mideia lagadia

Αναβαθμισμένη πολιτικά εμφανίζεται η Βασίλισσα Όλγα. Αυτό διαπίστωσα με βάση το τελευταίο ταξίδι της στο Ισραήλ το οποίο είχε περισσότερο πολιτικό χαρακτήρα πάρα τουριστικό. Άλλωστε η Ελληνίδα υπουργός είναι από τους πολύ λίγους πολιτικούς που συναντούν τον πρόεδρο της χώρας Σιμόν Πέρες, οποίος από το περυσινό καλοκαίρι έχει δηλώσει την συμπάθεια του στο πρόσωπο της. Η έκθεση όπως μου είπε ο σμπίρος μου είχε ενδιαφέρον περισσότερο επιχειρηματικό αφού ο υπουργός Τουρισμού του Ισραήλ αποχωρεί. 

Η αλήθεια είναι ότι οι Ισραηλινοί φοβούνται την προοπτική εισόδου της Ελλάδας στον ιατρικό τουρισμό, κλάδο από τον οποίο αντλούν 200.000 Ρώσους τουρίστες ετησίως.
Ένας άλλος φόβος τους έχει να κάνει με την Χρυσή Αυγή γεγονός που όσο και αν φαίνεται περίεργο μπλοκάρει το ταξίδι τους στην Αθήνα. Είναι απαιτητικοί τουρίστες που τους αρέσει να πληρώνουν λίγα.

Όπως έμαθα αρχής γενομένης το φετινό καλοκαίρι ξεκινά απ΄ ευθείας πτήση τσάρτερ από το Τελ Αβίβ για τη Μύκονο. Ανεπιβεβαίωτες πληροφορίες αναφέρουν ότι την γραμμή Ισραήλ-Μύκονος θα την εγκαινιάσει η Dana International.

Έκλεισε η διαδικασία για τα γραφεία εξωτερικού. Την άλλη εβδομάδα οι επίσημες ανακοινώσεις. Επικράτησε η αξιοκρατία και όπως μου είπαν η Όλγα Κεφαλογιάννη έκλεισε τα αυτιά της στις σειρήνες του ρουσφετιού που αποτελούν μόνιμη επωδό σε τέτοιες περιπτώσεις.

Δεν πέρασε τελικά στον έλεγχο της Atlantica Hotels το ξενοδοχείο-συνεδριακό κέντρο ορόσημο στη Ρόδο Capsis Hotel στην Ιξιά. Όπως αναφέρουν οι ίδιες πηγές το τίμημα προσφορά άγγιξε το 60% του συνολικού δανεισμού του ξενοδοχείου στη Eurobank όμως η τράπεζα λέγεται ότι ζητά περισσότερα. Επισημαίνεται ότι η Atlantica Hotels ανήκει εξ ημισίας στον όμιλο Νικολή Νικολαϊδη και την TUI. Επισημαίνεται ότι στα μεγάλα ατού της μονάδας είναι το σύγχρονο και μεγάλης δυναμικότητας συνεδριακό κέντρο που διαθέτει.

Προχωρά μεγάλη σύνθετη τουριστική επένδυση στον Πολύγυρο Χαλκιδικής. Οι επενδυτές καταθέτουν οσονούπω το σχετικό φάκελο στο Invest In Greece.

Δυσαρεστημένο φαίνεται να είναι το Μέγαρο Μαξίμου με την οργάνωση της επίσκεψης Σαμαρά στο Κατάρ από το υπουργείο Εξωτερικών. Αντίστοιχη άποψη έχουν ουκ ολίγοι επιχειρηματίες που ακολούθησαν τον πρωθυπουργό.

