Η στροφή των ταξιδιωτών στα αεροδρόμια και η πτώση στους οδικούς άξονες και τον περασμένο Νοέμβριο καταγράφονται στα στοιχεία μελέτης του INSETE Intelligence.
Αναλυτικά στα κυριότερα αεροδρόμια καταγράφηκε αύξηση των διεθνών αφίξεων +29,0% (+12,7% από την αρχή του έτους).
Αύξηση παρατηρήθηκε τόσο στην Αθήνα (+27,5%) όσο και στα περιφερειακά
αεροδρόμια (+32,8%), ενώ από την αρχή του έτους οι αντίστοιχες αυξήσεις είναι +19,3% και +10,5% αντίστοιχα.
Οι διεθνείς οδικές αφίξεις, μειώθηκαν κατά -7,2%. Από την αρχή του
έτους παρατηρείται μείωση -2,4%.

Αύξηση αφίξεων και εισπράξεων τον Oκτώβριο

Οι αυξημένες αφίξεις αποτυπώνονται και στην Έρευνα Συνόρων της ΤτΕ, με την εισερχόμενη ταξιδιωτική κίνηση του Οκτωβρίου αυξημένη κατά +15,6% σε σχέση με τον Οκτώβριο του 2017, και τις ταξιδιωτικές εισπράξεις κατά +18,3%. Οι αντίστοιχες μεταβολές από την αρχή του έτους είναι +10,8% και +9,9% αντίστοιχα.

Οι κύριες αγορές των ελληνικών ξενοδοχείων και οι δημοφιλής προορισμοί

Τον Νοέμβριο του 2018, η κύρια αγορά κρατήσεων για την Ελλάδα ήταν η
γερμανική ακολουθούμενη από τη βρετανική και την ιταλική. Στη τέταρτη
θέση βρίσκεται η αμερικάνικη και στην πέμπτη η γαλλική αγορά.
Οι τιμές των ελληνικών ξενοδοχείων, παρά τις ανοδικές τάσεις, και σύμφωνα με τα στοιχεία της trivago, κινούνται στους περισσότερους προορισμούς σε
ανταγωνιστικά επίπεδα, συγκρινόμενες με τις τιμές των ξενοδοχειακών
μονάδων αντίστοιχων προορισμών του εξωτερικού.
Εξαίρεση αποτελούν η Μύκονος και η Σαντορίνη που έχουν πλέον καθιερωθεί διεθνώς ως προορισμοί υψηλής δαπάνης και αντλούν την πελατεία τους από τις υψηλότερες εισοδηματικές τάξεις διεθνώς.
Οι κυριότεροι προορισμοί ήταν η Αθήνα, η Μύκονος, η Σαντορίνη και η Θεσσαλονίκη. Για την ελληνική αγορά, δημοφιλείς προορισμοί είναι η Αθήνα, η Θεσσαλονίκη το Ναύπλιο, τα Ιωάννινα και το Λουτράκι.

Σε επίπεδο προορισμών το Νοέμβριο του 2018, αξιοσημείωτη είναι η αύξηση που παρουσίασε η Κρήτη +86,4%/+10 χιλ.
Την περίοδο Ιανουαρίου-Νοεμβρίου 2018, καταγράφηκαν 20 εκατ. διεθνείς αεροπορικές αφίξεις παρουσιάζοντας αύξηση +12,7%.
Τα περιφερειακά αεροδρόμια παρουσίασαν αύξηση +10,5%/+1,4 εκατ. επιβάτες και η Αθήνα παρουσίασε αύξηση +19,3%/+883
χιλ. Μεγάλη αύξηση σε επίπεδο διαφορών σημείωσαν τα αεροδρόμια τoυ Ηρακλείου +218 χιλ./+6,9%, της Κέρκυρας +202
χιλ./+15,6%, της Θεσσαλονίκης +195 χιλ./+10,6% και της Ρόδου +159 χιλ./+7,3%.
Η μεγαλύτερη ποσοστιαία αύξηση σημειώθηκε στο αεροδρόμιο της Μυτιλήνης (+43,7%/+19 χιλ. αφίξεις) και ακολούθησε το
αεροδρόμιο της Καβάλας +36,8%/+43 χιλ. καθώς για μεγάλο χρονικό διάστημα εξυπηρέτησε πτήσεις του αεροδρομίου της
Θεσσαλονίκης.
Σε επίπεδο προορισμών οι Κυκλάδες εμφάνισαν αύξηση +20,5%/+159 χιλ., το Ιόνιο +12,9%/+338 χιλ. και τα Δωδεκάνησα
+9,7%/+318 χιλ. Τέλος, η Κρήτη παρουσίασε αύξηση +6,8%/+287 χιλ. και η Πελοπόννησος +9,6%/+19 χιλ..

