Περίπου 1,1 δισ. τουρίστες ταξίδεψαν διεθνώς τους πρώτους εννέα μήνες του 2024, καθώς ο παγκόσμιος τουρισμός ανέκαμψε στο 98% των επιπέδων πριν από την πανδημία, με τις δαπάνες να αυξάνονται ταχύτερα από τις αφίξεις.

Σύμφωνα με το τελευταίο Παγκόσμιο Βαρόμετρο Τουρισμού του UN Tourism, μέχρι το τέλος του έτους αναμένεται πλήρης ανάκαμψη από τη μεγαλύτερη κρίση στην ιστορία του κλάδου, παρά τις οικονομικές, γεωπολιτικές και κλιματικές προκλήσεις.

Τέσσερα χρόνια μετά το ξέσπασμα της πανδημίας COVID-19, η οποία οδήγησε σε αδιέξοδο τον παγκόσμιο τουρισμό, το Βαρόμετρο αντικατοπτρίζει την αξιοσημείωτη ανάκαμψή του , με τις περισσότερες περιοχές να έχουν ήδη ξεπεράσει τους αριθμούς αφίξεων του 2019 την περίοδο Ιανουαρίου έως Σεπτεμβρίου 2024.

Η έκθεση δείχνει επίσης εξαιρετικά αποτελέσματα όσον αφορά τις διεθνείς τουριστικές εισπράξεις, με τους περισσότερους προορισμούς με διαθέσιμα στοιχεία να σημειώνουν διψήφια αύξηση σε σύγκριση με το 2019.

Ο Γενικός Γραμματέας Τουρισμού του ΟΗΕ, Zurab Pololikashvili, δήλωσε: «Η ισχυρή ανάπτυξη που παρατηρείται στις εισπράξεις από τον τουρισμό είναι εξαιρετικά νέα για τις οικονομίες σε όλο τον κόσμο. Το γεγονός ότι οι δαπάνες των επισκεπτών αυξάνονται ακόμη περισσότερο από τις αφίξεις έχει άμεσο αντίκτυπο σε εκατομμύρια θέσεις εργασίας και μικρές επιχειρήσεις και συμβάλλει αποφασιστικά στο ισοζύγιο πληρωμών και στα φορολογικά έσοδα πολλών οικονομιών».

Το γεγονός ότι οι δαπάνες των επισκεπτών αυξάνονται ακόμη περισσότερο από τις αφίξεις έχει άμεσο αντίκτυπο σε εκατομμύρια θέσεις εργασίας και μικρές επιχειρήσεις και συμβάλλει αποφασιστικά στο ισοζύγιο πληρωμών και στα φορολογικά έσοδα πολλών οικονομιών.

Τουριστική απόδοση ανά περιοχή

Οι διεθνείς αφίξεις τουριστών αυξήθηκαν τους πρώτους εννέα μήνες του 2024, λόγω της ισχυρής ζήτησης μετά την πανδημία στην Ευρώπη και των ισχυρών επιδόσεων από μεγάλες αγορές προέλευσης παγκοσμίως, καθώς και της συνεχιζόμενης ανάκαμψης των προορισμών στην Ασία και τον Ειρηνικό. Η αυξημένη αεροπορική συνδεσιμότητα και η διευκόλυνση της έκδοσης θεωρήσεων στήριξαν επίσης τα διεθνή ταξίδια.

  • Η Μέση Ανατολή (+29% σε σύγκριση με το 2019) συνέχισε να καταγράφει ανάπτυξη ρεκόρ αυτό το εννεάμηνο,
  • Ευρώπη (+1%) και η Αφρική (+6%) επίσης ξεπέρασαν τα επίπεδα του 2019.
  • Η Αμερική ανέκαμψε στο 97% των αφίξεων πριν από την πανδημία (-3% το 2019).
  • Η Ασία και ο Ειρηνικός έφτασαν το 85% των επιπέδων του 2019 σε σύγκριση με ανάκαμψη 66% το 2023. Η Ασία και ο Ειρηνικός γνώρισαν σταδιακή αν και άνιση ανάκαμψη στις αφίξεις από τότε που η περιοχή άνοιξε ξανά για διεθνή ταξίδια το 2023.
  • Η θερινή περίοδος στο βόρειο ημισφαίριο ήταν γενικά ισχυρή, με τις αφίξεις παγκοσμίως να αγγίζουν το 99% των τιμών πριν από την πανδημία το τρίτο τρίμηνο του 2024.
  • Συνολικά 60 από τους 111 προορισμούς ξεπέρασαν τους αριθμούς αφίξεων του 2019 τους πρώτους οκτώ έως εννέα μήνες του 2024.
  • Μερικές από τις καλύτερες επιδόσεις στις αφίξεις κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου ήταν το Κατάρ (+141% έναντι του 2019), όπου οι αφίξεις υπερδιπλασιάστηκαν, η Αλβανία (+ 77%), Σαουδική Αραβία (+61%), Κουρασάο (+48%), Τανζανία (+43%), Κολομβία και Ανδόρα (+36%) και οι δύο.

