Τη δημιουργία μιας εκπαιδευτικής πλατφόρμας με μοντέρνα αισθητική και άποψη για το e-learning, που επιτρέπει σε επαγγελματίες εκπαιδευτές και εκπαιδευτικούς οργανισμούς να πουλήσουν τα μαθήματά τους online μέσα από τη δική τους ιστοσελίδα, τη δική τους «ψηφιακή ακαδημία», οραματίστηκαν τρεις φίλοι και πρώην ερευνητές στο χώρο του e-learning.
Σήμερα στην LearnWorlds, η οποία εδρεύει στην Αγγλία, εργάζονται σε Χανιά και Λεμεσό δέκα άτομα fulltime, αλλά και αρκετοί εξωτερικοί συνεργάτες. Μάλιστα το δεύτερο εξάμηνο του 2016 ήταν εξαιρετικά θετικό, καθώς η εταιρεία διπλασίασε τους πελάτες αλλά και τα έσοδα της. «Πλέον έχουμε θέσει τις βάσεις για συνεχή ανάπτυξη, με αυτοματοποίηση των διαδικασιών μας και πιο δυναμικό marketing. Το 2017 θα είναι χρονιά-κλειδί για την ανάπτυξη της εταιρείας και προσδοκούμε να έχουμε διψήφιο ποσοστό μηνιαίας ανάπτυξης. Ως τώρα είμαστε 100% αυτοχρηματοδοτούμενοι και αισθανόμαστε ότι οφείλουμε να επιταχύνουμε και να περάσουμε πιο γρήγορα στο επόμενο επίπεδο. Μέσα στο επόμενο εξάμηνο και χωρίς πίεση θα αναζητήσουμε “έξυπνη” χρηματοδότηση που θα μας επιτρέψει να πετύχουμε τους στρατηγικούς μας στόχους πιο γρήγορα» αναφέρει στο fortunegreece.com ο Πάνος Σιώζος, Συν-ιδρυτής της LearnWorlds.
Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή. Το 1999 ο Γιώργος Παλαιγεωργίου μαζί με τον Φάνη Δεσποτάκη και τον Πάνο Σιώζο αποφοιτούν από το Τμήμα Πληροφορικής του ΑΠΘ και ξεκινούν την επαγγελματική τους σταδιοδρομία ως ερευνητές και προγραμματιστές. Έχοντας «πειραματιστεί» αρκετά στον ιδιωτικό τομέα και αποκτήσει εμπειρία σε ερευνητικό επίπεδο, τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό, βλέπουν το κενό που υπήρχε στην αγορά του e-learning και προβαίνουν στη σύσταση της LearnWorlds.
Η αναβίωση του e-learning και η άνοδος των MOOCs, των μαζικών δηλαδή online μαθημάτων που είχαν αρχίσει να προσφέρουν μεγάλα πανεπιστήμια και φορείς του εξωτερικού, με δεκάδες ή και εκατοντάδες χιλιάδες μαθητές, ήταν το «next big thing» στο χώρο της εκπαίδευσης και οι τρεις φίλοι, βλέποντας τα περιθώρια ανάπτυξης που υπήρχαν, άρχισαν να καταρτίζουν το δικό τους business plan. Άλλωστε η σύνδεση της εκπαιδευτικής τεχνολογίας με τους λεγόμενους «edupreneurs», δηλαδή τους επαγγελματίες εκπαιδευτές ή και εταιρείες του χώρου, που προσπαθούσαν να πουλήσουν μαθήματα e-learning συνιστούσε μια πρόκληση, καθώς μέχρι τότε χρησιμοποιούνταν μια σειρά από εκπαιδευτικές πλατφόρμες αμφίβολης λειτουργικότητας και αισθητικής, ένα ποτ πουρί από διαφορετικά εργαλεία και ιστοσελίδες.
«Τα περισσότερα από αυτά τα εργαλεία είχαν φτιαχτεί για να καλύψουν άλλες ανάγκες, σε άλλες εποχές και δεν είχαν σχέση με το state-of-the-art, τόσο της τεχνολογίας όσο, και της εκπαιδευτικής τεχνολογίας, όλων αυτών δηλαδή των νέων μεθόδων και τεχνικών που ερευνούσαμε στο πανεπιστήμιο. Το χάσμα ήταν τεράστιο και εν πολλοίς εξοργιστικό για εμάς. Την κατάσταση αυτή θελήσαμε να ανατρέψουμε με τη δουλειά μας» λέει χαρακτηριστικά.
