mideia lagadiaΚαθοδική η επιβατική κίνηση στο αεροδρόμιο της Αθήνας, τους τρεις πρώτους μήνες του τρέχοντος έτους, φτάνοντας τα 2,2 εκατ. επιβάτες καταγράφοντας ποσοστιαία μείωση ύψους 7,8% σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο το 2012. Φτωχή μου Αθήνα κανείς δε σε σκέπτεται. Το συγκεκριμένο αποτέλεσμα αντανακλά τον περιορισμό της ελκυστικότητας της πόλης για τους ξένους ταξιδιώτες, την παντελή έλλειψη προβολής της πρωτεύουσας στο εξωτερικό μολονότι προς τούτο η περιφέρεια Αττικής διαθέτει κονδύλια 7 εκατ. ευρώ, καθώς και την αναμενόμενη μείωση σε προσφερόμενες πτήσεις από εγχώριους και ξένους αερομεταφορείς, κατά τη διάρκεια της χειμερινής περιόδου που ολοκληρώθηκε. Σημειώνεται ωστόσο, ότι μέσα από τη εικόνα αυτή, προκύπτουν συγκεκριμένα ενθαρρυντικά μηνύματα ανάκαμψης σχετικά με την εξέλιξη της κίνησης: Ήδη από το Φεβρουάριο, καταγράφεται σημαντική βελτίωση σε σχέση με τον Ιανουάριο, με την πτώση να μειώνεται από -10,6% σε 6,4%, τάση που συνεχίστηκε και το Μάρτιο (-6,5%). Οι διεθνείς επιβάτες, συνολικά στο τρίμηνο μειώθηκαν κατά 7,4%, παρουσιάζοντας πάντως περιορισμό των απωλειών από Ιανουάριο (-11,5%) έως το Μάρτιο (-3,6%).

Πρωτοφανής γκάφα ή σκόπιμη ενέργεια ; Οι απόψεις διίστανται αλλά το σφράγισμα λίγες ημέρες πριν ξεκινήσει η σεζόν των ξενοδοχείων “Zante Royal Resort and WaterPark”, “Imperial Beach” και “Palazzo di Zante” στην περιοχή Βασιλικού Ζακύνθου από τη Διεύθυνση της Περιφερειακής Υπηρεσίας Τουρισμού Δυτικής Ελλάδας-Πάτρας του ΕΟΤ, μόνο ως τέτοιο μπορεί να εννοηθεί. Να δεχθώ ότι κατά το παρελθόν, έστω και πρόσφατα μόλυνε τη θάλασσα αφού δεν πληρούσε τους όρους υγιεινής. Γιατί δεν τα κλείνατε πέρυσι ; Για να κάνει συμβόλαια και ο κόσμος να χαθεί ή να διοχετευθεί αλλού; Tα ξενοδοχεία ανήκουν στην εταιρεία με την επωνυμία «Μισίδης Συμμετοχών και Ακινήτων Μ.Ε.Π.Ε.». Στις 22 Απριλίου έγινε η σφράγιση. Έκτοτε τα ξενοδοχεία αυτά παραμένουν σφραγισμένα, ενώ την Τετάρτη αναμένονται οι πρώτες αφίξεις ξένων τουριστών. Σημειωτέον ότι και τα τρία αυτά ξενοδοχεία μαζί (όμορα), αποτελούν το μεγαλύτερο ξενοδοχειακό συγκρότημα της Ζακύνθου και εξυπηρετούν χιλιάδες διανυκτερεύσεις κατ ’έτος και απασχολούν πάνω από 110 υπαλλήλους κατά κύριο λόγο Ζακυνθινούς. Λυπάμαι που το λέω αλλά η εν λόγω υπηρεσία του ΕΟΤ εφόσον έκρινε ότι ήταν σωστό έπρεπε να κλείσει τα ξενοδοχεία πολύ πιο σύντομα δίχως να αφήσει την εταιρεία management που το διαχειρίζεται να συνάψει guarantee συμβόλαια. Τώρα που η εταιρεία πειθάρχησε στις αποφάσεις και το νόμο τώρα την κλείνουν. Συγχαρητήρια. Οι εργασίες για τα βελτιωτικά έργα με βάση την ΜΠΕ που έχει υποβληθεί προς έγκριση, έχουν αποπερατωθεί μαθαίνω ας γίνει ο έλεγχος να τελειώνουμε. Ας της επιβάλλουν πρόστιμο βρε παιδί μου, μην τρελαθούμε, εκτός και αν κάποιοι εξυπηρετούν αλλοτινούς σκοπούς…

