Γράφει ο Γιάννης Τσιρογιάννης

Το Aygo X ανασύρει από την αφάνεια μια ολόκληρη κατηγορία αυτοκινήτων και την οδηγεί εκ νέου στον αφρό, αξιοποιώντας τα ειωθότα οχημάτων ελεύθερου χρόνου.

Την ώρα που οι άλλοι ακρωτηριάζουν τα μινι από τη γκάμα τους επικαλούμενοι οικονομίες κλίμακας και πενιχρά περιθώρια κέρδους, η Toyota συνεχίζει ακάθεκτη στο πάλαι ποτέ segment A. Aυτή τη φορά προχωρά μόνη της στο εγχείρημα, χωρίς καν συνοδοιπόρους (θυμήσου τα Citroen C1 και Peugeot 108) που θα έκαναν λογικά το έργο της ευκολότερο. Εκεί χτίζεται το νέο προϊόν που χρησιμοποιεί νέο πλαίσιο, ανασχεδιασμένη φόρμα και… ιδού το πιο funky μεταλλαγμένο Aygo από καταβολής του, με το “X” να βρίσκεται σε περίοπτη θέση προκειμένου να υπενθυμίζει τον crossover χαρακτήρα.

H ομάδα εξέλιξης του Aygo X μελέτησε τις τρέχουσες και μελλοντικές τάσεις του lifestyle σε αστικό και προαστιακό περιβάλλον στην Ευρώπη, προκειμένου να προσφέρει ένα compact crossover που αποπνέει αυτοπεποίθηση και στοχεύει να είναι μοναδικό στη μικρή κατηγορία.

Το “μικρομέγαλο” της Toyota υιοθετεί πλέον μεγαλύτερες διαστάσεις, επικαιροποιημένο design αλλά και νέες τεχνολογίες. Βασίζεται στην πλατφόρμα “GA-B” του Yaris Cross και τo μήκος του ανέρχεται στα 3700 mm. Ο χώρος αποσκευών των 231 lt δεν ανήκει στην πρώτη γραμμή της κλάσης Α, αλλά το γεγονός αυτό δεν έχει βαρύνουσα σημασία σε τέτοιου είδους αυτοκίνητα. Όσο για παράδειγμα ο μικρός κύκλος στροφής, ο οποίος δεν ξεπερνά τα 4,7 m (η αναστροφή δηλαδή δεν απαιτεί περισσότερα από 9 m). Το Aygo X είναι επίσης πιο φαρδύ αλλά και ψηλότερο σε σχέση με τον προκάτοχό του, κάτι που εν πολλοίς οφείλεται στη μεγαλύτερη (κατά 11 mm) απόσταση από το έδαφος. Ενδεικτικό του όγκου του αποτελεί το γεγονός πως οι τροχοί καταλαμβάνουν το 40% του συνολικού ύψους.

Το κοιτάζεις εξωτερικά και πιστεύεις πως πρόκειται για κάποιο πρωτότυπο που το έσκασε από showroom. Η διχρωμία, οι μεγάλοι τροχοί με τα σχετικά στενά ελαστικά, οι ανύπαρκτοι πρόβολοι, τα πλαστικά τόξα των θόλων αλλά και η νέα μουσούδα βγαλμένη από τα εταιρικά σχεδιαστήρια, δημιουργούν εύγευστη εικόνα που παραπέμπει σε “SUV τσέπης”, το οποίο δεν μοιάζει με κάτι άλλο στο δρόμο.

Δεν θυμάμαι κάποιο άλλο μικρό να φορά τροχούς 18 ιντσών, να σε επαναφέρει αυτόματα στο κέντρο της λωρίδας με ηλεκτρονικές παρεμβάσεις, να υιοθετεί συστήματα άνεσης και ασφάλειας από μεγαλύτερα και ακριβότερα αυτοκίνητα. Η’ να προσφέρει τόσο πολιτισμένη λειτουργία ανάρτησης με αρκετά χαμηλό επίπεδο θορύβου. Η τελευταία “ισιώνει” τις απανταχού ανωμαλίες της ελληνικής οδοποιίας χωρίς μεμψιμοιρίες.

Διάχυτη είναι εντός η αύρα ψηφιοποίησης χάρη στην HD οθόνη αφής 9,0” για το σύστημα πολυμέσων Toyota Smart Connect, με σύστημα in-cloud πλοήγησης και δυνατότητα over-the-air αναβαθμίσεων. Το «παρών» δίνει και η δέσμη συστημάτων ασφαλείας Toyota Safety Sense. Τα χειριστήρια και η εργονομία είναι στα γνωστά πολύ καλά επίπεδα, το σκληρό πλαστικό είναι “must” στην κατηγορία και δεν ενοχλεί πια, κυρίως όταν κρύβει μια “αλεξίσφαιρη” συναρμογή των μερών που εγγυάται την μακροχρόνια απροβλημάτιστη συμβίωση. Η αύξηση του ύψους έχει βάλει θετικό πρόσημο σε ορισμένους τομείς, όπως για παράδειγμα στην πιο ψηλή και εποπτική θέση οδήγησης με καλύτερη ορατότητα προς τα εμπρός, όμως είναι η αιτία και για κάποια παράπονα, όπως οι αυξημένες κλίσεις του αμαξώματος στις στροφές.

