO από τις εθνικές αρχές, διεθνείς οργανισμούς, συμπεριλαμβανομένων των Παγκόσμιων Οργανισμών Υγείας και Τουρισμού (ΠΟΥ / UNWTO), καθώς και περιφερειακών οργανισμών και βιομηχανιών. ”

Το έγγραφο κάλυψης υψηλού επιπέδου για τις νέες κατευθυντήριες γραμμές τονίζει ότι ένας συνδυασμός μέτρων, συντονισμένου μεταξύ κυβερνήσεων και βιομηχανίας, θα είναι απαραίτητος για την αποκατάσταση της εμπιστοσύνης του κοινού στα αεροπορικά ταξίδια. Επισημαίνει ότι αυτή είναι η μόνη βιώσιμη λύση για να ξεπεραστεί η οικονομική και χρηματοοικονομική κατάσταση που αντιμετωπίζει σήμερα ο τομέας.

Ο Γενικός Γραμματέας της ICAO Δρ. Fang Liu χαιρέτισε αυτήν την άποψη και ελπίζει ότι τα τελευταία παγκόσμια αποτελέσματα καθοδήγησης από τις χώρες, τους οργανισμούς του ΟΗΕ, τις βιομηχανικές ομάδες και τους περιφερειακούς οργανισμούς που συμβάλλουν στην CART θα βοηθήσουν τους επιβάτες να πετάξουν ξανά.

«Η Γραμματεία της ICAO παρέχει κρίσιμους παγκόσμιους πόρους παρακολούθησης, καθοδήγησης και συντονισμού για να βοηθήσει τις χώρες να εφαρμόσουν τις συστάσεις CART» , σχολίασε, «και ενθαρρύνουμε την πρόσφατη πρόοδο στη δημιουργία νέων διεθνών διαδρόμων ταξιδιού και υγείας μεταξύ συγκεκριμένων προορισμών . Αυτά πραγματοποιούν μερικά σημαντικά και συνετά πρώτα βήματα προς την αύξηση της εμπιστοσύνης των ταξιδιωτών και την ανά τομέα ανάκαμψη. ”

Νέες κατευθυντήριες γραμμές

Δοκιμές και μέτρα διασυνοριακής διαχείρισης κινδύνων

Η πρώτη έκδοση του εγγράφου CART Take-off Guidelines σημείωσε ότι οι γρήγορες δοκιμές COVID-19 που ήταν διαθέσιμες εκείνη τη στιγμή δεν συνιστώνται λόγω του σχετικά χαμηλού επιπέδου αποτελεσματικότητας.

Από τότε, η τεχνολογία δοκιμών συνεχίζει να βελτιώνεται ραγδαία. Επιπλέον, οι υγειονομικές αρχές έχουν αποκτήσει μεγαλύτερη κατανόηση για το πώς μεταδίδεται ο ιός COVID-19 και πώς η αποτελεσματική χρήση ορισμένων δοκιμών μπορεί να συμβάλει στη μείωση της πιθανότητας μετάδοσης του COVID-19.

Επιπλέον, αναγνωρίστηκε ότι η εισαγωγή δοκιμών θα μπορούσε – εάν εφαρμοστεί σωστά σε κράτη που την αξιολογούν ως κατάλληλα για την κατάστασή τους – να μειώσει την εξάρτηση από μέτρα όπως οι καραντίνες που περιορίζουν τα αεροπορικά ταξίδια ή την κυκλοφορία των ατόμων που φθάνουν σε μια χώρα, και ποια στοιχεία δείχνουν ότι είναι ένα αντικίνητρο για πολλές σημαντικές κατηγορίες ταξιδιών.

Αν και οι δοκιμές δεν συνιστώνται παγκοσμίως από τις αρχές δημόσιας υγείας ως μέθοδος συστηματικής εξέτασης της υγείας, έχει εφαρμοστεί από ορισμένα κράτη για το σκοπό αυτό.

Η CART, επομένως, ανέθεσε στη Συνεργατική Ρύθμιση για την Πρόληψη και Διαχείριση Εκδηλώσεων Δημόσιας Υγείας στην Πολιτική Αεροπορία (CAPSCA) να μελετήσει τις διαθέσιμες μεθόδους δοκιμών και να συμβουλεύει την CART σχετικά με τους παράγοντες που θα μπορούσαν να εξετάσουν τα κράτη σχετικά με τις δοκιμές, καθώς και οδηγίες για τον τρόπο εφαρμογής των δοκιμών ως μέρος μιας συνολικής στρατηγικής διαχείρισης κινδύνων εάν το επιθυμούν.

