Γράφει η Αναστασία Τσαντίλα
Σε ένα κόσμο που διαρκώς αλλάζει, εσύ θα παραμείνεις στάσιμος;
Και όταν οι αλλαγές δεν είναι θέμα επιλογής αλλά βαθύτερης και καθολικής σημασίας, όταν αυτές σχετίζονται με τη προστασία, τη πρόληψη και τη διασφάλιση τόσο της δημόσιας όσο και της προσωπικής μας υγείας, θα συνεχίσουμε να στρέφουμε το βλέμμα στο παρελθόν και να αναπολούμε συνήθειες που καλούμαστε να αποχωριστούμε, τώρα, που η κοινωνία εισέρχεται πλέον σε μία ολότελα νέα πραγματικότητα;
Προσπαθώντας να προσεγγίσει κανείς το διδακτικό περιεχόμενο της πρόσφατης πανδημίας, διαπιστώνει ότι η αδιαμφισβήτητη σταθερά αυτού του κόσμου, η μοναδική συνήθεια που δε δύναται να αλλάξει, είναι το γεγονός ότι η γη θα συνεχίσει να περιστρέφεται όποιες και να είναι οι συνθήκες που βιώνουμε εμείς, ως μέρος αυτής.
Η νέα πραγματικότητα συνοδεύεται και απαιτεί πρωτίστως επιστροφή στη κανονικότητα, και όπως όλα δείχνουν, δυνάμει πρόσφατων ερευνών, μεταξύ δύο καταναλωτών, ο ένας θα συνεχίσει να επιδεικνύει την ίδια αγοραστική συμπεριφορά που είχε πριν την εφαρμογή των περιοριστικών μέτρων, που στόχευαν στον περιορισμό της εξάπλωσης της πανδημίας.
Από την άλλη πλευρά όμως, ο δεύτερος καταναλωτής δε θα επιστρέψει ποτέ στις παλιές του συνήθειες, μάλιστα, ίσως αποφύγει ακόμη και την έξοδο από το σπίτι, συμπεριφορές ενδεικτικές για τη ψυχολογία που επικρατεί στη «μετά κορωνοϊού» εποχή.
Μιλώντας λοιπόν για συνήθειες που μας χαρακτηρίζουν ως κοινωνία και ως ανθρώπους, εκτός από τον τουρισμό, τη μεγαλύτερη δοκιμασία αναμένεται να υποστεί ο τομέας της Εστίασης, οργανωμένης ή μη.
Φαίνεται πως επιστημονικά δεν υπάρχουν ενδείξεις ως προς τη μετάδοση της νόσου του κορωνοϊού (COVID-19) μέσω των τροφίμων, όμως καθοριστική για τη διασπορά του ιού σημασία, μοιάζει να έχει η συμπεριφορά του ανθρώπου μέσα σε περιβάλλοντα όπου παρατηρούνται αυξημένες κοινωνικές συναθροίσεις. Οι ασφαλείς συνθήκες για τους χώρους εστίασης θα αποτελέσουν πλέον κριτήριο ασφαλείας, τόσο για τον επιχειρηματία όσο και για τον πελάτη-καταναλωτή.
Στο παρελθόν συνηθίζαμε να μιλάμε για πλασματικές ανάγκες, η ανάγκη όμως να αισθάνεται κανείς ασφαλής, την ώρα που γευματίζει ή πίνει τον καφέ του μόνο πλασματική δε μπορεί να θεωρηθεί τη τρέχουσα εποχή.
Είναι εκείνο το σοβαρό στοίχημα που πρέπει να κερδίσουν οι επιχειρήσεις του κλάδου, ώστε να μπορούμε εμείς ως καταναλωτές και ως πελάτες να μιλάμε για επιστροφή στη κανονικότητα.
Ή μάλλον «στροφή» σε μία νέα κανονικότητα, που υπήρχε αλλά εμείς δε βλέπαμε, καθώς τα μέτρα που καλούμαστε όλοι να πάρουμε ύστερα από τη νέα πανδημία, η οποία κινείται με εναλλασσόμενους ρυθμούς ανά το κόσμο και που συνεχίζει να πλήττει μαζικά πληθυσμούς, δε θα έπρεπε να μας είναι παντελώς άγνωστα.
