Γράφει ο Γιάννης Τσιρογιάννης
Δοκιμάζουμε το επιτυχημένο Mazda 3, το οποίο βάζει την εταιρία μεμιάς στο πάνθεον των εκλεκτών μικρομεσαίων οικογενειακών αυτοκινήτων, κυρίως εκείνων με άποψη και προσωπικότητα.
Με όπλα την αξιοσημείωτη αξιοπιστία, την ενδιαφέρουσα οδική συμπεριφορά, αλλά και την κορυφαία ποιότητα κατασκευής (τομείς που το έκαναν να ξεχωρίσει απευθείας) το Mazda 3 έβαλε το δικό του λιθαράκι στην ιστορία μιας εταιρίας που δεν αγαπά τα τετριμμένα.
Οι άνθρωποι της ιαπωνικής εταιρίας τολμούν να αμφισβητούν τις παγκόσμιες τάσεις της αυτοκινητοβιομηχανίας, ακόμη κι αν γνωρίζουν πως βρίσκονται μόνοι αντίθετοι στο ρεύμα, κάτι σαν τη μύγα μέσα στο γάλα.
Υποστηρίζουν δε σθεναρά τις απόψεις τους και δεν επηρεάζονται από το περιβάλλον στο οποίο περιστοιχίζονται.
Για παράδειγμα η άποψη να μην χρησιμοποιούν turbo, ή η αμφισβήτησή τους απέναντι στην επερχόμενη ηλεκτροκίνηση έχει προκαλέσει αίσθηση στην αυτοκινητοβιομηχανία στο σύνολό της.
Σε ότι αφορά στο 3άρι πρόκειται για ένα εξαιρετικό μικρομεσαίο το οποίο σφύζει τεχνολογικών νεωτερισμών κάτι που προδίδει και η εντυπωσιακή εξωτερική σιλουέτα του με το “καλημέρα”, η οποία παραπέμπει απευθείας στο πρωτότυπο και το κυριότερο, δεν θυμίζει κανένα ανταγωνιστικό μοντέλο.
Η σχεδιαστική φιλοσοφία Kodo βρίσκει την τέλεια εφαρμογή πάνω στο νέο 3. Μακρύ καπό, λεπτά φωτιστικά σώματα, μεγάλη ενιαία εισαγωγή αέρα συνθέτουν ένα δυναμικό και χαρακτηριστικό πρόσωπο.
Εάν εξαιρέσεις το γεγονός πως το κρύσταλλο της πέμπτης πόρτας είναι μικρό περιορίζοντας την ορατότητα του οδηγού από τον κεντρικό καθρέπτη και πως τα πίσω παράθυρα είναι μικρά και απαγορευτικά για κλειστοφοβικούς, θαρρείς πως η εντυπωσιακή σχεδίαση δεν συνοδεύτηκε από περαιτέρω θυσίες. Δεν μπορείς όμως να τα έχεις όλα…
Με 4.460 μ. μήκους, 1.795 μ. πλάτους, 1.435 μ. ύψους, αλλά και μεταξόνιο 2.725 μ., το Mazda 3 υπόσχεται ευρυχωρία. Οδηγός και συνοδηγός δεν θα αντιμετωπίσουν κάποιο χωροταξικό θέμα, σε αντίθεση με τους πίσω επιβάτες οι οποίοι θα χρειαστεί να προβούν σε ορισμένους περιορισμούς όσον αφορά στην αίσθηση, τόσο για τα γόνατα όσο και για τα κεφάλια τους.
Από την άλλη, τα 358 λίτρα του χώρου αποσκευών δεν ξεπερνούν το μέσο όρο της κατηγορίας, έχοντας μάλιστα και ψηλό κατώφλι φόρτωσης, αυτό που σώζει τα προσχήματα είναι το κανονικό σχήμα του. Εκεί που πραγματικά θα υποκλιθείς, είναι στην κορυφαία ποιότητα υλικών κατασκευής και φινιρίσματος. Κορυφαία χωρίς περιστροφές.
Η άριστη συναρμογή των ποιοτικών στο σύνολό τους υλικών συνθέτουν μια εικόνα δίχως άλλο premium, ανώτερης κατηγορίας. Μαλακά πλαστικά, με επενδύσεις δέρματος και φινίρισμα που δεν επιδέχεται κριτικής, κάνουν το εσωτερικό του Mazda 3 να συγκρίνεται με μοντέλα premium κατασκευαστών και μάλιστα στην καλύτερη εκτέλεσή τους. Η θέση οδήγησης διαθέτει πολλαπλές ρυθμίσεις, το τιμόνι μετακινείται τηλεσκοπικά κατά 70 χιλιοστά, ενώ οι θέσεις για μικροαντικείμενα θα σε ικανοποιήσουν.
