Το πέρασμα στον ενιαίο ναυπηγικό φορέα αποτελεί κατά τον πρόεδρο του ΠΑΣΟΚ, Ευάγγελο Βενιζέλο, τη μοναδική λύση ώστε να αναπτυχθεί και πάλι στην Ελλάδα η ναυπηγική βιομηχανία.
Μια τέτοια κίνηση θα έχει, σύμφωνα με τον κ. Βενιζέλο, που μίλησε χθες σε παραγωγικούς φορείς στον Οργανισμό Λιμένος Πειραιά, δύο στόχους: από τη μια να πείσει την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να δώσει στη ναυπηγική βιομηχανία την ευκαιρία, όχι απλά και μόνο να επιβιώσει, αλλά και ν’ αναπτυχθεί στον ευρωπαϊκό και στο διεθνή ανταγωνισμό και από την άλλη να επαναφέρει την Ελληνική Εμπορική Ναυτιλία στην ελληνική ναυπηγική βιομηχανία.
Σε ό,τι αφορά τον πρώτο στόχο, ο κ. Βενιζέλος τόνισε πως η ευκαιρία για την ανάπτυξη της ναυπηγικής βιομηχανίας θα πρέπει να γίνει χωρίς καταναγκασμούς, διοικητικού και νομικού χαρακτήρα που πνίγουν τις δυνατότητες που έχει η ελληνική ναυπηγική υποδομή και το προσωπικό, το οποίο, όπως ανέφερε, είναι διεθνώς ανταγωνιστικό, καταρτισμένο, έμπειρο και μπορεί να κάνει θαύματα.
Στην ουσία, ο κ. Βενιζέλος προτείνει μέσω του ενιαίου φορέα να απεμπλακούν τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά από τις κυρώσεις που έχει επιβάλει η επιτροπή. Σημειώνεται ότι στα Ελληνικά Ναυπηγεία Σκαραμαγκά αρχικά είχε επιβληθεί πρόστιμο σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Επιτροπής, που σήμερα ξεπερνά τα 550 εκατ. ευρώ, για παράνομες επιδοτήσεις.
Στη συνέχεια το Δεκέμβριο του 2010 επεβλήθη ως αντιστάθμισμα η απαγόρευση εμπορικών δραστηριοτήτων, έπειτα από διαπραγματεύσεις που είχε η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Τα ΕΝΑΕ
Εν τω μεταξύ, αμετακίνητη στις θέσεις της απέναντι στο ελληνικό δημόσιο παραμένει η διοίκηση των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά (ΕΝΑΕ).
Η διοίκηση των ΕΝΑΕ δεν δέχεται να μπει σε νέες διαπραγματεύσεις με το ελληνικό δημόσιο, αφού, όπως επισημαίνει, βρίσκεται σε διαπραγματεύσεις ήδη εδώ και ένα χρόνο και ζητάει τη γραπτή – ανέκκλητη δέσμευση του υπουργείου Εθνικής Αμυνας ότι θα ανταποκριθεί (με αντικειμενικό τρόπο) στις συμβατικές του υποχρεώσεις και τις σχετικές ευθύνες του αμέσως μετά τις εκλογές της 6ης Μαΐου.
Με αφορμή τη συνάντηση που είχαν οι εργαζόμενοι στο Σκαραμαγκά (στους οποίους έχει επιβληθεί η εκ περιτροπής εργασίας μία φορά την εβδομάδα) με στελέχη του υπουργείου Αμύνης, ώστε να δοθεί λύση στα προβλήματά τους, η απάντηση που έλαβαν είναι ότι ελληνικό δημόσιο έχει τη δυνατότητα να τους καταβάλει τη μισθοδοσία τους όσο διαρκούν οι διαπραγματεύσεις για την υπογραφή των συμβάσεων για την παράδοση των τριών νέων υποβρυχίων και την κατασκευή άλλων, με την προϋπόθεση να εξευρεθεί νομική φόρμουλα προς τούτο.
Σε επιστολή του προς τους εργαζόμενους των ναυπηγείων ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος, Boulos Hankach, σημειώνει: «Μια ακόμη “δέσμευση” του υπουργείου Εθνικής Αμυνας να συζητήσουμε εκ νέου (ειδικά όταν είμαστε σε συζητήσεις και διαπραγματεύσεις εδώ και ένα έτος) δεν είναι, ούτε μπορεί να γίνει αποδεκτή».