Αν κάτι θυμίζει το μοντέλο της προηγούμενης γενιάς αυτό είναι το γυμνό μέταλλο στο εσωτερικό των θυρών, οι στριμωγμένοι χώροι για τους πίσω επιβάτες, το πίσω κρύσταλλο που επιτελεί χρέη πέμπτης πόρτας και τα πίσω ανακλινόμενα παράθυρα-φινιστρίνια που ανοίγουν ελάχιστα στο πλάι.

Το μεγαλύτερο όφελος πάντως στο Aygo X έρχεται από τη νέα πλατφόρμα και τη βελτίωση που αυτή έχει συνεισφέρει στα ποιοτικά χαρακτηριστικά, τόσο σε δυναμικό όσο και κατασκευαστικό επίπεδο. Έτσι, η αναβαθμισμένη κύλιση πλαισιώνεται από μια σημαντικά βελτιωμένη ηχομόνωση η οποία είναι άκρως ικανοποιητική για τα δεδομένα της μικρής κατηγορίας οχημάτων. Στο δρόμο πάντως, το Aygo X παρά τη μείωση του απόβαρου, δεν δίνει εν τέλει μια πιο ανάλαφρη αίσθηση σε σχέση με πριν, καθώς το πάτημα έχει αποκτήσει τώρα ένα πιο συμπαγές και σοβαρό αποτύπωμα.

Η μείωση του βάρους δεν έχει καταφέρει να αλλάξει προς το καλύτερο τις σχετικά ασθενικές επιδόσεις, με τον 3κύλινδρο 1.000άρη ατμοσφαιρικό των 72 PS και 93 Nm ροπής να φέρνει τα 100 km/h από στάση σε 15,6’’ δείχνοντας την αδυναμία του ακόμα και σε ελαφρές ανωφέρειες μέσα στην πόλη. Οι επιδόσεις βέβαια περνούν μοιραία σε δεύτερη μοίρα σε ένα αμιγώς αυτοκίνητο πόλης. Η ευπρόσδεκτη ελαστικότητα του μικρού κινητήρα είναι αυτή που έχει μεγαλύτερη βαρύτητα στο Aygo X. Το παιχνίδι με τον επιλογέα είναι επομένως αρκετά συχνό, οπότε ευτυχώς που το κούμπωμα του χειροκίνητου 5τάχυτου κιβωτίου (με τη σφιχτή κλιμάκωση σχέσεων) είναι θετικό.

Ο εκπολιτισμός του 3κύλινδρου συνόλου βενζίνης (οι κραδασμοί μειώθηκαν δραστικά), συνοδεύεται επίσης και από ευπρόσδεκτη οικονομία καυσίμου (η μέση τιμή κατανάλωσης κυμάνθηκε γύρω στα 5,4 lt/100 km σε μικτές συνθήκες). Μόνο όταν το πιέσεις θα φορτίσεις τα αυτιά σου με πολλά db από εκείνη την χαρακτηριστική χροιά που εκπέμπουν οι 3κύλινδροι κινητήρες.

Εντός των τειχών το Aygo X διαθέτει ένα ορμέμφυτο ένστικτο. Παρκάρει κυριολεκτικά με δύο μανούβρες και επιδεικνύει απαράμιλλη ευελιξία στα στενάκια, προάγοντας διασκεδαστικό οδηγικό χαρακτήρα. Λίγο έξω από την πόλη, η σταθερότητα του λιλιπούτειου Toyota έχει διανύσει ευτυχώς τα απαραίτητα βήματα, όπως συνέβη δηλαδή και με την ικανοποιητική αίσθηση που εισπράττεις τόσο από το σύστημα διεύθυνσης όσο και τα φρένα. Αυτό δεν σημαίνει βέβαια πως η συνολική του εικόνα στο δρόμο ξεφεύγει από εκείνη ενός αμιγούς αστικού μέσου. Το ιαπωνικό A-SUV επιτυγχάνει όμως να σε κάνει να αισθάνεσαι ευχάριστα, ανεξάρτητα από το αν οδηγείς ή είσαι επιβάτης, ή απλώς το χαζεύεις απέξω.

Η νέα ταυτότητα με τον crossover χαρακτήρα, σε συνδυασμό με τη φήμη που συνοδεύει το όνομα Toyota αποτελούν σίγουρα τα ισχυρά όπλα του Aygo X στον στίβο των πωλήσεων. Πιθανότατα οι ευφυέστατοι Ιάπωνες να δικαιωθούν στο τέλος για την απόφαση να ποντάρουν σε μια κατηγορία που πολλοί θεωρούν ήδη ξεγραμμένη υπόθεση. Το Aygo X συμπληρώνει προς τα κάτω την ολοκληρωμένη πλέον γκάμα των… SUV της Toyota. Προσφέρεται σε επτά εκδόσεις και οι τιμές του ξεκινούν από 14.770 ευρώ.