Με αφορμή τη συμπλήρωση δύο ετών από την έναρξη λειτουργίας του πληροφοριακού συστήματος δηλώσεων αυθαιρέτων του ΤΕΕ με βάση τις διατάξεις του νόμου 4178/2013 «αντιμετώπιση της αυθαίρετης δόμησης, περιβαλλοντικό ισοζύγιο και άλλες διατάξεις», το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδος παρουσιάζει βασικά και ενδιαφέροντα μεγέθη που προκύπτουν από τη στατιστική επεξεργασία των δηλώσεων που καταθέτουν οι μηχανικοί για τα αυθαίρετα κτίσματα και τα κτίσματα με αυθαιρεσίες.

Σχετικά με το θέμα, ο Πρόεδρος του ΤΕΕ Γιώργος Στασινός δήλωσε:

«Ο νόμος 4178 μετά την κρίση του ως συνταγματικός, δίνει διέξοδο τακτοποίησης σε όλες σχεδόν τις αυθαίρετες κατασκευές και ως εκ τούτου αποτελεί ευκαιρία οριστικής λύσης για τους πολίτες ώστε να αποκτήσουν αδέσμευτη χρήση των ακινήτων τους και να μην επαπειλούνται με την υποβολή δυσβάστακτων προστίμων. Ήδη περισσότερα από 900 χιλιάδες ακίνητα έχουν δηλωθεί και για περισσότερα από 615 χιλιάδες έχει ξεκινήσει η διαδικασία. Οι πολίτες πρέπει με την συμβολή ενός Μηχανικού της επιλογής τους, από τους δεκάδες χιλιάδες διαθέσιμους, να καταγράψουν τις αυθαιρεσίες τους και να επιλέξουν ένα από τα διαθέσιμα σχήματα αποπληρωμής των προστίμων τα οποία προσφέρουν σε περιπτώσεις προκαταβολών σημαντικά υψηλές εκπτώσεις. Θυμίζω ότι οι πολίτες έχουν πλέον τη δυνατότητα, μέσα από το πληροφοριακό σύστημα του ΤΕΕ, για συμψηφισμό του 50% των προστίμων για τα αυθαίρετα με εργασίες και υλικά  ενεργειακής αναβάθμισης και στατικής επάρκειας.

Τονίζω ότι το ΤΕΕ είναι μπροστάρης στην πορεία της χώρας προς ένα καλύτερο μέλλον, χωρίς τις παθογένειες του παρελθόντος. Δημιουργήσαμε και λειτουργούμε την πρώτη συστηματική βάση δεδομένων στην οποία καταγράφονται όλες οι αυθαίρετες κατασκευές. Σημειώνω ότι οι επιλογές της δομής της βάσης δεδομένων σε συνδυασμό με την εργασία των Μηχανικών αποτέλεσαν ένα από τα κύρια σημεία στήριξης της συνταγματικότητας του Ν.4178/2013.

Το ΤΕΕ και οι μηχανικοί κάνουν τη δουλειά τους για να γυρίσει η χώρα σελίδα στο θέμα των αυθαιρέτων και της οικοδομής γενικότερα. Ήρθε η ώρα – και έχει καθυστερήσει πολύ – να κάνει και η Πολιτεία τη δική της. Η οφείλει να προχωρήσει άμεσα την Ηλεκτρονική Ταυτότητα Κτιρίου, που αφορά τα νομίμως υφιστάμενα κτίρια, και την Ηλεκτρονική Έκδοση Αδειών Δόμησης, που αφορά τα νέα κτίρια. Με αυτόν τον τρόπο θα διασφαλιστεί επιτέλους η νομιμότητα όλων των κατασκευών, θα βελτιωθεί η ασφάλεια των κατασκευών, θα υπάρξει ασφάλεια δικαίου στις συναλλαγές ακινήτων και θα βελτιωθεί η εξυπηρέτηση πολιτών και μηχανικών. Το ΤΕΕ είναι έτοιμο να υποστηρίξει ηλεκτρονικά όλες αυτές τις υπηρεσίες. Ήρθε η ώρα η Πολιτεία να εφαρμόσει όσα υπόσχεται για χρόνια.»

