Του Nikos Kouremenos Ph.D.*,

Ο Τουρισμός Ευεξίας, αποτελεί ένα δυναμικά ανερχόμενο trend το οποίο δεν αποτελεί απλά   μια τάση, αλλά μια πειστική απάντηση στις ανάγκες του σύγχρονου και του μελλοντικού ταξιδιώτη. Παράλληλα, συμβάλλει καθοριστικά στη διαμόρφωση ενός ποιοτικού τουριστικού προϊόντος, που θα προσελκύσει ανάλογου επιπέδου τουρίστες με μεγαλύτερη κατά κεφαλήν δαπάνη.

Ο προβλεπόμενος ετήσιος ρυθμός ανάπτυξης του τουρισμού ευεξίας για τα επόμενα χρόνια είναι στο 21% , κάτι που δείχνει την φοβερή δυναμική του και τις προοπτικές που υπάρχουν.

Ο τουρισμός ευεξίας τώρα αφορά άτομα που ταξιδεύουν σε κάποιο μέρος αναζητώντας ενεργά και με δική τους πρωτοβουλία δραστηριότητες που θα βοηθήσουν στη διατήρηση ή βελτίωση της προσωπικής τους υγείας και ευεξίας και αναζητούν αυθεντικές , μοναδικές ή τοπικές εμπειρίες που δεν υπάρχουν στον τόπο κατοικίας τους. Αναφέρεται σε υγιή άτομα.

Περιλαμβάνει όλων των ειδών spas (hotel & resort spas, day spas, beauty salons, cruise-ship spas) ,κέντρα θαλασσοθεραπείας, ιαματικά κέντρα, health & fitness centers, σε μερικές περιπτώσεις/χώρες και τον αθλητικό τουρισμό (όχι επαγγελματικό) καθώς και όλες τις δραστηριότητες και τα προγράμματα ευεξίας (όπως διάφορα retreats).

Το profile του τουρίστα ευεξίας

Υπάρχουν 2 τύποι τουρίστα ευεξίας , ο πρωτεύων και ο δευτερεύων.
Ο πρωτεύων έχει σαν κύριο κίνητρο για το ταξίδι του ή για τον προορισμό του την ευεξία , ενώ ο δευτερεύων ταξιδεύει για επαγγελματικούς λόγους ή για διακοπές και επιθυμεί να διατηρήσει την ευεξία του συμμετέχοντάς σε δραστηριότητες ευεξίας.

Ανάλογα με την προέλευση υπάρχει ο διεθνής και ο εγχώριος τουρίστας ευεξίας.

Πως μπορεί να βοηθήσει o τουρισμός ευεξίας τα ξενοδοχεία και γενικότερα τον τουρισμό

  • Η ύπαρξη spa & wellness facilities & services αποτελούν πλέον ένα σημαντικό λόγο επιλογής ενός ξενοδοχείου/προορισμού.
  • Εκτός του μέσου όρου των εσόδων αυξάνει και ο βαθμός ικανοποίησης των πελατών κατά την διάρκεια της διαμονής τους.
  • H ποιότητα ύπνου και η απόδοση των πελατών στην εργασία τους αλλά και γενικότερα στην καθημερινή τους ζωή βελτιώνεται μετά από την παραμονή τους σε ένα ξενοδοχείο με spa & wellness offering.
  • Οι τουρίστες ευεξίας ξοδεύουν διπλάσια σε F & B, μένουν 1,5 μέρα περισσότερο κατά μ.ό.. και είναι κατά 33% περισσότερο πιθανόν να κλείσουν σουίτα για τη διαμονή τους.
  • Μελέτες επίσης έχουν δείξει ότι καθαρά από οικονομικής άποψης, ένα spa εκτός των εσόδων που φέρνει, συμβάλλει στην αύξηση του λεγόμενου RevPAR (έσοδα ανά διαθέσιμο δωμάτιο) κατά τουλάχιστον 10-11%

Μάλιστα η συζήτηση είναι πλέον όχι μόνο για το ROI – Return On Investment, όπως ενδιαφέρει φυσικά ένα ξενοδόχο/ επενδυτή αλλά τώρα και για το ROW – Return on Wellness!

