“Συνεχίστε να κρατάτε τις τιμές χαμηλά. Κατανοούμε ότι η Ευρώπη χρειάζεται φόρους αλλά πρέπει να προσέχετε να εφαρμόζετε φόρους που είναι αναγκαίοι για την οικονομία”.
Της Μαρίας Ακριβού
Με αυτή τη φράση ο πρόεδρος της Πανευρωπαϊκής Συνομοσπονδίας Ξενοδοχείων και Εστιατορίων (HOTREC) Kent Nystrom συνοψίζει την κατάσταση που θα πρέπει να επικρατεί στην ελληνική τουριστική βιομηχανία. Σε συνέντευξη που παραχώρησε αποκλειστικά στο TourismToday.gr ο κ. Nystrom τονίζει ότι το τουριστικό προϊόν της Ελλάδας έχει μεγαλώσει και έχει προσαρμοστεί στον μοντέρνο τουριστικό κόσμο και πως παρά τα όσα συνέβησαν στο πρόσφατο παρελθόν οι υπόλοιπες Ευρωπαϊκές χώρες βλέπουν στα μάτια της Ελλάδας μια χώρα ανταγωνιστική με πολλές δυνατότητες. Το βασικότερο πρόβλημα που εντοπίζει ο κ. Nystrom έγκειται στο γεγονός ότι οι Έλληνες πολιτικοί δεν έχουν δώσει την απαιτούμενη βαρύτητα στην τουριστική βιομηχανία της χώρας και δεν λαμβάνουν δράσεις που θα οδηγήσουν στη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας.
Ο ίδιος εμφανίζεται συγκρατημένα αισιόδοξος όταν πρόκειται να μιλήσει για τις προοπτικές του ευρωπαϊκού τουρισμού καθώς τονίζει ότι το 2014 διαφαίνεται ανάπτυξη όχι όμως μεγάλη. Αγκάθι εξακολουθούν και παραμένουν τα ιδιωτικά καταλύματα τα οποία διεκδικούν σημαντικό μερίδιο αγοράς από την παραδοσιακή τουριστική βιομηχανία.
Αναφερθείς στο μανιφέστο της HOTREC για τον τουρισμό το οποίο αναμένεται να δοθεί σύντομα στο ευρωπαϊκό κοινοβούλιο αποκαλύπτει πως εάν τελικά ενσωματωθεί και υιοθετηθεί από την γενική συνέλευση θα περιλαμβάνει 15 διαφορετικές προτεραιότητες με σκοπό οι φορείς του τουρισμού να αυξήσουν την ανταγωνιστικότητά τους και να συμβάλλουν στη μείωση των ποσοστών της ανεργίας μέσω των νέων θέσεων απασχόλησης που θα προκύψουν.
Κατά τη γνώμη σας με ποιο τρόπο μπορεί η Αθήνα να καταστεί city break προορισμός;
Λοιπόν αυτό είναι ένα θέμα δύσκολο να το απαντήσει κανείς και δεν έχω αυτή τη στιγμή λεπτομερή στοιχεία στα χέρια μου και αρκετή γνώση για την ξενοδοχειακή βιομηχανία της Αθήνας. Μπορώ να σας πω ότι από την προσωπική μου εμπειρία, έχω επισκεφθεί αρκετές φορές την Ελλάδα τη δεκαετία του ’70 ζούσα μάλιστα στην Ελλάδα στην περιοχή της Βάρκιζας και επισκεπτόμουν τα νησιά της, και έχω παρατηρήσει ότι ο τουρισμός και το τουριστικό προϊόν έχει μεγαλώσει και έχει προσαρμοστεί στον μοντέρνο τουριστικό κόσμο. Είστε αρκετά ανταγωνιστικοί, υπάρχουν τόσα πολλά και καλά ξενοδοχεία σε πολλά νησιά. Έχετε κάθε ευκαιρία να είστε μια επιτυχημένη τουριστική χώρα. Αλλά φυσικά οι πολιτικοί δεν δημιουργούν θέσεις εργασίας . Οι πολιτικοί μπορούν να παράσχουν τις υποδομές για τους επιχειρηματίες που δημιουργούν θέσεις εργασίας. Αυτό που θέλω να πω είναι ότι εάν οι πολιτικοί καταλάβουν ότι ο τουρισμός και η βιομηχανίας της φιλοξενίας είναι μια σημαντική βιομηχανία τότε θα πρέπει να δημιουργήσουν εκείνες τις συνθήκες που θα επιτρέψουν ανάπτυξη της τουριστικής βιομηχανίας. Δεν νομίζω ότι στην Αθήνα έχετε φόρους πόλεως αυτό θα ήταν εξαιρετικά περίεργο να εφαρμοστεί ειδικά τώρα που έχετε χαμηλώσει τον Φ.Π.Α από ένα πολύ υψηλό σε ένα πολύ χαμηλό επίπεδο. Συνεχίστε να κρατάτε τις τιμές χαμηλά. Κατανοούμε ότι η Ευρώπη χρειάζεται φόρους αλλά πρέπει να προσέχετε να εφαρμόζετε φόρους που είναι αναγκαίοι για την οικονομία. Σε περίπτωση που οι φόροι μειώνουν τη ζήτηση αυτό δεν είναι σε καμία περίπτωση καλό.