Συνεπώς, η CART συνιστά στα κράτη που μελετούν να δοκιμάσουν να εφαρμόσουν την προσέγγιση που περιγράφεται στο εγχειρίδιο ICAO για τις δοκιμές και τα μέτρα διασυνοριακής διαχείρισης κινδύνων (επί του παρόντος υπό τελική ανασκόπηση από την ΠΟΥ, με αναμενόμενη ημερομηνία δημοσίευσης 16 Νοεμβρίου). Εάν το πράξουν, τα κράτη ενθαρρύνονται επίσης να εξετάσουν προσιτά μέσα δοκιμών για την ελαχιστοποίηση του κόστους ταξιδιού για τους επιβάτες.

Το εγχειρίδιο ICAO παρέχει εργαλεία αξιολόγησης που μπορούν να χρησιμοποιήσουν τα κράτη για την αξιολόγηση και την εφαρμογή δοκιμών και συναφών μέτρων στο πλαίσιο της διαδικασίας λήψης αποφάσεών τους, καθώς και μια κατευθυντήρια γραμμή για τον τρόπο αξιολόγησης διαφορετικών στρατηγικών μετριασμού και για το πώς μπορούν να συμβάλουν στη διαχείριση κινδύνων για τη δημόσια υγεία .

Για να υποστηρίξει τα κράτη στην ανάπτυξη ενός πλαισίου εκτίμησης κινδύνου που είναι προσαρμοσμένο σε κυρίαρχες εκτιμήσεις και ενσωματώνεται με τα υπάρχοντα εθνικά πλαίσια, η CAPSCA ανέπτυξε επίσης ένα γενικό εργαλείο λήψης αποφάσεων που μπορεί να χρησιμοποιηθεί για τον προσδιορισμό του εγγενούς και υπολειμματικού επιπέδου κινδύνου της μεταφοράς δυνητικά μολυσματικών επιβατών.

Κάθε κράτος θα πρέπει να διενεργήσει τη δική του αξιολόγηση και ενθαρρύνεται να χρησιμοποιεί τις διαδικασίες που περιγράφονται στο Εγχειρίδιο ως βάση για την αξιολόγησή του. Η ανοχή κινδύνου ποικίλλει μεταξύ των κρατών και εξαρτάται από πολλούς παράγοντες. Αυτό επηρεάζει το ποσό του υπολειπόμενου κινδύνου που ένα κράτος μπορεί να αποδεχθεί. Ο καθορισμός αυτού του επιπέδου, καθώς και οι πολιτικές και τα μέτρα για τον μετριασμό του κινδύνου, δεν είναι καθολικός και εμπίπτει σε συγκεκριμένες προτεραιότητες και εξουσία κάθε επιμέρους κράτους.

Το εγχειρίδιο αναπτύχθηκε χρησιμοποιώντας τις πιο πρόσφατες διαθέσιμες πληροφορίες. Ο επείγων χαρακτήρας, η ταχεία ανάπτυξη και οι παρατηρούμενες συνέπειες του τρέχοντος σεναρίου απαιτούν μια ταχεία προσέγγιση για την τροποποίηση του Εγχειριδίου. Κατά συνέπεια, θα απαιτούνται τακτικές ενημερώσεις καθώς εξελίσσονται τα στοιχεία και καθώς εξελίσσεται η τεχνολογία. Προσαρμογές βάσει δεδομένων στην καθοδήγηση θα γίνουν καθώς εξελίσσεται η κατάσταση.

Οδηγίες για τη μάσκα και τη δημόσια υγιεινή

Οι οδηγίες για την κάλυψη προσώπων και τις ιατρικές μάσκες έχουν ενημερωθεί για να επιτρέπουν στους επιβάτες να ταξιδεύουν που δεν μπορούν να ανεχθούν μια κάλυψη προσώπου ή ιατρική μάσκα, όπως μικρά παιδιά ή άτομα με σωματικές αναπηρίες, αναπνευστικές ή άλλες ιατρικές παθήσεις. Περιλαμβάνει επίσης μια νέα ενότητα για τη γενική υγιεινή που πρέπει να ακολουθείται στα αεροδρόμια και στα αεροσκάφη.

