mideia lagadiaΣε νέα τροχιά εισέρχεται η αεροπορική αγορά της Ελλάδας από τον προσεχή Νοέμβριο. Κλειδί για την αναδιαμόρφωση του αεροπορικού χάρτη της χώρας αποτελεί η ετυμηγορία της Επιτροπής Ανταγωνισμού της Ε.Ε. αναφορικά με την εξαγορά της Olympic από την Aegean η οποία πρέπει να έχει εκδοθεί έως τα τέλη του προσεχούς Σεπτεμβρίου. Κοινός τόπος είναι ότι οι δυο εταιρείες έχουν πάρει τις αποφάσεις τους, αφού ήδη η Olympic Air φέρεται να σχεδιάζει την αποδέσμευση και του τελευταίου Airbus που διαθέτει στο στόλο της πετώντας μόνο με ελικοφόρα κατά τη χειμερινή περίοδο.

Ο αντιπρόεδρος της Aegean Airlines Ευτύχης Βασιλάκης τονίζει ότι έως τις αρχές Σεπτεμβρίου η εταιρεία του θα ανακοινώσει την έναρξη 10 νέων προορισμών και 30 νέων δρομολογίων από την άνοιξη του 2014.

Ο κ. Βασιλάκης επισημαίνει ότι μέσα στον φθινόπωρο η Aegean Airlines θα διευρύνει, σε ποσοστό της τάξεως 40-60% τη συνολική χωρητικότητα των πτήσεων της από Αθήνα προς Θεσσαλονίκη, Ηράκλειο και Ρόδο. Ο αντιπρόεδρος της Aegean Airlines αναφέρει ότι το Ελευθέριος Βενιζέλος παραμένει ένα ακριβό αεροδρόμιο στο οποίο, όμως επιχειρούν και Low Cost Carriers πιστεύοντας ότι η απομείωση του σπατόσημου θα εκτοξεύσει τον τουρισμό της Αθήνας.

Ο κ. Βασιλάκης καταλήγοντας αναφέρει ότι η Aegean Airlinesπροχώρησε σε συμφωνία πτήσεων κοινού κωδικού (codeshare) με τη ιδιωτική ρωσική αεροπορική εταιρεία S7, με αντικείμενο πτήσεις από Ελλάδα προς/από Ρωσία αλλά και πτήσεις εσωτερικού.

Στο πλαίσιο αυτό η S7 θα εξυπηρετεί πτήσεις της Aegean, από τη Μόσχα (Domodedovo) προς Αθήνα, Ekaterinbug,Kazan, Novosibirsk, Samara και St. Petersburg. H Aegean θα εξυπηρετεί πτήσεις της S7 από Αθήνα προς Χανιά, Ηράκλειο, Μόσχα (Domodedovo), Μύκονο, Μυτιλήνη, Ρόδο και Σαντορίνη.
Από Ηράκλειο προς Μόσχα (Domodedovo), Ρόδο προς Μόσχα, Θεσσαλονίκη προς Μόσχα και προς Αγ. Πετρούπολη.

Την ίδια ώρα σύμφωνα με πληροφορίες η επικείμενη συρρίκνωση των πτήσεων της Ο.Α. ανοίγει το παιχνίδι και ήδη λέγεται ότι η ΕasyJet επιδιώκει να συνεχίσει ορισμένες πτήσεις της και το χειμώνα στο Ηράκλειο. Η εν λόγω κίνηση προσιδιάζει με την κίνηση της Ryanair στα Χανιά η οποία από τον Οκτώβριο πρόκειται να αυξήσει τις εβδομαδιαίες συχνότητες της πτήσεις από τα Χανιά από 5 σε 6 τον αριθμό.

