Οι φερέλπιδες ενδείξεις για επιστροφή του τουρισμού, σε τροχιά ανάπτυξης και κερδοφορίας, μετά από μία διετία έντονων πιέσεων λόγω των επιπτώσεων της πανδημίας, επαναφέρει δυναμικά στο προσκήνιο το ζήτημα της αναβάθμισης της τουριστικής εκπαίδευσης, ως μοναδικής ατραπού για τη θωράκιση της, κατά γενικής ομολογίας, «βαριάς» βιομηχανίας της χώρας.

Λαμβάνοντας υπόψιν τη σύγχρονη οικονομική συγκυρία και τα νέα δεδομένα που δημιουργεί στην αγορά ένα συνονθύλευμα παραγόντων, μεταξύ των οποίων και το ενεργειακό, η επένδυση στο ανθρώπινο δυναμικό, μέσω της διεύρυνσης των γνώσεων και των δεξιοτήτων, αποτελεί προτεραιότητα, προκειμένου ο ελληνικός τουρισμός να είναι σε θέση να ανταποκριθεί στις διεθνείς τάσεις και την ενεργό ζήτηση, προσφέροντας υψηλού επιπέδου υπηρεσίες.

Στο πλαίσιο αυτό το tourismtoday παρουσιάζει ειδικό αφιέρωμα με θέμα Η τουριστική εκπαίδευση στην Ελλάδα, Προοπτικές & Ευκαιρίες. Σύνδεση Εκπαίδευσης με την παραγωγή”, συνηγορώντας στη διαπίστωση πως μόνον μέσω της κατάρτισης των νέων επαγγελματιών που θα επανδρώσουν τις υπηρεσίες τουρισμού θα επιτευχθεί και η συνολική αναβάθμιση του τουρισμού στη χώρα μας.

Σήμερα το tourismtoday.gr συνομίλησε με την κα. Sybil Hofmann, Πρόεδρο, International Programs Swiss Alpine Center.

  1. Τα στελέχη που αποφοιτούν και διενεργούν πρακτική άσκηση απορροφώνται από την αγορά εργασίας και σε τι διάστημα;

Τα εκπαιδευτικά μας προγράμματά προετοιμάζουν τους φοιτητές ώστε να μπορούν να απασχοληθούν σε πολλές και διαφορετικές εργασιακές θέσεις του ξενοδοχειακού κλάδου και παράλληλα προσφέρουν δυνατότητες επαγγελματικής πρόσβασης και ανέλιξης σε ένα ευρύ φάσμα της τουριστικής βιομηχανίας, όπως:

  • Τρόφιμα & Ποτά (Food & Beverage): Restaurant Manager, Caterer, Sommelier, Barman, Chef
  • Ξενοδοχεία, όλων των τύπων: Front Office agent, Concierge, Housekeeping Manager, Reservations Manager, Events Manager, F&B Manager
  • Ψυχαγωγία: Casino Manager, Director of Entertainment in Resort hotels, Event Organizer
  • Ευεξία (Health & Wellness): Spa Director, Wellness Concierge, Health Club Attendant
  • Τεχνολογία: IT Support Manager, Data Analyst, Customer Relations Manager, e-Commerce Manager
  • Διοίκηση επιχειρήσεων, συμπεριλαμβανομένων των Events Management, Sales & Marketing, Accounting & Financial positions, Tour Operators, Human Resources Manager, Catering Manager, κλπ.

Κατά τη διάρκεια των προγραμμάτων πρακτικής άσκησης,  οι φοιτητές μας ανακαλύπτουν σε ποιους κλάδους προτιμούν να απασχολούνται και σε πολλές περιπτώσεις απευθύνονται στο δυναμικό μας Career & Placement Office προκειμένου να αναζητήσουν βοήθεια στην ανεύρεση πρακτικής άσκησης και προοπτικές καριέρας σε διεθνές επίπεδο.

Η ξενοδοχειακή και τουριστική βιομηχανία διαθέτει τεράστιο εύρος δραστηριοτήτων και έχει ανάγκη από στελέχη με υψηλό επίπεδο μόρφωσης.