Η διοίκηση των ΕΝΑΕ θεωρεί ότι οι τελευταίες ανακοινώσεις: «Εχουν δημιουργήσει ψευδείς ελπίδες, εξυπηρετώντας λόγους που φαίνονται να είναι περισσότερο πολιτικοί παρά οικονομικοί».
Οπως επισημαίνει ο κ. Hankach: «Παρά τις συνεχείς υποσχέσεις που μας δόθηκαν και τις οποίες επίσης γνωρίζετε, το ελληνικό κράτος απέτυχε να ικανοποιήσει τα δίκαια αιτήματά μας, όπως επίσης απέτυχε να τιμήσει τις δεσμεύσεις του και να ανταποκριθεί στις υποχρεώσεις του» και προσθέτει: «Εκτιμούμε τις προσπάθειες που καταβάλλουν οι εργαζόμενοι των ΕΝΑΕ και αισθανόμαστε βαθιά θλίψη γι’ αυτή την κατάσταση, που ουσιαστικά εξανάγκασε τη διοίκηση της εταιρείας να πάρει την απόφαση εφαρμογής του μέτρου της εκ περιτροπής εργασίας. Αυτό το μέτρο είναι η άμεση συνέπεια της, για μία φορά ακόμα, αποτυχίας του ελληνικού κράτους να υλοποιήσει τις συμβατικές και νόμιμες υποχρεώσεις του, όπως επίσης και στο να ανταποκριθεί στις ευθύνες του».
Τα σημεία
Για τα ΕΝΑΕ, μετά την αλλαγή του ιδιοκτησιακού καθεστώτος, απροσδόκητα, ένας μεγάλος αριθμός προβλημάτων εμφανίστηκε, τα οποία οδήγησαν στην κατάσταση αυτή. Τα προβλήματα αυτά είναι:
– Το ελληνικό κράτος έχει αθετήσει τους όρους των συμβάσεων ΑΡΧΙΜΗΔΗΣ & ΠΟΣΕΙΔΩΝ και οφείλει στα ΕΝΑΕ ποσά που υπερβαίνουν τα 180 εκατομμύρια ευρώ.
– Τα ΕΝΑΕ στερούνται εργασιών, ούτε και μπορούν να αναλάβουν έργα, τόσο από το Πολεμικό Ναυτικό όσο και από ναυτικές δυνάμεις τρίτων χωρών.
– Τα ΕΝΑΕ βρέθηκαν αντιμέτωπα με απαιτήσεις εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ, ο κύριος όγκος των οποίων προέρχεται από έναν κρατικό οργανισμό.
Ο πρόεδρος της εταιρείας επιχειρεί να δώσει και μια προσωρινή λύση στα οικονομικά προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι εργαζόμενοι. Στην επιστολή του τους ενημερώσει ότι έχει υποβάλλει προς την Privinvest το αίτημα να καλύψει αυτή για τον μήνα Απρίλιο μόνον και ευθέως προς όφελος των εργαζομένων τη διαφορά μεταξύ της πλήρους μισθοδοσίας και αυτής που προκύπτει από τη νόμιμη εφαρμογή του μέτρου της εκ περιτροπής εργασίας, υπό τη μορφή μιας ειδικής εξαιρετικής και με επιφύλαξη πληρωμής.
«Ναι» στα ιδιωτικά κεφάλαια, «όχι» στα ιδιωτικά μονοπώλια
Θετικός στο άνοιγμα της λιμενικής βιομηχανίας της χώρας στα ιδιωτικά κεφάλαια, αρνητικός όμως στο ενδεχόμενο περάσματος από το κρατικό μονοπώλιο σε νέου τύπου ιδιωτικά μονοπώλια εμφανίστηκε ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ, Ευάγγελος Βενιζέλος.
Στο ίδιο μήκος κύματος με την πρόσφατη ανακοίνωση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ επεσήμανε: «Επειδή η συνεργασία ανάμεσα στο δημόσιο και τον ιδιωτικό τομέα πρέπει να ενταθεί και στο χώρο των λιμανιών, το ιδιωτικό κεφάλαιο, οι ιδιωτικές επενδύσεις είναι καλοδεχούμενες. Εχουμε τη μεγαλύτερη δυνατή εξωστρέφεια, αλλά σε καμία περίπτωση τα κρατικά μονοπώλια δεν μπορούν να δώσουν τη θέση τους σε νέου τύπου ιδιωτικά μονοπώλια».
