Αέρα στα πανιά της βάζει η Ocean Yachts η οποία έπειτα από 5 χρόνια κατάφερε να λάβει την πολυπόθητη άδεια για την κατασκευή ναυπηγοεπισκευαστικής μονάδας, μια επένδυση της τάξης των 5 εκατ. Ευρώ που έχει παγώσει προσωρινά εξαιτίας της έλλειψης χρηματοδότησης από τις τράπεζες.

Της Μαρίας Ακριβού

Πρόκειται για την μοναδική ελληνική εταιρεία που κατασκευάζει εδώ και 16 χρόνια πολυεστερικά ιστιοπλοϊκά σκάφη από 15 έως 19 μέτρα. Η εταιρεία μπορεί να έχει παρουσία στη χώρα μας σχεδόν 2 δεκαετίες αλλά η εμπειρία των αδελφών Αναργύρου πάνω στην κατασκευή σκαφών είναι πολυετής αφού για πολλά χρόνια δραστηριοποιούνταν στην αγορά της Βραζιλίας. Ο ιδιοκτήτης της Ocean Yachts, κ. Κώστας Αναργύρου, μίλησε αποκλειστικά στο tourismtoday.gr και αναφέρθηκε στο νέο εγχείρημα της εταιρείας, αυτό της κατασκευής ναυπηγείου, καθώς επίσης και στα καινούρια σκάφη που προστίθενται στο στόλο. Το ποσοστό των εξαγωγών διαμορφώνεται στο 40%, με νέες αγορές να μπαίνουν στο στόχαστρο. Παράλληλα, ο κ. Αναργύρου χαρακτήρισε τον επαγγελματικό κλάδο του yachting «κυνηγημένο» από το κράτος και επεσήμανε με τη σειρά του την έλλειψη υποδομών, εξέλιξη η οποία διώχνει τους ιδιοκτήτες σκαφών και τα αντίστοιχα ποσά που θα δαπανούνταν στη χώρα μας.

“Κανονικά θα έπρεπε να υπήρχαν μαρίνες από το Φάληρο μέχρι το Σούνιο, η δικιά μας «Κυανή Ακτή», που να προσφέρουν υποδομή, ευκολίες, ανέσεις και υψηλό επίπεδο σέρβις.”

Ο ίδιος προτρέπει την κυβέρνηση και τον Υπουργό Ναυτιλίας να ακολουθήσουν το παράδειγμα της Μάλτας προκειμένου να δοθεί ώθηση στον κλάδο του επαγγελματικού yachting και να ανακτήσει η Ελλάδα την αίγλη του παρελθόντος.

H Ocean Yachts συμπλήρωσε 16 χρόνια παρουσίας στην ελληνική αγορά. Πείτε μας δύο λόγια για την εταιρεία.

H Ocean Yachts ιδρύθηκε το 1997 από λάτρεις της θάλασσας και είναι η μοναδική εταιρία στην Ελλάδα που κατασκευάζει ιστιοφόρα υψηλής ποιότητας. Μεταξύ των ιστιοπλόων, τα σκάφη μας έχουν τη φήμη ότι είναι από τα πιο γερά και αξιόπιστα του κόσμου. Έχουν συγκριθεί με ιστιοπλοϊκά σκάφη ξένων εταιριών σε τεστ αξιόπιστων περιοδικών του εξωτερικού και έχουν κερδίσει τις καλύτερες εντυπώσεις. Αυτή τη στιγμή υπάρχουν σκάφη της σειράς Ocean Star μέχρι και στην Καραϊβική η οποία είναι συνδεδεμένη με την ιστιοπλοΐα.

Σε τι ποσοστό διαμορφώνονται οι εξαγωγές σας και σε ποιες χώρες;

Με τα χρόνια, την συνεχή καλή ποιότητα και την πολύ στοχευμένη δουλειά, ανοίξαμε την αγορά του εξωτερικού και έχουμε ένα δίκτυο ξένων αντιπροσώπων σε χώρες όπως Ιταλία, Αγγλία, Ολλανδία, Σουηδία, μέχρι και Ινδία και μιλάμε με πιθανούς αντιπροσώπους από Λατινική Αμερική και πιο συγκεκριμένα από τη Βραζιλία. Σε ποσοστό τα εξαγόμενα σκάφη αντιπροσωπεύουν το 40%.

Τι τύπους σκαφών κατασκευάζει η εταιρεία;

Η Ocean Yachts κατασκευάζει πολυεστερικά ιστιοπλοϊκά σκάφη από 15 έως 19 μέτρα. Έχουμε κάνει μια ωραία και πολύ πετυχημένη συνεργασία με έναν από τους πιο γνωστούς σχεδιαστές του κόσμου, τον αγγλικής καταγωγής Bill Dixon, ο οποίος μας σχεδίασε το πιο καινούριο και καινοτόμο σκάφος του στόλου μας, το Ocean Star 62.1

Ποια τα προβλήματα που αντιμετωπίσατε κατά την ίδρυση της εταιρείας στην Ελλάδα δεδομένου ότι δεν υπήρχαν υποδομές;

Τα προβλήματα για τις ελληνικές επιχειρήσεις, και πόσο μάλλον στην αγορά μας που θεωρείται μια αγορά προϊόντων πολυτελείας, είναι πολλά. Δυστυχώς η γραφειοκρατία στη Ελλάδα ταλαιπωρεί υπέρμετρα τον επιχειρηματία. Το κράτος τον καθηλώνει και τον εμποδίζει να προχωρήσει με γρήγορους ρυθμούς. Επίσης, ανταγωνιζόμαστε χώρες όπως η Ιταλία και η Γαλλία, οπού εκεί, σε αντίθεση με την δική μας χώρα, η κυβέρνηση υποστηρίζει τον ναυπηγοεπισκευαστικό τομέα διότι καταλαβαίνουν πως παραγωγή σημαίνει ανάπτυξη και θέσεις εργασίας.