Στο πλαίσιο αυτό οι φοιτητές μας απορροφώνται από την αγορά εύκολα και πολύ γρήγορα.

Επιπλέον θα ήθελα να σημειώσω ότι, μέσω των εκπαιδευτικών προγραμμάτων μας, οι σπουδαστές αποκτούν μεταβιβάσιμες δεξιότητες, τις οποίες μπορούν να χρησιμοποιήσουν σε διάφορους κλάδους υπηρεσιών και ως εκ τούτου σε ό,τι αφορά τις προοπτικές καριέρας «ο ουρανός είναι το ταβάνι».

  1. Οι προπτυχιακές σπουδές επαρκούν ή χρειάζεται μεταπτυχιακό;

Ενώ οι προπτυχιακές σπουδές είναι απαραίτητες προκειμένου να ξεκινήσει κάποιος την καριέρα του στην τουριστική βιομηχανία, οι μεταπτυχιακές σπουδές προετοιμάζουν τους φοιτητές να πάνε την επαγγελματική σταδιοδρομία ένα βήμα παραπέρα και ταχύτερα, σε εξάρτηση πάντα από τα πεδία του management που θα επιλέξουν, revenue management, human resources management, service quality management, tourism development, financial management, asset management, risk management, κτλ.

Ένα καλό μεταπτυχιακό πρόγραμμα ή ακόμα καλύτερα ένα μεταπτυχιακό ΜΒΑ στον κλάδο της φιλοξενίας προετοιμάζει τους αποφοίτους να ανταποκριθούν αποτελεσματικότερα σε συγκεκριμένες απαιτήσεις της βιομηχανίας, όπως:

  •  Στην άμεση προσαρμογή των τακτικών μάρκετινγκ στις νέες τάσεις της αγοράς
  •  Στην επίλυση των διοικητικών προκλήσεων σε ένα απρόβλεπτο επιχειρηματικό περιβάλλον
  • Την διαχείριση και παρακίνηση του ανθρώπινου δυναμικού
  • Στην εξυπηρέτηση ενός ποικίλου πελατολογίου και στην άμεση επίλυση των προβλημάτων
  • Στη διαχείριση του προσωπικού, των προϋπολογισμών, των πωλητών και των προμηθευτών.
  • Στη διατήρηση μίας διεθνούς προσέγγισης στη λήψη επιχειρηματικών αποφάσεων.
  1. Ποιες οι προοπτικές της αγοράς εργασίας στον τουρισμό μετά το σφυροκόπημα που δέχθηκε ο κλάδος με την πανδημία του covid-19;

Μετά από χρόνια συνεχούς ανάπτυξης η πανδημία του COVID-19 προκάλεσε συντριπτικό πλήγμα στην τουριστική βιομηχανία, στο βιοτικό επίπεδο των εργαζομένων στον κλάδο, στις κοινωνίες και τα κράτη που βασίζονται στον τουρισμό. Η πανδημία και οι επακόλουθοι περιορισμοί στα ταξίδια και τη διακίνηση των τουριστών προκειμένου να αντιμετωπισθεί η διασπορά του ιού, επιβεβαίωσαν το πόσο εύθραυστη κι ευάλωτη στα παγκόσμια «σοκ» είναι η βιομηχανία.

Η τουριστική αγορά υπέστη απώλειες εκατομμύριων θέσεων απασχόλησης, ενώ οι συνθήκες εργασίας επιδεινώθηκαν. Ως συνέπεια πολλές επιχειρήσεις οδηγήθηκαν σε «λουκέτο». Παρά τον αρνητικό αντίκτυπο των lockdowns και περιορισμών, ο κλάδος εξακολούθησε να διαδραματίζει σημαντικό ρόλο κατά τη διάρκεια της πανδημίας,  ακόμα και με νέες αρμοδιότητες, όπως για παράδειγμα η χρήση των ξενοδοχείων ως κέντρα καραντίνας και διανομής τροφίμων.