7 σχήματα κατήλθαν στο διαγωνισμό για την 99ετή παραχώρηση της επιφάνειας των 291,2 στρ. του Άγιο Ιωάννη Σιθωνίας, διαδικασία όπου και σε αυτή ενδιαφέρονται Ρώσοι επενδυτές. Οι περισσότεροι ενδιαφερόμενοι κατήλθαν στο διαγωνισμό και για τα 184 στρ. στο Παλιούρι Χαλκιδικής, ενώ έκπληξη θεωρείται η συμμετοχή του Πόρτο Καρράς της Οικογένειας Στέγγου. Μεταξύ άλλων χθες πρόσκληση ενδιαφέροντος κατέθεσαν οι : Α) JSC Donskoy Tabac, συμφερόντων του επιχειρηματία Ιβάν Σαββίδη. Οι παραγωγικές της δραστηριότητες βρίσκονται στην πόλη Rostov-on-Don και απασχολεί περίπου 1.500 υπαλλήλους. Είναι μέλος του ομίλου εταιρειών Agrocom. Η εταιρεία πρόσφατα εκμίσθωσε από το ΙΚΑ για ένα έτος το “Makedonia Palace”.και εξαγόρασε ποσοστό 50,36% της εταιρείας προϊόντων καπνού ΣΕΚΑΠ Β) Isaev Igor που βρίσκεται σε φάση έναρξης υλοποίησης επένδυσης σε ξενοδοχείο στη Χαλκιδική, δραστηριοποιείται στη Ρωσία σε 3 κλάδους: (α) τραπεζικό: κατέχει άνω του 90% της ρωσικής RBA Bank, (β) εμπορικό :κατέχει το 57% του Οργανισμού Εμπορίου Φρούτων και Λαχανικών της Μόσχας και (γ) βιομηχανικό: εμφιαλωτήριο ποτών και αναψυκτικών. Γ) LAMDA Έργα Ανάπτυξης Α.Ε. που αποτελεί 100% θυγατρική της LAMDA Development, της οποίας κύρια δραστηριότητα είναι η ανάπτυξη, εκμετάλλευση και διαχείριση ακινήτων. Δ) ΔΟΜΟΤΕΧΝΙΚΗ Α.Ε.- Τεχνικές, Εμπορικές, Βιομηχανικές και Τουριστικές Επιχειρήσεις που ανήκει στην οικογένεια Αλεξόπουλου.

Θα συνεχίσω με λίγο αεροπορικό πάλι αφού σε ό,τι αφορά την εξέλιξη των διεθνών γεωγραφικών αγορών, τα πρώτα ενθαρρυντικά μηνύματα πηγάζουν από την θετική πορεία της αγοράς της Μέσης Ανατολής, σε συνδυασμό με τον περιορισμό των απωλειών από τη Δυτική Ευρώπη. Επισημαίνεται ότι, η αγορά της Βόρειας Αμερικής, αρχίζει πάλι να εξυπηρετείται από τη Delta με απευθείας πτήσεις (Αθήνα – Ν. Υόρκη), ενώ η αμερικανική εταιρεία έχει αφήσει ανοικτό το ενδεχόμενο να συνεχίσει τις πτήσεις της και το χειμώνα. Κατά πληροφορίες η νεοσύστατη και Low Cost Fly A μελετά τη διενέργεια απ΄ ευθείας πτήσεων από τη Νέα Υόρκη προς την Αθήνα από το προσεχές Φθινόπωρο, ενώ η Qatar Airways λόγω καθυστέρησης παράδοσης των Boeing 787 επανασχεδιάζει το πλάνο της για το δρομολόγιο Αθήνα- Νέα Υόρκη επίσης από τα τέλη Σεπτεμβρίου. Από πλευράς δρομολογίων και αεροπορικών εταιρειών, οι νέες εξελίξεις στο αεροδρόμιο της Αθήνας καταγράφονται σε 8 νέα δρομολόγια της Aegean Airlines για το Baku και τη Lyon και Βερολίνο, Γενεύη, Κίεβο, Μάντσεστερ, Αγ. Πετρούπολη, Βαρσοβία.

15 ημέρες κλείνει η Βουλή οπότε για τις 20 Μαΐου και μετά πηγαίνει το νομοσχέδιο του υπουργείου Τουρισμού.