Σε τι φάση βρίσκεται η κατασκευή του ναυπηγείου; Τι είδους υπηρεσίες θα παρέχει;

Στην προσπάθεια μας να αναπτυχθούμε, σκεφτήκαμε να δημιουργήσουμε μια υπερσύγχρονη ναυπηγοεπισκευαστική μονάδα μπροστά στην θάλασσα, εκεί που πραγματικά ανήκουν τα σκάφη. Και έτσι λοιπόν ξεκινήσαμε το μεγάλο μας αγώνα για να πάρουμε τις απαιτούμενες άδειες, αγώνας ο οποίος κράτησε 5 ολόκληρα χρόνια. Στις καινούριες εγκαταστάσεις θα έχουμε parking σκαφών, επισκευές σκαφών μέχρι 40 μέτρα, βαφές και βεβαίως την κατασκευή των Ελληνικών ιστιοπλοϊκών Ocean Star που είναι σήμερα συνώνυμο με την καλή ποιότητα σε όλον τον κόσμο.

Θα υπάρξουν νέες επενδύσεις ;

Από τότε που πήραμε τις άδειες στα χέρια μας, λόγο κρίσεως αδυνατούμε να λάβουμε δάνειο από τράπεζες για την κατασκευή του έργου. Είναι μια επένδυση της τάξεως των 5 εκατ. Ευρώ όπου σήμερα θα προσφέραμε εργασία σε πάνω από 60 οικογένειες, χωρίς να συμπεριλαμβάνουμε τρίτους που χρειάζονται για συνεργασίες.

Πόσο έχει πληγεί ο επαγγελματικός κλάδος του yachting;

Δυστυχώς ο επαγγελματικός κλάδος του yachting έχει πληγεί πολύ γιατί είναι «κυνηγημένος» από το κράτος. Όταν πάμε στο εξωτερικό βλέπουμε παντού διαφημίσεις γειτονικών κρατών όπως Τουρκία και Κροατία. Εκεί που κάποτε ο Ευρωπαίος σκεφτόταν πρώτα την Ελλάδα στην ανατολική μεσόγειο για τις θαλάσσιες διακοπές του, τώρα έχει άλλα κράτη να προτιμήσει, στα οποία υπάρχουν καλύτερες υποδομές και υψηλότερο επίπεδο παροχών υπηρεσιών.

Ποια τα βασικότερα προβλήματα του κλάδου και τι προτείνετε;

Από τα βασικότερα προβλήματα του κλάδου είναι η έλλειψη υποδομών, δηλαδή μαρίνες. Κανονικά θα έπρεπε να υπήρχαν μαρίνες από το Φάληρο μέχρι το Σούνιο, η δικιά μας «Κυανή Ακτή», που να προσφέρουν υποδομή, ευκολίες, ανέσεις και υψηλό επίπεδο σέρβις σε όσους επιθυμούν να φέρουν τα σκάφη τους στην Ελλάδα.

Τι γίνεται με το θέμα των μαρίνων και το υψηλό κόστος από πλευράς ελληνικής πολιτείας;

Είμαστε πάντα αισιόδοξοι και ακούμε για επενδύσεις από ξένους επενδυτές στις ήδη υπάρχοντες μαρίνες. Ελπίζουμε αυτή να είναι η αρχή μιας νέας εποχής όπου θα καταλάβει επιτέλους το κράτος πόσο σημαντικός είναι ο δικός μας κλάδος και πόσα χρήματα χάνουμε κάθε χρόνο όταν αδυνατούμε να προσφέρουμε υποδομές σε όσους θεωρούν την Ελλάδα Παράδεισο και την επιλέγουν για να αφήσουν τα σκάφη τους εδώ.

Ο πρώην Υπουργός Ναυτιλίας, Κ. Μουσουρούλης, δεσμεύτηκε να καταστήσει την Ελλάδα παγκόσμιο κέντρο yachting, δίνοντας παράλληλα κίνητρα επιστροφής στα σκάφη αναψυχής που εκδιώχθηκαν από τη νομοθεσία του 2009. Πόσο εφικτό είναι κάτι τέτοιο;

Υπάρχουν παραδείγματα σε πολύ κοντινά μας κράτη όπως είναι η Μάλτα, όπου η κυβέρνηση έχει καταλάβει την σημασία του κλάδου αυτού και καλεί ξένους επενδυτές να πάρουν μέρος σε ένα ναυτιλιακό «hub» ή κέντρο, που θα συμπεριλαμβάνει μαρίνες, επισκευαστικές και κατασκευαστικές μονάδες, πέρα από τα ήδη υπάρχοντα ανταγωνιστικά νομικά και ρυθμιστικά πλαίσια. Ελπίζουμε όντως να υπάρχει μια οριστική απόφαση να καταστήσουμε την Ελλάδα ως παγκόσμιο κέντρο yachting διότι και παράδοση έχουμε στο χώρο, και από τα ωραιότερα νερά του κόσμου, κάτι που από μόνο του μας δίνει ένα ανταγωνιστικό πλεονέκτημα.