Πάντως τα ήρεμα λόγω ύφεσης νερά της εσωτερικής αγοράς της Ελλάδας ήλθε να ταράξει την προηγούμενη Πέμπτη η Ryanair προχωρώντας στην παρουσίαση σχεδίου σωτηρίας του ελληνικού τουρισμού ζητώντας ουσιαστικά ότι και πριν 3 μήνες (εμπλουτίζοντας το με την πιθανή απώλεια 1,4 εκατ. αεροπορικών θέσεων στις εσωτερικές πτήσεις της Ελλάδας λόγω της συμφωνίας Aegean-O.A.) Δηλαδή την δραστική απομείωση των τελών του Ελευθέριος Βενιζέλος, γεγονός που ανάγκασε τη σύσταση κοινού μετώπου εναντίον της από τον Διεθνή Αερολιμένα της Αθήνας και την Aegean Airlines προκειμένου να αντικρούσουν τις νέες κατηγορίες που εξαπέλυσε η χαμηλού κόστους αεροπορική εταιρεία Ryanair.

Η αναπληρώτρια διευθύντρια ανάπτυξης δρομολογίων της Ryanair Κέιτ Σέρι, επανέφερε την πρότασή της ιρλανδικής εταιρείας για την ενίσχυση της ελληνικής οικονομίας υποσχόμενη για άλλη μια φορά να φέρει 10 εκατομμύρια επιβάτες μέσα στα επόμενα πέντε χρόνια εκ των οποίων 4 εκατομμύρια στην Αθήνα, 2 εκατ. στη Θεσσαλονίκη και 4 εκατ. στα υπόλοιπα αεροδρόμια. Ωστόσο, βασική προϋπόθεση για την περαιτέρω δραστηριοποίησή της εταιρείας της στην χώρα μας, είναι να καταργηθεί το σπατόσημο (12 ευρώ) σε όλα τα αεροδρόμια για τα καινούρια δρομολόγια, ενώ ειδικά σε ό,τι αφορά στον αερολιμένα της Αθήνας να υπάρξει και πρόσθετη μείωση 5 ευρώ ανά επιβάτη στις χρεώσεις του αεροδρομίου. Όπως υποστήριξε , η αύξηση των επιβατών θα φέρει 4,5 εκατομμύρια νέους τουρίστες στην Ελλάδα, θα ενισχύσει την οικονομία με 4,5 δισεκατομμύρια ευρώ, ενώ το «άνοιγμα» περίπου 150 νέων δρομολογίων θα δημιουργήσει 8.500 νέες θέσεις εργασίας. Επιπλέον, τόνισε ότι, εφόσον εκπληρωθούν οι προϋποθέσεις που θέτει, η εταιρεία σχεδιάζει να δημιουργήσει νέες βάσεις στην Αθήνα και στη Θεσσαλονίκη καθώς και να δραστηριοποιηθεί σε Μυτιλήνη, Καβάλα και Γιάννενα.

«Καλοδεχούμενοι όλοι αρκεί να καταβάλουμε όλοι τους ίδιους φόρους και επιβαρύνσεις», ήταν η απάντηση της Aegean Airlines, ενώ ο ΔΑΑ ανακοίνωσε ότι θα συνεχίσει και κατά τη χειμερινή περίοδο 2013-14 την πολιτική στοχευμένων κινήτρων, ουσιαστικά παρέχοντας εκπτώσεις από 30% έως 77% επί των χρεώσεων του αεροδρομίου. Σε δική της απάντηση η Ryanair κατηγόρησε εκ νέου το Ελευθέριος Βενιζέλος χαιρετίζοντας τις δηλώσεις της Aegean Airlines που κάνουν επίσης λόγο για την ανάγκη μείωσης του σπατόσημου.

Ανεβάζει τον πήχη του διαγωνισμού, για τη μαρίνα Αλίμου, το τουριστικό αγκυροβόλιο Νέας Επιδαύρου, καθώς και μέρος του λιμένα Υδρας και του τουριστικού καταφυγίου Πόρου το ΤΑΙΠΕΔ. Όπως αναφέρουν καλά πληροφορημένες πηγές του tourismtoday.gr, το Ταμείο έχει ολοκληρώσει νέο Επιχειρηματικό Σχέδιο για τη μαρίνα Αλίμου προσδοκώντας την άντληση περισσότερων εσόδων από τους ενδιαφερόμενους «παίκτες» δίδοντας ταυτόχρονα και νέα πνοή στην περιοχή.

