Το κίνημα flygskam ή “ντροπή πτήσης” περιγράφει την αμηχανία που αισθάνονται οι Σουηδοί για τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις τους με τα αεροπορικά ταξίδια. Και αποτελεί τον τρόπο να…ξανασυστηθούν οι ταξιδιώτες με το τρένο ή τα αργά ταξίδια.
Ξεκίνησε για πρώτη φορά το 2015 όταν ο Ολυμπιονίκης Björn Ferry ανακοίνωσε την απόφαση του να μην ξαναπετάξει με αεροπλάνο για την προστασία του πλανήτη.
Το 2017 εντάχθηκαν στο μποϊκοτάζ του 10 προσωπικότητες της Σουηδίας. Και τα δύο τελευταία χρόνια, το κίνημα ταξίδεψε πέρα από τη Σουηδία. Έγινε flugscham στα γερμανικά, lentohapea στα φινλανδικά και vliegschaamte στα ολλανδικά.
Με τους ανθρώπους να δεσμεύονται ότι θα πετούν λιγότερο και θα επιλέγουν να ταξιδεύουν με τρένο αντί για αεροπλάνο.
Μείωση στους ετήσιους αριθμούς αεροπορικών επιβατών
Το κίνημα flygskam, έχει πείσει χιλιάδες Σουηδούς να εγκαταλείψουν τις αεροπορικές μεταφορές το 2019.
Ο αριθμός των επιβατών στα 10 πιο πολυσύχναστα αεροδρόμια της Σουηδίας μειώθηκε κατά περισσότερο από 5% αυτό το καλοκαίρι, σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2018.
Η Swedavia AB η κρατική εταιρεία που κατέχει και εκμεταλλεύεται 10 από τα πιο πολυσύχναστα αεροδρόμια της Σουηδίας, κατέγραψε μείωση στους ετήσιους αριθμούς επιβατών κατά τους τρεις πρώτους μήνες του 2019.
Συνολικά, το 23% των Σουηδών μείωσαν τα αεροπορικά ταξίδια τους το 2018 λόγω των κλιματικών επιπτώσεων, σύμφωνα με έρευνα του WWF.
Πρόσφατα η Σουηδική κυβέρνηση εισήγαγε έναν “οικολογικό φόρο” στην αεροπορία και δήλωσε ότι θα επενδύσει σε νυκτερινά τρένα.
Τα αεροπορικά ταξίδια στην Ευρώπη αυξήθηκαν κατά 4,3% το πρώτο εξάμηνο του τρέχοντος έτους. Ωστόσο οι μικρότερες αυξήσεις σημειώθηκαν στους Σκανδιναβούς γείτονες της Σουηδίας – τη Δανία και τη Νορβηγία.
Με τις πτήσεις να κατηγορούνται ότι είναι μακράν η πιο καταστροφική μορφή ταξιδιού, η “ντροπή πτήσης”, απασχολεί και σε άλλες Ευρωπαϊκές χώρες.
Η εκστρατεία Flight Free 2020 στο Ηνωμένο Βασίλειο, κερδίζει όλο και περισσότερους οπαδούς.
Άλλες χώρες όπως ο Καναδάς, το Βέλγιο και η Γαλλία ξεκινούν τις δικές τους αντίστοιχες πρωτοβουλίες, μείωσης των αεροπορικών ταξιδίων.
Στο κίνημα “ντροπή πτήσης” συμμετέχουν και οργανισμοί όπως η εφημερίδα της Δανίας Politiken. Η εφημερίδα ανακοίνωσε ότι θα σταματήσει τις εγχώριες πτήσεις για τους δημοσιογράφους της και θα εστιάσει στα ταξίδια με τρένο.
Τα οφέλη από τα ταξίδια με τρένο
Το ταξίδι με το τρένο, σύμφωνα με τους ειδικούς έχει το ένα δέκατο των εκπομπών της πτήσης.
Ένα αεροπλάνο δεν είναι πάντα η ταχύτερη ή φθηνότερη επιλογή, επισημαίνουν οι οπαδοί του κινήματος flygskam. Καθώς το ταξίδι με τρένο συνήθως σας μεταφέρει από το κέντρο μιας πόλης στην άλλη.
