syrmas-metropolitanΣτα οφέλη του ιατρικού τουρισμού για τη χώρα μας αναφέρθηκε ο Δ/ντής Ανάπτυξης του Νοσοκομείου Metropolitan, κ. Δημήτρης Σύρμας. Σε αποκλειστική συνέντευξη που παραχώρησε στο TourismToday.gr υπογραμμίζει τη χρονική καθυστέρηση που καταγράφεται στην προώθηση του ιατρικού τουρισμού ο οποίος θα μπορούσε να αυξήσει σημαντικά τα έσοδα του κράτους.

Της Μαρίας Ακριβού

Ο ίδιος τονίζει ότι η οικονομική κρίση επιτάσσει αλλαγές καθώς η ζήτηση από την εσωτερική αγορά δεν αρκεί και απαιτείται στροφή στην εξωστρέφεια.

Με την Τουρκία, το Ισραήλ και τη Γερμανία να αποτελούν τους βασικούς ανταγωνιστές μας σε διεθνές επίπεδο, η Ελλάδα μπαίνει δυναμικά στο διεθνές προσκήνιο προκειμένου να κερδίσει μερίδιο αγοράς.

“Δε σημαίνει ότι οι υπηρεσίες του ιατρικού τουρισμού πρέπει να δίνονται σε χώρες με τουριστικό μόνο ενδιαφέρον.”

Σε ό,τι αφορά τα σχέδια του Metropolitan, έχει υψηλές προσδοκίες από τη συμμετοχή του στο workshop ιατρικού τουρισμού που θα πραγματοποιηθεί στη Μόσχα στις 30 Οκτωβρίου. Επιχειρείται εδραίωση της παρουσίας του στη ρωσική αγορά μέσω και της πρόσφατης συμφωνίας με τη Rosgostrach, τη μεγαλύτερη ιδιωτική ασφαλιστική εταιρεία της Ρωσίας. Εκτός όμως από τη Ρωσία το Metropolitan έχει παρουσία σε Λιβύη και Ρουμανία, ενώ γίνονται σταθερά βήματα σε νέες αγορές όπως αυτές του Καζακστάν, της Λευκορωσίας και της Ουκρανίας. Όσο για τις εκτιμήσεις αναφορικά με τα οικονομικά αποτελέσματα του Νοσοκομείου, ο κ. Σύρμας εκτιμά ότι ο τζίρος θα κυμανθεί φέτος στα ίδια επίπεδα με πέρυσι κοντά στα 100 εκατ. Ευρώ.

Η κυβέρνηση περιμένει μεγάλα κέρδη από τον ιατρικό τουρισμό. Κατά πόσο αυτό είναι εφικτό και ποιες οι προβλέψεις σας;

Ο τομέας του ιατρικού τουρισμού σίγουρα θα μπορούσε δυνητικά να φέρει πολλά κέρδη στη χώρα. Αυτό όμως δεν μπορεί να γίνει άμεσα καθώς χώρες που έχουν επωφεληθεί πάρα πολύ από την ανάπτυξη του ιατρικού τουρισμού είναι χώρες που επένδυσαν μακροχρόνια σ’ αυτόν. Επομένως η Ελλάδα που τώρα μπαίνει σ’ αυτό το στίβο ,νομίζω ότι, θα πρέπει να περιμένει και να επενδύσει κάποια χρόνια έτσι ώστε να μπορέσει να ανταγωνιστεί τις άλλες χώρες που έχουν το προβάδισμα.

Θεωρείτε ότι έλειπε η τεχνογνωσία στην Ελλάδα και δεν προχώρησε το συγκεκριμένο θέμα;