Τα εργαλεία για να στήσεις το δικό σου e-school
Μέσω της LearnWolds παρέχονται τα κατάλληλα εργαλεία σε εκπαιδευτικούς προκειμένου να μεταφέρουν τα μαθήματά τους σε ψηφιακή, διαδραστική μορφή, ενώ ταυτόχρονα λαμβάνουν συμβουλές marketing, για την προώθηση και πώληση των μαθημάτων τους. «Για πάνω από έναν χρόνο μελετήσαμε εντατικά τον ανταγωνισμό και καταγράψαμε εκατοντάδες χαρακτηριστικά και παραλλαγές, ενώ σχεδιάσαμε τη δική μας αρχιτεκτονική και το πρώτο μας λειτουργικό πρωτότυπο. Στη συνέχεια περάσαμε σχεδόν έναν χρόνο δοκιμάζοντας το προϊόν σε πραγματικές συνθήκες, μιλώντας με επαγγελματίες εκπαιδευτές, μαθητές, marketers, βελτιώνοντας το επιχειρηματικό μας μοντέλο και το προϊόν».
Με άλλα λόγια η LearnWorlds επιτρέπει σε επαγγελματίες εκπαιδευτές να στήσουν εύκολα και γρήγορα το δικό τους online σχολείο, στη δική τους ιστοσελίδα και να πουλήσουν ή να προωθήσουν τα μαθήματά τους με όλο το υλικό (όπως videos, ebooks, επίσημα και ανεπίσημα τεστ, παρουσιάσεις, πιστοποιητικά) να φιλοξενείται στους δικούς της servers. «Δίνουμε δεκάδες πρότυπα (templates), ώστε ο επαγγελματίας να φτιάξει τη βιτρίνα του σχολείου του και να το “δέσει” με την ιστοσελίδα του ώστε να αποτελεί μέρος του δικού του “brand”. Στη συνέχεια απλά συνδέει τον τρόπο με τον οποίο θα δέχεται τις πληρωμές από τους πελάτες του (πχ paypal) ορίζει τις τιμές και αρχίζει να πουλάει».
Ο Πάνος επισημαίνει πως αυτό που τους διαφοροποιεί από τον ανταγωνισμό είναι η μεγάλη προσήλωση στην εκπαιδευτική εμπειρία που βιώνει ο μαθητής, αφού έχουν επενδύσει αρκετά ώστε η μάθηση να είναι μια ζωντανή διαδικασία που θα φέρνει τον μαθητή σε επαφή με τη γνώση, με τον καθηγητή του, αλλά και με τις τρέχουσες εξελίξεις στον κλάδο για τον οποίο μελετά. «Είναι λάθος να θεωρούμε ότι το e-learning περιορίζεται στο να “πετάξουμε” σε κάποιον ένα video ή δέκα κείμενα/pdf και να θεωρήσουμε ότι 3 εβδομάδες μετά έχει αποκτήσει γνώση ή μια δεξιότητα».
Σεμινάρια 24ώρες το εικοσιτετράωρο με το πάτημα ενός κουμπιού
Αυτή τη στιγμή μέσω της LearnWorlds οι πελάτες διδάσκουν μια γκάμα μαθημάτων, από καλλιτεχνική φωτογραφία, προγραμματισμό για παιδιά, υψηλή γαστρονομία, ζωγραφική σε μετάξι, κουνγκφου μέχρι και μαθήματα DataScience, ψηφιακού μάρκετινγκ και συγγραφής βιβλίων. Με τα online μαθήματα ένας εκπαιδευτής μπορεί να απευθυνθεί στο κοινό του και να κάνει πωλήσεις 24 ώρες το 24ωρο. «Πολλοί πελάτες – επαγγελματίες trainers, κυρίως από την αμερικανική αγορά – μας προσεγγίζουν ακριβώς γιατί έχουν κουραστεί να είναι συνεχώς σε ένα αεροπλάνο για να πάνε στο επόμενο σεμινάριο. Παράλληλα, εμείς τους βοηθάμε να χρησιμοποιήσουν τις τελευταίες τεχνικές social και digital marketing (newsletters, webinars, στοχευμένες διαφημιστικές καμπάνιες, προσφορές, κουπόνια) για να μεγαλώσουν ακόμη περισσότερο το κοινό τους, να καλλιεργήσουν τη σχέση τους μαζί του και να επιτύχουν περισσότερες πωλήσεις».
Σε μηδενικά επίπεδα η δαπάνη για εκπαίδευση στην Ελλάδα
Λαμβάνοντας ως δεδομένο ότι ολοένα και περισσότεροι άνθρωποι επενδύουν στην απόκτηση νέων δεξιοτήτων – επαγγελματικών ή και ψυχαγωγικών – και εξοικειώνονται με την κατανάλωση ψηφιακών προϊόντων , από τον υπολογιστή, το tablet και το κινητό, η εταιρεία έχει διευρύνει το πελατολόγιό της απλώνοντας τα «πλοκάμια» της στο εξωτερικό, σε 25 χώρες σε 5 ηπείρους. «Οι ΗΠΑ αποτελούν για εμάς τη μεγαλύτερη αγορά, με περίπου του 50% των πελατών μας. Ένα 20% προέρχεται από άλλες αγγλόφωνες χώρες (Καναδάς, Βρετανία, Αυστραλία, Νέα Ζηλανδία), 20% από χώρες της ΕΕ και ένα 10% από Λατινική Αμερική (κυρίως Βραζιλία, Κολομβία) και νοτιοανατολική Ασία (Χονγκ Κονγ, Ταϊβάν). Η Αμερική είναι με διαφορά η πιο ώριμη αγορά και το μεγάλο στοίχημα, με εκατοντάδες χιλιάδες επαγγελματίες εκπαιδευτές και ένα μεγάλο κύμα με επίδοξους edupreneurs που μεταπηδούν στο χώρο των on line μαθημάτων».