Διάδρομοι δημόσιας υγείας (PHCs)

Κατά την εξέταση των οδηγιών που περιλαμβάνονται στο ενημερωμένο έγγραφο Οδηγίας απογείωσης και στο Εγχειρίδιο ICAO για τις δοκιμές και τα μέτρα διασυνοριακής διαχείρισης κινδύνων, τα κράτη ενθαρρύνονται έντονα να συνεργαστούν μεταξύ τους σχετικά με την εφαρμογή της PHC.

Ένα PHC σχηματίζεται όταν δύο ή περισσότερα κράτη συμφωνούν να αναγνωρίσουν τα μέτρα άμβλυνσης της δημόσιας υγείας που το καθένα έχει εφαρμόσει σε μία ή περισσότερες διαδρομές μεταξύ των κρατών τους. Για να καταστεί δυνατή αυτή η αμοιβαία αναγνώριση, τα κράτη ενθαρρύνονται έντονα να μοιράζονται ενεργά πληροφορίες με άλλα κράτη και να πραγματοποιούν διμερείς ή πολυμερείς συζητήσεις μεταξύ τους για την εφαρμογή των PHCs με εναρμονισμένο τρόπο.

Για να διευκολυνθεί η εφαρμογή των PHC, το πακέτο εφαρμογής της ICAO για τη δημιουργία ενός PHC θα είναι διαθέσιμο στα κράτη στις 16 Νοεμβρίου 2020.

Μέτρα που σχετίζονται με την ασφάλεια της αεροπορίας

Καθώς τα κράτη εργάζονται για την επανεκκίνηση των αεροπορικών ταξιδιών, ένα μεγάλο μέρος του παγκόσμιου στόλου, του πληρώματος, του προσωπικού των αερολιμένων και των ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας που είναι ανενεργά για παρατεταμένες περιόδους θα πρέπει να επανενεργοποιηθούν και να επανεκπαιδευτούν, όπου ενδείκνυται.

Για να εξασφαλιστεί η ασφαλής επανεκκίνηση, τα κράτη θα πρέπει να λάβουν τα απαραίτητα μέτρα για τον περιορισμό των κινδύνων ασφαλείας που συνδέονται με την επανενεργοποίηση.

Τα κράτη που έχουν υποβάλει διαφορές για προσωρινές αναχωρήσεις από τα πρότυπα ICAO σύμφωνα με τις COVID-19 Contingency Σχετικές Διαφορές (CCRD), ή που έχουν χορηγήσει άλλες σχετικές με την COVID-19 κανονιστικές ελαφρύνσεις, υπενθυμίζουν ότι αυτές οι διαφορές και ελαφρύνσεις προορίζονταν να είναι προσωρινής φύσης .

Οι παρατεταμένες διαφορές και ελαφρύνσεις, όπως αυτές που σχετίζονται με την πιστοποίηση και την αδειοδότηση προσωπικού, θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε αυξημένο κίνδυνο ασφάλειας λειτουργίας. Τα κράτη θα πρέπει, συνεπώς, να θεσπίσουν τα απαραίτητα μέτρα για τη διαχείριση αυτών των κινδύνων και δεν πρέπει να επεκτείνουν τις ελαφρύνσεις (τόσο τις βασικές όσο και τις εκτεταμένες CCRD) μετά τις 31 Μαρτίου 2021.

Τα κράτη ενθαρρύνονται να διευκολύνουν την πρόσβαση σε ιατρικές και εκπαιδευτικές εγκαταστάσεις, συμπεριλαμβανομένων των συσκευών εκπαίδευσης προσομοίωσης πτήσεων που χρησιμοποιούνται για το πλήρωμα πτήσης για τη διατήρηση της πρόσφατης εμπειρίας και επάρκειας τους.

Τα κράτη ενθαρρύνονται επίσης να παραπέμπουν τους χειριστές τους στον ιστότοπο ICAO Operational Safety Measures, όπου διατίθενται σύνδεσμοι προς έγγραφα καθοδήγησης που έχουν αναπτυχθεί από την ICAO, την ACI, την IATA, την ICCAIA και άλλα.