Καθυστερεί κατά πως φαίνεται η πραγματοποίηση της συμφωνίας ΤΡΑΙΝΟΣΕ – COSCO – Ηellwett Ρackard λόγω επιφυλάξεων των Kινέζων σε ότι αφορά την συνεργασία τους με τον ΟΣΕ. Κασσάνδρες της αγοράς, αναφέρουν ότι η Cosco έχει διαμηνύσει στην διοίκηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ ότι, δεν μπορεί να προχωρήσει σε συμφωνία με την εταιρεία, εξαιτίας της διαδικασίας αποκρατικοποίησης στην οποία βρίσκεται η τελευταία. Μάλιστα κάνουν λόγο υπογραφής της όποιας σύμβασης για μετά τον Απρίλιο. Υπενθυμίζεται ότι, προσωπικά ο ίδιος ο πρωθυπουργός Αντώνης Σαμαράς είχαν υποδεχθεί με ενθουσιασμό την συγκεκριμένη κατ’ αρχήν συμφωνία, που δεν ήταν πάντως όπως αποδείχθηκε τίποτε άλλο από ένα μνημόνιο, χωρίς δεσμευτικούς όρους. Οι επαφές των δυο πλευρών είχαν προχωρήσει με επίσκεψη του επικεφαλής της ΤΡΑΙΝΟΣΕ στο μεγάλο διαμετακομιστικό κέντρο της Ουγγαρίας για να «τρέξει» τη συμφωνία. Ακούγεται ότι αυτές τις ημέρες η κινεζική πλευρά προβάλλει “βέτο” με το αιτιολογικό ότι δεν ξέρει με ποιόν θα συνεργαστεί, αφού η ΤΡΑΙΝΟΣΕ αναμένεται να “αλλάξει χέρια”. Οι «κακές γλώσσες» λένε επίσης ότι η καθυστέρηση στη σύνδεση Ικονίου Θριασείου οφείλεται στην οικονομική αδυναμία του ΟΣΕ να δώσει στην κατασκευάστρια ΕΡΓΟΣΕ 21.000 μετρικούς τόνους σκύρα για να κατασκευαστεί η γραμμή, ποσότητα που είχε δανεισθεί στο παρελθόν. Λέγεται ότι ο ΟΣΕ υπέγραψε πρόσφατα τη σύμβαση προμήθειας των σκύρων προκειμένου να τα επιστρέψει στην ΕΡΓΟΣΕ ούτως ώστε να ολοκληρωθεί η γραμμή.

Συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού κινδυνεύουν να εμφιλοχωρήσουν στον κλάδο της υποδομής φιλοξενίας της χώρας μέσω του υπό κατάθεση πολυνομοσχεδίου του υπουργείου Τουρισμού σύμφωνα με καταγγελίες φορέων του χώρου. Πρόκειται για αντιδράσεις προερχόμενες κυρίως από το χώρο της ξενοδοχίας και των ενοικιαζομένων δωματίων, διαφωνίες που εδράζονται στην υπερανάπτυξη τουριστικών προορισμών και την κινητροδότηση ανέγερσης τουριστικών επαύλεων που ανταγωνίζονται άμεσα τις αναφερόμενες επιχειρήσεις οι οποίες επαπειλούνται με λουκέτο.

Κοινός τόπος είναι ότι οι διατάξεις του Σχεδίου Νόμου με τίτλο : «Αναδιάρθρωση Ελληνικού Οργανισμού Τουρισμού, μείωση διοικητικών βαρών, απλούστευση διαδικασιών για την ενίσχυση της τουριστικής επιχειρηματικότητας και λοιπές διατάξεις» δίδει ώθηση στις σύνθετες τουριστικές επενδύσεις που οι ίδιοι κύκλοι θεωρούν ως μονόδρομο για την ανέλιξη του τουριστικού προϊόντος της χώρας δημιουργώντας αντιφατικά συναισθήματα.

Σύμφωνα με κορυφαίο ξενοδοχειακό παράγοντα στο υπό κατάθεση νομοθέτημα και ειδικότερα στο άρθρο που αναφέρει τις περιοχές που επιτρέπεται η δημιουργία Οργανωμένων Υποδοχέων Τουριστικών Δραστηριοτήτων, η πολιτεία οφείλει στις τουριστικά ανεπτυγμένες περιοχές της χώρας να θέσει ένα ελάχιστο περιορισμό φέρουσας ικανότητας. Επίσης το ίδιο αγκάθι προκύπτει και στις περιοχές που ταυτίζονται με τα όρια των μητροπολιτικών συγκροτημάτων Αθήνας και Θεσσαλονίκης όπου το καταλυματικό δυναμικό είναι προβληματικό παρουσιάζοντας εξαιρετικά χαμηλές πληρότητες.

Ο πρόεδρος της Συνομοσπονδίας Επιχειρηματιών Ενοικιαζομένων Δωματίων Διαμερισμάτων Ελλάδος (ΣΕΕΔΔΕ) Κων/νος Μπρεντάνος μιλώντας στο tourismtoday.gr τονίζει ότι το περί ου ο λόγος πολυνομοσχέδιο του υπουργείου Τουρισμού, δημιουργεί εύλογα συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού αφού παρακάμπτει εμφανώς την κείμενη νομοθεσία περί λειτουργίας τουριστικών καταλυμάτων, επιτρέποντας σε ιδιοκτήτες τουριστικών κατοικιών να εκμισθώνουν για χρονικό διάστημα λιγότερο των 90 ημερών τις κατοικίες τους, ανοίγοντας και επίσημα το δρόμο στους ξένους που διαθέτουν κατοικίες να νοικιάζουν τα σπίτια τους σε αλλοδαπούς κατά κύριο λόγο. Όμως -προσθέτει ο κ. Μπρεντάνος- 2.160 Μικρομεσαίες Ελληνικές Επιχειρήσεις που πράττουν το ίδιο, υποχρεώνονται να καταβάλουν εισφορές στον Ο.Α.Ε.Ε. και ειδικούς φόρους, αντικίνητρα που δεν επιβάλλονται στον αλλοδαπό ιδιοκτήτη κατοικιών που πλέον ως γνωστόν σε τουριστικές περιοχές ανέρχονται σε δεκάδες χιλιάδες. Τα παραπάνω συσσωρευμένα κατά τον κ. Μπρεντάνο οδηγούν σε αφανισμό δεκάδες χιλιάδες επιχειρήσεις ενοικιαζομένων δωματίων. Τέλος ο πρόεδρος της Συνομοσπονδίας Επιχειρηματιών Ενοικιαζομένων Δωματίων Διαμερισμάτων Ελλάδος συμπληρώνει ότι είναι άδικο να επιτρέπεται η χρήση Αιγιαλού μόνο στα ξενοδοχεία και όχι και σε επιχειρήσεις ενοικιαζομένων δωματίων που διαθέτουν αιγιαλό.