Ο Ν. 4178/2013 συμπληρώνει 24 μήνες από την πρώτη εφαρμογή του και έχει ενσωματωθεί σε αυτόν το μεγαλύτερο μέρος των υπαρχόντων δηλώσεων του Ν.4014/2011 με αντίστοιχη συμπλήρωση των στοιχείων χαρακτηρισμού σε κατηγορίες των παραβάσεων. Η υλοποίηση του πληροφοριακού συστήματος αποτελεί την πρώτη προσπάθεια στην χώρα μιας πιο συστηματικής καταγραφής και αποτύπωσης των ρυθμιζόμενων αυθαιρέτων κατασκευών. Τα μέχρι στιγμής καταγραφέντα δεδομένα δίνουν μια πρώτη εικόνα των μεγεθών και της εξέλιξής των αυθαίρετων κατασκευών μέχρι σήμερα. Συνοπτικά το σύνολο των ενεργών δηλώσεων έχει ως εξής:

  Άκυρες Σε επεξεργασία Αρχική υποβολή Υπαγωγή Οριστική υπαγωγή Σύνολο Αυθαιρέτων
Δηλώσεις Ν.4178/2013 50 133915 32541 79199 94801 340506
Δηλώσεις Ν 4178 από μεταφορά του Ν4014 85 0 93633 92716 82663 269097
Δηλώσεις Ν4014/2011 103 0 27735 30194 59305 293358
Σύνολο 238 133.915 153.909 202.109 236.769 902.961

Σημειώνεται ότι οι δηλώσεις «Σε επεξεργασία» δεν έχουν υποβληθεί ακόμα και δεν έχουν προκύψει για αυτές οι αντίστοιχες εντολές πληρωμής παραβόλου και ειδικού προστίμου. Εκ της διαφοράς οι δηλώσεις για τις οποίες έχει υποβληθεί παράβολο είναι 615.137.

Τα μεγέθη των προστίμων και των χώρων υπέρβασης ανά κατηγορία δήλωσης είναι τα ακόλουθα:

Νέες Δηλώσεις Ν 4178

Κατάσταση Δηλώσεων Αριθμός Δηλώσεων Καταχωρημένα Πρόστιμα Εμβαδό Κυρίων χώρων Εμβαδό χώρων με μειωτικό συντ.
Άκυρες 50 252.634 3.722 839
Σε επεξεργασία 134.143 934.599.454 10.514.425 4.517.010
Αρχική υποβολή 32.593 99.084.978 3.388.942 1.060.243
Προσωρινή υπαγωγή 79.285 465.480.429 6.541.111 2.633.130
Ολοκληρωμένη υπαγωγή 94.945 213.543.684 5.711.388 1.984.932
Σύνολο 340.966 1.712.708.545 26.155.867 10.195.314

Νέες Δηλώσεις Ν 4178 (συνέχεια)

Κατάσταση Δηλώσεων Αριθμός Δηλώσεων Μέσο Πρόστιμο ανά Δήλωση Μέση Επιφάνεια Κυρίων Χώρων ανά Δήλωση Μέση Επιφάνεια Βοηθητικών Χώρων ανά Δήλωση
Άκυρες 50 5.053 74 17
Σε επεξεργασία 134.143 6.967 78 34
Αρχική υποβολή 32.593 3.040 104 33
Προσωρινή υπαγωγή 79.285 5.871 83 33
Ολοκληρωμένη υπαγωγή 94.945 2.249 60 21
Σύνολο 340.966 5.023 77 30

 

Δηλώσεις Ν 4014 που έχουν μεταφερθεί στον Ν 4178

Κατάσταση Δηλώσεων Αριθμός Δηλώσεων Καταχωρημένα Πρόστιμα Εμβαδό Κυρίων χώρων Εμβαδό χώρων με μειωτικό συντ.
Άκυρες 85 903.639 6.311 2.914
Αρχική υποβολή 93.611 364.500.665 4.932.420 2.976.599
Προσωρινή υπαγωγή 92.735 740.314.329 6.995.305 4.132.838
Ολοκληρωμένη υπαγωγή 82.738 396.307.648 5.355.038 2.628.747
Σύνολο 269.084 1.501.122.642 17.282.763 9.738.184