Χωρίς υπερτροφοδότηση αλλά με μπόλικη αξιοποιήσιμη τεχνολογία ο δίλιτρος ατμοσφαιρικός 4κύλινδρος βενζινοκινητήρας 150 ίππων με 213 Nm ροπής, συνδυάζεται με ένα ήπια υβριδικό σύστημα 24 Volt. Με την κωδική ονομασία e-Skyactiv G υιοθετεί μεταξύ άλλων το εξαιρετικό χειροκίνητο κιβώτιο 6 σχέσεων.
Τα νούμερα του κατασκευαστή είναι στα 9,1 δευτερόλεπτα για τα 0-100 χλμ./ώρα και τελική ταχύτητα τα 206 χλμ./ώρα. Το τράβηγμα του κινητήρα σε κάνει να υπερθεματίζεις τον υψηλό κυβισμό και να ξεχνάς προσωρινά την απουσία του turbo, εκτός βέβαια από τις ενδιάμεσες επιταχύνσεις όπου λογικά θα περίμενες κάτι περισσότερο. Οι Ιάπωνες όμως ορκίζονται στο Θεό της αξιοπιστίας αλλά και της οικονομίας καυσίμου (είδαμε 7,5 λτ./100 χλμ.).
Το Mazda 3 σε εκπλήσσει ευχάριστα στο δρόμο κυρίως με την ποιοτική κύλιση, η οποία σε κάνει να ξεχνάς τους κακοτράχαλους ελληνικούς δρόμους. Όπως επίσης, και με τα δυναμικά χαρακτηριστικά του που υποκινούνται, αφενός, από την στιβαρή (γεροδεμένη) αίσθηση του πλαισίου, αφετέρου, από την καλοδουλεμένη ανάρτηση.
Η τελευταία δε, σημειώστε πως αποσβένει ιδανικά κάθε είδους κακοτεχνία της εγχώριας οδοποιίας, τόσο μάλιστα ώστε, ακόμη και οι μεγάλοι τροχοί να μην επηρεάζουν το παρεχόμενο επίπεδο άνεσης.
Από την άλλη τώρα, η ακρίβεια των χειρισμών, το ζύγισμα του πλαισίου και η εν γένει συμπαγής αίσθηση του 3 σε προϊδεάζουν θετικά να ζητήσεις το κάτι παραπάνω σε επίπεδο οδικής συμπεριφοράς.
Όταν το κάνεις, θα συναντήσεις υψηλά περιθώρια πρόσφυσης, ουδετερότητα στις κινήσεις του αμαξώματος και στο… πολύ βάθος, προοδευτικές αντιδράσεις σε κάθε αλλόκοτη ενέργεια από μέρους σου. Το σύστημα διεύθυνσης ακολουθεί τις επιθυμίες σου, χωρίς βέβαια να θυμίζει “ειδικές” κατασκευές σε ακρίβεια και πληροφόρηση, το αμάξωμα δεν γέρνει αποθαρρυντικά και τέλος, τα φρένα είναι εκεί όταν και όποτε τα χρειαστείς.
Πρόκειται για ένα εξαιρετικό αυτοκίνητο, προσεγμένο στην παραμικρή λεπτομέρεια. Μας άρεσε η ιδιαίτερη σχεδίαση, εντός κι εκτός, η έντονη προσωπικότητα, η κορυφαία ποιότητα στο εσωτερικό, το στήσιμο αλλά και η κύλιση. Τώρα, η επιλογή αποκλειστικά ατμοσφαιρικού κινητήρα, αντισταθμίζεται έως ένα βαθμό, από την χωρητικότητα 2 λίτρων του βενζινοκινητήρα.
Στον αντίποδα, οι περιορισμένοι χώροι στο πίσω τμήμα και η τσιμπημένη έκδοση σε όσους επιλέξουν το αυτόματο κιβώτιο, πιθανόν να αποτελέσουν τις όποιες ανασταλτικές σκέψεις.
Η τιμή του Mazda 3 2.0 e-Skyactive G 150 ξεκινά από τα 28.667 ευρώ.