Εξελίξεις στον ελληνικό τουρισμό

Βranded το 8% των ξενοδοχείων 5* και 27% των δωματίων 5*

Σύμφωνα με μελέτη της GBR Consulting, αν και μόλις το 8% των ξενοδοχείων
5* είναι branded, το ποσοστό branded δωματίων 5* ανέρχεται σε 27%.
Από 45 χιλ. δωμάτια περίπου διαθέτουν τα διεθνή και τα εθνικά brands, και
ακολουθούν τα τοπικά brands με 32 χιλ. δωμάτια περίπου και τα marketing consortia με περίπου 16 χιλ. δωμάτια.

Επιχειρηματικά νέα

  • Ολοκληρώθηκε ο πλειοδοτικός διαγωνισμός για την πώληση του Grand
    Hotel στην Ρόδο από την Εθνική Τράπεζα της Ελλάδος. Πλειοδότης αναδείχθηκε ο όμιλος Μήτση με € 50,1 εκ., που αντιστοιχεί σε σχεδόν 125 χιλ. ευρώ ανά δωμάτιο, αν και θα πρέπει να επισημανθεί ότι το Grand Hotel διαθέτει και εκτενείς εμπορικούς χώρους (retail).
  • Απέρριψε το Μονομελές Πρωτοδικείο της Κω την αίτηση της Eurobank και της Τράπεζας Πειραιώς προκειμένου να τεθεί σε αναγκαστική διαχείριση και να εκποιηθεί εν λειτουργία ο όμιλος Κυπριώτη.

Δικαστήριο της Θεσσαλονίκης απαγόρεψε την ενοικίαση παραθεριστικής βίλας με καθεστώς βραχυχρόνιας μίσθωσης, ως αντίθετη στον κανονισμό του συγκροτήματος στο οποίο ανήκει, και επέβαλε στην ιδιοκτήτρια την υποχρέωση να αποζημιώσει τους άλλους ιδιοκτήτες.
Τέλος, σύμφωνα με μελέτη της Εθνικής Τράπεζας της Ελλάδος, ο τουρισμός
αποτέλεσε τον κινητήριο μοχλό για την ανάκαμψη της αγοράς ακινήτων μετά
από μια δεκαετία συνεχούς πτώσης.

O τουρισμός είναι πλέον digital δραστηριότητα

Η διαρκώς αυξανόμενη σημασία του digital στον κόσμο του τουρισμού έγινε
ιδιαίτερα αισθητή τον τελευταίο μήνα από πολλές πλευρές:

  • στον ανταγωνισμό των πολύ μεγάλων επιχειρήσεων για την κυριαρχία στην αγορά των activities, μεγέθους 130 δισ. ευρώ, μπήκε και η Google με το ‘Reserve with Google’, ένα metasearch engine για διερεύνηση και κρατήσεις για δραστηριότητες.
  • η Marriott ανακοίνωσε ότι έχουν κλαπεί τα δεδομένα 500 εκ. πελατών της Starwood. Η εξέλιξη αυτή ίσως να αποτελέσει και το πρώτο μεγάλο test για την εφαρμογή του GDPR.
  • η Επιτροπή Ανταγωνισμού και Προστασίας των Καταναλωτών της Αυστραλίας πρόκειται να επιβάλει πρόστιμο στην trivago για παραπλανητικές τιμές και παρουσιάσεις ξενοδοχείων.
  • η TUI ανακοίνωσε ότι μετά την ολοκλήρωση του μετασχηματισμού της από παραδοσιακό tour operator σε καθετοποιημένη τουριστική επιχείρηση, θα εστιάσει σε digital platforms για την περαιτέρω ανάπτυξή της.

H LVMH στον χώρο του τουρισμού

Η LVMH Moët Hennessy Louis Vuitton, παγκόσμιος ηγέτης στον χώρο
των πολυτελών αγαθών, ανακοίνωσε την εξαγορά της Belmond, ιδιοκτήτριας
εταιρείας και διαχειρίστριας πολυτελών ξενοδοχείων, σιδηροδρομικών
επιχειρήσεων και κρουαζιερόπλοιων σε 24 χώρες, έναντι 2,6 δισ. δολαρίων.