Όπως αναφέρουν πηγές προσκείμενες στο χώρο της ξενοδοχίας, στο συγκεκριμένο νομοσχέδιο δεν επιχωριάζει κανένας περιορισμός για την δημιουργία σύνθετων τουριστικών καταλυμάτων (δηλαδή ξενοδοχεία με τουριστικές κατοικίες) παρά μόνο το όριο των 150 στρ.

Το αυτό ισχύει και στους ορεινούς οικισμούς με υψόμετρο άνω των 600 στρ. Σημειώνεται ότι το προηγούμενο -αυστηρό κατά πολλούς χωροταξικό- έθετε περιορισμούς στη διατιθέμενη έκταση των νησιών με πάνω από 90 τετρ. χλμ κλιμακούμενη από 2 τοις χιλίοις μέχρι 1 τοις χιλίοις. Με βάση τους περιορισμούς αυτούς, καθώς και το ελάχιστο όριο των 150 στρ. επιτρεπόταν να ανεγερθεί μια μονάδα σε 17 νησιά όπως Μήλος, Πάρος, Τήνος κ.α., 2 μονάδες σε Κάρπαθο, Άνδρο, Ζάκυνθο, Νάξο, Λευκάδα, 3 μονάδες σε Σάμο, Λήμνο, Κέρκυρα και πάνω από 3 μονάδες για Κεφαλονιά, Κρήτη, Ρόδο, Χίο και Λέσβο.

Οι ίδιοι κύκλοι εκτιμούν ότι ευτελίζεται η ειδική τουριστική υποδομή, δεδομένης της ενσωμάτωσης σε αυτή την κατηγορία των κέντρων αισθητικής όπως και οι εγκαταστάσεις και υποδομές ανάδειξης και αξιοποίησης περιβαλλοντικών, γεωλογικών, γεωμορφολογικών, αρχιτεκτονικών, ιστορικών, θρησκευτικών στοιχείων της περιοχής, οι οποίες βρίσκονται είτε στο γήπεδο εκμετάλλευσης του σύνθετου τουριστικού καταλύματος είτε και στην ευρύτερη περιοχή, εφόσον ενσωματώνονται λειτουργικώς στο σύνθετο τουριστικό κατάλυμα. Ακόμη εκτιμάται ότι «ξεχειλώνονται» οι περιορισμοί στις τουριστικές επιπλωμένες κατοικίες που επιτρέπεται να ανεγερθούν στα γήπεδα γκολφ, προκειμένου ακολούθως να εκμισθωθούν ή να πουληθούν ούτως ώστε να αποσβεστεί η ιδιαίτερα κοστοβόρος οφείλεται να ομολογηθεί επένδυση.

Αυτό που προκαλεί έμφραγμα -κυρίως στον κλάδο των ενοικιαζομένων δωματίων- είναι το γεγονός ότι στο άρθρο για τις τουριστικές επαύλεις «βαφτίζεται» ως τουριστικό κατάλυμα η οποιαδήποτε κατοικία άνω των 100 τ,μ. με απλή θεώρηση συμφωνητικού στη ΔΟΥ και κατάθεση στην Περιφερειακή Υπηρεσία Τουρισμού με αποτέλεσμα όπως σημειώνουν οι ίδιοι κύκλοι να ανοίγει ο δρόμος για τον πλήρη ισοπέδωση του ελληνικού τουρισμού. Υπογραμμίζουν επίσης ότι με αφορμή την κινητροδότηση δημιουργίας επιχειρήσεων επιπλωμένης τουριστικής κατοικίας μέσω της αυτοκατάταξης τους (άρθρο 28) ο ελληνικός τουρισμός δεν χρειάζεται άλλα βοηθητικά καταλύματα, παρά μόνον καλά καταλύματα χωρίς «εκπτώσεις».