Αναφερόμενος στην ελληνική αγορά ο Πάνος εκφράζει την απογοήτευσή του, καθώς, όπως αναφέρει, μέσα στην κρίση οι δαπάνες για εκπαίδευση βρίσκονται σε μηδενικά επίπεδα. «Αν και από την Ελλάδα ξεκινήσαμε την προσπάθειά μας, οι γενικότερες οικονομικές συνθήκες δεν επέτρεψαν την τοπική ανάπτυξή μας και αυτό θα έλεγα ότι ήταν ό,τι καλύτερο μας έχει συμβεί γιατί αναγκαστήκαμε να πάμε απευθείας εκεί που βρίσκονται οι πελάτες μας».
Διευκρινίζει, ωστόσο, πως η δραστηριοποίηση στο εξωτερικό δεν είναι στην πραγματικότητα τόσο εύκολη όσο ακούγεται. Στο αποκορύφωμα της κρίσης με τα σενάρια του Grexit να φουντώνουν, αντιμετώπισαν σκεπτικισμό από Ευρωπαίους πελάτες οι οποίοι ανησυχούσαν για το αν θα μπορούσαν να τους εξυπηρετήσουν όπως πρέπει. «Οι Ευρωπαίοι ως πελάτες είναι λίγο πιο συντηρητικοί σε αντίθεση με τους πελάτες μας από Αμερική οι οποίοι είναι εξαιρετικά θερμοί και ενθουσιώδεις με την προέλευσή μας. Το διεθνές brandname μας ως χώρα είναι ακόμη, παρά όσα έχουν συμβεί, εξαιρετικά θετικό. Και διαπιστώσαμε και οι ίδιοι ότι οι Αμερικανοί είναι πιο έτοιμοι στο να ρισκάρουν με ένα καινοτόμο προϊόν, να δοκιμάσουν ένα “beta”. Βασίζονται σε αυτά που βλέπουν και στο αν το προϊόν τους κάνει τη δουλειά».
Το ελληνικό οικοσύστημα να διδαχθεί από την εμπειρία ξένων startups
Σχολιάζοντας το επίπεδο των startuppers στην Ελλάδα, ο Πάνος το χαρακτηρίζει ως εξαιρετικό, επισημαίνει, ωστόσο, πως μας λείπουν οι διεθνείς επιχειρηματικές εμπειρίες, μια κουλτούρα εξωστρέφειας και μια αντίληψη για το πώς κινούνται οι startups που στοχεύουν σε υψηλή ανάπτυξη. Εξηγεί πως για να αναπτυχθεί αυτή η κουλτούρα χρειάζονται υποδείγματα επιτυχίας, και ένα οικοσύστημα έτοιμο να διδαχθεί από ανθρώπους που έχουν προσπαθήσει και έχουν επιτύχει. «Η τελευταία γενιά επιτυχημένων ελληνικών startups ευτυχώς παίζει αυτό το ρόλο και βλέπουμε πολύτιμη εμπειρία να επιστρέφει στην Ελλάδα σε αυτόν τον τομέα και να διαχέεται σε νεότερους αλλά και πιο ηλικιωμένους επίδοξους startuppers. Άλλωστε μπορεί ένα startup να αποτύχει την πρώτη φορά, αλλά έτσι και κολλήσεις το “μικρόβιο” της επιχειρηματικότητας, είναι σίγουρο ότι θα σε συνοδεύει για μια ζωή».
Αυτό που έχει σημασία για τον Πάνο είναι το προσωπικό ταξίδι του καθενός, να μαζεύει εμπειρίες και δεξιότητες που θα του επιτρέπουν να προσδιορίζει το μέλλον του και να επιδρά θετικά στο περιβάλλον του. «Όλοι ελπίζουμε ότι αυτή η γενιά Ελλήνων, που αποδεδειγμένα είναι η καλύτερα εκπαιδευμένη, καταρτισμένη, μορφωμένη, πολύγλωσση, εξωστρεφής, πολυταξιδεμένη, θα μπορέσει να γυρίσει πίσω σύντομα, με τους δικούς της όρους, από επιλογή αυτή τη φορά κι όσο είναι παραγωγική, όχι από ανάγκη ή όταν πάρει τη σύνταξη. Κι ότι αυτό το “braingain” θα θέσει τις βάσεις για μια Ελλάδα ανοιχτή, εξωστρεφή, που θα τολμά και θα επιβραβεύει το ρίσκο, τη δημιουργία, την επιτυχία».
Πηγή : www.fortunegreece.com