Δηλώσεις Ν 4014 που έχουν μεταφερθεί στον Ν 4178 (συνέχεια)

Κατάσταση Δηλώσεων (26/8/2015) Αρθμός Δηλώσεων Μέσο Πρόστιμο ανά Δήλωση Μέση Επιφάνεια Κυρίων Χώρων ανά Δήλωση Μέση Επιφάνεια Βοηθητικών Χώρων ανά Δήλωση
Άκυρες 85 10.631 74 34
Αρχική υποβολή 93.611 3.894 53 32
Προσωρινή υπαγωγή 92.735 7.983 75 45
Ολοκληρωμένη υπαγωγή 82.738 4.790 65 32
Σύνολο 269.084 5.579 64 36

 Από αυτά τα δεδομένα προκύπτει ότι μέχρι τα τέλη Αυγούστου τα αθροιστικά έσοδα του νόμου 4014 ανέρχονται στα 1.000.204.413,29 ευρώ και του νόμου 4178 ανέρχονται στα 476.443.440,98 ευρώ. Από τα διαθέσιμα δεδομένα προκύπτει σχετική επιτάχυνση σε περιόδους λήξης προθεσμιών. Στην τρέχουσα περίοδο η ένταξη νέων αυθαιρέτων στην ρύθμιση δείχνει σχετική κάμψη, επηρεασμένη έντονα και από τους περιορισμούς των συναλλαγών στο Τραπεζικό σύστημα Στην επιλογή του τρόπου πληρωμής η κατάθεση μετρητών σε κατάστημα τραπεζικού ιδρύματος είναι περίπου 87,5% ενώ το υπόλοιπο 12,5% διεκπεραιώνεται ηλεκτρονικά με web banking. Το διάστημα μετά την επιβολή των περιορισμών στις τραπεζικές συναλλαγές οι πληρωμές μέσω web banking ανήλθαν στο 23,7% του συνόλου.

Κατανομές Είδους Δηλώσεων, Μεγεθών Χώρων Υπέρβασης, Ύψους Προστίμων

Από τη στατιστική επεξεργασία των δηλώσεων προκύπτει ότι το 25% αφορά ακίνητα χωρίς καμία οικοδομική άδεια ενώ το 75% αφορά αυθαιρεσίας σε κτίσματα με οικοδομική άδεια. Λόγω της πρόβλεψης του Νόμου να επιβαρύνονται όσα αυθαίρετα δεν έχουν καμία προηγούμενη έκδοση αδείας τα αντίστοιχα ποσοστά επιβαρύνουν περισσότερο τις αντίστοιχες δηλώσεις, οπότε σε κτίσματα χωρίς οικοδομική άδεια αντιστοιχεί το 28% των προστίμων, ενώ σε κτίσματα με οικοδομική άδεια το 72% των προστίμων.

Από το σύνολο των στοιχείων προκύπτει ότι το 29% των δηλώσεων αυθαιρέτων αφορά ακίνητα εκτός σχεδίου και το 71% ακίνητα εντός σχεδίου. Λόγω της πρόβλεψης του Νόμου τα πρόστιμα σε εκτός σχεδίου είναι σημαντικά υψηλότερα οπότε στην κατανομή των προστίμων παρουσιάζεται η εικόνα το 51% των προστίμων να αφορά ακίνητα εκτός σχεδίου και το 49% των προστίμων αφορά ακίνητα εντός σχεδίου.

Στον πίνακα που ακολουθεί δίνονται οι κύριοι δείκτες (πλήθος, πρόστιμα, επιφάνειες και μέσες τιμές) σε συνδυασμό των κριτηρίων εντός-εκτός σχεδίου και με-χωρίς οικοδομική άδεια. Φαίνεται ότι μεγάλο ποσοστό των δηλώσεων είναι εντός σχεδίου και με οικοδομική άδεια. Αντίθετα τα πρόστιμα είναι σημαντικά αυξημένα, εκφράζοντας την αντίστοιχη περιβαλλοντική επιβάρυνση, στις δηλώσεις εκτός σχεδίου και χωρίς οικοδομική άδεια.

