Σύνταξη: tourismtoday.gr

Οι τουρίστες της Gen Z αλλάζουν το σκηνικό στα ταξίδια. Για όσους έχουν γεννηθεί μεταξύ 1997 και 2012, οι αποδράσεις είναι κάτι περισσότερο από απλές διακοπές, είναι μια σημαντική πτυχή της ζωής.

Περίπου το 44% αυτής της γενιάς προτιμά τα ταξίδια στην πόλη ως μορφή διακοπών, σύμφωνα με το Gen Z City Index της TUI.
Επιλέγουν city break προορισμούς που ο πολιτισμός συναντά τη διασκέδαση και τους προσφέρει ένα πολυδιάστατο συνολικό πακέτο.
Ανάμεσα στους κορυφαίους είναι η Αθήνα (6η θέση) και η Θεσσαλονίκη (12η θέση) με σκορ ισόπαλο με το κοσμοπολίτικο Παρίσι.

Οι Gen Z ταξιδιώτες αναζητούν τοποθεσίες ιδανικές για φωτογράφιση, γαστρονομικές εμπειρίες και πληθωρικά πάρτι με οικολογική και κοινωνική ευαισθητοποίηση.
Παράλληλα, τα δεδομένα από το Trends Report 2024 της Hilton, δείχνουν ότι το 72% της Gen Z θα δαπανήσει περισσότερα χρήματα για ταξίδια φέτος.

Infografik staedtereisen
Πηγή: TUI Gen Z City Index

Οι αγαπημένες δραστηριότητες αναψυχής της Gen Z

Οι αγαπημένες δραστηριότητες αναψυχής της Gen Z δεν πρέπει να λείπουν από τις επιτυχημένες διακοπές. Και σύμφωνα με την IfD Allensbach, οι τρεις κορυφαίες δραστηριότητες είναι:

  • Ψώνια (93,8%)
  • Φαγητό (86,2%)
  • Φωτογραφία (85,6%)

Σε διεθνή σύγκριση, η γερμανική Gen Z έλκεται ιδιαίτερα από τα ταξίδια στο εξωτερικό. Το ένα τέταρτο των νέων 18-24 ετών (25%) σχεδιάζει μάλιστα να πραγματοποιήσει πολλά ταξίδια.
Περίπου το 25% αναζητά βιώσιμες ταξιδιωτικές προσφορές.

TUI: Πού ταξιδεύουν για city break στην Ευρώπη οι τουρίστες της Gen Z

Τους πιο δημοφιλείς προορισμούς στην Ευρώπη για συτού του είδους τα ταξίδια, αποκαλύπτει το Gen Z City Index της TUI.

Συνέκρονε πάνω από 70 προορισμούς σύμφωνα με δέκα κατηγορίες που σχετίζονται με τη Gen Z, όπως ο αριθμός των εμπορικών κέντρων, τα χορτοφαγικά και vegan εστιατόρια, τα hashtags του TikTok, τη φιλικότητα σε LGBTQI+ και τις τιμές των μέσων μαζικής μεταφοράς.

  • Άμστερνταμ σκορ 77
  • Πόρτο σκορ 76
  • Βαρκελώνη σκορ 74
  • Λισαβόνα σκορ 73
  • Ζυρίχη σκορ 73
  • Αθήνα σκορ 72
  • Βασιλεία σκορ 70
  • Λυών σκορ 69
  • Μιλάνο σκορ 69
  • Φρανκφούρτη σκορ 69
  • Παρίσι σκορ 68
  • Θεσσαλονίκη σκορ 68

Από πού εμπνέονται τα ταξίδια

Τα κοινωνικά δίκτυα αποτελούν φυσικό βιότοπο για τη Gen Z. Είτε για έρευνα και έμπνευση για τις επερχόμενες διακοπές, είτε για τον προγραμματισμό ταξιδιών είτε για την ανταλλαγή στιγμιότυπων και βίντεο, τα social media είναι το εργαλείο επιλογής.

Σύμφωνα με την TUI το 2023, το 45% των Gen Z χρησιμοποίησε τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ως πηγή έμπνευσης για το επόμενο ταξίδι.

Οι πιο δημοφιλείς πλατφόρμες είναι το Instagram (97%) και το TikTok (48%). Το τελευταίο είναι πιο δημοφιλές από οποιαδήποτε άλλη γενιά. Συγκριτικά, μόνο το 19% της Gen Y (1981 έως 1996) χρησιμοποιεί το TikTok για ταξιδιωτική έμπνευση.

Στο Gen Z City Index της TUI το Λονδίνο καταλαμβάνει την πρώτη θέση στην κατάταξη των hashtag. Η αγγλική πρωτεύουσα προηγείται με 9,8 εκατομμύρια hashtags, μπροστά από τη Βαρκελώνη (8,5 εκατομμύρια) και το Παρίσι (8,1 εκατομμύρια).

Infografik tiktok
Πηγή: TUI Gen Z City Index

Η πράσινη κουζίνα είναι πολύ δημοφιλής

Οι γαστρονομικές απολαύσεις ενός προορισμού διακοπών βρίσκεται στην κορυφή της ατζέντας για πολλούς νέους παραθεριστές και το φαγητό χωρίς κρέας είναι ιδιαίτερα δημοφιλές.
Σύμφωνα με το IfD Allensbach, με 31,7%, οι Γερμανοί ηλικίας 14-29 ετών έχουν το υψηλότερο ποσοστό vegetarian. Η μεγάλη ποικιλία επιλογών φυτικής διατροφής είναι επίσης ζωτικής σημασίας κατά το σχεδιασμό των διακοπών.