4.Πόσο άμεση είναι  η απορρόφηση των στελεχών στην τουριστική αγορά;

Η πανδημία οδήγησε το μεγαλύτερο μέρος της τουριστικής και ξενοδοχειακής αγοράς σε μία περίοδο ενδοσκόπησης και εσωστρέφειας. Με τη πελατειακή βάση να έχει συρρικνωθεί, οι ξενοδόχοι έπρεπε να καταφύγουν στην αναζήτηση ευφάνταστων μεθόδων προκειμένου να μεγιστοποιήσουν τα κέρδη και σε ακόμα πιο ακραίες περιπτώσεις, προκειμένου να επιβιώσουν. Η ενασχόληση των στελεχών ήταν κομβική στην προσπάθεια ανεύρεσης διεξόδων.

Κάθε αριθμός αναλύθηκε, κάθε τιμή δωματίου και προμήθεια, κάθε «σεντ» στη διαφημιστική δαπάνη. Οτιδήποτε θα μπορούσε να συμβάλει στην κερδοφορία του κλάδου είχε το προβάδισμα. Για τους ευφυέστερους ξενοδόχους, αυτό έφερε στο επίκεντρο τον άνθρωπο, τον εργαζόμενο και πως η μετάβαση στη ψηφιακή εποχή θα τους εξυπηρετούσε αποτελεσματικότερα.

Τα καθήκοντα-κλειδιά των στελεχών περιλαμβάνουν διαχείριση προϋπολογισμών, εξυπηρέτηση πελατών, συντονισμό των τμημάτων και την επίβλεψη των τροφίμων και ποτών.

Η αγορά συνειδητοποίησε την αναγκαιότητα στελέχωσης της βιομηχανίας με δημιουργικά και πρωτοπόρα στελέχη προκειμένου να διατηρηθεί η ανταγωνιστικότητα.

Στον κλάδο της φιλοξενίας εάν εργαστείς σκληρά και είσαι πρόθυμος να αποκτήσεις εμπειρία σε όλα τα διαφορετικά τμήματα του ξενοδοχείου, σύντομα αποκτάς διοικητικές δεξιότητες και εξελίσσεσαι σε σπουδαίο υποψήφιο για άμεση ανέλιξη στην επαγγελματική σταδιοδρομία σου.

Πολλά ξενοδοχεία, πια, διαθέτουν προγράμματα in-house management, τα οποία οδηγούν γρήγορα σε ανώτερες διοικητικές θέσεις. Είναι σχεδιασμένα προκειμένου να προσφέρουν στους υποψήφιους την ευρύτητα της γνώσης και της εμπειρίας που απαιτείται, σε διάστημα από 12 έως 18 μήνες, προκειμένου να ακολουθήσουν λαμπρή καριέρα σε ανώτερες διοικητικές θέσεις.

Η αγορά εργασίας το 2022 μετατοπίζεται λόγω των μεγάλων ελλειμμάτων σε εργατικό δυναμικό και των νέων τάσεων και τεχνολογιών που σχηματίζουν μερικά καινούργια και ενδιαφέροντα επαγγελματικά «μονοπάτια».

Η ξενοδοχειακή βιομηχανία αντιλαμβάνεται, πλέον, την πραγματική αξία των σωστά κατηρτισμένων εργαζομένων και στελεχών και πολλοί επιχειρηματίες προσανατολίζονται στην παροχή κινήτρων προκειμένου οι εργαζόμενοι να επιστρέψουν στον κλάδο. Ορισμένες ξενοδοχειακές αλυσίδες προσφέρουν προνόμια, όπως δωρεάν διακοπές, αύξηση ημερομισθίων και πιο ευέλικτο ωράριο εργασίας.

Αυτή τη στιγμή, τα ξενοδοχεία αναφέρουν ελλείψεις προσωπικού σχεδόν σε κάθε ειδικότητα, από την καθαριότητα έως την υποδοχή. Η πλέον σημαντική έλλειψη είναι αυτή που αφορά στους Hotel Managers, απαραίτητοι σε κάθε επίπεδο. Μία τόσο υπεύθυνη και απαιτητική θέση προϋποθέτει υψηλού επιπέδου εκπαίδευση και η ανεύρεσή τους δεν είναι, προς το παρόν, εύκολη υπόθεση.