Όχι δεν έλειπε η τεχνογνωσία αλλά όπως και στα υπόλοιπα πράγματα που κάνουμε στην Ελλάδα υπήρχε μια εσωστρέφεια καθώς τα περιθώρια κέρδους ήταν, όπως φαίνεται, ικανοποιητικά από την εσωτερική αγορά και κανένας δεν είχε την όρεξη ή το κίνητρο να επενδύσει στις αγορές του εξωτερικού. Αυτό σήμερα έχει αλλάξει. Η Ελλάδα έτσι και αλλιώς έχει κάποια πλεονεκτήματα γιατί είναι από τις χώρες οι οποίες δεκαετίες επένδυαν, ειδικά στην ιδιωτική υγεία, σοβαρά ποσά στο χώρο αυτό. Δεν είναι τυχαίο ότι η Ελλάδα είχε από τις υψηλότερες δαπάνες στην ιδιωτική υγεία συγκρινόμενη με τις δαπάνες της Αμερικής και του Καναδά. Πολλές από αυτές τις δαπάνες έχουν πιάσει τόπο και μπορούν πλέον να χρησιμοποιηθούν για να μπορούμε να ανταγωνιστούμε στον τομέα των ιατρικών υπηρεσιών άλλες χώρες όπως η Τουρκία, το Ισραήλ και η Γερμανία. Γιατί αυτοί είναι οι ανταγωνιστές μας στις διεθνείς αγορές του ιατρικού τουρισμού.

Πόσο εύκολο είναι να προωθηθεί το πακέτο του ιατρικού τουρισμού σε νησιωτικές περιοχές τη στιγμή που δεν υπάρχουν οι απαιτούμενες υποδομές;

Χωρίς τις υποδομές δεν μπορεί να γίνει κάτι. Δεν μπορεί κανείς να προσφέρει το προϊόν για το οποίο έρχεται ο επισκέπτης. Μπορείς να δώσεις τον τουρισμό αλλά δεν μπορείς να δώσεις τον ιατρικό τουρισμό. Άρα αυτό που πιστεύω είναι ότι οι νησιωτικές περιοχές και γενικά οι τουριστικές περιοχές της χώρας μπορούν να βοηθήσουν στο να δώσουν το κάτι παραπάνω σε κάποιον που έρχεται για ιατρικό τουρισμό στην Ελλάδα. Ίσως η Ελλάδα είναι από τις μοναδικές χώρες που κάποιος μπορεί να συνδυάσει τον τουρισμό με τον ιατρικό τουρισμό. Αυτό δε σημαίνει ότι οι υπηρεσίες του ιατρικού τουρισμού πρέπει να δίνονται σε χώρες με τουριστικό μόνο ενδιαφέρον. Μπορούν να δοθούν και σε περιοχές όπως είναι η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη. Στα αστικά κέντρα που υπάρχουν πιο μεγάλες δυνατότητες.

Στις 30 Οκτωβρίου αναμένεται να πραγματοποιηθεί το workshop του ιατρικού τουρισμού στη Μόσχα. Ποιες οι προσδοκίες σας;

Εμείς όπως γνωρίζετε είχαμε λάβει μέρος και στο προηγούμενο workshop που είχε γίνει. Είναι μια αγορά στην οποία εμείς προσπαθούμε να μπούμε μεθοδικά. Έχουμε επενδύσει χρήμα, κόσμο και χρόνο σ’ αυτή την αγορά. Έχουμε μεγάλες προσδοκίες από την αγορά της Ρωσίας. Δεν είναι καθόλου εύκολη αγορά. Είναι μια ιδιαίτερα απαιτητική αγορά στην οποία οι μεγάλες δυνάμεις του ιατρικού τουρισμού έχουν μπει εδώ και πολλά χρόνια. Πιθανόν να γνωρίζετε πως οι Ρώσοι μας έχουν στο μυαλό τους σαν τουριστικό προορισμό και όχι σαν προορισμό ιατρικού τουρισμού και αυτό θέλει χρόνο και προσπάθεια για να αλλάξει. Σίγουρα είναι μια φιλική αγορά προς την Ελλάδα στην οποία νομίζουμε ότι αξίζει κάποιος να επενδύσει.

Πρόσφατα το Metropolitan προχώρησε στη σύναψη συμφωνίας με μια μεγάλη ασφαλιστική εταιρεία του εξωτερικού. Πείτε μας δύο λόγια γι’ αυτό. Τι αλλάζει για την εταιρεία;