Ποια είναι κατά τη γνώμη σας η εντύπωση που έχουν οι υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες για την Ελλάδα;
Πιστεύω ότι είναι πολύ θετική. Εκτιμούμε και καταλαβαίνουμε τους δύσκολους καιρούς που περνάτε οι Έλληνες αλλά από την προσωπική μου εμπειρία, διασχίζοντας τους δρόμους της Αθήνας, βλέπω ότι η εικόνα που έχει δημιουργεί τα τελευταία 2-3 χρόνια με τις απεργίες στους δρόμους πλέον δεν ισχύει και τώρα βρισκόμαστε και στο τέλος της φετινής τουριστικής σεζόν. Αλλά από όσα μπορώ να δω, η Αθήνα και η Ελλάδα γενικά έχουν υπερβολικές δυνατότητες στο μέλλον.
Ποια θεωρείται ότι είναι η απώλεια των ξενοδόχων μπροστά στην ενοικίαση ιδιωτικών καταλυμάτων;
Τα ιδιωτικά καταλύματα ήταν πάντα κάτι που ανησυχούσε την παραδοσιακή τουριστική βιομηχανία. Τα ξενοδοχεία θα πρέπει να εκπληρώσουν πολλές ανάγκες, όπως η ασφάλεια το φαγητό και να πληρώσουν φυσικά και τους αντίστοιχους φόρους.
Μεταφράζεται σε κάποιο ποσοστό αυτή η απώλεια;
Πριν από 5 χρόνια ήταν υψηλό το ποσοστό αλλά όχι έτσι όπως διαμορφώνεται τώρα. Από έρευνα που έχουμε κάνει σε πολλές από τις ευρωπαϊκές πρωτεύουσες όπως η Μαδρίτη, το Παρίσι, το Λονδίνο, το Βερολίνο και η Ρώμη και επίσης στην Ελλάδα το ποσοστό ανέρχεται σε πάνω από 25%. Είναι κάτι που μας ανησυχεί ιδιαίτερα.
Υπάρχουν εκτιμήσεις αναφορικά με την πορεία του Ευρωπαϊκού τουρισμού για το 2014;
Πιστεύω ότι η κοινή γνώμη για το 2014 είναι ότι θα υπάρξει ανάπτυξη όχι όμως μεγάλη.
Τι ακριβώς περιλαμβάνει το μανιφέστο της HOTREC για τον τουρισμό το οποίο θα δοθεί στο ευρωπαϊκό κοινοβούλιο;
Εάν τελικά ενσωματωθεί και υιοθετηθεί από την γενική συνέλευση περιλαμβάνει 15 διαφορετικές προτεραιότητες με σκοπό να γίνουμε περισσότερο επιτυχημένοι, ανταγωνιστικοί και ίσως το πιο σημαντικό να γίνουμε ένας σημαντικός εργοδότης. Γιατί η τουριστική βιομηχανία είναι από τις λίγες που τα τελευταία χρόνια στην Ελλάδα και στην Ευρώπη γενικά είχαν θετική αναπτυξιακή πορεία και είναι απαραίτητο να καταλάβουμε ότι αυτή η βιομηχανία δίνει δουλειά σε νέους ανθρώπους οι οποίοι δεν διαθέτουν απαραίτητα τίτλους πανεπιστημίων. Άρα σε πολλούς από αυτούς τους νέους ανθρώπους που είναι εκτός εργασίας και έχουν και πανεπιστημιακούς τίτλους σπουδών μπορούν να τους προσφερθούν ευκαιρίες στη δική μας βιομηχανία. Ας το λάβουν υπόψη τους και οι πολιτικοί του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου στις Βρυξέλλες ότι είμαστε σε θέση να δημιουργήσουμε απασχόληση. Περίπου 70% των θέσεων που δημιουργούνται από εμάς απευθύνονται σε ανθρώπους κάτω των 30 ετών.
Πιστεύετε ότι στην ενίσχυση του τουρισμού μπορεί να παίξει καταλυτικό ρόλο και η γαστρονομία;
Απολύτως. Νομίζω ότι είναι απαραίτητο η Ελλάδα να παραμείνει Ελλάδα και η Ιταλία να παραμείνει Ιταλία. Γιατί αν όλα είναι ίδια στην Ευρώπη γιατί να επιλέξει κανείς να επισκεφτεί την Ελλάδα; Θα πρέπει να έχετε το δικό σας φαγητό και να δώσετε έμφαση σ’ αυτό και στην κουλτούρα που βασίζεται σ’ αυτό. Είναι ένα σημαντικό ζήτημα και ένα σημαντικό προϊόν που θα μπει στην αγορά.