
Μετά το Πάσχα ενδυναμώνεται η μάχη για την απόκτηση της ΑVIS. Οι συνομιλίες με τους ενδιαφερόμενους παίκτες για “Olympic Εμπορικές & Τουριστικές Επιχειρήσεις Α.Ε”, του ιδιοκτήτη στην Ελλάδα των “Avis Rent a Car” και “Budget Rent a Car and Payless” έχουν προχωρήσει. Όπως έχει αποκαλύψει πρώτος ο ΕΤ της Κυριακής φαβορί για την απόκτηση της εταιρείας είναι ο τουρικικός κολοσσός KOC που έχει καταθέσει σύμφωνα με πληροφορίες την καλύτερη προσφορά. Ήδη ο όμιλος της τράπεζας Πειραιώς μέσω του συμβούλου CItygroup έχει ξεκινήσει συνομιλίες με την κοινοπραξία που συγκροτούν η Otokoc Otomotiv Ticaret ve Sanayi A.S του τουρκικού ομίλου Koc και ο αμερικανικός όμιλος Avis Budget Group για την πώληση του 94% της εταιρείας ενοικίασης αυτοκινήτων Olympic Εμπορικές και Τουριστικές Επιχειρήσεις Α.Ε (Avis) ούτως ώστε να αυξηθεί η αρχική προσφορά η οποία ξεπερνά τα 300 εκατ. ευρώ.
του Χάρη Ντιγριντάκη
Οι ίδιες πηγές αναφέρουν ότι το ύψος της συναλλαγής θα κινείτο σε υψηλά επίπεδα, δεδομένου ότι η Olympic έκλεισε το 2016 με εξαιρετικά βελτιωμένα οικονομικά μεγέθη σε σχέση με το 2015.
Το αρχικό ενδιαφέρον ήταν υψηλό. Και αυτό διότι η σπουδή των funds για την απόκτηση μεγάλων εταιρειών Rent a Car δεν αποτελεί είδηση αφού έτερο fund αγόρασε την Leaseplan στην Ελλάδα το 2015
Στο παζλ των δυνητικών επενδυτών για την AVIS βάσει των προσφορών που κατατέθηκαν συμπεριλαμβάνεται και το consortium του fund World View (που δημιούργησε ο Λάμπρος Παπακωνσταντίνου), με την υποστήριξη της Goldman Sachs και του ομίλου Συγγελίδη.
Την ίδια στιγμή, μεταξύ των «μνηστήρων» που κατέθεσαν μη δεσμευτική προσφορά συγκαταλέγεται το ισχυρό αμερικανικό επενδυτικό fund Lone Star.
Πρόκειται για το fund το οποίο πρόσφατα εξαγόρασε από την πορτογαλική κυβέρνηση την κρατική τράπεζα Novo Banco, ένα deal το ύψος του οποίου ανήλθε σε 1 δισ. ευρώ.
Επίσης προσφορά κατέθεσε και το επενδυτικό fund Oaktree σε συνεργασία με εταιρεία συμφερόντων του ομίλου του κ. Θεόδωρου Βασιλάκη (δεν κατέθεσε προσφορά η Autohellas). O κρητικός επιχειρηματίας χαρακτηρίζεται από τις συνετές επενδυτικά κινήσεις και δεν πρόκειται –σύμφωνα με πληροφορίες αυτών που γνωρίζουν- να εισέλθει σε μια ξέφρενη πλειοδοσία.
Η κατάθεση της υψηλότερης προσφοράς από τον όμιλο Koc στην Τράπεζα Πειραιώς υποχρέωσε, ουσιαστικά, την Πειραιώς να ξεκινήσει συζητήσεις με το συγκεκριμένο σχήμα, παρότι ο διαγωνισμός βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη με την κατάθεση μη δεσμευτικών προσφορών από αρκετούς «μνηστήρες». Ο λόγος είναι, σύμφωνα με πληροφορίες, το διπλό δικαίωμα (πρώτης άρνησης και τελικής συναίνεσης) που φέρεται να διατηρεί η Avis, σε περίπτωση πώλησης της Olympic! Όροι οι οποίοι περιλαμβάνονται στη σύμβαση μεταξύ Olympic και Avis, που βρίσκεται σε ισχύ.
Τούτο πρακτικά σημαίνει, εξηγούν νομικοί κύκλοι, πως σε περίπτωση που η Avis θέλει να αποκτήσει την Olympic, έχει τη δυνατότητα να συζητήσει με την Πειραιώς, πριν από κάθε άλλον υποψήφιο. Ακόμα κι αν δεν συμφωνήσει με την Πειραιώς στο τίμημα εξαγοράς, εξηγούν, η Avis διατηρεί το δικαίωμα να συναινέσει ή όχι στην πώληση της Olympic σε άλλον υποψήφιο αγοραστή που θα επιλέξει η Πειραιώς.
Οι ίδιοι κύκλοι εκτιμούν πως εφόσον το σχήμα Avis-ομίλου Koc προσφέρει «εύλογο τίμημα», το deal θα ολοκληρωθεί μέχρι τις αρχές Μαίου. Άλλωστε το Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας έχει ζητήσει από την τράπεζα η σχετική πώληση να έχει τελεσφορήσει έως τον προσεχή Ιούνιο.
Ο όμιλος Κοτς
Το σχήμα Avis-ομίλου Koc ελέγχεται, σύμφωνα με πληροφορίες, κατά απόλυτη πλειοψηφία από τον Τούρκο επιχειρηματία (σ.σ. ορισμένες πηγές μιλούν ακόμη και για ποσοστό 90%). Οι δύο πλευρές συνεργάζονται στρατηγικά, καθώς ο τουρκικός όμιλος αποτελεί τον αποκλειστικό αντιπρόσωπο του Avis Budget Group σε μια ευρεία γεωγραφική περιοχή. Σήμερα η Otokoc Otomotiv διαχειρίζεται 33 συμφωνίες αντιπροσώπευσης (dealerships) σε πέντε χώρες (Τουρκία, την ημι-αυτόνομη περιοχή του Αρμπίλ στο Βόρειο Ιράκ, το Αζερμπαϊτζάν, το Καζακστάν και την Ουγγαρία) και λειτουργεί 84 υποκαταστήματα της Avis και 47 της Budget στην Τουρκία.
Υπενθυμίζεται ότι ο πανίσχυρος οικονομικά τουρκικός πολυεθνικός κολοσσός Koc Group με περισσότερες από 100 θυγατρικές εταιρείες που δραστηριοποιούνται σε 14 διαφορετικούς κλάδους, ανέλαβε πριν μερικά έτη από κοινού με την εταιρεία Folli Follie Group του Δημήτρη Κουτσολιούτσου τη 40ετή εκμίσθωση και διαχείριση του λιμένα Λέσβου, κάνοντας πράξη την πρώτη ελληνοτουρκική συνεργασία στον τομέα του τουρισμού, συμφωνία η συνολική αξία της οποίας ανήλθε σε 10 εκατ. ευρώ. Η τουρκική Setur Servis Turistik.που συμμετέχει στην κοινοπραξία, αποτελεί μέλος του τουρκικού ομίλου Koc Group, που κατέχει ηγετική θέση στη διαχείριση μαρίνων στα παράλια της Τουρκίας. Αυτοί που ξέρουν πάντως θεωρούν ότι η τιουρικική πλευρά αναμένεται να δώσει τα ρέστα της για την ισχυροποίηση της θέσης της στην Ελλάδα και λόγω της αστάθειας που παρατηρείται στην Τουρκία αλλά και της καθίζησης του τουριστικής κίνησης στην γείτονα.