Tο Metropolitan έχει υπογράψει μια συμφωνία με τη μεγαλύτερη ίσως ιδιωτική ασφαλιστική εταιρεία της Ρωσίας, τη Rosgostrach, η οποία δίνει τη δυνατότητα σε Ρώσους ασφαλισμένους της εταιρείας να έρθουν για περίθαλψη στην Ελλάδα και στο Metropolitan χωρίς ουσιαστικά να πληρώσουν κάτι από την τσέπη τους και με την ασφαλιστική κάλυψη που τους παρέχεται και στη Ρωσία. Αυτό όπως καταλαβαίνετε είναι ένα πολύ μεγάλο πλεονέκτημα γιατί μας δίνει το δικαίωμα να προσελκύσουμε ευκολότερα πελάτες από τη Ρωσία. Θα πρέπει όμως αυτό το μήνυμα και αυτή τη δυνατότητα που έχουμε να την επικοινωνήσουμε. Και τώρα η πρόκλησή μας είναι αυτή. Να μπορέσουμε να επικοινωνήσουμε τα εκατομμύρια των ασφαλισμένων αυτής της εταιρείας και να τους πείσουμε όταν θα έχουν κάποιο πρόβλημα υγείας να το αντιμετωπίσουν στην Ελλάδα.

Σε τι φάση βρίσκεται το νομοσχέδιο για τον ιατρικό τουρισμό; Έχει υπάρξει κάποια σχετική ενημέρωση από το Υπουργείο Υγείας;

Τουλάχιστον από ό,τι εγώ γνωρίζω δεν έχει υπάρξει κάποια οργανωμένη ενημέρωση- κίνηση που να αφορά αυτούς που πραγματικά ασχολούνται με τον ιατρικό τουρισμό. Δεν μας έχουν προσεγγίσει. Ξέρω ότι γίνονται κάποια πράγματα αλλά όχι κάτι συγκεκριμένο.

Εκτός από την αγορά της Λιβύης στην οποία διεισδύσατε με επιτυχία, ποιες άλλες αγορές “βλέπει” το Metropolitan;

H αγορά της Λιβύης έχει γενικά μια μεγάλη προέκταση που είναι η αραβική αγορά. Υπάρχουν πολλές ομοιότητες. Άρα δυνητικά οι υπόλοιπες αραβικές αγορές και μάλιστα οι αγορές στις οποίες υπάρχουν ασθενείς διατεθειμένοι να καλύψουν το κόστος των εξόδων που χρειάζεται μια νοσηλεία στο εξωτερικό, είναι αυτές της Σαουδικής Αραβίας, των Εμιράτων και γενικά των πλούσιων αραβικών χωρών. Αυτές είναι κάποιες αγορές που έχουμε αρχίσει και τις κοιτάμε πιο στενά. Επίσης μια αγορά που έχουμε ήδη διεισδύσει, όχι βέβαια σε πάρα πολύ μεγάλο βαθμό αλλά σε ικανοποιητικό βαθμό, είναι η αγορά της Ρουμανίας στην οποία έχουμε και γραφείο. Εκεί έχουμε παρουσία, υπάρχουν συνεργάτες και υποδομές και ήδη φέρνουμε ασθενείς από αυτή την αγορά στην Ελλάδα. Έχουμε επίσης κάνει τα πρώτα μας βήματα στην αγορά του Καζακστάν, η οποία είναι συγγενής με την αγορά της Ρωσίας. Και φυσικά και με άλλες ρωσόφωνες χώρες όπως η Ουκρανία, η Λευκορωσία κ.α.

Γενικά πώς εκτιμάτε ότι θα κλείσει το 2013;

Το 2012 για το Metropolitan, λόγω της λιβυκής εξέγερσης, ήταν μια πολύ καλή χρονιά, όχι μόνο για εμάς αλλά και για τα υπόλοιπα νοσοκομεία της Ελλάδας. Όπως γνωρίζετε και το 2013 είχαμε συνέχεια σ’ αυτά τα προγράμματα και μάλιστα περιμένουμε ότι το β’ εξάμηνο θα είναι ακόμα καλύτερο. Τα μεγέθη θα κυμανθούν περίπου στα ίδια επίπεδα με το 2012, με τζίρο κοντά στα 100 εκατ. Ευρώ.

 

Σε τι επίπεδα διαμορφώνονται οι οφειλές του ΕΟΠΥΥ;

Σχετικά με τον ΕΟΠΠΥ για το 2013 έχει πληρωθεί για τον μήνα ΙΑΝΟΥΑΡΙΟ το 90%. Όσο αφορά τα χρέη προ ΕΟΠΠΥ έχουν δοθεί κάποια χρήματα από το ΙΚΑ αλλά εκκρεμούν πληρωμές και από άλλα ασφαλιστικά ταμεία.