Το TUI Gen Z City Index δείχνει ποιες ευρωπαϊκές πόλεις είναι πραγματικά hotspots για χορτοφάγους.
Οι ελβετικές πόλεις της Βέρνης (106 εστιατόρια) και της Ζυρίχης (101 εστιατόρια) βρίσκονται στην κορυφή της λίστας.
Στην τρίτη θέση βρίσκεται το Πόρτο της Πορτογαλίας με 77 vegetarian και vegan σημεία εστίασης.

Infografik gruene welle
Πηγή: TUI Gen Z City Index

Ασφαλείς προορισμοί για LGBTQI+

Η Gen Z αντιπροσωπεύει την ποικιλία και την ποικιλομορφία. Σύμφωνα με μια έρευνα της Statista από το 2023, το 11% αυτής της ηλικιακής ομάδας προσδιορίζεται ως μέλος της κοινότητας LGBTQI+.
Γι’ αυτόν ακριβώς τον λόγο πολλοί νέοι εστιάζουν επίσης στο άνοιγμα και την ανεκτικότητα του προορισμού τους όταν σχεδιάζουν τις διακοπές τους.

Για το λόγο αυτό, ο TUI Gen Z City Index εξετάζει επίσης αν τα μέλη της κοινότητας LGBTQI+ μπορούν να αισθάνονται ελεύθερα και ασφαλή κατά τη διάρκεια της διαμονής τους στην αντίστοιχη πόλη.
Η ανάλυση βασίζεται στο Spartacus Gay Travel Index, το οποίο λαμβάνει υπόψη όχι μόνο την ασφάλεια και τη νομική κατάσταση για την τοπική LGBTQI+ κοινότητα, αλλά και τις ανάγκες των queer παραθεριστών.

Πολλές ευρωπαϊκές περιοχές είναι στο top 10 με την Ισπανία να ξεχωρίζει με έξι προορισμούς.

Infografik staedte vielfalt
Πηγή: TUI Gen Z City Index

Χορεύοντας μέχρι την αυγή

Η μετατροπή της νύχτας σε μέρα είναι απαραίτητο συστατικό της Gen Z για καλές διακοπές. Περίπου το 69% πήγε συχνά ή κατά διαστήματα σε κλαμπ και ντίσκο το 2023. Εν τω μεταξύ, αυτό ίσχυε μόνο για το 42% περίπου της Gen Y και για το 23% περίπου ηλικίας 43 έως 57 ετών.

Εξαιρετικά δημοφιλής είναι η techno. Τα παλλόμενα μπάσα και οι ασυνήθιστες τοποθεσίες προσκαλούν τους οπαδούς των πάρτι να χορέψουν μέχρι τις πρώτες πρωινές ώρες. Περισσότεροι από ένας στους δύο ανθρώπους της Gen Z δηλώνουν ότι τους αρέσει να ακούνε techno και house μουσική.

Στα καλύτερα σημεία διασκέδασης και νυχτερινής ζωής οι πορτογαλικές πόλεις Πόρτο και Λισαβόνα βρίσκονται στην κορυφή της κατάταξης με 126 και 97 techno clubs αντίστοιχα και ακολουθεί η πρωτεύουσα της Μάλτας Βαλέτα με 85 ντισκοτέκ.

Infografik nacht zum tag
Πηγή: TUI Gen Z City Index

Ταξιδεύοντας στον προορισμό κατά τη διάρκεια της νύχτας

Ο δείκτης αποκαλύπτει και τις 5 καλύτερες νυχτερινές διαδρομές με τρένο στην Ευρώπη. Οι νυχτερινές σιδηροδρομικές συνδέσεις είναι ιδανικές για ταξιδιώτες που θέλουν να ξυπνούν το επόμενο πρωί στον προορισμό των διακοπών.

  • Βιέννη- Άμστερνταμ: 13 ώρες και 49 λεπτά
  • Βερολίνο-Παρίσι: 14 ώρες και 56 λεπτά
  • Αμβούργο-Ζυρίχη: 12 ώρες και 13 λεπτά
  • Μόναχο-Ρώμη: 13 ώρες
  • Βερολίνο-Βρυξέλλες: 15 ώρες και 13 λεπτά

Συνοψίζοντας οι τουρίστες Gen Z λατρεύουν τα ταξίδια και ιδιαίτερα τις αποδράσεις στις πόλεις. Κανείς δεν απολαμβάνει να ανακαλύπτει τον κόσμο όσο οι νέοι. Η εστίαση είναι σαφώς στις γαστρονομικές απολαύσεις, στα ταξίδια για ψώνια και στα πάρτι.
Η κοσμοπολίτικη και ψηφιακά συνδεδεμένη γενιά βασίζεται επίσης στα κοινωνικά δίκτυα όταν βρίσκεται σε διακοπές. Όχι μόνο για να συλλέξει έμπνευση, αλλά και για να μοιραστεί τις εμπειρίες και τις περιπέτειες της με τους αγαπημένους της.