Το νέο Business Plan του Αλίμου προβλέπει μέγιστη συνολική εκμετάλλευση 18.520 τ.μ. με συντελεστή 0.09 από 7.000 τ.μ. που επιτρέπεται σήμερα και απομάκρυνση των παράνομα λειτουργούντων μαγαζιών εντός του χώρου.

Λέγεται μάλιστα ότι το αναφερόμενο πλάνο χαίρει ήδη της εγκρίσεως της δημοτικής αρχής Αλίμου, εφόσον διασφαλιστεί η ασφαλής μεταφορά του κολυμβητηρίου σε γειτνιάζοντα χώρο, που ανήκει στην Εταιρεία Ακινήτων Δημοσίου.

Κατά τις ίδιες πηγές το Business Plan προβλέπει τον επιμερισμός της έκτασης σε 5 ζώνες-μέρη. Ακόμη για την βελτίωση των 2 εισόδων της μαρίνας, προβλέπεται η μετακίνηση του υπάρχοντος πρατηρίου καυσίμων στην Λεωφ. Ποσειδώνος σε άλλη θέση (ακούγεται ότι έχει διασφαλιστεί η σύμφωνη γνώμη του ιδιοκτήτη). Και στις 2 εισόδους θα υπάρχει χώροςparking.

Ειδικότερα στην Α’ Ζώνη προβλέπεται χώρος πρασίνου και αποθήκευσης σκαφών με ειδικό υπόστρωμα. Στη Β’ Ζώνη θα είναι το κτίριο διοίκησης-διαχείρισης της μαρίνας. Στη Γ’ ζώνη θα αναπτυχθούν εμπορικές χρήσεις (εστιατόρια, μπαρ, εμπορικό κέντρο, γυμναστήριο, καθώς και τα γραφεία των εταιρειών τσάρτερ σκαφών), όπως και Boutique ξενοδοχείο δυναμικότητας έως 60 δωματίων. Στη ζώνη Δ’ θα λειτουργεί εστιατόριο πολυτελείας, ενώ στη ζώνη Ε’ θα παραμείνει ο Ναυτικός Όμιλος Καλαμακίου. Οι ίδιοι κύκλοι τονίζουν ότι το κολυμβητήριο που στεγάζεται στη Ζώνη Γ΄ θα μεταφερθεί σε έτερο οικόπεδο του δημοσίου, όταν στη νέα θέση ολοκληρωθεί η κατασκευή σύγχρονου κολυμβητηρίου από τον ανάδοχο. Επίσης θα αυξηθούν οι θέσεις ελλιμενισμού από 1.100 που είναι σήμερα σε 1.300, ενώ στην άκρη του προβλήτα, προβλέπεται η κατασκευή εγκατάστασης με καύσιμα. Στο πλάνο εμπεριέχεται η λειτουργική σύνδεση της μαρίνας προς την πόλη του Αλίμου, όπου θα επιχωριάζουν ειδικά μονοπάτια τα οποία και θα επικοινωνούν με γύρω αστικό περιβάλλον. Κατά το μήκος και το πλάτος της μαρίνας θα υπάρχουν χώροι περιπάτου. Λέγεται ότι οι απαιτούμενες επενδύσεις από τον ανάδοχο-ιδιώτη θα ξεπερνούν τα 10 εκατ. ευρώ. Στους βασικούς άξονες του σχεδιασμού καταγράφεται από το ΤΑΙΠΕΔ η εξασφάλιση της εύρυθμής λειτουργίας της μαρίνας και της συνέχειας του παραλιακού μετώπου. Στα άμεσα σχέδια περιλαμβάνεται ακόμη και η απομάκρυνση 2 αυθαίρετων χρήσεων, ενός μπαρ και ενός γνωστού νυκτερινού κέντρου μουσικής.