Κατανομή Δηλώσεων Ν. 4178 (νέες δηλώσεις και δηλώσεις από μεταφορά από Ν4014) σε εντός/εκτος σχεδίου και με/χωρίς οικοδομική άδεια
Εντός/Εκτός Σχεδίου Με/Χωρίς Άδεια Αριθμός Δηλώσεων
Ν. 4187
Ποσοστιαία Κατανομή Αριθμού Δηλώσεων Συνολικό Πρόστιμο
(€)
Ποσοστιαία Κατανομή Συνολικών Προστίμων Μέσο Πρόστιμο
(€)
Συνολική Επιφάνεια
(τμ)
Ποσοστιαία Κατανομή Συνολικής Επιφάνειας Μέση Επιφάνεια
(τμ)
Εκτός Σχεδίου Χωρίς άδεια 88.546 15,2% 680.957.876 21,2% 7.691 12.539.012 19,8% 141,6
Εκτός Σχεδίου Με αδεια 78.064 13,4% 955.999.753 29,7% 12.247 16.995.958 26,8% 217,7
Εντός Σχεδίου Χωρίς άδεια 54.340 9,3% 172.088.514 5,4% 3.167 7.326.776 11,5% 134,8
Εντός Σχεδίου Με αδεια 362.388 62,1% 1.405.613.350 43,7% 3.879 26.575.038 41,9% 73,3
Σύνολο 583.338   3.214.659.495 63.436.784

Όσον αφορά τις χρήσεις των δηλούμενων ακινήτων, κύρια και μοναδική κατοικία χαρακτηρίζεται το 20% των δηλώσεων, άλλη κατοικία (δευτερεύουσα, εξοχική κλπ) χαρακτηρίζεται το 61% των δηλώσεων, επαγγελματικά κτίρια υπηρεσιών το 14% των δηλώσεων, κτίρια τουρισμού – βιομηχανίας το 3% των δηλώσεων και κτίρια μεταποίησης πρωτογενούς τομέα (αγροτικού, κτηνοτροφικού κλπ) το 2% των δηλώσεων.

Κατανομή των μεγεθών ανά επικρατούσα χρήση

Είδος Χρήσης Αριθμός Ποσοστό Συνολικό Πρόστιμο Ποσοστό προστίμων Σύνολο επιφάνειας υπέρβασης Ποσοστό Επιφανείας Μέση Επιφάνεια Υπέρβασης
Κύρια και μοναδική κατοικία 118.368 20,3 423.051.535 13,2 10.558.450 16,6 89,2
Άλλη κατοικία 356.067 61,0 1.727.434.632 53,7 26.597.155 41,9 74,7
Τουρισμός, βιομηχανία 20.482 3,5 461.812.801 14,4 10.130.217 16,0 494,6
Υπηρεσίες 78.906 13,5 572.557.145 17,8 11.983.576 18,9 151,9
Μεταποίηση πρωτογενούς τομέα 9.513 1,6 29.807.149 0,9 4.167.659 6,6 438,1

Γεωγραφική Κατανομή

Από τα στοιχεία προκύπτει ότι οι περισσότερες δηλώσεις αφορούν ακίνητα στην Περιφέρεια Αττικής (186.743 ακίνητα ή ποσοστό 36,41% του συνόλου των δηλώσεων) και στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας (85.634 δηλώσεις ή ποσοστό 16,69% του συνόλου των δηλώσεων). Η Ποσοστιαία Κατανομή των δηλώσεων Ν 4178 και των μεγεθών ανά Περιφέρεια και Περιφερειακά Ενότητα (περιλαμβάνονται μόνο οι δηλώσεις σε υποβολή και σε αρχικό στάδιο που έχουν γεωγραφικό εντοπισμό ) έχει ως εξής:

Ποσοστιαία Κατανομή των δηλώσεων Ν 4178 και των μεγεθών ανά Περιφέρεια και Περιφερειακά Ενότητα

