Η Virgin Atlantic δημοσίευσε τα ευρήματα από την πρώτη εμπορική υπερατλαντική πτήση στον κόσμο που τροφοδοτείται εξ ολοκλήρου από βιώσιμα αεροπορικά καύσιμα (SAF).

Ειδικότερα, η «Flight100» της Virgin πέταξε από το Χίθροου του Λονδίνου στο JFK της Νέας Υόρκης τον Νοέμβριο του 2023, με αεροσκάφος Boeing 787-9 που τροφοδοτείται από κινητήρες RollsRoyce Trent 1000 που χρησιμοποιούν 100 τοις εκατό SAF.

Το αεροσκάφος δεν χρειάστηκε καμία τροποποίηση στον κινητήρα, στο πλαίσιο του αεροσκάφους ή στην υποδομή καυσίμων του και λειτουργούσε με πρότυπα ασφαλείας ισοδύναμα με κάθε άλλη εμπορική πτήση.

Η πτήση σχεδιάστηκε για να αποδείξει ότι το SAF είναι μια ασφαλής αντικατάσταση ορυκτών καυσίμων για χρήση σε εμπορικές πτήσεις, καθώς και για να ενισχύσει την ευαισθητοποίηση της τεχνολογίας και να οδηγήσει περαιτέρω επενδύσεις στην παραγωγή βιώσιμων αεροπορικών καυσίμων σε ολόκληρο τον κλάδο.

Η έκθεση της Virgin αποκαλύπτει ότι η πτήση εξοικονόμησε 95 τόνους CO2 σε σύγκριση με μια τυπική πτήση της Virgin από το LHR στο JFK – που ισοδυναμεί με μείωση των εκπομπών κατά 64%.

Η εργαστηριακή ανάλυση έδειξε επίσης ότι η πτήση έφερε βελτίωση 1% στην ενεργειακή πυκνότητα σε σύγκριση με τα καύσιμα αεριωθουμένων, υποδεικνύοντας εξοικονόμηση καυσίμου κατά 0,35 τόνους. Σύμφωνα με την αεροπορική εταιρεία, μια υιοθέτηση 10% του SAF έως το 2030 θα μπορούσε να μειώσει τη συνολική καύση καυσίμων στο Ηνωμένο Βασίλειο κατά 12.000 τόνους και 400.000 τόνους παγκοσμίως.

Τα ευρήματα έδειξαν επίσης οφέλη του SAF πέρα​​από τον άνθρακα, με μείωση κατά 40% στις εκπομπές σωματιδίων εκτός του CO2, όπως τα οξείδια του θείου και τα οξείδια του αζώτου.

Αυτό υποδηλώνει ότι το SAF έχει τη δυνατότητα να βελτιώσει την ποιότητα του τοπικού αέρα στα αεροδρόμια και να μειώσει τον σχηματισμό επίμονων ατμοσφαιρικών οχημάτων.

Η Flight100 ανέφερε επίσης ότι η χρήση SAF θα μπορούσε να οδηγήσει στη χρήση λιγότερων καυσίμων, καθώς η πτήση έκαψε 350 κιλά λιγότερο καύσιμο από το αναμενόμενο.

Η έκθεση προτρέπει επίσης όλα τα πολιτικά κόμματα στο Ηνωμένο Βασίλειο να εισαγάγουν έναν Μηχανισμό Βεβαιότητας Εσόδων έως το 2026 στα γενικά προεκλογικά τους μανιφέστα «για να αποθαρρύνουν τις επενδύσεις, να διασφαλίσουν την παραγωγή SAF στο Ηνωμένο Βασίλειο και να [αποτρέψουν] την τιμωρία των καταναλωτών με υπερβολικές τιμές».

Τι καύσιμο χρησιμοποιήθηκε

Το SAF που χρησιμοποιήθηκε για το Flight100 ήταν ένα μείγμα 87% υδροεπεξεργασμένων εστέρων και λιπαρών οξέων (HEFA) που προέρχονται από την Πορτογαλία και την Αυστρία και παρέχονται από την Air bp και 13% SAK (Συνθετική Αρωματική Κηροζίνη) που προμηθεύεται η Virent από τις ΗΠΑ. Το πρώτο είναι κατασκευασμένο από απόβλητα λίπη ενώ το δεύτερο από φυτικά σάκχαρα.

Επί του παρόντος, τα εμπορικά αεροσκάφη περιορίζονται σε ένα μέγιστο μείγμα 50% SAF και 50% συμβατικών καυσίμων αεριωθουμένων.