Σύμφωνα με τον κ. Βενιζέλο, εγγυητής σε αυτή την προσπάθεια θα είναι το κράτος, η Λιμενική Αρχή, ως ανεξάρτητη αρχή.
Στη διάρκεια της ομιλίας του επανέλαβε τη δέσμευσή του για επανίδρυση υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας, παραδεχόμενος: «Φυσικά δεν έχουμε ακολουθήσει πάντα μια ευθύγραμμη, ορθή οδό στα θέματα αυτά».
Ταυτόχρονα αναφέρθηκε στην πρόθεσή του να συγκροτηθεί το δίκτυο των ελληνικών λιμένων. «Αλλά για να το πετύχουμε αυτό πρέπει η ιδέα μας και η εξαγγελία μας για τη Λιμενική Αρχή να γίνει επιτέλους μια πραγματικότητα, ώστε να μπορέσουμε να διαχωρίσουμε όλες τις λιμενικές δραστηριότητες στις τρεις βασικές κατηγορίες τους: στην authority, στην Αρχή Λιμένων, στη διαχείριση της λιμενικής βιομηχανίας και στην παροχή υπηρεσιών», σημείωσε.
Σε ό,τι αφορά το ΥΕΝ επανέλαβε: «Ξεκινώντας τις θέσεις που θέλω να παρουσιάσω σήμερα εδώ, στο λιμάνι του Πειραιά, είμαι υποχρεωμένος ν’ αναφερθώ, πριν από οτιδήποτε άλλο, στη δέσμευσή μας για σύσταση του υπουργείου Ναυτιλίας» και προσέθεσε: «Δεν είναι δυνατόν η μεγαλύτερη ναυτιλιακή δύναμη του κόσμου, δεν είναι δυνατόν η Ελλάδα της Μεσογείου, η Ελλάδα του Αιγαίου και του Ιονίου, να μη διαθέτει ένα αφιερωμένο στη ναυτιλία υπουργείο».
Μιχαλολιάκος: Προς τη σωστή κατεύθυνση
Πληροφορηθήκαμε την επίσκεψη του προέδρου του ΠΑΣΟΚ στον ΟΛΠ και τις δηλώσεις που έκανε. Χαιρετίζουμε τη θέση του για επανασύσταση του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας. «Η δήλωση αυτή, αν και θυμίζει την επιστροφή του “δολοφόνου” στον τόπο του εγκλήματος, είναι προς τη σωστή κατεύθυνση, έστω δύο χρόνια μετά την κατάργησή του από την κυβέρνησή του».
Την ανωτέρω επισήμανση έκανε ο δήμαρχος Πειραιά, Βασίλης Μιχαλολιάκος, με αφορμή τις δηλώσεις του κ. Βενιζέλου στον ΟΛΠ για την επανασύσταση του ΥΕΝ. Ο κ. Μιχαλολιάκος σημειώνει επίσης ότι δεν ενημερώθηκε η δημοτική αρχή για την επίσκεψή του κ. Βενιζέλου στον Πειραιά. «Θέλω να πιστεύω ότι δεν οφείλεται σε αδιαφορία του προέδρου του ΠΑΣΟΚ να ενημερωθεί για τα προβλήματα της πόλης του Πειραιά και για την απουσία έργων που για χρόνια δεν έγιναν, αλλά εξαιτίας του προεκλογικού του άγχους για το αποτέλεσμα της Κυριακής», σημείωσε.
Η ΓΣΕΕ
Εν τω μεταξύ, η ΓΣΕΕ με ανακοίνωσή της τονίζει ότι συμπαρατάσσεται με τον αγώνα των εργαζομένων στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά, οι οποίοι διεκδικούν το αυτονόητο.
«Να μην οδηγηθούν στην απαξίωση και στο κλείσιμο το ναυπηγεία, να μη βρεθούν στο δρόμο οι εργαζόμενοι, να μη στερηθεί η χώρα μας αυτή τη στρατηγικής σημασίας δραστηριότητα».
Η ΓΣΕΕ τάσσεται και αυτή υπέρ της δημιουργίας ενιαίου και ανοιχτού σε όλες τις εργασίες φορέα ναυπηγικής βιομηχανίας.
Αντώνης Τσιμπλάκης
Πηγή: naftemporiki.gr