Τουρισμός ευεξίας στην Ελλάδα

Η Ελλάδα είναι προικισμένη λόγω διαφόρων παραγόντων , όπως της θέσης της , του κλίματος της (μια χώρα με τις περισσότερες μέρες ηλιοφάνειας και εύκρατο κλίμα), της γεωθερμίας της με την ύπαρξη πολλών ιαματικών πηγών , αλλά και λόγω του τεράστιου μήκους των ακτών της με την ύπαρξη αρκετών κέντρων θαλασσσοθεραπείας, για την υποδοχή τουριστών ευεξίας και γενικά την περαιτέρω ανάπτυξη του τουρισμού ευεξίας.

Υπάρχουν πολλά σύγχρονα κέντρα θαλασσοθεραπείας στην Ελλάδα που συνοδεύονται και από άλλες εγκαταστάσεις και υπηρεσίες spa και fitness που δίνουν την δυνατότητα στον ταξιδιώτη να βρει οργανωμένα πακέτα ευεξίας με την διάρκεια που επιθυμεί ( 2,3 5,10 μέρες) ανάλογα με την ανάγκη του και το χρόνο και χρήματα που διαθέτει.

Στην Ελλάδα υπάρχουν επίσης 822 ιαματικές πηγές από τις οποίες σύμφωνα με το ΙΓΜΕ (Ινστιτούτο Γεωλογικών και Μεταλλευτικών Ερευνών), οι 752 μπορούν να αξιοποιηθούν, ενώ ήδη χρησιμοποιείται ένα ποσοστό αυτών, καθώς υπάρχουν και ολόκληρες λουτροπόλεις , όπως το Λουτράκι, η Κορινθία, τα Καμένα Βούρλα, η Αιδηψός, τα Μέθανα, η Πρέβεζα και η Ικαρία.

Τα ξενοδοχεία

Την ταχύτερη ανάπτυξη στον κλάδο του τουρισμού ευεξίας παρουσιάζουν τα προηγούμενα χρόνια τα hotel/resort spas με 37% αύξηση στον αριθμό νέων εγκαταστάσεων.

Έχει γίνει πλέον αντιληπτή η σημασία του τουρισμού ευεξίας από τoυς μεγάλους ξενοδοχειακούς ομίλους που έρχονται και επενδύουν στην Ελλάδα, καθώς και από Έλληνες ξενοδόχους με αποτέλεσμα την ανάπτυξη μεγάλων , σύγχρονων ξενοδοχειακών μονάδων με μεγάλα , σύγχρονα κέντρα ευεξίας /spa και θαλασσοθεραπείας.

Όλες οι μεγάλες αλυσίδες ξενοδοχείων (MARIOTT, SIX SENSES, STARWOOD, IHG, FOUR SEASONS, ONE & ONLY , CANYON RANCH) επενδύουν πλέον πολύ σοβαρά στον κλάδο της ευεξίας με την δημιουργία νέων προγραμμάτων ευεξίας, ακόμη και ειδικών δωματίων ευεξίας (wellness/fitness rooms-όπως βλέπουμε με την HILTON-5 feet to fitness conceot)  ή και την εξαγορά εξειδικευμένων εταιρειών ευεξίας, όπως έκανε για παράδειγμα η HYATT με την EXHALE και το Intercontinental Hotel Group με την εξαγορά και την ένταξη στο δίκτυο του , την βραβευμένη σαν κορυφαία τα τελευταία 3 χρόνια ξενοδοχειακή αλυσίδα, Six Senses, η οποία έχει και 2 κορυφαία hotel spas στη χώρα μας.