Περιφερειακή Ενότητα/Περιφέρεια Ποσοστό Δηλώσεων επί Συνόλου Επικράτειας Ποσοστό Πληθυσμού επί Συνόλου Επικράτειας Ποσοστό Προστίμων επί Συνόλου Επικράτειας Ποσοστό Κυρίων Χώρων επί Συνόλου Επικράτειας Ποσοστό Βοηθητικών Χώρων επί Συνόλου Επικράτειας
Π.Ε. Δράμας 0,53 0,93 0,22 0,66 0,70
Π.Ε. Έβρου 1,07 1,37 0,46 1,09 0,82
Π.Ε. Θάσου 0,38 0,12 0,42 0,28 0,31
Π.Ε. Καβάλας 1,46 1,17 0,98 1,16 1,12
Π.Ε. Ξάνθης 0,72 0,94 0,47 0,88 0,87
Π.Ε. Ροδόπης 0,53 1,02 0,23 0,56 0,38
Σύνολο Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης 4,70 5,55 2,78 4,63 4,21
Π.Ε. Ημαθίας 1,13 1,30 0,66 1,14 1,13
Π.Ε. Θεσσαλονίκης 8,28 9,91 6,95 8,03 8,26
Π.Ε. Κιλκίς 0,56 0,79 0,26 1,04 0,73
Π.Ε. Πέλλας 0,75 1,32 0,40 1,00 0,85
Π.Ε. Πιερίας 1,57 1,16 1,61 1,90 1,68
Π.Ε. Σερρών 0,71 1,78 0,34 1,23 0,90
Π.Ε. Χαλκιδικής 3,69 0,89 3,98 2,90 3,08
Σύνολο Κεντρικής Μακεδονίας 16,69 17,14 14,19 17,25 16,63
Π.Ε. Γρεβενών 0,36 0,30 0,19 0,46 0,45
Π.Ε. Καστοριάς 0,30 0,49 0,16 0,35 0,42
Π.Ε. Κοζάνης 0,80 1,41 0,35 2,71 1,06
Π.Ε. Φλώρινας 0,24 0,49 0,13 0,89 0,41
Σύνολο Δυτικής Μακεδονίας 1,71 2,69 0,83 4,41 2,34
Π.Ε. Καρδίτσας 0,79 1,10 0,33 0,72 0,94
Π.Ε. Λάρισας 2,42 2,58 1,68 3,31 1,98
Π.Ε. Μαγνησίας 1,43 1,76 0,76 1,48 1,25
Π.Ε. Σποράδων 0,28 0,12 0,59 0,36 0,34
Π.Ε. Τρικάλων 0,84 1,21 0,40 1,03 0,90
Σύνολο Θεσσαλίας 5,76 6,77 3,76 6,91 5,41
Π.Ε. Άρτας 0,43 0,67 0,19 0,43 0,30
Π.Ε. Θεσπρωτίας 0,43 0,40 0,29 0,46 0,56
Π.Ε. Ιωαννίνων 1,23 1,47 0,78 1,47 1,39
Π.Ε. Πρέβεζας 0,51 0,53 0,36 0,45 0,55
Σύνολο Ηπείρου 2,60 3,08 1,62 2,81 2,80
Π.Ε. Ζακύνθου 0,57 0,36 0,93 0,82 0,92
Π.Ε. Κέρκυρας 1,07 1,02 1,69 1,10 1,22
Π.Ε. Κεφαλληνίας 0,58 0,32 0,65 0,55 0,86
Π.Ε. Ιθάκης 0,05 0,03 0,04 0,04 0,05
Π.Ε. Λευκάδας 0,39 0,20 0,42 0,31 0,35
Σύνολο Ιονίων νήσων 2,65 1,92 3,73 2,81 3,40
Π.Ε. Αιτωλοακαρνανίας 1,43 1,98 0,62 1,97 1,08
Π.Ε. Αχαΐας 1,95 2,96 1,03 1,46 1,69
Π.Ε. Ηλείας 0,95 1,68 0,58 1,19 0,89