Με την συμμετοχή περισσοτέρων από 500 Ρώσων τουριστικών πρακτόρων, 100 δημοσιογράφων και 150 Ελλήνων ξενοδόχων πραγματοποιήθηκε στην Κέρκυρα το 7ο ετήσιο Greek Forum που ο Tour Operator LABIRINT, ένας εκ των κορυφαίων της ρωσικής αγοράς. Η εμπορική διευθύντρια του LABIRINT Τατιάνα Ζότοβα αναμένει σημαντική αύξηση του κύματος Ρώσων τουριστών προς Ελλάδα, που θα ξεπεράσουν το 1 εκατ., ενώ επισήμανε ότι το 8ο Greek Forum 2014 θα διοργανωθεί στην Αθήνα, αναγνωρίζοντας τις προοπτικές του προορισμού. Η κα. Ζότοβα εξέφρασε την εμπιστοσύνη της στην Ελλάδα και στην προοπτική περαιτέρω σημαντικής αύξησης των Ρώσων τουριστών, υπογραμμίζοντας ότι για το 2013 ο LABIRINT, ο μεγαλύτερος Τ.Ο. της Ρωσίας, θα μετακινήσει προς την Ελλάδα πάνω από 200.000 τουρίστες.

Πανέτοιμη να υποδεχθεί την ιρλανδική αεροπορική εταιρεία Ryanair στην Αθήνα αλλά με τα κίνητρα, τους όρους και τις προϋποθέσεις που ισχύουν και για τις υπόλοιπες εταιρείες που επιχειρούν από τον Διεθνή Αερολιμένα της Αθήνας (ΔΑΑ), δηλώνει η διοίκηση του αεροδρομίου.

Οι προ ημερών τοποθετήσεις του αντιπροέδρου της Ryanair για τα υψηλά κόστη του αεροδρομίου της Αθήνας, -ο οποίος συνάντησε την περασμένη Πέμπτη και τον υπουργό Ανάπτυξης και Μεταφορών Κωστή Χατζηδάκη προκάλεσαν την άμεση αντίδραση της διοίκησης του ΔΑΑ που υποστηρίζει ότι, για την ανάπτυξη του αερολιμένα, έχει επιλέξει ένα επιχειρηματικό μοντέλο το οποίο στοχεύει μακροπρόθεσμα, με στήριξη των εταιρειών που επενδύουν σε διαρκή και μακροχρόνια παρουσία.

Σύμφωνα με τον ΔΑΑ «αυτό το επιχειρηματικό μοντέλο δεν συμβαδίζει με τις πρακτικές της Ryanair, η οποία ακολουθεί ως πολιτική την ανάπτυξη μέσω περιφερειακών αεροδρομίων, όπου και δεν επενδύει μακροχρόνια. Η πρακτική αυτή, ιδιαίτερα σε μικρού μεγέθους αγορές, όπως είναι η ελληνική, οδηγεί σε “κανιβαλισμό” της υπάρχουσας κίνησης με άμεσες αρνητικές επιπτώσεις στις υπάρχουσες εταιρείες που έχουν επενδύσει σε διαρκή παρουσία” αναφέρεται χαρακτηριστικά.

Η απάντηση της ιρλανδικής εταιρείας στην τοποθέτηση αυτή είναι ότι «την ώρα που το αεροδρόμιο της Αθήνας υποχωρεί σε κίνηση κατά 30%, η Ryanair αναπτύσσεται με ρυθμούς 500% και αυτό από μόνο του δείχνει πιο επιχειρηματικό μοντέλο είναι επιτυχημένο».

Απορρίπτει το μοντέλο ιδιωτικοποίησης για ελληνικά περιφερειακά αεροδρόμια που έχει επιλέξει η κυβέρνηση ο αντιπρόεδρος και αναπληρωτής Διευθύνων Σύμβουλος της Ryanair Michael Cawley. Υποστηρίζει ότι η ιδιωτικοποίηση που επιχειρείται από την πολιτεία κατά ομάδες, με γεωγραφικά χαρακτηριστικά θα έχει ως αποτέλεσμα αύξηση του κόστους. Δεν είναι η πρώτη φορά που διατυπώνεται κριτική για το μοντέλο αυτό καθώς πολλοί ήταν αυτοί που από την αρχή υποστήριξαν ότι η συγκέντρωση των αεροδρομίων μιας περιοχής σε μία ομάδα θα έχει ως αποτέλεσμα να μην λειτουργεί ο ανταγωνισμός και να εφαρμόζονται εναρμονισμένες πρακτικές.