 ΟΙ 7 πυλώνες ευεξίας στα ξενοδοχεία

  1. Εξατομικευμένη διατροφή (τέρμα στους τεράστιους μπουφέδες με όλα τα πλούσια σε θερμίδες φαγητά , ίδια για όλους και έμφαση σε υγιεινές τροφές και σε προσωπικές επιλογές).
  2. Άσκηση – νέες τάσεις, προγράμματα mind body, /άσκηση στην ύπαιθρο/ in-room fitness
  3. Ύπνος (νέου τύπου στρώματα με φυσικά, ανακυκλώσιμα υλικά / Westin Heavenly bed, Six Senses Naturalmat, προγράμματα ύπνου / Six Senses sleep programs με καταγραφή του ύπνου και σχεδιασμό κατόπιν του κατάλληλου προγράμματος ευεξίας με μασάζ , θαλασσοθεραπεία yoga , meditation)
  4. Θερμοκρασία (sauna, steam, snow, cryotherapy) χρησιμοποίηση των αυξομειώσεων θερμοκρασίας για την βελτίωση του καρδιοκυκλοφορικού αλλά και του κρύου περιβάλλοντος (cold plunge pool, cryotherapy) στην αναζωογόνηση.
  5. Αέρας (air purifiers, aroma) σημασία στην ποιότητα αέρα, τον σωστό εξαερισμό, την κατάλληλη απολύμανση – ιδιαίτερα μετά την περίοδο με τον κορονοϊό και την χρησιμοποίηση αιθέριων ελαίων με επίδραση στις αισθήσεις και την διάθεση των επισκεπτών.
  6. Φως (blackout, colored lighting) διαμόρφωση κατάλληλων συνθηκών φωτισμού στα δωμάτια σύμφωνα με τον κιρκάδιο ρυθμό/ρολόι για καλύτερη προσαρμογή των επισκεπτών , αλλά και σε άλλους χώρους του ξενοδοχείου.
  7. Ψυχική υγεία (οι αυτοκτονίες είναι η 2η αιτία θανάτου στις ηλικίες 15–29 και το 20% περίπου των παιδιών έχουν κάποια μορφή προβλήματος ψυχικής υγείας. Σύμφωνα με το Global Wellness Institute η μοναχικότητα είναι ένα ανησυχητικό θέμα).
    Πλέον προσφέρονται πολλά προγράμματα mental wellness σε όλα τα ξενοδοχεία , ενώ οργανώνονται και πολλά retreats – yoga, tai-chi , meditations ακόμη και για εταιρείες.

 Όλα αυτά δείχνουν για άλλη μια φορά την ανάγκη των ανθρώπων να κοιτάξουν και να φροντίσουν την υγεία τους και να συμπεριλάβουν την ευεξία στα ταξίδια τους, αν όχι να αποτελεί το βασικό κομμάτι τους.

Στην Ελλάδα υπάρχουν πλέον πολλές ευκαιρίες για διακοπές ευεξίας σε μια από τις πολλές , σύγχρονες ξενοδοχειακές μονάδες κοντά σε ιαματικές πηγές , ή σε κέντρα θαλασσοθεραπείας με την ύπαρξη spa ή σε μεγάλα spa με πλήρως οργανωμένα προγράμματα ευεξίας και άσκησης, πολλά από τα οποία συνοδεύονται και από διεθνή βραβεία σε αναγνωρισμένους θεσμούς βραβεύσεων στο εξωτερικό.

Έτσι έχουμε φθάσει τα τελευταία χρόνια να έχουμε στη χώρα μας μεγάλα spa και μάλιστα με αρκετές διεθνείς διακρίσεις και βραβεία.

Υπάρχουν λοιπόν πολλές και υπερσύγχρονες επιλογές για διακοπές ευεξίας στην Ελλάδα με μεγάλες μονάδες σε διάφορα μέρη ανά την χώρα με την ποιότητα των εγκαταστάσεων και υπηρεσιών να βελτιώνεται συνεχώς, κάτι που φαίνεται και από τις διεθνείς διακρίσεις που παίρνουν.

Μια άλλη επιλογή είναι και τα κρουαζιερόπλοια, μερικά από τα οποία πλέον περιλαμβάνουν και spa στις εγκαταστάσεις τους.

Μια πρωτοπόρα εταιρεία σε αυτό είναι η Viking Cruises που έχει ήδη 7 κρουαζιερόπλοια με τα LivNordic spas και έχει και κρουαζιέρες στη Μεσόγειο και στα Ελληνικά νησιά.

*Education & Project Manager of Raison d’Etre Spas, Wellness Project Management & Consultancy, World Wellness Weekend Ambassador