Σύνολο Δυτικής Ελλάδος 4,33 6,62 2,23 4,61 3,67
Π.Ε. Βοιωτίας 1,18 1,13 1,29 1,82 1,40
Π.Ε. Ευβοίας 3,25 1,90 3,06 3,64 2,97
Π.Ε. Ευρυτανίας 0,13 0,18 0,07 0,09 0,11
Π.Ε. Φθιώτιδας 1,10 1,55 0,71 1,37 1,00
Π.Ε. Φωκίδας 0,41 0,35 0,31 0,60 0,66
Σύνολο Στερεάς Ελλάδος 6,07 5,10 5,44 7,51 6,14
Π.Ε. Αργολίδας 1,32 0,94 1,35 1,32 1,64
Π.Ε. Αρκαδίας 0,66 0,84 0,31 0,93 0,62
Π.Ε. Κορινθίας 2,27 1,32 1,85 2,33 2,12
Π.Ε. Λακωνίας 0,95 0,85 0,53 0,68 0,71
Π.Ε. Μεσσηνίας 1,56 1,52 1,08 1,30 1,36
Σύνολο Πελοποννήσου 6,76 5,47 5,12 6,55 6,46
Π.Ε. Κεντρικού Τομέα Αθηνών 6,29 10,78 4,00 3,46 4,37
Π.Ε. Βορείου Τομέα Αθηνών 5,28 5,34 7,01 2,69 5,69
Π.Ε. Δυτικού Τομέα Αθηνών 3,33 4,57 1,91 1,98 1,87
Π.Ε. Νοτίου Τομέα Αθηνών 4,07 4,96 3,92 2,04 2,91
Π.Ε. Πειραιώς 2,62 4,41 1,24 1,67 1,17
Π.Ε. Ανατολικής Αττικής 11,01 3,53 16,95 10,54 13,41
Π.Ε. Δυτικής Αττικής 2,03 1,37 2,53 3,06 2,24
Π.Ε. Νήσων 1,79 0,65 1,54 1,40 1,15
Σύνολο Αττικής 36,41 35,62 39,12 26,82 32,81
Π.Ε. Ηρακλείου 2,01 2,67 3,93 4,14 2,30
Π.Ε. Λασιθίου 0,71 0,70 0,82 0,78 0,75
Π.Ε. Ρεθύμνης 0,79 0,72 0,98 0,94 0,99
Π.Ε. Χανίων 1,59 1,36 2,67 2,39 1,91
Σύνολο Κρήτης 5,10 5,44 8,40 8,25 5,96
Π.Ε. Άνδρου 0,20 0,08 0,22 0,09 0,22
Π.Ε. Θήρας 0,48 0,15 1,48 0,53 0,94
Π.Ε. Καλύμνου 0,35 0,27 0,21 0,25 0,31
Π.Ε. Καρπάθου 0,08 0,07 0,06 0,04 0,14
Π.Ε. Κω 0,37 0,29 0,87 0,79 0,91
Π.Ε. Μήλου 0,33 0,09 0,26 0,23 0,34
Π.Ε. Μυκόνου 0,69 0,08 4,01 0,85 1,76
Π.Ε. Νάξου 0,46 0,18 0,47 0,34 0,56
Π.Ε. Πάρου 0,55 0,12 0,79 0,39 0,97
Π.Ε. Ρόδου 1,26 1,09 2,48 2,16 1,78
Π.Ε. Σύρου 0,56 0,21 0,52 0,34 0,55
Π.Ε. Τήνου 0,23 0,07 0,22 0,14 0,24
Σύνολο Νοτίου Αιγαίου 5,55 2,73 11,59 6,15 8,72
Π.Ε. Ικαρίας 0,08 0,09 0,04 0,05 0,06
Π.Ε. Λέσβου 0,50 0,83 0,31 0,42 0,34
Π.Ε. Λήμνου 0,17 0,16 0,16 0,18 0,14
Π.Ε. Σάμου 0,31 0,31 0,25 0,23 0,33
Π.Ε. Χίου 0,61 0,49 0,44 0,40 0,59
Σύνολο Βορείου Αιγαίου 1,67 1,88 1,19 1,27 1,46