Για την Swiss Approval International σίγουρα δεν είναι, καθώς υπήρξε επαγρύπνηση ως προς την «Ασφάλεια του Επισκέπτη» μόλις το 2012 καθώς και το 2014, με την εκπόνηση των Προτύπων που αφορούσαν στη διαχείριση επισκεπτών και τουριστών με πιθανά προβλήματα υγείας αλλά και στη Πιστοποίηση της Υγείας σε χώρους Φιλοξενίας Επισκεπτών και Κοινωνικών Εκδηλώσεων.
Ο Διεθνής Φορέας Επιθεωρήσεων & Πιστοποιήσεων, “Swiss Approval International”, χρειάστηκε μόλις ένα rewind στα αρχεία του, προκειμένου να επαναπροσδιορίσει τις απαιτήσεις των Προτύπων αυτών βάσει νέων συνθηκών, με αποτέλεσμα να εισάγει στην αγορά ένα Καινοτόμο Πρότυπο σε ότι αφορά τον Τομέα της Εστίασης, με τίτλο “H&W CERT”, σε συνέχεια του Προτύπου “Β&W CERT” που αφορά στη Πιστοποίηση του Ξενοδοχειακού Κλάδου.
Η διαφορετικότητα του Προτύπου έγκειται στη στελέχωση των επιχειρήσεων εστίασης (εστιατόρια, καφέ, μπαρ, υπηρεσίες catering, υπηρεσίες delivery) με μία νέα θέση καθηκόντων, ένα νέο ρόλο, εκείνο του “H&W Manager”, ο οποίος παρακολουθεί και επιβλέπει την εφαρμογή του Κανονισμού HACCP σε ότι αφορά την ασφάλεια των τροφίμων σύμφωνα με ισχύουσες Εθνικές ή Διεθνείς απαιτήσεις, πρωτόκολλα και οδηγίες και ταυτόχρονα μεριμνά για τη συνεχή πρόληψη και επαγρύπνηση έναντι μεταδοτικών μη τροφικών νοσημάτων εντός της επιχείρησης, βάσει της λεγόμενης “White Process” Διαδικασίας.
Το Πρότυπο H&W CERT, στοχεύει στην εφαρμογή όλων των απαιτούμενων μέτρων πρόληψης και προστασίας, προκειμένου να δημιουργείται μία σχέση εμπιστοσύνης και ένα κοινό αίσθημα ασφάλειας τόσο για τους πελάτες – συνδαιτημόνες όσο και για το προσωπικό που εργάζεται εντός και εκτός των χώρων μαζικής εστίασης ή προσωποποιημένης εξυπηρέτησης.
Δε θα πρέπει εξάλλου να ξεχνάμε ότι η εστίαση ανήκει σε εκείνους τους κλάδους που δοκιμάστηκαν από νωρίς, και προσέφεραν αδιάκοπτα τις υπηρεσίες τους κυρίως με κατ’ οίκον παραδόσεις, εν μέσω πανδημίας, δίχως να συνδεθεί η Υπηρεσία αυτή με πιθανούς λόγους ή παράγοντες μετάδοσης του ιού στον ευρύτερο πληθυσμό.
Συνεπώς το Πρότυπο Η&W CERT, έρχεται να αναβαθμίσει την Ποιότητα της Παρεχόμενης Υπηρεσίας και να «σφραγίσει» τον ασφαλή τρόπο παροχής της προς τον πελάτη – καταναλωτή.
Τέλος, σε ότι αφορά στο αρχικό μας ερώτημα, φυσικά δε μένουμε στάσιμοι, αλλά μαθαίνουμε πια να περιστρεφόμαστε γύρω από ασφαλείς συνήθειες, ασφαλή περιβάλλοντα και επιχειρήσεις, και πάντοτε γύρω από τη δική μας ασφάλεια. Εξάλλου ο ίδιος ο ιός ανέδειξε τις υψηλές ταχύτητες προσαρμογής που διαθέτουμε όταν οι συνθήκες το απαιτούν, άνευ διαπραγμάτευσης.
Bon appétit λοιπόν, ή αλλιώς… καλή μας όρεξη!
Αναστασία Τσαντίλα
Materials Engineer,
Administration Manager, SATB anastasia.tsantila@swissapproval.gr