Προβλήματα

Η αναθεώρηση του αρχικού σχεδίου του διαγωνισμού πάντως δεν αποτελεί πρόταση μόνο των 11 υποψηφίων. Πρόκειται κυρίως για την ανάδειξη μίας εκ των μεγαλύτερων μαρινών της ανατολικής Μεσογείου, σε Mega Marina που θα φιλοξενεί κυρίως Bare Boats, που εμμέσως πλην σαφώς θα προσιδιάζει σε μεγέθυνση με τη μαρίνα του Φλοίσβου.

Τα λειτουργικά προβλήματα σήμερα, μεταξύ άλλων, αφορούν τη μη ορθολογική αξιοποίηση της λιμενολεκάνης και την κακή κατάσταση των μόνιμων αγκυροβολίων, τις σοβαρές φθορές των πυργίσκων παροχών οι περισσότεροι από τους οποίους είναι εκτός λειτουργίας, όπως και η έλλειψη σταθμού καυσίμων και παραλαβής λυμάτων. Εμφανής πάντως είναι οι σοβαρές κυκλοφοριακές αγκυλώσεις που παρατηρούνται στις δυο εισόδους της μαρίνας, η έλλειψη κτιριακών εγκαταστάσεων και οι ασύμβατες οχλούσες χρήσεις στη χερσαία ζώνη της μαρίνας. Εύκολα διακριτός είναι ο ανεκμετάλλευτος χερσαίος χώρος, οι αυθαίρετες πρόχειρες κατασκευές, ενώ ανεπαρκής είναι η συντήρηση των λιμενικών και χερσαίων έργων. Τέλος, κοινός τόπος είναι η περιβαλλοντική υποβάθμιση της έκτασης λόγω της πρόχειρης διαμόρφωσης τους χώρου χερσαίας απόθεσης-συντήρησης σκαφών.

Κλίμα απαισιοδοξίας επικρατεί τις τελευταίες ημέρες σε επιτελείς του υπουργείου Μεταφορών για την πορεία του διαγωνισμού της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, αφού οι Ρώσοι της RZD φέρονται να έχουν ιδιαίτερες απαιτήσεις, από μία χώρα που ανήκει στην Συνθήκη Σένγκεν. Εκφράζουν επίσης απορίες για την πορεία εκσυγχρονισμού του δικτύου.

Την κατάργηση του 50% των διοικητικών πράξεων που αφορούν τη λειτουργία του κράτους επιζητά ο περιφερειάρχης Νοτίου Αιγαίου Γιάννης Μαχαιρίδης ούτως ώστε να καμφθούν οι γραφειοκρατικές αγκυλώσεις του δημοσίου. «Πίσω από κάθε διοικητική πράξη που υπάρχει κρύβεται ένας γραφειοκράτης δημόσιος υπάλληλος με σφραγίδα» τονίζει στον «Ε» ο κ. Μαχαιρίδης προσθέτοντας ότι είναι απαραίτητη η αναβάθμιση των υποδομών στα νησιά του Νοτίου Αιγαίου όπου η περιφέρεια εκτελεί 350 έργα σήμερα. Ο Περιφερειάρχης Νοτίου Αιγαίου αναφερόμενος στην πρόσφατη πυρκαγιά στη Ρόδο επισημαίνει ότι αυτά που έχτιζε η πολιτεία (πρόγραμμα αναδάσωσης) τα τελευταία 30 έτη καταστράφηκαν μέσα σε 6 ώρες από μια αμέλεια συμπληρώνοντας ότι η πυρκαγιά δεν έπληξε την τουριστική βιομηχανία του νησιού.

Βρετανικό fund ακούγεται ότι βρίσκεται πίσω από το όψιμο ενδιαφέρον επενδυτών προς την Eurobank για το ξενοδοχείο Capsis στο Σμαραγδένιο Νησί. Λέτε να επανέκαμψε η Minoan Plc; Eπίσης στη Ρόδο Ισραηλινοί φέρονται να βρίσκονται σε προχωρημένο στάδιο συζητήσεων για τη νέα μαρίνα της πόλης, που βρίσκεται σε φάση πολυετούς παραχώρησης.