Τα τρένα μεγάλης ταχύτητας μάλιστα είναι η εναλλακτική λύση. Και σε πολλούς προορισμούς έχει αποδειχτεί ότι μειώνουν τον χρόνο με τις αντίστοιχες αεροπορικές μεταφορές κατά 80%.
Η “ντροπή πτήσης” θα βλάψει τις αεροπορικές εταιρείες
Οι ανησυχίες των καταναλωτών σχετικά με τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις της πτήσης θα μπορούσαν να βλάψουν τις επιχειρήσεις των αεροπορικών εταιρειών και των κατασκευαστών αεροσκαφών, σύμφωνα με έρευνα της Ελβετικής τράπεζας επενδύσεων UBS.
- Στις ΗΠΑ, τη Γερμανία, τη Γαλλία και το Ηνωμένο Βασίλειο, το 21% είχε μειώσει τον αριθμό των πτήσεων που πραγματοποίησε φέτος.
- Το 24% των Αμερικανών, έναντι 16% των Βρετανών ερωτηθέντων, δήλωσαν ότι πέταξαν λιγότερο.
- Περισσότερο από το ένα τέταρτο των ερωτηθέντων δήλωσαν ότι σκέφτονται να αλλάξουν τις ιπτάμενες συνήθειες τους.
“Με το ρυθμό της συζήτησης για την αλλαγή του κλίματος, πιστεύουμε ότι αυτές οι τάσεις θα συνεχιστούν στις αναπτυγμένες αγορές, ανέφεραν οι αναλυτές της UBS.
Εάν η “ντροπή πτήσης” επεκταθεί ή ίσως γίνει ακόμα και πλήρες περιβαλλοντικό κίνημα, η αύξηση των επιβατών αεροπορικών εταιρειών μπορεί να μειωθεί κατά το ήμισυ, σύμφωνα με την UBS.
Οποιαδήποτε πτώση στις αεροπορικές μεταφορές, επειδή οι ταξιδιώτες χρησιμοποιούν άλλα μέσα μεταφοράς θα βλάψει τους κατασκευαστές αεροσκαφών.
Σύμφωνα με την UBS ο αριθμός των πτήσεων στην ΕΕ θα αυξηθεί μόλις κατά 1,5% ετησίως, ποσοστό που είναι το ήμισυ του αναμενόμενου από την εκτίμηση της Airbus. Η τράπεζα προέβλεψε ότι η αύξηση στις αμερικανικές πτήσεις θα μειωνόταν από το 2,1% που αναμενόταν σε μόλις 1,3%.
Και αυτό θα έχει μεγάλο αντίκτυπο στους κατασκευαστές αεροσκαφών, με ετήσιες απώλειες σε παραγγελίες έως και 110 αεροσκάφη.
Ιδιαίτερα για την Airbus, η οποία ελέγχει περίπου το 57% της αγοράς, προέβλεψε μείωση εσόδων κατά περίπου 2,8 δις ευρώ ετησίως.
Οι αεροπορικές εταιρείες εν’ δράσει
Για να μειωθεί ο αντίκτυπος του κλίματος στον κλάδο των αερομεταφορών και να μην έχουν ενοχές οι ταξιδιώτες, οι αεροπορικές εταιρείες επενδύουν όλο και περισσότερο σε υβριδικές ηλεκτρικές μπαταρίες και άλλες τεχνολογίες για να μειώσουν τις εκπομπές τους.
“Ο τομέας βρίσκεται υπό μεγάλη πίεση, παραδέχτηκε ο Alexandre de Juniac, διευθύνων σύμβουλος της Διεθνούς Ένωσης Αεροπορικών Μεταφορών (IATA).
Ορισμένοι φορείς εκμετάλλευσης -ιδιαίτερα εκείνοι που λειτουργούν κατά κύριο λόγο στην Σκανδιναβία γενέτειρα του κινήματος- ακολουθήσουν μια πρωτοποριακή στάση θέμα”.
Η Scandinavian Airlines (SAS) έχει ανακοινώσει σχέδια για υβριδικά και ηλεκτρικά αεροσκάφη, μεγαλύτερη χρήση βιοκαυσίμων και μείωση του βάρους των αεροσκαφών της.
Η ολλανδική αεροπορική εταιρεία KLM έχει προχωρήσει παραπάνω, ξεκινώντας μια καμπάνια καλώντας τους ανθρώπους να πετάξουν λιγότερο.