Τουριστικές εισπράξεις

  • Συνολικά 35 από τις 43 χώρες με διαθέσιμα στοιχεία για τις εισπράξεις ξεπέρασαν τις προ πανδημίας τιμές τους πρώτους οκτώ έως εννέα μήνες του 2024, πολλές αναφέροντας διψήφια ανάπτυξη σε σύγκριση με το 2019 (σε τοπικά νομίσματα), πολύ πάνω από τον πληθωρισμό στις περισσότερες περιπτώσεις.
  • Μεταξύ των καλύτερων επιδόσεων όσον αφορά τα κέρδη ήταν η Σερβία (+99%) όπου οι εισπράξεις σχεδόν διπλασιάστηκαν (σε σύγκριση με τους ίδιους μήνες του 2019), καθώς και το Πακιστάν (+64%), η Ρουμανία (+61%), η Ιαπωνία (+59). %), Πορτογαλία (+51%), Νικαράγουα και Τανζανία (και οι δύο 50%).
  • Μεταξύ των μεγαλύτερων κερδών στον κόσμο, η Ιαπωνία (+59%), η Τουρκία (+41%) και η Γαλλία (+27%) κατέγραψαν διψήφια αύξηση μέχρι τον Σεπτέμβριο του 2024. Η Ισπανία (+36%) και η Ιταλία (+26%) επίσης ανέφερε ισχυρές εισπράξεις επισκεπτών, μέχρι τον Αύγουστο. Το Ηνωμένο Βασίλειο κατέγραψε 43% υψηλότερα κέρδη, ο Καναδάς 35% και η Αυστραλία 18%, μέχρι τον Ιούνιο του 2024. Όσον αφορά τις Ηνωμένες Πολιτείες, με τις μεγαλύτερες κερδοφόρες τουριστικές επιχειρήσεις στον κόσμο, ανέφεραν αύξηση 7% μέχρι τον Σεπτέμβριο.
  • Τα στοιχεία για τις διεθνείς τουριστικές δαπάνες αντικατοπτρίζουν την ίδια τάση, ειδικά σε αγορές μεγάλων πηγών, όπως η Γερμανία (+35% σε σύγκριση με το 2019), οι Ηνωμένες Πολιτείες (+33%) και η Γαλλία (+11%).
  • Ισχυρή αύξηση των δαπανών αναφέρθηκε επίσης από το Ηνωμένο Βασίλειο (+46%), την Αυστραλία (+34%), τον Καναδά (+28%) και την Ιταλία (+26%), μέχρι τον Ιούνιο του 2024. Τα διαθέσιμα στοιχεία για την Ινδία δείχνουν αύξηση των εξερχόμενων δαπάνες από αυτήν την ολοένα και πιο σημαντική αγορά, με αύξηση 81% έως τον Ιούνιο του 2024 (έναντι 2019).

Σε τροχιά πλήρους ανάκαμψης έως το τέλος του 2024

  • Οι διεθνείς αφίξεις τουριστών αναμένεται να φτάσουν τα επίπεδα του 2019 το 2024. Οι διεθνείς τουριστικές εισπράξεις είχαν ήδη φτάσει ουσιαστικά σε επίπεδα προ πανδημίας το 2023.
  • Ενώ ένας μεγάλος αριθμός προορισμών ξεπέρασε ήδη τους αριθμούς αφίξεων πριν από την πανδημία το 2023 ή το έκαναν το 2024, υπάρχει ακόμα περιθώριο για ανάκαμψη σε αρκετές υποπεριοχές και προορισμούς.
  • Μια πιο αργή ανάκαμψη σε τμήματα της Βορειοανατολικής Ασίας και της Κεντρικής Ανατολικής Ευρώπης έρχεται σε αντίθεση με τα ισχυρά αποτελέσματα σε όλες τις άλλες ευρωπαϊκές υποπεριοχές, τη Μέση Ανατολή, την Κεντρική Αμερική και την Καραϊβική, όπου οι αφίξεις έχουν ξεπεράσει τις προ-πανδημικές τιμές. από τον διεθνή τουρισμό, λόγω της υψηλότερης μέσης δαπάνης ανά ταξίδι (εξαιρουμένων των επιπτώσεων του πληθωρισμού), εν μέρει ως αποτέλεσμα μεγαλύτερων περιόδων παραμονής.

Οι προκλήσεις παραμένουν

Παρά τα γενικά ισχυρά αποτελέσματα, παραμένουν αρκετές οικονομικές, γεωπολιτικές και κλιματικές προκλήσεις. Ο τουριστικός τομέας εξακολουθεί να αντιμετωπίζει πληθωρισμό στα ταξίδια και τον τουρισμό, δηλαδή υψηλές τιμές μεταφορών και διαμονής, καθώς και ασταθείς τιμές του πετρελαίου.

Μεγάλες συγκρούσεις και εντάσεις σε όλο τον κόσμο συνεχίζουν να επηρεάζουν την εμπιστοσύνη των καταναλωτών, ενώ τα ακραία καιρικά φαινόμενα και οι ελλείψεις προσωπικού αποτελούν επίσης κρίσιμες προκλήσεις για την απόδοση του τουρισμού.